«Маю себе за людину, що пише
вірші. Деякі з них — як на мене
803
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
— путящі… Якби було краще
жит и, я б віршів не писав, а ро
бив би коло землі», — говорив
про себе Василь Стус, ще не
знаючи, що своїм мученицьким
життям він мимохіть уосо
бить найблагородніші риси ук
раїнської людини, українського
поета XX ст., перед пам’яттю
якого рідна земля схиляється
уклінно.
Народився Василь Семенович Стус у 1938
році на Вінниччині в родині селянина. Дитинство
і юність майбутнього поета минули на Донбасі.
По закінченні українського відділення історико-
філологічного факультету Донецького держав
ного педагогічного інституту якийсь час учите
лював, потім — служив у Збройних силах.
Подальший період життя сам він уважав ча
сом поезії, творчої реалізації засвоєних ще в
студентстві та в армії поетичних уроків видатних
митців сучасності. У 1963 році вступає до
аспірантури Інституту літератури ім. Т. Г. Шев
ченка АН України. Сам пише багато, але, як пра
вило, «в стіл». Навіть тоді, коли «Дніпро»,
«Вітчизна» і «Літературна Україна» подали
перші добірки його оригінальних поезій, досить
вправних перекладів і літературно-критичних
статей, Стус себе поетом не наважився назвати.
У 1965 році його відраховано з аспірантури
за звинуваченням у порушенні норм поведінки
аспірантів і співробітників наукових установ, хоч
справжньою причиною цього став його активний
протест проти серпневих арештів української
інтелігенції. Далі — два арешти (1972 та
1979 рр ., 5 та 15 років позбавлення волі
відповідно). Помер поет у таборі під час голо
довки (1 98 5), і тільки в 1989 року тіло його пере
везено на Батьківщину й перепоховано на Бай
ковому цвинтарі в Києві.
Ж иття й творчість Василя Стуса, од
ного з найвизначніших поетів XX ст.
схоже на спалах — настільки яскраво
заявив він про себе, настільки трагічно
склалася його доля. Не все з творчої
спадщини Стуса збереглося, багато
конфісковано й знищено в страшні ро
ки його табірних страждань. Однак той
спадок, що все таки вдалося зберегти,
засвідчує громадянський подвиг митця.
Рушій його творчості — самоусві
домлення й моральне самовизначення.
У В. Стуса ліричний герой — то він
сам, його думки, вболівання, переко
нання, духовні пошуки, розпачі, пе
чалі й радощі. Тому Стусові твори
такі особистісні. їх змістовим ядром є
позиція митця, позиція громадяни
на, патріота, сина У країни. Поет
прагне наблизити людей до добра,
справедливості, гуманізму, правди —
цих уселюдських ідеалів, за якими
для нього не губилися ідеї національ
ної самосвідомості рідного народу.
Це зумовлює потужний струмінь
філософічності у творах В. Стуса.
Дослідники творчості В. Стуса спра
ведливо наголошують на незви
чайній образності й метафоричності
його поезії.
Тема рідної землі, України, як і
мотиви неволі, спогади про рідних
провідні в ліриці В. Стуса.
Тема фізичної ізоляції поступово
розвивається у В. Стуса в тему ізо
ляції духовної:
І край чужинецький тебе опочив,
довкола лиш сопки й розпадки,
а від товариства, з ким дружбу
водив,
ні чутки, ні звістки, ні гадки.
(«І край чужинецький тебе опочив…»).
Поет намагається перебороти хви
лини розпачу, підсилені усвідомлен
ням відірваності від рідної України,
самотністю, а отже — думкою, що йо
го осуджують навіть і деякі друзі. Йо
му здається, що весь світ повстає про
ти нього. Він шукає наснаги, віри,
наповнення свого внутрішнього світу
якоюсь новою метою. Усе частіше в
його поезіях з’являються релігійні
образи, звучать молитовні інтонації.
Отже, панівними ліричними само-
почуттями поета були віра і трагізм.
У цьому аспекті написано поезію «Як
добре те, що смерті не боюсь я…».
Чимало поетів володіє пророчим пе
редчуттям того, що неминуче має
статися. Часто вони завбачають свою
трагічну мить, після якої стають ле
гендою (В. Чумак, О. Ольжич, О. Те-
ліга, В. Симоненко та ін.). Такою
властивістю був наділений і В. Стус.
Дисидент, силоміць відірваний від
рідної землі, він вірив у своє по
вернення в Україну, хоч би ціною
власного життя:
Народе мій, до тебе я ще верну
І в смерті обернуся у життя.
Вірш засвідчує результативність
пошуків справжнього буття. Це тер
нистий шлях до Бога, з яким спіл
кувався поет у тюремних камерах
та за колючими дротами радянських
концтаборів, — ш лях, указаний
духовним подвигом Ісуса Христа, без
нарікань та скарг («і не питаю, чи
тяж кий мій хрест»). Так налаго
джується зв’язок з родом, народом,
епохою та вічністю.
Василь Стус як поет і громадянин
ніколи не був байдужий до історичної
долі України, до її трагічного мину
лого. У вірші «За літописом Само
видця» зображено період Руїни, його
смислове поле створене за допомогою
яскравих метафор, що позначають
побоїще, полон, убивство українців:
«дим пожарищ», «труп козацький»,
«куріє руїна», «заллялися кров’ю
очі» та інші. Кожна така метафора
вдало відтворює трагічну епоху. Про
те у вогні війн гинуть не лише люди,
а й сама Україна як держава.
А де ж Україна? Все далі,
все далі, все далі.
Наш дуб предковічний
убрався сухим порохном
Образи України і дуба в цих рядках
семантично поєднані. Дуб символізує
життєздатність нації, її міцність,
що, на жаль, послабилися в тяжкий
період.
Образ сонця уособлює щасливу до
лю народу. Поет переконаний, що
знедолення відбулося через утрату
______________________ Нова література
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
національної свободи, а причину тра
гедії вбачає в поведінці тогочасних
у країн ц ів. Ворожнеча між собою
«синів України» не лише не сприяла
визволенню своєї Батьківщини, а й
стимулювала ворогів до встановлен
ня своєї влади.
Поет створює образ матері Ук
раїни, як а гнівно засуджує тих, хто
допускає національні поневолення.
Цей образ у вірші є носієм абсолютної
правди.
Вірш «За літописом Самовидця»
Василь Стус написав під впливом ко
зацького літопису Самовидця, у яко
му зображувалися події XVII ст.
У поезії «Сто років як сконала Січ»
Василь Стус говорить про політичні
репресії, про події другої половини
Х У ІІІ-Х ІХ ст., коли Російська імпе
рія придушила Запорізьку Січ, пов
ністю ліквідувала останній осередок
вольності.
У поезії «Сто років, як сконала Січ»
смислових відтінків набувають такі
слова й словосполучення, як «Сибір»,
«пекельний край», «соловецькі ке
лії», «кровсинів», «крикпекельний».
Проте настрій автора не такий уже
й песимістичний. У вірші зучить мо
тив зображення національного від
родж ення. Автор показує духовне
розкріпачення українців, зростання
самосвідомості та патріотизму:
…раби зростають до синів
своєї України-матері.
Поет створює образ української
землі, говорячи про невідворотність
національного відродж ення, змін на
кращ е. У країнська зем ля в Стуса
«крута і непокірна», «випросталась
для волі», «гнівом виросла».
Василь Стус заявляє про пророцтво
Тараса Ш евченка, виділяю чи особли
ву заслугу Кобзаря в пробудженні ук
раїнської нації.
Вірш «У цьому полі, синьому, як
льон…» пройнятий щирою любов’ю
до України.
Перед нами не просто опис, пей
заж . Це — казкови й образ рідної
землі: поле, синє, я к льон. Я к синє
небо У країни, я к сині її озера, ліси…
Поет знає, що він не один на полі.
У душу закрадається страх і сумнів:
Вдатися до втечі?
Стежину власну биндою
згорнуть?
Та ліричний герой, твердий, упев
нений, заявляє:
Ні. Вистояти. Вистояти.
У рядках вірш а звучить мотив туги
за Україною, любов до Батьківщ ини.
Вірш «Цей біль — як алкоголь
агоній…» написаний у період заслан
ня. У ньому також мот ив спомину й
жалю за Вітчизною.
Біль і печаль не даю ть поетові
спокійно ж ити, думати, творити.
Ліричний герой сумує за рідними,
які на нього чекаю ть, друзями, які
десь далеко й не полиш ають його в
скруті. Ці спогади про дорогих лю
дей ятрять душу, вона ниє, болить і
вдень, і вночі.
Поет прагне вистояти, боротися за
власне існування, не дати себе прини
зити й зганьбити. Саме це, на думку
творця, потрібно людині, щоб не зла
матися в тяж кий період свого життя.
Поет готовий боротися до остан
нього подиху, до смерті.
А ти ще довго сатаній,
Ще довго сатаній, допоки
помреш, відчувши власні кроки
на сивій голові своїй.
Мотивами любові до Вітчизни, ту
ги за рідною Україною перейнято й
багато інш их творів В. Стуса: «Сосна
із ночі виплива, як щогла», «Такий
близький ти, краю мій», «За мною
Київ тягнеться у снах». У цих творах
розкрито тему отчої землі. Ліричний
сюжет вірша «На колимськім морозі
калина…» вибудований на контрас
тах. Особливо чітко проступає сим
волічне протистояння барв — черво
ної (ж иття) та білої (смерті). Це під
креслює непоєднуваність двох світів
— залитого сонцем, і темного като
ржного. Колимські поселення («без
гоміння, безлюддя довкола») стали
частиною страдницької біографії
самого Стуса, тому твір звучить як
одкровення.
Водночас метафора «І котилося
куль-покотьолом моє серце в ведме
жий барліг» характеризує не лише
особисту долю В. Стуса, а й багатьох
українців, яких з давніх-давен нама
галися впокорити сибірські морози.
Той сумний висновок («і зійшлися
кінці і начала на оцій чужинецькій
землі») приховує в собі приголомш
ливу правду про сотні тисяч знище
них доль наших земляків.
Вірші «Крізь сотні сумнівів я йду
до тебе», «Господи, гніву пречисто
го…» — зразки стоїчної поезії в ук
раїнській літературі XX ст. Посту
пово провідною стає ідея «трагічного
стоїцизму», вивищення свого духу
— визріває потреба осмислити, ви
значити й образно виразити своє
призначення й роль у цій драма
тичній ситуації.
Підсвідомо закрадається думка
про жертовність своєї долі, ф аталь
ну приреченість, якій він мусить
підкоритися й уже далі нести хрест,
уготований долею та місією мучени
ка. Поступово ці ідеї міцніють, бо
знаходять історичні аналоги, пере
дусім з улюбленого Ш евченка, ста
ють символічними узагальненнями:
Над цей тюремний мур, над цю
журу
і над Софіївську дзвіницю
зносить
мене мій дух. Нехай-но і помру —
та він за мене відтонкоголосить…
(«Усе моє ж иття в інвентарі…»).
Так, Василь Стус — гордий звитя
жець і самотній лицар перевтілюєть-
________________________Нова літ ерат ура
807
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ся у. свого ліричного героя — постать
осміюваного в рідному краї пророка,
вигнанця, непокірного духом, що
«карається, мучиться, але не кається».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.