♦Гайдамаки* — романтична поема,
національна епопея про Коліївщину
— гайдамацьке повстання 1768 року
проти шляхетського гноблення.
Композиційно твір вибудований
так, щоб читач зрозумів, що повстан
ня було гнівною відповіддю українсь
кого селянства на нелюдські дії
польських конфедератів, які «руйну
вали, мордували* (розділи «Галай-
да», «Конфедерати*, «Титар»).
Розділ «Інтродукція* є експозицією
поеми, у якій зав’язуються події.
«Ґонта в Умані* — кульмінаційний
розділ, коли автор, підкоряючись за
конам романтизму, відходить від
історичної правди й наділяє Ґонту
надзвичайною вірністю присязі, че
рез що той і вбиває дітей. Поема має
«Епілог* та «Передмову*, у якій
Шевченко вказує на реалістичне,
історичне коріння твору. Ґонта й
Залізняк для поета, як і для народу,
перейняли справу Остряниці й
Хмельницького.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА__________ ___
У поемі розвиваються дві сюжетні
лінії — лінія Яреми та народного
повстання. Перша сюжетна лінія-
Ярема — наймич-попихач у шинкаря
Лейби; побачення Яреми з Оксаною-
рішення йти в гайдамаки; участь у
боях у Черкасах; звістка, що титаря
вбито, а Оксану викрадено; люта
помста шляхті за особисте горе й за
знущання над людьми («…а Ярема не
ріже — лютує! З ножем в руках на по
жарах І днює й ночує…»); порятунок
Оксани; ї ї перебування в монастирі;
одруження Яреми та Оксани; знову в
битвах; «А в нашого Галайди хата на
помості…».
Друга сюжетна лінія — лінія на
родного повстання: «На ґвалт Ук
раїни орли налетіли»; повстанці зби
раються під Чигирином; освячення
ножів; початок повстання; гайдама
ки в Лисянці; кривава розправа в
Умані як кульмінаційна точка на
родної боротьби за своє звільнення;
спад повстання.
Головним героєм поеми є повста
лий народ, який, як і Ярема Галайда,
відчув свободу, перспективу роз
прямлення вільних крил:
Не знав, сіромаха, що виросли крила,
Що неба достане, коли полетить.••
Шевченко прагне відновити істо
ричну справедливість, розповівши
правду про причини Коліївщини.
Відтворення кривавих подій підп°’
рядковане гуманній, людяній іДеЬ
554
«СерЦе болить, а р о зказувать треба:
н е х а й бачать сини і вн у к и , щ о батьки
їх помилялись, нехай братаю ться зно
ву з своїми ворогами. Н ехай ж итом-
п ід е н и ц е ю , я к золотом , п о кр и та, не
розмежованою останеться навіки од
моря і до моря — слов’ян ська зем ля».
Тарас Ш евченко став в україн ській
літературі новатором у багатьох ж ан
рах. Ця ознака хар актер н а я к для
раннього, так і д л я п ізн іх періодів
творчості. Раннього Ш евченка нази
вають романтиком. Ц е логічно. Ко
ріння його ром антизм у — у ф ольк
лорному багатстві баладного ж анру
(«Причинна», «Т ополя», «У топле
на»), у загостреному інтересі до іс
торії України, особливо до героїчної
історії. Романтизм д л я Ш евченка —
не лише літер ату р н и й н ап р ям , це
спосіб світобачення (Є. М аланю к),
«повна настроєність душ і».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: «На вічну пам’ять Котляревському»
Наступна: Період «трьох літ»