Новий заповіт відкривається Чо-
тириєвангелієм.
Євангеліє (від грецького еиа^еііоп
— добра, радісна звістка) — це роз
повідь про народження Ісуса Христа,
його життя та вчення.
Євангелія типологічно схожі, ли
ше з деякими розбіжностями вони
переповідають етапи Христового
шляху.
Так, Євангеліє від Матвія розпочи
нається з «Книги родоводу Ісуса
Христа*.
Назвемо сюжетні лінії подальшої
розповіді:
• Йосип та Марія втікають до Єгипту;
• Ірод убиває немовлят;
• Йосип та Марія вертаються
Назарета;
• Проповідь Івана Хрестителя*
• Хрещення Ісуса;
• Диявол спокушає Ісуса;
• Ісус розпочинає проповідь і виби
рає собі перших учнів;
• Перша подорож Ісуса по Галілеї;
• Проповідь на горі;
• Завдання апостолів (не гніватися
на свого ближнього, не клястися,
не противитися злу, любити во
рогів своїх і т.ін.);
• Оздоровлення розслабленого;
• Покликання Матвія;
• Ісус не цурається грішників;
• Ісус оздоровляє очі двом сліпцям;
• Ісус обходить міста галілейські;
• Накази Ісуса апостолам на дорогу;
• Ісус навчає народ притчами;
• Ісуса холодно приймають у Назареті;
• Ув’язнення й смерть Івана Хрести
теля;
• Чудо нагодування п’яти тисяч
народу;
• Ісус іде по воді;
• Учні визнають Ісуса за Христа;
• Преображення Господнє;
• Очищення Храму;
• Юдина зрада;
• Таємна вечеря;
• Страждання й смерть Ісуса ХрйсТ
І • Спізнене Юдине каяття;
Прадавня література
, розп’яття Ісуса;
, Похорон Ісуса;
, Воскресіння й вознесіння Ісуса
Христа;
. Ісус з’являється своїм учням.
Діїсвятих апостолів — п ’ята книга
Нового заповіту — безпосередньо
продовжує тему Є вангелій. Почи
нається вона коротким вступом, опи
сом вознесіння Ісуса Христа на небо
та дня, коли на його учнів зійшов
Святий Дух. А постоли, свідки Ісуса
Христа «в усій Ю деї та Самарії й аж
до краю зем лі», вирушають на про
повідь християнства. Вони несуть
Ісусове слово лю дям, тлумачать його
вчинки, проповіді, засновують перші
християнські громади.
У Біблії, яку перекладав І. Огієн-
ко, заключну книгу названо Об’яв
ленням св. Івана Богослова, у пере
кладі І. Хоменка її названо Одкровен
ням Іоанна, відомий у нас і грецький
варіант цієї назви — Апокаліпсис.
Ця книга пророцтв описує картини
Майбутнього або, точніше, «останні
часи», дні божого суду над людьми.
Вона зображує картини нещадної бо
ротьби світла з темрявою, відображає
вічне протистояння сили і любові, на
сильства і А гнця (символ Ісуса Хрис-
Та)- Спершу перемагає насильство.
Проте ангели з неба виливають сім
Чаш і починаються великі біди: от-
Руєння світового океану й повітря,
смерть усього живого. І це не кара бо
жа, це наслідки хибного розвитку
всього людства. Книга застерігає, що
людство, нехтуючи заповідями божи
ми, накликає на себе біди, катастро
фи і, зрештою, остаточну загибель.
Останні розділи Об’явлення Івана
Богослова змальовують воскресіння,
останній наступ сатани й перемогу
над ним, загальне воскресіння й ос
танній суд над живими за вчинками
їхніми. Потому постануть обіцяні
Ісусом Христом нове небо, нова земля
й вічне святе місто. Завершуючи
свою книгу, Іван застерігає, щоб
ніхто нічого не відняв від його
свідчень. Ц і слова, оскільки вони сто
ять наприкінці Біблії, певною мірою
стосуються й усього Святого Письма.
Книги Біблії читає цілий світ, а
переклади, переспіви й тлумачення
вміщених у ній ідей, образів, сюжетів
і моральних заповітів складають те
пер величезну багатомовну бібліотеку.
Біблія ввібрала вікову мудрість,
досвід людської цивілізації. Кодекс
чеснот і розумної поведінки вміще
ний не лише у Книзі приповістей Со
ломонових. По всьому тексту Святого
Письма, як золоті перли, розсипані
афоризми — короткі влучні вислови
— уроки християнської мудрості.
А хто витримає до кінця, той буде
спасенний.
Хто погордує ближнім своїм, той
позбавлений розуму, а розумна лю ди
на мовчить.
493
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Просіть — і буде буде вам дане.
До Книги книг входять численні
притчі — невеликі оповіді повчаль- І
ного змісту, які стали традиційними
сюжетами світової літератури.
Притчами Ісус навчав народ, про
понуючи в алегорії, символіці відшу
кати зерно істини: «Відкрию у притчі
уста свої, розповім таємниці від по
чину світу*. Ісус уважав, що саме
притча пробуджує розум: «Я тому го
ворю до них притчами, що вони див-
лячися, не бачать, і слухаючи, не чу
ють і не розуміють». Син Божий до
помагав їх зрозуміти, пропонуючи
своє тлумачення.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Книга Приповістей Соломонових
Наступна: «Притча про сіяча».