«Писаніє к утекшим од православ
ної віри єпископам» (1598 рік) — один
з найяскравіших творів полеміста.
Цей твір адресований ініціаторам Бе
рестейської унії: М. Рогозі — київсь
кому митрополитові, єпископам
Іпатію Потію, Кирилові Терлецько-
му, Леонтію Пелчинському, Діони-
сію Збируйському, Григорію Заго-
ровському. Безпосереднім поштовхом
до написання твору послужила праця
Іпатія Потія «Оборона згоди».
Усі єпископи, що відійшли від пра
вославної віри, на думку І. Вишенсь
кого, стали на шлях зради, бо своїми
підписами скріпили ганебну згоду,
стали ворогами українського народу.
Іван Вишенський уважає, що вони не
мали морального права вершити
справи християнської віри в Україні,
бо їхні дії суперечать шести за
повідям, «од Христа узаконених»:
голодних нагодувати, спраглих на
поїти, подорожнім дати притулок,
голих одягти, хворим допомогти,
ув’язнених відвідати. Усі єпископи,
517
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
твердить полеміст, — грішні: ніхто з
них у нестримній жадобі до наживи
не дотримувався цих заповідей. Тя
гар гріхопадіння зрадників Іван Ви-
шенський збільшує способом градації
негативної дії. Вони голодних «ого-
лоднюють* (це вже хижацтво), бід
них роблять спраглими (грабіж
ництво), подорожніх «злословлять» і
не пускають на поріг дому (людино
ненависництво), голих оголюють (жи
водерство), за правду мучать у тюр
мах, катують і вбивають (тиранія).
Істинно християнськими є виснов
ки автора з приводу нерівності сус
пільних верств. Це ідеї рівності,
братерства нижчих (хлопів, кожу-
м’яків, шевців) і вищих (князів
церкви). Справді вищі для нього —
ті, хто ліпші «вірою діяльною». Іван
Вишенський твердить, що єпископи-
уніати знеславили («зґвалтили») за
кон церковний, єпископських посад
досягли не способом «всенародного
вибору*, а шляхом усяких шахрайсь
ких махінацій, підкупів.
У властивій йому стильовій манері
полеміст нанизує риторичні фігури
(оклично-питальні інтонації, пов
торення), виявляючи свою любов
до скривджених і ненависть до
кривдників.
Громадянський подвиг Вишенсько-
го-гуманіста виявився в запереченні
права шляхти на панування в Ук
раїні. Він не побоявся викрити не ли
518
ше короля, хабарництво й продаж
ність його двору, а й самого папу
римського.
Свіжість барв слова, безпосеред
ність чуття, сполучення високого
пафосу і «низьких» просторічних
елементів, багатство риторичних
відтінків гумору, іронії, сатири, роз
маїття жанрових полемічних струк
тур і стилістичних засобів від анафор
до неологізмів — усе це характеризує
українського полеміста, як видатно
го представника барокового стилю.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Іван Вишенський
Наступна: Якуб Гаватович 1598-1679 рр.