- Дуже характерною є сама назва «Святая Русь». Це — колосальної потужності міфологема (і культурно-історична, і політична — з відповідним великодержавним «присмаком», причому питомо християнських, зокрема православних, мотивів тут не так уже й багато, дуже м’яко кажучи!). Що таке «Святая Русь»? Це — концепція «переможної» історії «богообраного», православного народу Русі. А за реальним змістом — винятково російського, колишнього народу Московії, до якого, проте, можна «великодушно» віднести й «малоросів», і білорусів, але винятково як «гілки» єдиного «русского», тобто «російського» народу — українці та білоруси права на власну історію фактично не мають!
- Цікаво, що концепція (вчення) «Святой Руси» виникла на теренах Московської держави в XV — XVI стст., тобто саме тоді, коли ця держава, набираючи силу, приєднувала до себе чужі землі, «обґрунтовуючи» це якраз тим, що саме вона є істинним носієм «єдино правильної» віри — православної. Активну участь у формуванні ідеологічної основи цього процесу брали як релігійні діячі тієї доби — Йосиф Волоцький, митрополит Мака- рій, чернець Філофей — автор концепції «Москва — третій Рим, а четвертому не бути!» та інші, — так і московські монархи — Іван III, Іван IV Грозний, Василій III. По суті, так «доводилось» право Москви (її володарів) на приєднання інших (не своїх) слов’янських та взагалі православних земель. Чи усвідомлюють організатори виставки, які неминучі асоціації викликає словосполучення «Святая Русь» у людини, яка обізнана в історії?
3. Особливо багато запитань викликає конкретне культурне «начиння» цього заходу. «К нам проникало христианство», — каже куратор виставки пані Наталія Шередега, відразу (в «об- щерусском» контексті безперервної православної історії) згадуючи князя Володимира Святого. Який, як відомо, хрестив Київську Русь, а ніяк не Русь Володимиро-Суздальську (з якої й виникла через декілька століть Московська держава), бо її не могло бути в 988 році. То навіщо все це?
Далі. На якій, власне, підставі московськими (російськими) пам’ятками культури (твори Андрія Рубльова, речі Андрія Бого- любського, «Золоті Ворота» Суздаля, ярославська фреска «Битва новгородців із суздальцями») вважають такі святині, як Десятинна церква в Києві (побудована 998 — 996 рр., коли Москви й Московської патріархії не існувало), Остромирове євангеліє (суто українська пам’ятка середини XI століття; «самая первая у нас рукописная книга», — стверджує пані Шередега; у кого це, власне, «у нас»? У Москви?) і, тим паче, скіфські кам’яні баби?!
Тож маємо справу з продовженням масштабної та впертої «приватизації» Київської Русі й оголошенням усієї її культури «русской» (російською). Навіщо це робиться? На це питання добре відповів і Джордж Орвелл («Хто контролює минуле — той контролює сучасне; хто контролює сучасне, той володіє майбутнім»), і Тарас Шевченко («Німець прийде нам нашу ж таки історію розкаже» — «німець» у нього можна розуміти і як «іноземець»). І московські «оповідачі» нашої історії та культури зовсім не безневинні, бо вони крадуть її в українців, турботливо підживлюють наш рідний комплекс меншовартості.
Р. S. На запитання журналістів, чи є гарантії того, що залишки Десятинної церкви буде збережено та чи стануть вони музеєм головний архітектор Києва Сергій Целовальник відповів: «Я для того і є, щоб виконувати міжнародне законодавство та наші закони». Він додав, що на залишках старовинних будівель будівництво заборонене законодавством, тому про це не може бути й мови, повідомляє culture.unian.net.