Одним із переконливих доказів більш раннього хрещення Русі є так звана Змова мовчання, яку блискуче описав український вчений Михайло Юліанович Брайчевський. У своїх дослідженнях він звернув увагу на те, що в іноземних джерелах того часу повністю відсутні відомості про хрещення Русі 988 р. Цією «подробицею» займалися й інші вчені. Усі отримані результати свідчили про досить дивні обставині — у жодному тексті того часу, що зберігся, не було виявлено хоч яких-небудь відомостей про обернення Русі в християнство наприкінці X ст. Польські, чеські, угорські, німецькі джерела, а також італійські, французькі та інші також не згадують цієї події. Єдине виключення — якийсь Тітмар Мерзебурзький, хоча він був обізнаний тільки щодо хрещення Великого князя у зв’язку з його одруженням. А про обернення народу або країни — ані слова.
Ще більш дивним є мовчання православних джерел, насамперед візантійських та болгарських. Жодна грецька хроніка кінця X — XI століть про ці події нічого не повідомляє. Тим часом, у письмових джерелах є відомості про інші події: про падіння Херсонесу, про договір Володимира Святославовича з імператором Василем II, про одруження київ-
ського князя з принцесою Ганною та ін. Але немає жодного натяку на хрещення Володимира та всієї його країни, як це описує «Повість минулих літ». Аналогічна картина простежується і в східних джерелах. Усе це означає тільки одне — в ті часи Русь IX — X століть уже вважається християнською державою.
На основі описаного вище Брайчевський та деякі інші дослідники роблять висновок, що відсутність в іноземних джерелах відомостей про хрещення Володимиром Русі пояснюється тим і тільки тим, що офіційний акт введення християнства в Київській державі відбувся ще у 860 році — за Аскольда та Діра. І хоч після вбивства Аскольда у 882 році християнство на деякий час втратило статус державної релігії, в очах навколишніх країн Русь була державою християнською.