Розум він мав вольтерівської
гостроти, викривач був незрівня
нний, та все ж визначальним… в
його вдачі було саме це: ніж
ність, душевність, поетичність.
Олесь Гончар
Народився Іван Антонович Кочерга 6 жовтня
1881 року в містечку Носівці на Чернігівщині в
С|м’і залізничника. Навчався в Чернігівській
гімназії, яку закінчив 1899 року Далі вивчав пра-
Во на юридичному факультеті Київського уні-
Верситету. По закінченні, у 1903 році, повернув
ся до Чернігова й вступив на службу. З 1904
року почав виступати з театральними рецен
зіями на сторінках чернігівських видань.
У 1910 році з’являється перша його п’єса
(російською мовою) «Песня о бокале».
1914 року переїздить до Житомира, де пише
кілька п’єс. У Житомирі письменник зустрічає
революцію, проходить через буремні випробу
вання громадянської війни.
У 20-х рр. починає писати українською мо
вою: 1925 року з’явилася «Фея гіркого мигда
лю», 1927 — завершує роботу над п’єсою «Ал
мазне жорно».
У кінці 20-х рр. драматург створює кілька
п’єс, працює літературним редактором міської
газети «Робітник», згодом — «Радянської
Волині».
Перлиною літературної діяльності Кочерги
стала поема «Свіччине весілля» (1930), яка
вперше була поставлена в 1935 році.
У 1934 році переїздить до Києва, де
долучився до активної громадської роботи,
плідно працює. Пише п’єси, створює кіносце
нарії та переклади. П’єса «Майстер часу» (1934),
яка спочатку була відхилена, одержала третю
премію на Всесоюзному конкурсі драматичних
творів.
У роки Великої Вітчизняної війни жив в Уфі,
де редагував газету «Література й мистецтво*,
працював в Інституті літератури Академії наук
України. У 1944 році драматург повернувся до
Києва. Створив цього ж року романтичну драму
«Ярослав Мудрий» (друга редакція 1946 року).
Помер Іван Кочерга 29 грудня 1952 року в
Києві.
П’єсу І. Кочерги «Ярослав Муд
рий» (1944) називають вершиною йо
го творчості.
За жанром ця п’єса — історична
драматична поема. У передмові до
757
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
твору драматург указав, що за основу
взяв життя й діяльність князя Ярос
лава з 1030 по 1036 рр.
Тема твору — показ синівської
відданості Батьківщині, палкої лю
бові до рідного краю князя Київської
Русі Ярослава Мудрого та простих
людей, які в жорстоких боях з напад
никами відстоювали волю й неза
лежність своєї землі.
І. Кочерга сам так окреслив ідею
п’єси : «В цілому ж ідею поеми можна
визначити як нелегке і часом болісне
шукання правди і мудрості життя ра
зом з народом на користь вітчизни,
шукання, у якому Ярославу допома
гають не тільки друзі, але й ті, хто, як
Микита, повстали проти нього зі
своєю особистою правдою, або ті, хто,
як Журейко, були скривджені кня
зем, але врятували його в біді, бо всіх
їх єднала і примиряла любов до віт
чизни, до Києва, причарувала при
ваблива особистість Ярослава».
Провідними проблемами твору
є проблема миру як найвища людсь
ка цінність, запорука процвітання
держави і народу та проблема синів
ської любові до рідної землі, до кня
зя, готовності захищати свій край від
ворогів.
У п’єсі «Ярослав Мудрий» немає
єдиної стрижневої сюжетної лінії,
усі лінії твору перетинаються в образі
князя, усі найважливіші події стосу
ються саме його. Найголовніші з них:
стосунки Ярослава і Гаральда, Ярос
лава і Інгігерди…
Експозицією є перша дія п’єси,
зав’язкою — друга дія, розвитком дії
— друга і третя дії, четверта дія є
кульмінацією п’єси, а розв’язка міс
титься в п’ятій дії. Усі сюжетні лінії
підпорядковані головному конфлік
тові — боротьбі князя Ярослава з
різними життєвими перешкодами та
утвердженню могутності й культур
ного розвитку Київської Русі.
Композиція твору має свої особли
вості. Твір складається з п’яти дій,
кожна має свою назву. П’ята дія
поділяється ще на дві частини (І і II
відміни), які мають свою символіку:
гуслі (символ прагнення Ярослава до
поширення культури на Русі) та меч
(символ захисту від ворогів і утвер
дження князівської влади). Золоті
ворота — це символ зодчества, мир
ного будівництва, про яке мріяв
князь Ярослав Мудрий. Усі події у
творі показані в хронологічній послі
довності. Поему написано білим
віршем. Велике значення для ро
зуміння її змісту мають авторські ре
марки, а також передмова автора на
початку твору.
Дійові особи п’єси поділяються на
дві групи: історичні (Ярослав, Інгі-
герда, Єлизавета, Анна, Володимир.
Сильвестр) та вигадані автором
(Микита, Журейко, Милуша, варя
ги). Герої п’єси «Ярослав Мудрий» —
Нова література
це патріоти своєї держави, свого на
роду, мужні, красиві душею люди.
Драматичну поему «Свіччине ве
сілля» Іван Кочерга написав у 1930
році. Це високопоетичний твір про
визвольну боротьбу київських реміс
ників на початку XVI ст. проти сва
волі литовських володарів.
У п’єсі розповідається про жорсто
кість зарозумілого київського воєво
ди, який заборонив міським жителям
користуватися світлом. Така заборо
на тривала протягом 10 років. Ре
місники не могли з цим миритися й
протестували. Саме такі факти по
клав в основу свого твору І. Кочерга.
Майстерно пов’язав драматург істо
ричні факти з відомим на Київщині
ремісницьким звичаєм «женити свіч
ку»: щороку першого вересня реміс
ники в домовлений час закінчували
роботу, збиралися окремими цехами,
запалювали «свічку яру», обвиту
строкатими стрічками, і веселилися.
У творі дві основні сюжетні лінії.
Перша — показ стосунків між київсь
кими цеховиками і воєводою з його
прислугою. Д руга — особисті взаєми
ни Івана Свічки, Меланки і Ольшансь-
кого. Ці дві лінії тісно переплітаються
між собою, пов’язані й підпорядковані
задуму автора: показати, яким нещас
тям для українського народу були за
войовники, якою важкою була бороть
ба простого люду за свої права як у
громадському, так і в особистому житті.
Складові сюжету п’єси.
Експозиція — це початок поеми.
Автор знайомить читача з місцем дії,
окремими персонажами.
Зав’язка — невдоволені ремісники
збуджено відгукуються на нові на
сильства воєводи, нарікають на забо
рону світла. Ольшанський захоп
люється красою Меланки.
Розвиток дії — ремісники відкрито
й гнівно висловлюють своє незадово
лення війтом Шавулою й наполяга
ють, щоб той пішов до воєводи з вимо
гою скасувати порушення. Виникає
конфлікт і в другій сюжетній лінії —
Меланка, проста дівчина, відвернула
ся від князя Ольшанського. Далі кон
флікт загострюється: арештовують
Меланку за те, що засвітила каганець
на прохання вмирущої матері. Іван
Свічка добуває князівську грамоту
про скасування «темного закону»,
Іван і Меланка одружуються. Напру
ження посилюється, коли заарешто
вують Івана Свічку, звинувативши у
викраденні князівської грамоти.
Воєвода висуває категоричну умову:
якщо Іван поверне грамоту, то буде
звільнений, а якщо ні, то буде покара
ний. Свічка відмовляється.
Кульмінаційний момент у творі —
коли Меланка прохає у воєводи світ
ла й помилування коханого. І знову
жорстока вимога воєводи — донести
запалену свічку від замку до Поруба
в негоду.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Розв’язка — Івана Свічку звільня
ють з в’язниці повстанці. Горять па
лаци багатіїв. Меланка гине, рятую
чи коханого. Іван убиває ненависного
Ольшанського й веде повсталих на
штурм воєводиного замку.
Провідною у «Свіччиному весіллі»
стала ідея всенародного визвольного ру
ху, виборення кращої долі й людських
прав, яка підпорядкувала собі мотив пом
сти за «лупецтва» і наругу феодалів.
У п’єсі І. Кочерги показано зіткнен
ня інтересів трудящого народу й
литовських завойовників. Відповідно
до конфлікту персонажі поділяються
на дві основні групи. Одна з них —
представники трудового народу (Чіп,
Коляндра, Передерій) на чолі зі збро
ярем Іваном Свічкою, друга — ли
товське панство на чолі з воєводою.
Значну роль у композиції відігра
ють пісні, яких у творі понад два
дцять. Є пісні народні, а деякі напи
сав сам драматург.
Літературна критика оцінює поему
«Свіччине весілля» як видатний твір
драматургії.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Микола Куліш 1892-1937 рр.
Наступна: Богдан-Ігор Антонич 1909-1937 рр.