Найвидатніші українські письмен
ники 70-90-х рр. XIX ст. виявляли
свій талант і в прозі, і в поезії, і в дра
матургії. Яскравим свідченням такої
різнобічної обдарованості є творчість
Івана Франка, Пантелеймона Кулі-
ша, Михайла Старицького, Бориса
Гріиченка.
Визначним явищем української по
езії цього періоду стйли збірка Івана
Франка «З вершин і низин» та його
лірична поема «Зів’яле листя». Фран
ко не лише збагатив українську поезію
тематично, ідейно та жанрово (у його
творчості поряд із громадянськими мо
тивами з’являються мотиви трагічно
го кохання, розчарування, сумнівів),
але й урізноманітнив її новими образа
ми, строфами, ритмами та римами,
алегорично-символічними тропами.
З поетів-реалістів народницького
напрямку найвидатнішими є Олек
сандр Кониський («Порвані стру.
ни»), Борис Грінченко (автор числен
них поезій і перекладів), Іван Ман-
жура («Степові думи та співи»). їхня
творчість характеризується перева
гою громадських тем: «минулі нещас
тя й сучасні злидні» селянства, соціа
льний і національний гніт, заклики
до праці на користь рідного народу.
Щоправда, у цих творах публіцисти
ка бере перевагу над мистецтвом.
Громадянські мотиви переважають
й у творчості Павла Грабов-
с ь к о г о. Життєвий і літературний
шлях поета виявився надзвичайно
тернистим (20 років з відведених йо
му 38-ми він провів під наглядом
поліції, в ув’язненнях та на заслан
нях). Поезія Грабовського просякне-
на справжньою, щирою любов’ю до
рідного краю та народу; у своїх
збірках «Пролісок», «З чужого по
ля», «Доля» він не обмежується роз
повідями про недолю та злидні на
родні, а викриває причини насиль
ства, створює образи мужніх борців,
здатних виступити проти кривд,
утисків і беззаконня. Тому цілком
зрозумілі антидекадентські настрої
Грабовського як поета-аскета, поета-
громадянина. Він виступав принци
повим противником так званої «чис
тої поезії* з її індивідуалістичними
рисами, з естетичними вимогами,
598
Нова література
ванням, захопленням красою
* * * І хоч у літературному дороб-
ррабовського є зразки прекрасних
^ичних поезій, проте перевагу він
Лдоає все-таки громадянським моти-
на його думку, « штуки для штуки»
[тобто мистецтва заради мистецтва —
упоряд-] немає й не може бути в дійснос
ті». Програмним твором П. Грабовсь-
кого стала поезія «Я не співець чудов
н о ї
природи», яка є визначальною й для
всієї творчості поета. Він доводить,
що митець не може бути осторонь від
суспільно-політичного життя, його
творчість покликана служити народо
ві. П. Грабовський є найтиповішим
представником поета-громадянина в
красному письменстві 70-90-х рр.
Визначний лірик, поет-філософ,
поет-громадянин Володимир
Самійленко насамперед цікавий
для нас своїми сатиричними по
езіями («На печі», «Патріотична пра
ця», «Ельдорадо» тощо). У його тво
рах правдивий, чистий, подекуди
ущипливий гумор переростає в гост
рий сарказм, коли висвітлюються ва-
Ди українських «запічних» пат
ріотів, що дбають про громадянські
справи лише подумки, лежачи на
печі та зв’язавши «свій язик, щоб ко
хати безпечно ідею»:
Кожна піч українська —
фортеця міцна:
Там на чатах лежать патріоти…
(«На печі»).
Привертає увагу творчість Яко
ва Щоголева (збірки «Ворск
ло», «Слобожанщина»). У його пое
зіях, писаних чистою, народною
мовою, постають давні звитяги коза
цтва, героїчне минуле запорожців.
Ранні твори Щоголева романтичні, а
в пізніших — порушуються соціаль
но-громадянські проблеми.
Переклади М. Старицького та
Б. Грінченка (переважно поезій
XIX ст.) не лише долучали українців
до світової культури, а й заперечува
ли концепцію М. Костомарова про
українську літературу як літературу
«для домашнього вжитку». Завдяки
поетам-сподвижникам складних і су
перечливих 70-90-х рр. українська
поезія розвивалася, готуючи підґрун
тя для нечуваного злету віршованого
слова на початку нового століття.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.