У романі показано переломний момент в історії Київської Русі: на зміну язичництву приходить християнство. Проте полемічно налаштований автор, по суті, бере слово на захист поганства. Хрест же нерідко несе страх, смерть, насильство, принаймні так сприймає конфлікт двох вір «поганин» Сивоок. «Я хотів реконструювати історичну психологію, тому мене цікавило, як люди сприймали християнство, — коментував свій задум П. Загребельний. — Уявіть собі: вам приносять сьогодні нову віру. Ви що — будете йти з транспарантами й кричати «Ура! Осанна! Слава!»? Ні, ви будете тікати в кущі, ховатися від цієї віри, або йти з дрючком проти неї.
З історичних джерел ми знаємо, що приблизно до XVII ст. християнство туго йшло на Русі. У великих містах Ще так-сяк, а в глибинці? І потім — християнство взяло чимало від поганства. Ми прийняли ікону. У католиків же її немає, хоча вони теж християни. А ми прийняли. Тому я виходив із реалій суто людських».
Полемічними є настанови автора й щодо трактування давньоруського мистецтва, його зв’язків із Візантією. У романі наголошено на поєднанні візантійського стилю і питомо руської традиції, яку не треба ігнорувати. П. Загребель- ний обстоює погляди, близькі до тих, що їх висловлювали такі історики, як Г. Вернадський: «Як ціле, Св.Софія Київська — видатний твір візантійського стилю, але вона не була простою копією якогось храму, що існував тоді у Візантії. Вважається, що так звана «Нова церква» в Константинополі, завершена 881 року, послужила вихідним зразком для творців Софії та деяких інших київських храмів, побудованих за Ярослава Мудрого. Однак Київська Св. Софія значно складніша за своєю архітектурою, ніж її прототип» (Вернадский Г.В. Киевская Русь. — Тверь — Москва. — 1996).
Крім того, колізія «поганське — візантійське» має проекції на пізнішу ситуацію боротьби «двох культур», своєї і привнесеної. За допомогою роману «Диво» автор обстоює ідею тяглості української культури — від часів Київської Русі до XX століття. «Ми — з Київської Русі!» — таким є пафос твору.
За однією з актуальних версій, будівництво реальної Софії Київської починав ще Володимир Великий, а Ярослав Мудрий завершував батьків проект. Проте традиційно історія споруди пов’язується все-таки з іменем Ярослава Мудрого. «Св. Софія Київська в її первинному вигляді була величавим собором, — писав Г. Вернадський. — У плані вона являла собою квадрат, внутрішній простір ділився колонами на нефи. Собор мав п’ять апсид — усі на східній стороні — і тринадцять куполів; величезний — у центрі та дванадцять менших — довкола нього. Собор був чудово оздоблений усередині настінними розписами, мозаїками та іконами».