Володимир Миколайович Сосю
ра — один з найщ иріш их ліриків
X X ст. — увійш ов у слов’янську
поезію я к співець лю бові й вічної
світозміни, що злилися в єди
ном у понят т і прекрасного, у
відчут т і вільгого і терпкого
см аку ж ит т я, яко м у немає
кінця-краю.
В. Моренець
Володимир Миколайович Сосюра народився
6 січня 1898 року на станції Дебальцеве (тепер
Донецької області) у багатодітній родині. Дити
нство поета минає на Донбасі. З одинадцяти
років хлопець іде працювати: спершу — до бон
дарного цеху, потім — телефоністом, чорноро
бом, не цурається й випадкового заробітку. По
чаткову освіту здобуває під наглядом батька.
Згодом навчається в міністерському двокласно
му училищі, розташованому в селі Третя Рота,
далі вчиться в Кам ’янській сільськогоспо
дарській школі. Маючи виняткову пам’ять, легко
виходить у найкращі учні, захоплюється співом і
художньою літературою. У 1912 року робить
перші спроби писати вірші російською мовою.
1918 року В. Сосюра бере участь у грома
дянській війні. Два роки потому в Одесі знайо
миться з молодими письменниками Ю. Олешею,
Е. Багрицьким, К. Гордієнком, ознайомлюється
з поезією В. Чумака. Відтоді він дедалі більше (а
від 1921 року майже винятково) пише українсь
кою мовою. Тоді ж виходить у світ перша збірка
В. Сосюри «Поезії».
З 1923 року поет повністю віддається літер ^
турній праці. З’являється віршований історични
722
Нова література
роман «Тарас Трясило» (1925), витриманий у
романтичних барвах, збірки поезій «Сніги»,
«Сьогодні» (1 9 2 5 ), «Золоті шуліки» (1927),
«Юнь» (1927), «Коли зацвітуть акації», «Де шах
ти на горі» (1926), «Серце» (1931), «Червоні
троянди» (1932), а згодом «На струнах серця»
(1955), «Солов’їні далі» (1957).
Останніми збірками письменника стали
«Осінні мелодії» і «Весни дихання» (1964).
Помер Володимир Сосюра 8 січня 1965 року
в Києві, похований на Байковому цвинтарі.
Особливості творчої манери пись
менника: загострення акцентів на
силі почуття, тяж іння до драматич
них сюжетів, звернення уваги на про
цес життя, на його динаміку, рух,
зміни, а не причини й наслідки.
Володимир Сосюра — письменник,
який з 1922-1932 рр. намагався
знайти себе в усіх тогочасних літера
турних організаціях, та його твор
чість засвідчує непереборне тяжіння
митця до романтичного світобачення.
Він співець почуття (на противагу пое-
там-неокласикам, що оспівували ро
зум), який проголошує існування
особистості, що навіть на складному
історичному етапі сміливо заявляє про
власне право жити, любити, стражда
ти. Майже кожен вірш є частиною
поетового ж иття, тож дуже часто ге
рой його поезії — це ліричне «Я».
Для Сосюри характерна романтич
на роздвоєність (поезії «Два Володь-
ки», «Серце»), яка засвідчує болю
чий двобій між двома Сосюрама, двома
Володьками, що одночасно існують
у душі митця. Ця своєрідна битва
свідомості з почуттям, розуму з ду
шею, цей двобій згодом буде виявля
тися в специфіці тематики творів —
від повного захвалювання панівного
ладу до неприйняття й нищівної, без
жальної критики.
Почуття кохання залишається для
поета найвищою цінністю, тож не
дивно, що саме інтимна лірика при
несла йому всенародну славу. Тема
оспівування краси особистих вза
ємин домінує у творчості митця.
Навіть пейзаж у Сосюри просякну
тий живим людським почуттям. У
поезії «Васильки» проведено чітку
паралель між красою українського
степу та вродою коханої дівчини:
Васильки у полі, васильки у полі,
І у тебе, мила, васильки з-під вій,
І гаї синіють ген на видноколі,
І синіє щастя у душі моїй.
Ж иття людини, стверджує поет,
скороплинне й швидко минає («Од-
сіяють роки, мов хмарки над нами»),
але в ньому є та природна цикліч
ність, що притаманна всьому живому
на цій планеті:
…і ось так же в полі будуть двоє
йти,
але нас не буде. Може, ми
квітками,
може, васильками станем —
я і ти.
Язичницький образ духовної реін-
карнації надає діям закоханих ос-
723
у\Р А ЧСЬКА 1/ТЕРАТУРА
мисленості, адже вони в цей момент
проектують себе у вічність. Світле
завтра буде невимовно схожим на
день сьогоднішній:
Так же буде поле,
Як тепер, синіти,
І хмарки летіти
В невідомий час.
Герої мріють відбутися в майбут
ньому7 хоч би в образі польової квітки,
щоб порадувати око прийдешніх по
колінь. А для них, тих, хто «з рідни
ми очима», і через віки, стверджує
автор, залишиться як найвища цін
ність святе почуття кохання, яке і є
основою життя на землі.
Поезія «Марії» побудована за
принципами антитези (художнього
протиставлення). Почуття закоханої
людини гранично гіперболізуються
(«не знають ще чуття такого люди»),
порівнюються з найбільшими в уяв
ленні поета величинами: «любов усіх
людей», «з неба всі зірки», «квітки з
усіх планет» — і виграють це
порівняння. Найвище, найвишу-
каніше, найсильніше, що може
зрости в серці людини, — це почуття
кохання. Ліричний герой упевнено
пророкує:
Моя любов горітиме яркіш
за всі сонця, на тисячі століттів.
Навіть на «красунь усіх віків» він
не поміняє своєї коханої. Тоді ж ви
ринає й ім’я жінки — Марія. Так зва
ли й письменникову дружину.
У багатій уяві поета зринає образ
зорі-дороговказу, якою є для чо
ловіка кохана жінка, та звучить звер-
тання-заклик:
Світи ж мені, світи мені завжди
над зорі всі, зоря моя єдина!
Багато працює письменник і в
епічному жанрі. Поема «Мазепа»
(розпочата 1929 року, а дописувана в
1959-1960 рр.) у зв’язку з поруше
ною темою — осмисленням долі
опальної постаті української історії
Івана Мазепи — була віднесена до
«заборонених творів». Тільки в
1988 році стала можливою її перша
публікація.
Цей великий, задуманий у гран
діозних епічних вимірах твір, ще раз
підтвердив наявність непереверше-
ного ліричного таланту його автора.
Створена як пряме протиставлення
«Полтаві» О. Пушкіна поема описує
Мазепине життя в процесі еволюції.
Мету твору сформульовано в такій
авторській ремарці:
Я серцем хочу показать
Страшну трагедію Мазепи,
І в ній в той час страшний незгоди
Трагедію мого народу. •
Ця поема є поетично-романтичним
портретом Івана Мазепи, який ство
рено для реабілітації цієї яскравої
історичної постаті в очах сучасників і
нащадків поета.
Мазепа у творі постає як справ
І жній патріот, вірний син своєї землі-
Нова література
#едаРма його громадянську совість,
Батьківщину уособлює мати, яка
приходить до нього навіть уві сні й
звертається з пророчими словами:
Будь оборонцем Україні,
Що на шаблюки точить рала.
Тебе народ і Бог обрали.
Таким чином, Мазепі призначено
самим Богом стати оборонцем і за
хисником України від Польщі і від
Москви. У віщому видінні він бачить
своє майбутнє:
Але у відповідь гармати
Гримлять під мурами Полтави…
Життєву трагедію Мазепи Володи
мир Сосюра вбачає в тому, що народ
не підтримав свого ватажка, не
довірився й не пішов за ним. Учинок
прадідів він оцінює так:
Бо помиляється й народ,
Коли немає ще держави.
Отже, Мазепа програв у життєвій
боротьбі, вигнанцем з рідної землі
мандрує світом і відчуває навислий
над головою меч помсти Петра І. Тож
не залишається нічого більше, як
зійти зі сцени життя, випити трунок.
Та його неоднозначна постать жива в
народній пам’яті. Володимир Сосюра
так відповідає на звинувачення про
тивників Івана Мазепи, пояснюючи
справжні мотиви його поведінки та
ШШнків:
«Він інтриган», — немов вериги,
В душі моїй слова ці злі.
Але були його «інтриги»
Для щастя рідної землі.
Багатостраждальний вірш В. Со
сюри «Любіть Україну» належить до
патріотичної лірики.
Поезія написана у формі звертан-
ня-заклику до українців. Поет звер
тається до молоді. Доля України, її
майбутнє залежить від того, чи буде
патріотичним молоде покоління, вва
жає В. Сосюра.
Намагаючись осмислити саме по
няття «любов до Батьківщини», В. Со
сюра підкреслює, що це єдине й вод
ночас всеохопне почуття, воно підно
сить самоповагу людини, звеличує її.
Поет засобом градації досягає висо
кого ступеня емоційності, схвильованос
ті. За допомогою найрізноманітніших
тропів В. Сосюра змальовує чудовий
образ України. Для поета все любе й
миле в рідній країні: і трави, і води, і
небо, і мова, і культура, і традиції. З
любов’ю й теплом автор використо
вує постійні епітети «вишнева Ук
раїна», «мова солов’їна».
Не обходить В. Сосюра недавні
історичні події своєї доби, за допомо
гою метонімії малюючи перемогу у
війні з фашизмом.
У вірші поет розвинув і висловив
по-новому традиції Тараса Шевчен
ка, Лесі Українки, Івана Франка та
інших поетів-патріотів.
Поезія «Любіть Україну» від
різняється багатством мови,
725
УКРА ЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
ліричністю й теплотою, щирістю й
схвильованістю.
Вірш «Любіть Україну» — душев
ний заповіт нащадкам, який посилає
у вічність зболене, роздвоєне серце
«комунара і націоналіста». У пере
плетінні правд і оман, злетів і падінь
воно живе, бо має вічне — любов до
рідного краю:
Всім серцем любіть Україну
свою —
і вічні ми будемо з нею!
Справжніми перлинами українсь
кої інтимної лірики є вірші «Білі
акації будуть цвісти» і «Так ніхто не
кохав*. Дослідники вважають, що ці
поезії присвячені першій дружині
поета Вірі Верзшій. Дуже швидко во
ни стали народними романсами.
Поезія «Білі акації будуть цвісти»
(1927) — цілісний твір. У вірші немає
збитих фраз, лише настрій і почуття.
Душа ліричного героя відкрита,
щира. Природа виступає уособлен
ням його переживань. Образ коханої
асоціюється в поета з персоніфікова
ним образом України.
У поезії «Так ніхто не кохав»
(1922) ліричний герой настільки ро
мантизує своє почуття, що йому
здається — воно єдине за всю історію
людства. Він уважає: таке кохання,
як у нього та його дівчини, прихо
дить раз на тисячу років.
Твір має поетичне обрамлення.
Відзначається інтонаційним багат
726
ством, мелодійністю; схвильована
гіперболізація надає йому неповтор
ності. Для змалювання образів зако
ханих автор уживає влучні епітети
(«щасливі очі», «солодка мука»), порів
няння («ніби пахне вона лободою»)
метафори («в’яне серце», «горять
очі»), риторичні фігури («Гей ви, зорі
ясні!..», «Тихий місяцю мій!..»).
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Павло Тичина 1891-1967 рр.
Наступна: Максим Рильський 1895-1964 рр.