Любов Павла Загребельного до виняткового, до екзотики мандрів видавала в ньому романтика. Його улюблені герої — лицарі без страху і докору, українські ідальго (Сивоок — серед них!). Мічені романтичним знаком, вони здатні перевершувати звичні межі людських можливостей, вражати ерудицією, дотепністю, блиском таланту, безстрашністю та альтруїзмом. Вони відважно виходять на поєдинок зі злом, «дрібними бісами», що уособлюють агресивну посередність. Схильність до гіперболізації, контрасту яскраво-незвичайного і сіро-безликого, що виявляється через колізію «моцартівського» і «сальєрівського» типів персонажів, винятковість ситуацій, покликаних виявити неординарність героїв, — усе це змушує згадати різкі протиставлення Майстрів і філістерів у прозі німецького романтика Е.-Т. А. Гофмана.
П. Загребельний завжди дбав про читабельність своїх романів. Очевидно, саме тому в його творах так активно використовується пригодницько-детективний елемент. Це стосується й історичних романів письменника, які важко уявити без мандрів Сивоока («Диво»), пригод Маркерія («Первоміст») чи дивовижних життєвих «кружлянь» Євпраксії та Роксолани. Письменник охоче занурюється в таємничу, сферу ірраціонального, підсвідомого, особливо ж тоді, коли йдеться про мотивування якихось поворотних моментів у житті героїв. Ірраціональний чинник дуже суттєвий у тих людських історіях, що їх оповідає Павло Загребельний. Адже людина (у тому числі й та, яка жила на київських землях тисячоліття тому) — це загадка, якій немає кінця. Тому ми й занурюємося в минувшину, що інстинктивно прагнемо відшукати там частку правди про себе нинішніх. І роман «Диво» справді допомагає відчути золоту нить історії, що бринить у кожному з нас.
Володимир ПАНЧЕНКО 15 липня 2011 р.