Доробок Миколи Вороного —
міцна і надійна частка того під
мурку, на якому повстане і вже
повстає велична нова будівля
— наша розкрилена духовність.
Г. Вервес
Микола Кіндратович Вороний (літературні
псевдоніми Арлекін, Віщий Олег, Микольчик
Сиріус та інші) народився 6 грудня 1871 року в
сім’ї ремісника на Катеринославщині (тепер
Дніпропетровська область). Навчався в Хар.
ківському, потім у Ростовському реальному
училищі, згодом — у гімназії в Ростові-на-Дону
Вірші почав писати ще гімназистом, захоплю
вався творчістю Т. Шевченка, театром М. Кро-
пивницького, політичною літературою.
Через зв’язки з народницькими організа
ціями потрапив у поле зору поліції, йому забо
ронили вступати до університету, проживати в
Петербурзі та інших великих містах. Тому з 1895
року Вороний навчався у Віденському універси
теті, потім у Львівському, працював режисером у
театрі «Руська бесіда».
Вийшли друком збірки віршів «Ліричні пое
зії» (1911), «В сяйві мрій» (1913), «Євшан-зіл-
ля» (1917). «В революції 1917 року, — пише
М. Вороний в автобіографії, — я брав дуже
енергійну участь, особливо на початку (при моїй
участі оганізовувалось перше ядро Центральної
ради)».
Загибель УНР стала причиною виїзду за кор
дон. Змучений і виснажений, 1920 року Вороний
емігрував до Варшави («їхав з неохотою, з му
су»). Там видав збірку поезій «За Україну»
(1921). 1926 року повернувся до Києва. 1934 ро
ку Акимов (Егідес) — уповноважений секретно-
політичного відділу ДП У УРСР — виніс постано
ву про початок попереднього слідства в справі
М. К. Вороного, якому інкримінували «контрре
волюційну діяльність». М. Вороний під час допи
ту рішуче заперечував висунуті проти нього об
винувачення в належності до контрреволю
ційного підпілля. Спочатку особлива нарад3
колегії ДПУ УРСР ухвалила ув’язнити Вороного
у виправтрудтабір строком на три роки, потім
табори замінили на трирічне заслання в Каза
стан, та, урешті-решт, на клопотання самого Во
684
Нова література
роного та його сина М арка — поета й публіцис-
та — Судова трійка при колегії Д П У УРСР згля
нулася й замінила трирічне заслання в Казах
стан висилкою на той ж е термін із забороною
проживати в Україні, Білорусі, Московській та
Ленінградській областях.
Якийсь час Вороний мешкав у Воронежі, зго-
дом — на Одещині. Під час репресій заарешто
вано й розстріляно поетового сина — Марка Во
роного. 7 червня 1938 року розстріляли й Мико
лу Вороного.
Про реабілітацію поета клопоталася президія
правління Спілки письменників України. Після
посмертної реабілітації М. Вороного 1989 року
вийшли книги: «Вибрані поезії» (1959), «Тво
ри», «Театр і драма» (1989).
Поетичний доробок Миколи Воро
ного близький за своїм ідейно-есте
тичним звучанням і значенням до
творчої спадщини О. Блока, П. Вер
лена, Ш. Бодлера, К. Бальмонта.
Вороний обстоював засади сим
волізму в українській літературі.
«Треба брати від символізму найкра
ще. Любов (у широкім значенні), кра
са і шукання правди (світла, знання,
початку чи «Бога») — це сфера сим
волічної поезії, вона найкраще може
про це оповісти». Готуючи 1901 року
альманах «З-над хмар і долин», який
змістом і формою мав наблизитися до
«нових течій і напрямів європейських
літератур», Вороний через «Літера-
тУрно-науковий вісник» та приватні
листи звернувся до багатьох ук
раїнських письменників з таким за
кликом: «Увагу хочемо звернути вик
лючно на естетичний бік видання..,
хочемо уникати творів грубо ре
алістичних з щоденного життя, а на
томість бажаємо трошки філософії
(пантеїстичної, метафізичної, міс
тичної навіть)*, і далі зазначає:
«штука чиста, без ідеї, не може бути
— вона з нею складає одне ціле». Ця
відозва була сприйнята українськи
ми письменниками та критиками не
однозначно. Сергій Єфремов назвав
цей лист маніфестом українського
модернізму. Іван Ф ранко в статті
«Принципи і безпринципність», у
«Посвяті Миколі Вороному», доданої
до поеми «Лісова ідилія», звернувся
до поета не як до ідейного ворога, а як
до «друзяки давнього», «ідеалістане
поправного», закликаю чи творити
активне мистецтво, наснажене висо
кими ідеями революції. На цю по
лемічну «Посвяту…» Вороний пише
віршовану відповідь «Іванові Ф ран
кові» (1902), у якій роз’яснює суть
своєї естетичної програми. Вороний
як поет не закликає відмовитися від
громадянських тем, він сам прагне
бою з усіма тими, «що мляві, чи не
дужі, чи під укриттям сплять бай
дужі». Проте від тривалої боротьби,
на його думку,
…серце може озлобитись.
Охляти може, зачерствіти,
зав’януть, як без сонця квіти.
Письменник радить прислухатися
до того, чого прагне душа, позбутися
пут, «що в їх здавен закута». Він за-
685
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
кликає писати відповідно до законів
краси, а також стежити за законами
творчості, адже поезія не визнає забо
рон і обмежень:
І хто Поезію — царицю —
Посміє кинуть у в’язницю?
Хто вкаже шлях їй чи напрямок,
Коли вона не зносить рамок?
М. Вороний проголошує своє жит
тєве кредо митця й громадянина:
Моя девіза: йти за віком
І бути цілим чоловіком!
У вірші «Уае Уісіїв!» (Горе перемо
женим! — лат.) автор звертається до
змалювання трагедії людей свого
соціального середовища, душі яких
«жеруть» «зміїгарпій проклятих, що
звуться «навіщо», «куди».
Він порушує проблеми самотності
людини в суспільстві, незахище
ності, марності людського життя.
Ліричний герой, утомлений, висна
жений, кидає погляд назад, на прой
дений життєвий шлях, розмірковую
чи, задля чого жив, чого прагнув:
Ні, не марно я жив, —
Я боровся, шукав ідеал а,
Мов свобідний орел,
Моя думка в просторах шугала…
Та вже в наступній строфі душевна
розпука, песиместичне сприйняття
світу беруть гору:
У гонитві даремній
Минули найкращі літа,
Мрії гасли, як зорі,
Вломились напружені крила…
Як зазначає Г. Верес, вульгарно-
соціологічна критика полегшено
трактувала все це зі знаком мінус —
як занепадництво, індивідуалізм, де-
кадентизм і т. ін. гріхи, не поміча
ючи, що саме в цих творах поет
тужить за справжньою людиною
обурюється духовним завмиранням
суспільства, показує трагедію сучас
ника, на зойк якого озивається його
власна самотина.
«Блакитна панна» відкриває цикл
«Гротески», який складається з де
сяти поезій. Гротеск — тип ху
дожньої образності, що відкрито й
свідомо створює особливий — не
природний, химерний, дивний світ.
У вірші «Блакитна панна» автор зве
личує красу природи, розкриває
єдність краси природи й мистецтва.
Блакитна панна — Весна «у сер
панках і блаватах», якій уся земля
виспівує: «Осанна!», тривожить ду
шу поета:
І уже в душі моїй
в сяйві мрій
В’ються хмелем арабески,
Миготять камеї, фрески,
Гомонять-бринять пісні
голосні
І сплітаються в гротески.
Новаторство Миколи Вороного
виявилося в розширенні музич
них можливостей українського вір
ша. «Я писав не так од образу»
як од звуку» — зазначав він. Джер
686
ЙОГО поезії є мелос, мелодія.
5 вдається до різноманітних
(І® ціових розм•і рі• в, часто комаб. і• нує •ї•х
О дн ом у творі, «переплавляє» слово
8 музИКУ» проте піклування про му
зикальність у Вороного не обме
жується метричною стороною, він
д бає й про різноманітність стро
фічних побудов, що зокрема відбито
Й у згаданій поезії,
у творчості Вороного органічно
п о є д н у в а л и с я найкращ і традиції
європейської лірики з новаторськи
ми пошуками. Його інтерес до філо
софського осмислення тем тогочасно
го життя супроводжувався усклад
неністю поетики. Творчість поета
тривалий час розглядали в основно
му у вульгарно-соціологічному клю
чі, йому закидали «модернізм» і
«буржуазність».
Аркадій Добровольський репресо
ваний 1937 року, Іван Ле, яких допи
тували як свідків у справі Миколи Во
роного, оцінили творчість поета як
буржуазно-естетську і націоналістич
ну*’» а його самого назвали «трубаду
ри націоналістичної контрреволю-
Ці «свідчення» фігурують в
0 Снувальному висновку.
Сьогодні страшні ярлики знято, і
ВоРчу спадщину Миколи Вороного
^ Талановитого поета-новатора, пе-
®кЛадача, критика, мистецтвознав-
я >Публіциста повернуто українсь
ку читачеві.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: «Бояриня»