Поширеним жанром героїчного по
етичного епосу українського народу є
історичні пісні — ліро-епічні твори
про конкретні чи типові історичні
події, відомих історичних осіб та
безіменних героїв, чиє життя й учин
ки пов’язані з подіями суспільно-
політичного життя. В історичних
піснях відтворено дух певної історич
ної епохи.
Виникнення історичних пісень ок
реслюють Х У -Х У І ст., пов’язуючи їх
з боротьбою українського народу про
ти турецьких і татарських загарбни
ків. Пісні ці, у переважній більшості,
змальовують загальну картину бо
ротьби, у них виступають збірні герої.
Зажурилась Україна,
Бо нічим прожити:
Витоптала орда кіньми
Маленькії діти,
Котрі молодії —
У полон забрато.
Пісні пізнішого походження міс
тять більше конкретно-історичних
Деталей. У X V II ст. створено чимало
історичних пісень про козацько-
польські війни, події 1648-1654 рр.
Доби Хмельниччини. У них оспівано:
‘ конкретні битви під Корсунем («За
світ встали козаченьки»), Збара
жем («О й що то за хиж ка»), під
Берестечком («Висипали козачень
ки високії гори»);
• подвиги історичних осіб, централь
не місце серед яких займає постать
гетьмана Хмельницького («Ч и не
той то хміль», «Гей не дивуйтесь,
добрії люди»), а також його спо
движників Кривоноса («О й усе луж
ком та все бережком»), Нечая («О й
з-за гори високої»), Богуна («О й
з-за гори чорна хмара»), Морозен
ка («Ой Морозе, М орозенку»). Ці
пісні передають козацький дух, ба
жання волі й перемоги. Вони співа
ються переважно в ритмі маршу та
є похідними піснями.
Усна народна творчість анонімна,
але інколи час повертає народові ім’я
автора фольклорних творів. Так ста
лося з напівлегендарною Марусею
Чураївною, складальницею пісень з
Полтави (середина X V II ст.). Уваж а
ють, що саме вона створила такі пер
лини, як «За світ встали козачень
ки», «Ой не ходи Грицю», «Віють
вітри, віють буйні». Першу з них
узяв Микола Лисенко до опери «Т а
рас Бульба», друга надихнула М и
хайла Старицького на створення ві
домої драми, а Ольгу Кобилянську —
повісті «У неділю рано зілля копа
ла», третю виконує Наталка Полтавка
в однойменній п’єсі Івана К отля
ревського. М. Стельмах писав: «П о
гортайте сторінки сивих віків, вчи-
467
І ііігййптііііііі
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
тайтеся в прості і хвилюючі слова
пісень, віднайдіть золоті ключі ме
лодій — і вам відкриється багато пое
тичних таємниць, ви почуєте голоси
творців, імена яких розгубила іс
торія, та так розгубила, що вже нав
ряд чи й знайдемо багатьох сіячів,
чия поетична нива, ставши народ
ною, квітує й сьогодні…»
І тільки іноді, крізь тумани часу,
окреслиться схожа на легенду пос
тать творця.
Найпізніша група пісень козацько
го циклу віддзеркалює гноблення Ук
раїни московським царатом після Пе
реяславської угоди.
До неї належать пісні:
• про нарікання на нерозважливий
союз з Москвою, що «занапастив
Польш у ще й нашу Вкраїну» («А
вже років двісті»), на московських
царів: Петра, «змію-Катерину»,
що сплюндрували козацький край,
на надмірну довіру козацьких ота
манів до загарбників («О й ви
хлопці-запорож ці», «Гей на біду,
на гор е»);
> про московську неволю, де основни
ми мотивами є загибель козаків у за
гарбницьких російських війнах чи
смерть на «канальських» роботах у
болотах Петербурга («У Глухові, у
гор оді», «Ой з-за гори чорна хма
р а », «Од Києва до Пітера мостили
м ости » та ін.);
• про події Руїни — Підступне зни
щення 1775 року Запорізької Січі
руйнування козацької України й
розсіювання козаків за Дунай, на
Кубань, запровадження рекрутчи
ни, кріпацтва («Добре було, добре
було», «В илітали орли», «Гей
віють вітри» та ін.). Наприклад:
Ой Боже наш милостивий,
помилуй нас з неба,
Зруйнували Запорожжя —
колись буде треба,
Ой з-за низу, з-за лиману вітер
повіває,
Уже москаль Запорожжя кругом
облягає.
Ой облягши кругом Січі,
покопали шанці,
Заплакали запорожці
в неділеньку вранці.
Московськії генерали церкви
руйнували,
Запорожці в чистім полі,
як орли, літали-
Як зазначав М. Костомаров, *У
піснях про зруйнування Січі чуємо
похоронні наспіви над тим староУ
раїнським козацтвом, яке, послу
живши органом відродження РУс1′
тепер мусило було згаснути, як 8
потрібний залиш ок попередньо1,0
періоду народного життя. Гірк°т ’
але без відчаю пронизує ці пісні*1
Іще одну тематичну групу
лять історичні пісні періоду
стан00
Колії®’
щини та Гайдамаччини дрУго1
цоЛ°’
468
А
Усна народна творчість
вини Х У И -Х У ІІІ ст. На Право
бережній Україні козацькі полки
очолив Семен Палій, який почав ви
ганяти магнатські родини із земель,
окупованих Польщею. Так почалася
народна боротьба, відома в історії під
назвою гайдамацького руху.
У другій половині X V III ст. гайда
мацький рух переріс у велике народ
но-визвольне повстання, відоме під
назвою «Коліївщина».
Цієї події торкнулися:
• гайдамацька пісня «Годі, коню, в
стайні спати» (пісня про Семена
Палія);
• пісні про Коліївщину ( «Максим ко
зак Залізняк», «Ой наварили ляхи
пива» (пісня про Івана Ґонту),
«Виїхав Ґонта та із Умані», «Ой за
думали та преславні хлопці» та ін.).
Гайдамацький рух мав великий
вплив на національне піднесення по
всій Україні. Проти польської неволі
на західноукраїнських землях боро
лись месники-опришки. Найбільшого
розмаху цей рух набув у 30-40-х рр.
XVIII ст., коли його очолив Олекса
Довбуш. Тому до пісень другої поло
вини Х У ІІ-Х У ІИ ст. належать оп-
Ришківські пісні («Ой попід гай зеле
ненький ходить Довбуш молодень
кий», «Течуть води Черемоше»).
Помітною сторінкою в українсько
му фольклорі стали пісні про селян
ські повстання (на Поділлі — під про
водом Устима Кармалюка, на Буко
вині — Лук’яна Кобилиці) — «За
Сибіром сонце сходить», «Ой іде Кар-
малюк долиною», «Кармалюка я вро
дився», «Ой у моїм город очку копана
криниця» (пісня про Лук’яна Коби
лицю), «Ой шумить Черемош», «По
слухайте, люди добрі», «Гей то не
вітер, то не буря» та ін.
Тематично та характером зобра
ження подій гайдамацькі, опришків-
ські пісні, пісні про Устима Карма
люка, Лук’яна Кобилицю споріднені.
У них зроблено головний наголос на
оспівуванні численних подвигів на
родних ватажків, рис їхнього харак
теру: мужності, відваги, непідкуп
ності. Чітко виділяються в текстах
легендарні епізоди з їхнього життя,
як-от: утеча з полону, з в’язниці, пе
ремога численного ворожого загону,
безкорислива допомога убогим селя
нам. Поширеним у цих піснях є мо
тив загибелі народних героїв.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Думи
Наступна: «Ой Морозе, Морозенку»