Байка — один з найстаріших
жанрів, походить, очевидно, від ка
зок про тварин, від яких він поступо
во відокремлюється. Основополож
ником давньогрецької байки вважа
ють напівлегендарного байкаря Езопа
(VI ст. до н.е.). Вершин своїх твор
чих можливостей жанр досягає в
ХУІІ-ХІХ ст. у творчості Лафонтена,
Лессінга, Крилова. В українській
літературі жанр байки активно роз
вивають Г. Сковорода, Л. Борови-
ковський, Є. Гребінка, Л. Глібов.
Балада (від латинського Ьаііаге —
танцювати). Первісно — танцю-
вально-хорова пісня середньовічної
поезії Західної Європи з чіткою
строфічною організацією. Пізніше —
це невеликий фабульний твір, в ос
нові якого лежить певна незвичайна
пригода. Тому баладу часто назива
ють маленькою поемою. Тепер балада
— це епічний жанр казкового, фан
тастичного чи легендарного змісту.
Улюбленою балада стала у твор
чості поетів-сентименталістів і роман
тиків (Р. Берне, Й. Гете, Ф. Шиллер,
В. Гюго, О. Пушкін, А. Міцкевич,
Т. Шевченко). Українська балада роз
почалася з творів П. Гулака-Артемовсь-
кого (« Пані Твардовська », « Рибалка»),
Л. Боровиковського («Маруся»).
Билина — героїчна, інколи соціа
льно-побутова, епічна пісня, пошире
на в ІХ-ХІІІ ст. Термін «билина», як
гадають, увів у 30-40 рр. XIX ст.
І. Сахаров, який узяв його з вислову
«Слова про Ігорів похід». До того
часу подібні твори називали «бо
гатирськими казками»). Основний
зміст билин — розповідь про героїчні
подвиги та діяння руських богатирів
у боротьбі з поневолювачами рідної
землі (південні кочові племена, мон-
голо-татарська орда, різні фан
тастичні істоти). Усі билини діляться
на дві групи — київську та новго
родську (залежно від того, з якими
центрами Русі співвідносяться опи
сувані в них події). В українських
казках, переказах та легендах зберег
лися герої билин (наприклад Ілля
Муромець).
Дума — ліро-епічний, віршований
твір, особливий різновид фольклор
них епічних пісень, у яких оспівуєть
ся героїчне історичне минуле ук
раїнського народу, переважно часів
визвольної боротьби. Думи виконува
ли, як правило, співці (кобзарі) в ре-
833
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
читативно-розповідній манері під
акомпанемент кобзи або бандури.
Залежно від змісту й проблемати
ки думу поділяють на дві основні гру
пи: історичні («Козак Голота», «Са-
мійло Кішка», «Плач невольників»,
«Втеча трьох братів з города Азова»)
та побутові («Удова і три сини»).
Мемуари (від французького mйmoi
res — спогади) — це суб’єктивне ос
мислення певних історичних подій
чи життєвого шляху конкретно-істо
ричної постаті, здійснене письменни
ком у художній формі із залученням
справжніх документів свого часу.
Спогадам обов’язково притаманна
суб’єктивність. Вони завжди звер
нені в минуле.
Найпростішою жанровою формою
мемуарів є некрологи, письмен
ницькі записки, нотатки. Складніші
— щоденники, літературні портрети.
Джерела української мемуаристики
сягають доби Київської Русі («Пов
чання дітям» В. Мономаха). Мемуар
на література в Україні має цікаві
зразки: «Розповідь про неспокій»
Ю. Смолича, «Думи і спогади»
М. Бажана, «Третя рота» В. Сосюри,
«Два роки в Кремлі» Б. Олійника,
«Благослови, душе моя, Господа»
Р. Іваничука, «Зустрічі і прощання»
Г. Костюка.
Поема (від грецького роіета—
створення) — один із жанрів ліро-
епосу. Це великий віршований твір, у
якому порушуються важ ливі пробле
ми минулого, сучасного чи майбут
нього. У поемі зливаються епічні (події,
сюжети, характери) і ліричні елемен
ти (авторські переж ивання, ліричні
відступи, ліричний герой). Вона час
то має елементи драм и (наскрізна
напружена дія, монологи та діалоги).
Залежно від того, я к і елементи до
мінують у творі, виділяю ть епічну,
ліричну, драматичну поему.
Ж анрове розмаїття української по
еми постійно збагачується, спочатку
з ’являється бурлескно-травестійна
поема І. Котляревського «Енеїда». У
творчості Т. Ш евченка наявні різно
види ліро-епічної поеми: романтичні
«Гайдамаки», реалістичні «Катери
на», «Наймичка», сатиричні «Сон»,
«Кавказ». І. Франко* створив блис
кучі зразки психолого-філософської
поеми («Іван В иш енський») та со
ціально-ф ілософської (« М ойсей»).
Творцем драматичної поеми на по
чатку XX ст. стала Л еся Українка
(«Осіння к азк а» , «В катакомбах»,
«Роберт Брюс»). У творах провідних
ліриків XX ст. відбито драматизм,
суперечності й складності історично
го розвитку У країни, розкрито велич
душі її народу, риси його національ
ного характеру (І. Д рач, Б . Олійник,
Д. Павличко, Л. Костенко).
Співомовка — невеликий вірш са
тиричного або гумористичного зміс*
ту, в основі якого л еж и ть народний
Літературознавство
анекдот, приказка. Жанрові особли
вості твору виявляються в тому, що
описується один комічний чи трагі
комічний випадок, події зображу
ються стисло, динамічно. Героїв не
багато. Кінцівка — дотепний афори
стичний вислів.
Своєю назвою цей суто українсь
кий жанр завдячує С. Руданському,
який у 50-х рр. XIX ст. підготував
кілька збірок «Співомовок».
Художня біографія — це спе
цифічне міжродове жанрове утворен
ня. Однією з найважливіших її жан
рових рис є творче змалювання
життєвого шляху конкретно-історич
ної особи, реалізоване на основі доку
ментів і подій конкретного часу з гли
боким зануренням письменника в її
духовність і внутрішній світ, соціа
льну та психологічну природу істо
ричних діянь. Така оповідь повинна
здійснюватися в органічній єдності
принципів наукового дослідження й
художнього домислу. Реалізується
художня біографія в найрізнома
нітніших жанрах: від оповідання до
роману. Класиками документаль-
нобіографічної прози (художньої
біографії) стали А. Моруа, І. Стоун,
Р. Роллан, С. Цвейг, Ю. Тинянов,
Б. Окуджава. В українській літера
турі помітне місце посідають худо
жні біографії Шевченка («Тарасові
шляхи» О. Іваненко, «В степу без
країм за Уралом» 3. Тулуб, «Син волі»
В. Шевчука), Марка Вовчка («Ма
рія* О. Іваненко), Лесі Українки
(«Дочка Прометея* М. Олійника),
П. Тичини («Кларнети ніжності*
П. Загребельного, С. Тельнюка).
Щоденники — щоденні або ж такі,
що не мають певної періодичності,
записи певних подій, учасником і
свідком яких був їхній автор. Жанро
ва специфіка щоденників зумовлена
тим, що в них немає єдиного сюжету,
єдиного спільного ідейного задуму.
Класичними зразками цього жан
ру стали «Журнал» Т. Шевченка,
щоденники В. Винниченка, П. Тичи
ни, О. Довженка, Остапа Вишні,
В. Стуса, Олеся Гончара.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Драматичні жанри
Наступна: Аналіз літературного твору. Зміст твору