Процес розвитку української літе
ратури від кінця XIX ст. ускладню-
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
ється. 1898 рік в українсьому пись
менстві виявився етапним і пока
зовим. У Львові засновано Видав
ничу спілку, починає виходити «Лі
тературно-науковий вісник» (ЛНВ),
який об’єднує найкращі письмен
ницькі сили з усіх земель України;
по обидва боку кордону відсвяткова-
но століття виходу «Енеїди». •
У літературі кінця XIX – початку
XX ст. чітко окреслилися дві найха
рактерніші риси:
• криза народництва,
• проникнення в українську культу
ру модерних західних ідей.
Українське літературне народни
цтво мало широкі хронологічні рам
ки (від Котляревського до Франка й
Стефаника). Воно впродовж століття
послуговувалося основним поняттям
— «народ», основу якого становить
селянство; інтелігенція ж, на думку
Франка, поборника та захисника на
родницьких ідей, повинна «злитися з
народом, повинна стати серед нього
як брат, як рівний, як свій, повинна
стати робітником…». Народництво
завжди схилялося до надмірної іде
алізації народу. «Народ» для Франка
є об’єктом зображення, вищою метою
літературної творчості, а в основі
літератури лежить народна мова.
Антинародницька реакція бере по
чаток вже з доби пізнього романтиз
му (60-ті роки XIX ст.).
644
Першими її виявами є гасла «щТу.
ки для штуки» (мистецтво заради
мистецтва), переспіви із західних
літератур, та найгучніше зазвучали
антинародницькі ідеї саме на межі
сторіч.
У цей час у літературі співпрацю-
ють представники трьох поколінь:
• письменники, що прийшли в літе
ратуру в 70-80-х роках (Іван Не-
чуй’-Левицький, Панас Мирний,
Михайло Старицький, Іван Кар-
пенко-Карий, Іван Франко);
• представники середнього поколін
ня (Борис Грінченко, Олена Пчіл-
ка, Ольга Кобилянська, Михайло
Коцюбинський, Леся Українка);
• молоді письменники (Осип Мако-
вей, Василь Стефаник, Марко Че
ремшина, Богдан Лепкий, Володи
мир Винниченко, Гнат Хоткевич,
Олександр Олесь, Микола Воро1
ний, Михайль Семенко, Михайло
Яцків та ін.).
На думку Миколи Євшана, голов
ний закон мистецтва — це боротьба
поколінь, якої в українській літера
турі ще не було. На зміну старому п°‘
колінню приходило нове, усі попе
редні підхоплювали одне одного, то
му в літературі останнього століття
панувала «задуха творчої атмосф6′
ри». Саме творчість представників
середнього та молодшого поколінь
М Коцюбинського, Лесі Українки»
_________________
Нова література
брянської, В. Стефаника,
^ кевИча, М. Яцкова — Порушує
ції та канони народництва, а от
Л І вступають у боротьбу з по-
попередників.
Й зміну народництву приходить
яернізм. Осередком західноук-
• ських модерністів стало львівсь-
видавництво «Молода муза», до
Іаду якого увійшли Остап Луць
кі Петро Карманський, Василь Па
пський, Богдан Л епкий, а на
[одній Україні осередком модер
нізму став київський журнал «Ук-
раїнська хата», у якому друкувалися
Ііикола Євшан, Михайло Сріблянсь-
шй, Одарка Романова та ін.
«Молодомузівці» чітко орієнтува
лися на Захід з його модерними ідея-
і та заперечували реалізм і народ-
идьку традицію; зверталися до но-
8ях тем, насамперед краси, любові,
курби, настроїв самогубства тощо.
Поезія «молодомузівців» — це по-
Йія форми. Отже, в ній не повинно
^ідей, а тільки «штука». «Моло-
«муза» визначила одного свого кла-
*** ~~ Ольгу Кобилянську, на честь
^ року Остап Луцький ви-
^ив альманах «За красою». Пев-
вплив на галицьких модерністів
ввив і Михайло Коцюбинський.
ГОй ВЙЛ *^кРа*нсвка хата», на-
[ йЦький за назвою, виявився
Г ^ ВДІ модерним. Редактори та
Журналу прагнули розшири
ти рамки української культури, мо
дернізувати її. Через це об’єктом
їхньої критики стало народництво та
українофільство.
Поезія та проза, опублікована в
журналі «Українська хата», торкала
ся малознаних, іще не розроблених
питань і проблем: психології, релігії,
екзотики, сексуальності.
«Хатяни» цікавилися життям міс
та, їхні настанови були принципово
антинародницькими, через що на
сторінках журналу не міг би опуб
лікувати свої твори ані Іван Нечуй-
Левицький, ані Панас Мирний, ані
навіть Іван Франко. Натомість там
друкувалися «молодомузівці* та мо
дерністи російської України: Микола
Вороний, Олександр Олесь та інші.
Українські письменники сприйма
ють та асимілюють нові мистецькі
течії, що, завдяки перекладам творів
західної літератури, проникають в
українське письменство, і, як наслі
док, збагачується жанрова система,
урізноманітнюються підходи до зоб
раження дійсності, творчі стилі та
манери.
Виникнувши в Європі на зламі XIX
і XX ст. під гаслом новаторства, мо
дернізм поступово поширився й в Ук
раїні. Згодом, приблизно з початком
першого десятиліття, він трансфор
мувався в авангардизм. Якщо з мо
дернізмом пов’язана поява таких
течій як символізм та неоромантизм
645
(провести чітку межу між ними прак
тично неможливо), то з авангардизму
витікають футуризм (Михайль Се-
менко), експресіонізм (новелістика
Стефаника, поезія Миколи Бажана,
Тодося Осьмачки, Івана Крушель-
ницького), сюрреалізм (творчість
раннього Павла Тичини, новели Ми
коли Хвильового, Майка Йогансена,
драма Миколи Куліша).
Як зазначає Соломія Павличко,
«у відповідь на декаданс, символізм,
естетизм, інші… нові ідеї рубежу
віків народництво висуває гасло
опори на власну своєрідність, автен
тичність». Народники послуговую
ться формулою: «Це добре деінде,
але не в нас». Натомість модерністи,
посилаючись на тезу — «ми повинні
знати, що пишуть у Європі», праг
нуть створити літературу європейсь
кого зразка.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.