Доля щедро обдарувала Б. Леп-
кого. І він не змарнував свого та
ланту. Богдан Лепкий залишив
багату творчу спадщину як
поет і прозаїк, критик і літера
турознавець. А був він ще й ви-
давцем-текстологом, читачем-
декламатором худож ніх тво
рів, талановитим малярем…
Ф. Погребенник
Народився Богдан Лепкий у селі Крегулець у
родині сільського священика, що походив зі ста
ровинного роду греко-католицьких священиків.
Перші знання майбутній письменник одержав
у батьківському домі. Із шестирічного віку нав
чався в бережанській (так званій «нормальній»)
школі з польською мовою навчання, після
закінчення якої вступив до гімназіТ в Бережанах.
Писати почав дуже рано. Першу поему про
русалок написав іще в другому класі гімназії під
впливом бабусиних оповідей. Мріяв стати ху-
657
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
дожником, для цього брав уроки в художника
Юліана ГІанкевича. Після закінчення гімназії
Б. Лепкий вступив до Віденської академії мис
тецтв, проте швидко зрозумівши, що це не його
покликання, записався студентом Віденського
університету. Згодом перейшов до Львівського
університету. На цей період припадає активна
літературна діяльність Б. Лепкого: він пише по
езії, оповідання, перекладає, виступає з до
повідями на засіданнях студентського товарист
ва «Ватра».
Після закінчення Львівського університету
(1695) повертається в рідну бережанську гім
назію, де викладає українську й німецьку мови
та літератури. У цей час з’явилася ціла низка
віршів, оповідань («Стріча», «Для брата»,
«В світ за очі», «Дивак»); перекладів, літературно-
критичних студій. Спробував письменник свої
сили й у жанрі драматургії, написавши п’єсу «За
хлібом», яку поставив театр «Руської бесіди».
Учасники львівської літературної групи «Мо
лода муза», до якої входив і Лепкий, називали
його професором. Під час Першої світової війни
разом з родиною виїхав до Австрії. Восени
1915 року вже немолодого письменника ледве
не послали на фронт; від мобілізації врятували
друзі, які подбали про його призначення для
культурно-освітньої роботи в табір для військо
вополонених. Незабаром опинився в Німеччині.
Події війни знайшли відображення в багатьох
поетичних і прозових творах Б. Лепкого, пере
дусім у великій поемі «Буря», в оповіданнях і на
рисах «Вечір», «Дзвони», «Душа», «Свої» та ін.
Після окупації Польщі фашистською Німеччи
ною становище письменника стало особливо важ
ким. Помер Б. Лепкий 1941 року, похований у
Кракові на Раковецькому цвинтарі.
Поезія Богдана Лепкого багата те
матично (історичне минуле, націона
льно-визвольна боротьба, духовно- |
культурний розвиток народу, його
звичаї і традиції) та ж анрово розмаї
та (вірш і-пісні, сонети, поеми, пое-
ми-казки).
Радянська к р и т и к а 2 0 -3 0 рр
трактувала творчу спадщ ину Богдана
Лепкого як декадентську й водночас
буржуазно-націоналістичну. Справді,
певний вплив на творчість Лепкого
мала поезія ім пресіоністської літера
турної групи «молодомузівців». Про
те, на відміну від М. Я ц кова, П. Гер
манського, О. Л уцького, я к і дотри
мувалися думки, що мистецтво має
бути вільним від гром адських і со
ціальних проблем, вираж ати внутріш
нє «я» особистості, Л еп ки й ніколи,
навіть в інтимній л ір и ц і, не відмежо
вувався від громадського ж иття; пору
шував теми, що мали загальногума-
ністичне значення. У його творчості
громадські мотиви переплітаю ться з
ліричними, мінорні ноти — з мажор
ними. Я к лірик він має свої улюблені
теми й образи, до я к и х постійно звер
тається, варіюючи та переосмислюючи.
Одним з таких мотивів є мотив
осені, завм ирання природи (до речі,
він був пош ирений і в творчості «мо
лодомузівців»).
Поезія «Ж уравлі» — одна з най-
трагічніш их ліричн их поезій поета,
навіяна мотивами осені. У цій драма
тично-поетичній м ініатю рі Лепкого
зникає меж а м іж ж и ттям і смертю-
Понад сімдесят років вірш , покладе*
658
Нова література
й на м узику братом Богдана Леп-
КОГО “” січови м стрільц ем Левом
Депким, ж иве безім енно я к народна
піСня. Я к зазн ач ає Ф едір Погребен-
ник, «важко н азвати інш ий вірш у к
раїнського поета к ін ц я X IX – почат
ку XX ст., я к и й би з такою ем оцій
ною експресією передавав почуття
любові до рідного краю , біль розлуки
з ним. П атр іо ти ч н а асоціативність
цього твору, висловлена в ньому без
межна трагедія лю дини, я к а втрачає
найдорожче — Б атьківщ ину — дося
гають тут вели чезн ої си л и » :
Чути: кру! кру! кру!
В чуж ині ум ру,
Заки море перелечу,
К рилонька зітру.
Значне місце в літературном у до
робку поета посідаю ть вірш і, що ви
являють його гром адянську позицію ,
життєве кредо. Н а дум ку автора, до
ля митця й народу нерозривно по
в’язані, поетичне слово має бути зн а
ряддям боротьби за духовне розкрі
пачення н ац ії. Д ві збірки Л епкого
«Осінь» і «Л истки падуть» розпочи
наються вірш ам и під назвою « З а
спів». У них автор за к л и к а є свої пісні
летіти до народу:
Летіть, мої слова,
Зривайся, жалю мій,
Як пісня степова,
Як птахи у вирій.
Поетичну творчість Б. Лепкого
ПеРіоду війни та міжвоєнного деся
тиріччя на сьогодні дослідж ено мало
й поверхово. У «воєнній» поезії роз
різняю ть два аспекти: «гум аніст ич
но-загальнолю дський«>, що в и я в л я
ється в засудж енні війни м іж Росією
й Австро-Угорщ иною я к ли ха для
народів обох держ ав, і «патріотич
но-національний» — піднесення,
оспівування визвольної боротьби у к
раїнців. Обидва ці аспекти в поезії
Лепкого тісно переплітаю ться.
Ідею вільної, незалежної України по
ет утверджує в поезії «Ми єсть народ»:
Отеє тая червона калина,
Щ о повік не зів ’яне:
П ригадає її У країна,
Я к із мертвих повстане.
Переосмислюючи глибоко симво
лічний образ червоної калини, який
для Лепкого є символом національ
но-визвольної боротьби, поет підно
сить героїчну боротьбу українського
народу, зокрема січового стрілецтва,
за волю й незалеж ність У країни.
Творча м анера Л еп кого-п розаїка
формувалася під впливом соціально-
побутової прози М арка В овчка, Ю рія
Ф едьковича, Івана Ф ранка. Я к про
заїк він дебю тував оп овід ан н ям и
«Ш умка», «На палеті», «Дивак» на
сторін ках газети «Д іло* (18 9 5 ).
П исьменник виступав у ж анрі нове
ли, нарису, оповідання, повісті, про
зи в поезії. Об’єктом зображ енн я в
його творах стає подільське село, се
лян и , ж и ття й побут я к и х він добре
659
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
знав. Пізніше Лепкий звернувся до
висвітлення теми життя світської й
духовної інтелігенції.
Найвагомішою за своїм значенням
у прозовому доробкові Лепкого є
тетралогія (великий епічний твір,
що складається з чотирьох самостій
них частин) «Мазепа».
Ця тема тривалий час в україн
ській літературі була політично не
безпечною. Авторів, що порушували
її, засуджували як «націоналістів» і
«ворогів народу»; про Мазепу ж ка
нонічне радянське літературознав
ство дозволяло писати тільки як про
зрадника, запроданця.
Над циклом повістей, що станов
лять епопею, Лепкий працював май
же чверть століття: почавши з віршів
«Полтава» — 1906 року, «Мазепа» —
1908 року, розробивши окремі моти
ви з історії України, у 20-х рр. він
«вибухнув» циклом повістей-рома-
нів: «Мотря», «Не вбивай», «Бату-
рпн», «Полтава».
Письменник відійшов від тра
диційного зображення Івана Мазепи
як романтичного героя, він зробив
спробу показати видатного гетьмана
України насамперед як державного
діяча, політика й дипломата, який
своє особисте життя зумів підпоряд
кувати вищим інтересам. «Своєрід
ним лірико-драматичним заспівом до
епопеї є повість у двох частинах
«Мотря».
За основу взято традиційну дл „
цієї теми любовну колізію — взаємне
кохання немолодого вже Мазепи та
його похресниці, доньки генерально
го судді В. Кочубея — Мотрі К0Чу.
беївни. Проте автор не обмежується
лише історією їхнього кохання, у
повістях він подає панорамні карти
ни життя в Україні кінця XVII – по
чатку XVIII ст., створює колоритну
галерею образів (Петро І, Мениіи-
ков, Кочубей тощо).
У повісті «Не вбивай» любовні ко
лізії відходять на другий план, події
розгортаються вже навколо постатей
Мазепи та Кочубея. Генеральний суддя
та його однодумець Іскра пишуть до
нос Петрові І на гетьмана. Цар, не ма
ючи сумнівів у вірності й порядності
Мазепи, віддає авторів доносу йому до
рук. Психологічне напруження зрос
тає, відтепер гетьман знає, що серед
його найближчого оточення є під
ступні вороги, ладні віддати його на
розправу цареві, проте один з цих во
рогів — Мотрин батько. Перед Мазе
пою постає проблема, яка має й полі
тичне, і морально-етичне забарвлен
ня: помилувати чи покарати ворогів.
Автор не відступає від історичної
правди у викладі подій. Мазепа -*
літературний герой чинить так само,
як і історична особа: дає згоду на зни
щення Кочубея та Іскри.
Щоб розірвати військовий союз
Петром І, який усе більше пригноб
660
Нова література
лк>вав український народ, Мазепа
зрушений був вести подвійну гру.
Цар вимагав від гетьмана виступити
разом проти всесильного тоді короля
Швеції Карла X II, Мазепа ж і його
прибічники покладали на Карла
надію, що він допоможе визволити
Україну з-під царського ярма, тому
виступили разом зі шведами проти
російського війська.
Третя частина епопеї — повість
«Батурин» — розповідає про ті
злодійства, тортури, погроми, що чи
нили царські війська на чолі з генера
лом Меншиковим після переходу Ма
зепи на бік Карла XII.
В останній частині епопеї — повісті
«Полтава» — ідеться про полтавську
трагедію, перемогу Петра І над об’єд
наним шведсько-козацьким військом.
За ту «зраду» Мазепу піддали ана
фемі, оббріхували та замовчували за
часів царату й Радянського Союзу.
Сьогодні вже зроблено спроби переос
мислити постать Мазепи — самобут
нього політика, дипломата, військово
го, мецената, надзвичайно ерудованої
людини, культурно-просвітницького
Діяча, поета, яки й навіть у своїх
універсалах вдавався до поетичних
пасажів. На цю тему з ’явилися істо
ричні й літературні твори Олени
Апанович, Валерія Шевчука, Воло
димира Сергійчука та ін.
По-новому оцінено творчу спадщи
ну и Богдана Лепкого та його епопею
«Мазепа». Яскравим свідченням того
є публікації Миколи Ільницького,
Миколи Жулинського, Романа Гора-
ка, Федора Погребенника.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Борис Грінченко 1863-1910 рр.
Наступна: Михайло Коцюбинський 1864-1913 рр.