На початку X X ст. стала відчутною
криза прозового жанру. Навіть до
сить далека від літератури газета
«Діло» 1901 року звертала увагу на
тематичну бідність української про
зи, «слабосильність» пристрастей,
засміченість полонізмами та значну
відсталість від зарубіжної белетрис
тики. Притаманні народництву нату
ралістичне фотографування села и
зосередженість на небагатьох гро
мадських проблемах поступово від
ходили в минуле. Проте зміна тем
тики (зображення життя міста, а не
села, як було раніше, не народу* 30
рема селянства, а інтелігенції)
оГлй істотно змінити ситуацію. Ук-
аїнські письменники шукали шля-
оновлення прози. Прозаїки почат
ку сторіччя звертають особливу увагу
на внутрішній світ лю дини, щонай
менші порухи її душ і, мінливі МИТ
ТЄВІ відчуття та переж ивання;
досліджують приховані імпульси дій
і вчинків. Не відмовляючись від ро
ману, нові прозаїки культивують пе
реважно жанр оповідання та новели.
Нове суспільство потребувало такого
літературного ж анру, який міг би не
гайно реагувати на бурхливі події,
встигати за прискореним темпом ча
су. Оповідання та новела й були саме
тією короткою й мобільною прозовою
формою, що давала змогу через зма
лювання часткових, буденних подій
виявляти глибокі зруш ення. Найви
разніше шукання нових шляхів ви
являється у творчості Михайла
Коцюбинського. Його рання
творчість позначена впливом Івана
Нечуя-Левицького та Панаса Мирно-
№ («Для загального добра»), проте
пРоникнення в українську літерату
ру на початку сторіччя нової мис-
ТеЧької течії — імпресіонізм у — по
бачилося на його прозі найбільшою
МіРою. Характерною особливістю ім-
Рбсіонізму, на відм іну від реалізму,
е творення образу не докладним
Пис°м, а декількома рисами, «маз
ями*; зацікавлення суб’єктивним
враженнями, переживаннями персо
нажа тощо. Новелу Михайла Коцю
бинського «На камені» можна назва
ти класичним зразком імпресіонізму
в українській літературі.
Деякі письменники вважали, що
істинна модернізація може відбу
ватися тільки у сфері стилю. Гнат
Хоткевич іМихайло Яцків
значно розширили тематичні обрії в
прозі. Вони цікавилися людиною, її
психологією, світовідчуттям, інте
лектом; людиною, що була поза по
літичним, соціальним і навіть на
ціональним контекстом. Проте пись
менники виявилися й новаторами в
стилі, звернувшись до поетичної,
ліричної прози. Поезія в прозі перед
бачала певний ритмічний склад, пое
тичні образи, теми, «кучерявість*,
квітчастість стилю. Проза мала на
ближ ені до поетичних естетичні
пріоритети й теми. Насамперед це
культ краси й почуття. Перша збірка
Гната Хоткевича — письменника
Східної України — «Поезія в прозі»
вийшла в Харкові 1902 року. Власне
цією збіркою його модернізм і вичер
пується. Модернізм галичанина Ми
хайла Яцкова значно ширший за об
сягом і за часом.
До поезії в прозі зверталися й інші
письменники: Леся Українка та Оль
га Кобилянська, Василь Стефаник та
Марко Черемшина.
На початку сторіччя в українську
культуру проникають ніцшеанські
____________________ Нова література
649
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
ідеї. Ф. Ніцше постає як критик
християнської традиції, як творець
надлюдини, як захисник індивіду
алізму. Усе це, звичайно, суперечило
народницьким традиціям.
Водночас із ніцшеанськими ідеями
із Заходу в Україну приходять соціа
лістичні, що вже поширилися в
Східній Європі. Вони знайшли свій
вияв у творчості письменників і Га
личини, і Росії. Революційні події
1905 року мали величезний вплив на
представників усіх генерацій ук
раїнської літератури. Творчість пись
менників наснажується ідеями пат
ріотичного служіння громадянина
рідній землі, впевненістю в перемозі,
мріями про соціальне та національне
звільнення з-під багатовічного ярма.
Доба післяреволюційної реакції
гнітюче вплинула на більшість пись
менників. Події ж 1917 року були
сприйняті українською елітою неод
нозначно: дехто взагалі не визнав ре
волюцію більшовиків (Панас Мир
ний), дехто, спочатку захопившись
та відчувши нове піднесення, згодом
знову зазнав гірких розчарувань
(Олександр Олесь, Володимир Вин-
ниченко, Микола Вороний), інші ж
повністю пройнялися ідеями нової
революції. До їх когорти належить
Степан Васильченко (Степан
Панасенко). Найпершими літератур
ними спробами письменника стали
його щоденники («Записки вчите-
650
ля»). Сільська школа, учителі, м0
лодь з її прагненням освіти, Ц0 .
життя провінційного міста — ось те.
матичне коло новел Васильченка
Звертається він і до селянської теми
Однією З проблем, порушених рев0.
люцією 1905-1907 рр., було саме аг
рарне питання. Реформа 1861 року
не забезпечила селян землею, тому
надію виправити соціальну неспра
ведливість покладали на цю рево
люцію, яка відбувалася під гаслами
волі і землі. В оповіданні «Мужицька
арихметика» Васильченко нама
гається розв’язати злободенне
соціальне питання, аграрну пробле
му з позицій саме селянина. Малозе
мельні селяни прагнуть розділити
землю монопольщика за своєю, «му
жицькою арихметикою».
У літературному доробку письмен
ника чимало творів про долю сільсь
кої дитини, її навчання («Роман,
«Циганка»). Васильченко як драма
тург виявив свою майстерність в оп
рацюванні фольклорних мотивів та
образів. До образу Кармелюка — на
родного заступника, що уособлював
народний гнів, Васильченко звер’
тається в трьох своїх п’єсах.
Соціалістичні ідеї мали вплив на
життя й творчість А р х и п а Тес
л е н к а , якого називають н а й т р а г і4
нішою постаттю в українській Л1
тературі перших десятиріч наіпог
століття.
Нова література
дальнє революційне піднесення
хоПило й Тесленка. За поширення
З р о н е н о ї літератури, участь у мі-
йнгах Тесленка переслідує поліція.
Етапи, заслання, тюремні злигодні
(голод, тиф) послабили його здоров’я.
Письменик помирає дуже молодим,
залишивши по собі невелику літера-
турну спадщину. Вона вмістилася в
одному томі та дала підстави Сергію
Єфремову говорити про нього як про
»найкращий тип літературного само
родка в нашій літературі». Збірка
Архипа Тесленка «З книги життя»,
що так і лиш илася недописаною,
сповнена мук і сліз, розбитих надій,
загублених і понівечених бажань.
Темними фарбами змальовано в його
творах образ сучасного села: злидні,
темнота, чвари, насильство, намаган
ня змінити ж иття на краще і, як
наслідок, спокута за це прагнення —
роки тюрми та заслань.
Усе це було добре відоме Теслен-
к°ві. Син селянина, страдник, борець
за звільнення селян з-під соціального
яРма, він сам пройшов через тюрми
Та заслання. З-поміж інших письмен
ників його вирізняє своєрідний, суто
Уланський стиль та «запашна», щи-
Р° народна мова.
Охоплення етнографічною сти-
І€І° притаманне й Маркові
еРемшині (псевдонім Івана
канюка, 1874-1927 рр.). Літера-
УрНу творчість розпочав з поезії в
прозі; у його новелах змальовано
життя гуцульських селян, безправ
них і безпорадних («Зведениця»,
«Злодія зловили»). Темою новел «Се
ло вигибає», «Перші стріли» є воєнне
лихоліття з хазяйнуванням чужих
військ, жорстокістю та насильством,
безглуздим нищенням населення.
Критика відзначала «непереборний
оптимізм, що тріумфує над зовнішні
ми перешкодами і над своїм сумнівом».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.