За аналогією до більшості творів
письменника «Камінний хрест» та
кож називають новелою, хоч за жан
ровими ознаками це оповідання. Сам
автор назвав цей твір студією (тобто
художнім дослідженням душевних
переживань героя).
______________________ Нова література
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
Історія написання. Життєва осно
ва. Новела «Камінний хрест» — єди
ний твір Стефаника, присвячений
темі еміграції. Розорення західноук
раїнських селян призвело до масової
еміграції за океан. В основу новели
покладено реальний факт: Штефан
Дідух (у новелі Іван), односелець
письменника, емігруючи до Канади,
поставив на своєму полі камінний
хрест, що й понині стоїть у селі Русів.
Та справжніми прототипами голов
ного героя О. Гнідан називає тисячі
емігрантів, долею яких перейнявся
письменник.
Композиція. Новела складається з
семи розділів. Перший розділ є експо
зицією твору. Він містить мальовни
чий портрет Івана Дідуха та ав
торські екскурси в його біографію.
Повернувшись додому після десяти
річного перебування у війську, Іван
уже не застав батьків, у спадок йому
від них лишилися тільки «хатчина
завалена* та горб «щонайвищий і
щонайгірший над усе сільське поле».
Щороку впрягався Іван поряд з ко
нем: «коня запрягав у підруку, сам
себе в борозну*. Таке зіставлення є
яскравим свідченням виснажливої
праці селянина, до того ж воно набу
ває символічного значення. Івана в
селі називають Переламаним. Тяжка
робота (виносячи гній на гору, обли
вався потом, а на горі, як дмухнув ле
генький вітерець, його «зібгало в по
674
ясі»), той горб відібрали в Івана мо
лодість, силу, здоров’я. А коли під-
росли діти й не мали, до чого при
класти руки, то змусили старого бать
ка спродатися, щоб їхати в далеку та
невідому Канаду. Н аступні шість
розділів — це сповідь героя перед
сусідами. Монологи Івана розкрива
ють цілий комплекс найскладніших
почуттів героя. Намарно сусіди, ба
чачи Йванову тугу, намагаються його
розрадити: «За цим краєм не варт
собі туск до серця брати! Ц я земля не
годна кілько народа здержіти та й
кількі біді витрим ати… І саранчі не
ма, і пшениці нема. А податки наки
пають, що-с платив лева, то тепер
п’єть, що-с їв солонину, то тепер
барабулю». У цих словах розради
страшна правда селянського життя,
злиденного, важкого, що змушує га
личан емігрувати. Іван Дідух не пле
кає марних надій, не тіш ить себе
ілюзіями, що ж иття за морем буде
легким і щасливим. Біль, ж аль, туга,
душевні страждання героя нароста
ють з епізоду в епізод. «Озьміть та
вгатіть ми сокиру отут у печінки, та,
може, той жовч пукне. Бо не вітри-
маю!» Психологічне напруження до
сягає апогею в шостому розділі.
Уся новела «Камінний хрест» бага
та на символічні деталі й образи. На
самперед, це камінний хрест з виби
тими іменами Івана та дружини. Об
раз хреста символізує страдницьку
оЛю селянина, яки й віддав усю свою
силу та здоров’я виснаж ливій праці
землі, а тепер змуш ений покидати
Й назавжди. Усе в новелі: художні
прийоми, «живцем перенесений му
жичий спосіб бесідування», бож е
вільний танець — підпорядковані го
ловному завданню — розкрити тему
народного горя, недолі й водночас
надії на кращ е майбутнє.
Критики високо оцінили новелу
«Камінний хрест». «Прочитав я це
все, — писав Грінченко, — і поздоро
вив українську літературу з новим
талантом, а Галичину з новим белет
ристом, що, певне, стане поруч із
найкращими галицькими белетрис
тами — Франком і Федьковичем».
Новела «М арія» була написана
1916 року після п ’ятнадцятилітньої
перерви. П рототипом головної ге
роїні, як свідчив сам письменник,
стала селянка з Русова. Початок но
вели: «Марія сиділа на приспі й шеп
тала…» — був цілком традиційним
Для Стефаника, так починалася май
же кожна новела першого періоду йо
го творчості. В читую чись глибше,
звертаємо увагу на багатопроблем-
Н1СТЬ, багатоплановість новели, не
притаманну навіть найбільш им тво-
Рам письменника попереднього пе
ріоду. У ній висвітлено ж ахи світової
Віини, ЩО впродовж кількох років
С1*Л И смерть і сльози в мирному га
лицькому краї, боротьбу за «мужиць
ке право», прагнення до возз’єднан
ня українського народу.
У новелі виведено образ селянки
Марії, що виховала, випестила трьох
міцних і здорових синів. Згадує, як
були вони малими, навчалися в ш ко
лі та як потім заареш тували їх за бунт,
їздила вона до Львова дітей визволя
ти й поруч із «тими панями-мамами
почула себе в перший раз у ж итті
рівною зі всіми панами й тіш илася,
що сини поставили її в однім ряді з
ними». Та кривава хуртовина війни
забрала синів із собою. Сидячи в ос
танню ніч у їхніх головах, вона по
сивіла. Просила, щоб брати лиш или
їй хоч найменшого, та, зрозумівш и,
що образила їх тим тяж ко, просила
вибачення в сина: «Я не знала добре,
я не винна, що моя голова здуріла, як
тота Україна забирає мені діти …*.
Стефаник не вдається до доклад
них описів, змальовуючи картини на
ціонально-патріотичного піднесення.
Легкими ш трихам и, найхарактер
нішими рисами він створює відчуття
урочистого моменту: «В місті зійш ло
ся їх сила, паничі і прості хлопці. Хо
ругви й прапори шелестіли над ними
і гримів спів про У країну».
Зі спогадів до теперішнього ж и т
тя повернув Марію прихід козаків,
яких зустріла упереджено й люто, бо
не раз завертали до її хати ті «руїнни
ки», що називали себе «козаками»,
грабували, катували, плю ндрували
_____________________________________________________ Нова література
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
найсвятіше, що лишилося у Марії від
синів — Шевченків портрет: «Я його
сховала в пазуху, а вони кроїли тіло
пугами, що й не пам’ятаю, коли піш*
ли з хати*. Так поводилися солдати
російської армії, що, вступивши до
Галичини, нищили осередки націо
нально-культурного життя україн
ців. Та цього разу Марії трапилися
близькі по духу й крові люди, що, як
і її сини, шанували Шевченків порт
рет, убираючи його в хустки, співали
тих самих пісень.
Письменник новаторськи розкри
ває патріотичну тему, пов’язану зі
зростанням національної свідомості
селянки. Використовуючи надзви
чайно яскравий образ народної пісні,
що випростовує душу Маріїну, підій
має народ, Стефаник створює відпо
відний настрій патріотичного підне
сення. Слухає спів козацький Марія
— і вже бачить щасливе майбутнє
об’єднаної України: «Блискотять
ріки по всій нашій землі і падають з
громом у море, а нарід зривається на
ноги. Напереді її сини, і вона з ними
йде на тую Україну, бо вона, тая Ук
раїна, плаче й голосить за своїми
дітьми; хоче, щоби були всі вкупі*.
До теми національно-визвольних
подій Василь Стефаник звертається й
у новелі «Сини* (1922). Автор пере
дав горе старого батька, який благо
словив двох синів на боротьбу «за
Україну* і втратив їх назавжди.
Згадує старий М аксим , як Си
Андрій, прощаючись з ним, сказав
що йде визволяти рідну землю. Син
піднімає шаблею грудку землі й ка
же: «Оце Україна, а тут, — і справив
шаблею у груди, — отут її кров; зем
лю нашу ідем від ворога відбирати».
І батько, усвідомлюючи небезпеч
ність свого кроку, із хвилюванням про
мовляє: «Сину, — каж у , — та є ще в
мене менший від тебе, Іван, бери єго
на це діло; він дуж и й, най вас обох за
копаю у ту наш у землю , аби воріг з
цего коріня її віторгав у свій бік».
Саможертовність батька є грома
дянським подвигом. Безсмертний
той народ, який ще мож е народжува
ти таких людей — у цьому пафос
новели Стефаника. Словами болю го
ловного героя закінчується твір. Зму
чений морально, душ евно, вклоня
ється старий М аксим до землі й
ревно молиться: «А ти, Мати Божа,
будь мойов ґаздинев; Ти з своїм Си
ном посередині, а коло Тебе Андрій
та Іван по боках… Ти д ала Сина одно
го, а я двох».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: «Новина»