М икола Джеря — духовно вільна
особистість, талановитий, усебічно
обдарований парубок, уміє читати,
має прекрасний голос, грає на скрип
ці, малює. Але кріпак від народження
і мусить відробляти панщ ину, тер
піти утиски та наругу пана й осавули.
Джеря — волелюбна натура, прав
дошукач, який прагне свободи й не
може примиритися з несправедли
вістю. Конфлікт між внутріш німи
душевними прагненнями й пориван
нями та зовнішніми обставинами
особливо гостро постає після одру
ження з безталанною наймичкою-си-
ротою Нимидорою (Минодорою). Ми
кола раз по раз замислюється над
тим, чому має працювати не на себе, а
на «чужих багатющих людей», і на
магається протистояти панській сва
волі: намовляє селян не виходити на
«згінні дні», чинить опір осавулі.
Конфлікт загострюється. Пан, знаю
чи про бунтарську вдачу Д ж ері,
вирішує віддати його в рекрути. Ра
зом з п’ятьма односельцями Микола
подається в мандри, лишаючи стару
неньку, дружину та дитину.
603
Опис майже чвертьстолітнього
мандрування головного героя дає
можливість письменникові відтвори
ти життя кріпаків, бурлаків-за-
робітчан, пореформених селян протя
гом тривалого часу. Вербівці, як і ти
сячі інших кріпаків, поневіряються
по сахарнях, мандрують до Б еса
рабії, наймитують на рибних промис
лах Дністровського лиману. Пан
Бжозовський усі ці роки переслідує
втікачів, щоб повернути їх та помсти-
тися за наругу. Та надходить «опо
вістка про визволення селян од пан
щини*, і Джеря повертається до
рідної Вербівки, старий, сивий, але
«сміливий і гордовитий». Він так і не
зазнав щастя, прагнучи волі, утратив
матір і дружину, призвичаївся зали
вати горе в шинку. «Марно пере
горіло й перетліло моє життя, — го
ворить він, — і тепер зостався тільки
попіл…*. Проте бунтарський дух бе
ре гору, і старий Джеря знову шукає
правди, бореться з новим злом, що
постало після скасування кріпацтва.
Майстер широких узагальнень,
Іван Нечуй-Левицький, подаючи іс
торію поневірянь селянина-втікача,
створює «своєрідну енциклопедію
кріпосницької системи*. Повість,
написана 1876 року, має яскраву ан
тикріпосницьку спрямованість. Зма
лювавши покріпачену Україну, пись
менник висвітлює ряд гострих
соціальних проблем пореформеної
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА______ _____
доби. Найстрашнішою бідою селян
лишаються беззем елля та злидні
Пан наділяє колиш ніх кріпаків неро-
дючим Грунтом, відбирає ліс, у якому
споконвіку були садки та пасіки
вербівців. Те саме відбувається й по
інших селах. Громада намагається
обстоювати свою правоту перед миро
вим посередником, Д ж ерю , як бунта
ря, саджають у «тюрму на висідку».
«От тобі й воля!.. І нащ о було повер
татися у цей проклятий край! Будь
він тричі проклят од Бога і од лю
дей!» — говорить старий бурлака.
Розв’язка повісті оптимістична:
«повірочна комісія», розібравши ді
ло вербівських селян, наказує на
ділити їх кращою землею, повернути
їм садки; багатого волосного голову,
що кривдив селян, переобрано. Жит
тя триває. Закінчується повість ма
льовничою, майже ідилічною карти
ною: Джеря, сидячи на пасіці, роз
повідає онукам про «далекий край,
про Чорне море, про лиман», а дітла
хи уважно слухають розповідь, мов
якусь предивну казку. Можливо, у
їхніх душах проростуть волелюбні
духовні паростки, посіяні старим
Джерею.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Наступна: «Кайдашева сім’я»