Не тільки як талановитий пись
менник та визначний громадсь
кий діяч дорогий він нам, але й як
зразок непохитності, громад
ської самодіяльності, боротьби
з тяжкими обставинами.
С. Єфремов
Він більше працював, ніж жив…
М. Чернявський
Народився Борис Дмитрович Грінченко
9 грудня 1863 року на хуторі Вільховий Яр на
Харківщині (тепер Сумська область) у збіднілій
дворянській родині. Його батько, відставний
штабс-капітан, над усе прагнув дотримуватися
«способу життя, властивого дворянам», заборо
няв говорити українською мовою. Незважаючи
на заборону, Грінченко опанував живу розмов
ну, а згодом і літературну українську мову, опа
нував настільки досконало, що зміг укласти
славнозвісний чотиритомний «Словар українсь
кої мови». У 1874—1879 рр. навчався в Харків
ській реальній школі, але з п’ятого класу був
виключений за читання й розповсюдження за
бороненої літератури. Після двомісячного ув’яз
нення Грінченко втратив право навчатися далі, а
відтак здобував освіту самотужки. 1881 року він
екстерном склав екзамен на звання народного
вчителя й розпочав освітню діяльність, якій
присвятив понад десять років свого життя.
1894 року Грінченко переїхав до Чернігова.
Працював діловодом у земстві, разом з дружи
ною упорядковував музей української старови
ни поміщика й мецената В. Тарновського.
З 1902 року Грінченко живе в Києві, де на
пропозицію журналу «Киевская старина» бе-
653
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
реться укладати словник української мови. Цю
унікальну роботу відзначено другою премією
Російської академії наук. У 1905 році він реда-
гує першу українську щоденну газету «Гро
мадська думка», а в 1906 — журнал «Нова гро
мада»; того ж року стає керівником київського
товариства «Просвіта».
У післяреволюційні роки реакції посилюють
ся переслідування Грінченка. 1910 року Грінчен-
ко, змучений туберкульозом, на який захворів
ще в шістнадцятирічному віці в харківській в’яз
ниці, виїздить на лікування до Італії, де нев
довзі й помирає (6 травня 1910 року). Похований
письменник на Байковому кладовищі в Києві.
Сергій Єфремов назвав Бориса
Грінченка «першим професіональ
ним письменником на Україні*. Його
літературний доробок становлять
п’ять повістей: «Соняшний про
мінь», «На розпутті», «Серед темної
ночі», «Під тихими вербами», «Брат
на брата», кілька драматичних тво
рів («Ясні зорі», «Серед бурі» та
інші), близько п’ятдесяти оповідань,
том поезій і незчисленна кількість
публіцистичних, критичних, істори-
ко-літературних та популярно-нау
кових праць.
Дебютував Борис Грінченко як по
ет 1881 року в часописі «Світ». Про
тягом життя видано шість його збі
рок, зокрема «Пісні Василя Чайчен-
ка» (1884), «Під сільською стріхою*
(1886), «Хвилини* (1903) тощо.
Більшість Грінченкових віршів є
програмними народницькими поезі
ями, серйозними дидактичними тво-
і рами, що мають суспільне звучання
Об’єктом художнього зображення в
ЙОГО творчості, як це Є ТИПОВИМ д л я
народників, стало селянське життя.
І. Франко так охарактеризував лі
тературно-громадську діяльність пи
сьменника: він належав до «неспо
кійних, вихроватих» натур, котрі
«кидаються на всі боки, заповняють
прогалини, латають, піднімають по
валене, валять те, що поставлене не
до ладу, будують нове, шукають спо
собів підняти до роботи більше рук».
Така оцінка є справедливою щодо
всієї творчості письменника: його по
езія, проза, драматичні твори, літе
ратурознавчі праці, «Словарь україн
ської мови», переклади з інших мов
сприяли подальшому розвитку ук
раїнського письменства.
З-поміж віршів на громадянську
тематику особливе місце займають
поезії, присвячені Україні:
Убогії ниви, убогії села,
Убогий обшарпаний люд,
Смутнії картини, смутні невеселі,
А інших не знайдеш ти тут.
Картини лихоліття, страждань, не
долі українського люду постають з
поезій Бориса Грінченка. Вони при
гнічують його, але водночас надиха
ють на боротьбу, протест, обстоюван
ня прав народних. Потреба працювати
для простих, неосвічених селян ста
провідною зорею Грінченкової ЯК
письменницької, так і просвітньо
654
Нова література
яльності. Із притаманим народни
кам запалом митець закликає інте
л іген ц ію до праці для рідного народу,
б «зникли ганебні назвища «пан»
та « м у ж и к » , а щоб виробилася з ук
р а їн сь к о ї нації одна національно-са-
м о св ід о м а , освічена громада».
Його перші повісті з житття укра
їнської інтелігенції «Сонячний
промінь» і «На розпутті» стали на
бутком нашої літератури. Грінченко
висловлює свої погляди щодо місця
інтелігенції в житті українського на
роду, та все ж таки приходить до дум
ки, що «…тип позитивного українсь
кого інтелігента ще й не виробився до
пуття», через це представники народ
ницької інтелігенції, виведені ним у
повістях, зустрівшись зі страшними
реаліями життя, зрозумівши, що нічо
го не здатні змінити, зазнають гіркого
розчарування у своїх мріях й ідеалах.
Тож у наступній повістевій дилогії
письменнник повертається до зобра
ження життя селян, облишивши
проблеми української інтелігенції.
У центрі першої частини дилогії —
повісті «Серед темної ночі» — родина
типового українського селянина П и
липа Сиваша. Чесний, працьовитий
г°сподар, зі старосвітськими погля
дами та чистим сумління, старий Си-
аЩ виховав трьох синів — Дениса,
Романа та Зінька. Початок повісті
^тимістичний. Родина Сивашів зі-
Ралася за святковим столом з нагоди
повернення зі служби середульщого
брата Романа. Поглядаючи на синів
— Дениса — «поважного.., здорово
го, як робочий віл», Зінька, очі якого
«сяли цілим сяєвом молодого вогню»
та Романа, поважного, вдягненого та
обстриженого по-городянському, —
старий Сиваш тішив себе думками,
що «за такими синами й забагатіти
можна». Та вже наступний день
приніс гірке розчарування. Зіпсова
ний морально Роман аж ніяк не зби
рався братися до роботи й зневажав
батька та братів. Прагнення легкого
хліба, гордування мужичою мовою,
працею призводять до постійних кон
фліктів у родині Сивашів. Денис, що
сам кривавим потом заробляв статки,
відмовився годувати запанілого бра
та. Розлютившись на брата й батьків,
не маючи грошей, Роман починає
красти — пшеницю, кожух, сало. Де
нис, вистеживши брата, відводить
його, як злодія, зі скрученими рука
ми у волость. Тепер з Романа кепкує
все село. Зганьблений, розлючений,
він змушений податися до міста, де
знайомиться з Патроклом Хвигу-
ровським — ватажком зграї коно
крадів. Легкі гроші, злодійське ж ит
тя засмоктують Романа далі й далі.
Перший страх, залишки здорової мо
ралі полишають його, і парубок стає
запеклим злодієм. Щоб помститися
братам та батькові, він приводить
товариство в рідне село, викрадає
655
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
коней спочатку в батька, потім — у
сусідів.
Конокради — найстрашніші воро
ги селян. Мирні трудівники, упій
мавши злодіїв, не раз чинили само
суди. Картиною такого самосуду,
страшного катування Романа за
кінчується повість. Щоб відвернути
увагу селян, Роман підпалює клуню,
а на другому кінці села його братчи
ки викрадають коней. Денис, упій
мавши брата, спокійно дивиться, як
Романа живцем кидають у вогонь,
ставлять босими ногами на жар.
«І в той час, як ноги йому [Романо
ві] горіли, його страшні з муки очі
бачили перед собою спокійну Денисо
ву постать…» Та найбільшої ганьби
зазнає старий батько: один з його
синів виявився злодієм, а інший —
« каїном проклятим».
Тільки найменший брат Зінько
живе за законами совісті. Це тип
правдошукача, доброї серцем та ду
шею людини, що, не цураючись зви
чайної мужичої роботи, прагне здобу
ти освіту — самотужки навчається
грамоти, намагається допомогти лю
дям. Він єдиний намовляв Романа по
вернутися до нормального життя, по
миритися з батьком і Денисом. Зінь
ко навіть зважується супроти волі
батьків одружитися з Левантиною
— сусідською наймичкою, Романовою
покриткою. Образ Левантини, без
таланної сироти, ніжної, мрійливої
вродливої дівчини уособлює перед,
часно загублену молоду силу. Попри
те, що Роман зав’язав їй світ, зробив
покриткою, покинув напризволяще з
дитиною, вона намагається врятува
ти його. Та гине сама.
Назва повісті є дуже символічною.
Селяни, зазнавши утисків, злиднів
здирств, не маючи можливості обсто
ювати свої права, скніють у темряві
ночі.
Ця повість композиційно пов’яза
на з другою частиною дилогії «Під
тихими вербами», назва якої вже є
іронічною. Під тихими вербами чи
няться страшні злочини, набагато
страшніші від тих, про які йшлося в
першій частині. Пов’язують частини
дилогії долі двох братів Дениса та
Зінька (Романа за конокрадство за
суджено та вислано в Сибір). Старий
Сиваш так і не зміг пробачити Дени
сові наругу над братом та ганьбу Си-
вашевого роду, тож не віддав, а «ки
нув, як собаці, його частку». З того
часу страший брат забагатів, став
добрим, поважним господарем, водив
«кунпанію» з такими ж заможними
хазяями. Він намагається прибрати
до рук землю переселенців, щоб ра
зом з іншими глитаями та старши
ною панувати над громадою. «Роби
тиме громада, що вони звелять. Вони
будуть тут пани… Попанували пани-
поміщики, тепер ще треба й госпо-
дам-хазяїнам попанувати!» Виникає
656
протистояння між глитаями та
бідними селянами.
Конфлікт загострюється ще й через
те, Щ° голоту захищає рідний брат
Д ениса — Зінько. До речі, подібний
конфлікт між братами по крові відбу
вається між Панасом та Грицъком
Момотпами. Панас за десятину землі
вбиває брата.
Зінько намагається чинити опір ба
гатирям: засновує для бідніших се
лян касу, вчить читати, обстоює гро
мадські права. «Хазяї села» бояться
Зінька, вбачаючи в ньому ту силу, що
здатна підняти селян, тож жорстоко
розправляються з ним: спочатку зви
нувачують у вбивстві Грицька, а ко
ли Зінько таки опиняється на волі,
забивають до півсмерті.
Усе своє життя Зінько боровся за
правду, виступаючи проти обмеже
ності, затурканості, забобонності
селян, та не зміг навернути на
правильний шлях навіть найближчу,
найдорожчу людину — дружи
ну Гаінку. Тож його смерть, причи
ною якої стало знахарське зілля,
подане Гаїнкою, наводить на сумні
роздуми. Сцена прощання Зінька з
Рід н и м и й близькими має симво
лічний характер:
~~ Ще не зійшло сонце?
— Скоро зійде…
Єдиним променем надії в повісті
СТає Ця фраза, сказана однодумцем і
товаришем Карпом.
І справді, жевріє надія, що сонце
зійде, і добро, посіяне Зіньком, дасть
добрі сходи.
«Один з псевдонімів Грінченкових
— був «Вартовий», і трудно добрати
інше слово, яке так влучно схаракте
ризувало б його роль в історії рідного
краю. Справді, він був вартовим, що
цілі десятиліття не сходив з свого
важкого й відповідального місця»
(С. Сфремов).
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Літературна критика
Наступна: Богдан Лепкий 1872-1941 рр.