Піднімаємося на другий поверх, і що ми бачимо? У головному храмі Київської Русі присутній світський, а не тільки релігійний розпис. Це світські сюжети, хоча вони мають сакральний аспект. Перед нами зображення давньоруського оркестру. Тут присутній навіть пневматичний орган. У Київській Русі орган служив не богослужбовим інструментом, а військовим.
Розписи Софії завершуються музичними сценами й у північній вежі, і в південній вежі. Річ у тім, що церковний, у тому числі візантійський, православний спів — акапель- ний. А інструменти зображувалися для вираження піфаго- рейської гармонії світу. Тому коли ви бачите музиканта з інструментом, крім символічних відтінків, це має ще й відтінок вираження гармонії світу.
Що стосується зображених тут мозаїчних орнаментів, то ресторан «Прага» у Москві прикрашений такими самими орнаментами. Ці орнаменти із шиферних плит використовуються і в створенні малюнка сучасних тканин.
Якщо задуматися, то минуле — це не те, що минуло. З минулим ми вступити в зв’язок не можемо, його немає, воно пройшло. Минуле — це нереалізовані можливості, що ми реалізуємо зараз і в такий спосіб вступаємо у зв’язок з минулим.
Сергій КРИМСЬКИЙ 20-27 квітня 2001 р.
«День» дякує за сприяння в підготовці матеріалу директору Національного заповідника «Софія Київська» Нелі КУ- КОВАЛЬСЬКІЙ і завідувачці Національного музею «Софія Київська» Ользі БАРСЬКІЙ.