Ще за часів князювання Василя III (1505—1533) в Московії зародилася ідея величі, яку висловив представник Московського православ’я монах Філофей: «Два Рима впали, а третій стоїть, а четвертому не бути». З цього часу в московитів зароджується думка всемогутності й «богообраності», що «Москва — третій і останній Рим». Ці думки поширювались і утверджувались у Московії. Скільки крові було пролито московськими князями, а пізніше — царями заради цієї ідеї-маячні.
За царювання Івана IV (Грозного) претендування Московії на спадщину не тільки Київської Русі, а й Візантійської імперії посилюються. Так, за переказами, «шапка Мономаха», буцімто подарована київському князю Володимиру Мономаху його дідом — базилевсом Константином IX, була символом передачі влади Візантією Київській Русі. Враховуючи те, що першим Суздальським князем був шостий син князя Володимира Мономаха Юрій Довгорукий, то наявність у Московії цієї «шапки» є «доказом» спадкових прав московських правителів не тільки на Київський великокняжии престол, а й на спадщину колишньої Візантійської імперії. Далі було складено капосний заповіт Володимира Мо- номаха про передачу «спадкоємних прав» синові Мономаха Юрію Довгорукому, підкорювачу так званої Заліської зем- Л1– Усе це було вигадкою. Насправді «шапка Мономаха» бу- ла золотою бухарською тюбетейкою, яку Хан Узбек подарував Івану Калиті (1319—1340), який використав її для свого звеличення (Логвин Ю. Кобила, Калита і тюбетейка «Моно- маха» // Час. — Київ, 1997, 27 березня).
Іван IV (Грозний) уперше 1547 року вінчався в церкві з титулом Московського царя як «наслідувач» грецьких і римських імператорів. Із 37 підписів, що скріпили грамоту, прислану з Константинополя в Москву, 35 виявилися підробленими. Так Іван Грозний став «спадкоємцем візантійських імператорів». Так узаконили брехню.
Масову державну фальсифікацію історії свого народу почав Петро І. Він уперше 1701 року видав указ про вилучення в покорених народів усіх письмових національних пам’яток: літописів, хронографів, хронік, давніх історичних записів, церковних документів, архівів тощо. Особливо це стосувалося України-Русі.
1716 року Петро І «знімає копію» з так званого Кенігсберзького літопису, де було показано «об’єднання» давнього літописання Київського й Московського князівств і обґрунтовувалась єдність слов’янських і фінських земель. Однак доступу до «копії»-фальшивки, як і до самого оригіналу, не було.
Ця Петрова фальсифікація стала основою для подальших фальсифікацій — написання так званих загальноруських літописних зводів, у яких обґрунтовувалось право Московії на спадковість Київської Русі. На основі цих фальсифікацій 22 жовтня 1721 р. Московія оголосила себе Російською імперією, а московитів — росіянами. Так украли в законних спадкоємців Київської Русі — українців — історичну назву — Русь.
Петро І привіз із Європи велику кількість спеціалістів, у тому числі й професіоналів-істориків, яких залучив до написання і фальсифікації історії Російської держави.
Для цього кожний іноземець, що поступив на державну службу, давав присягу про нерозголошення державної таємниці й зобов’язувався ніколи не виїжджати за межі Москов- ської держави. Виникає питання, які можуть бути державні таємниці при «обробці російської історії» давніх часів? У будь-якій цивілізованій європейській країні через 30—50 років розсекречуються всі архіви.
Російська імперія дуже боїться правди про своє минуле. Смертельно боїться!
Після Петра І, який перетворив Московію на Російську державу, еліта Московії почала замислюватися над необхідністю створення цілісної історії власної держави. За цю справу ретельно взялася імператриця Катерина II (1762— 1796), яка не допускала думки про те, що в царському роду вона може бути серед рядової татаро-монгольської знаті. Катерина II, по-європейськи освічена людина, ознайомившись із архівними першоджерелами, звернула увагу, на те, що вся історія держави тримається на словесній билинній міфології й не має доказової бази.
Тож Катерина II своїм указом від 4 грудня 1783 р. створює «Комісію для складання записок про древню історію переважно Росії» під керівництвом графа А. П. Шувалова, в її складі — 10 видатних істориків. Головне завдання комісії полягало в тому, щоб за рахунок переробок літописів, написання нових літописних зводів та інших фальсифікацій обґрунтувати «законність» привласнення Московією історичної спадщини Київської Русі та створення історичної міфології держави Російської. Комісія працювала 10 років. 1792 року «Катерининська історія» побачила світ. Робота комісії проводилася за такими напрямками:
— збір всіх письмових документів (літописів, архівів тощо). Ця робота вже частково була зроблена Петром І. Збирання матеріалів проводилось не тільки зі своєї країни, а й із інших — Польщі, Туреччини та ін.;
— вивчення, фальсифікація, переписування або знищення історичних матеріалів. Так були переписані літописи: «Слово о полку Ігоревім», «Повість минулих літ», «Лавренті- ївський літопис» та багато інших. Деякі літописи переписувалися по декілька разів, а оригінали знищували або засекречували. Так засекретили «Скіфську історію» А. І. Лизлова, що була видана 1776 і 1787 рр., «Історія Російська із найдавніших часів» В. М. Татіщева, видана 1747 р. У «Скіфській історії» А. І. Лизлова вказується, що жителі Московії — це окремий відособлений самобутній народ, який нічого спільного не має з Руссю (Києвом), Литвою, поляками тощо;
— написання нових «загальноруських зводів», які писалися у XVIII ст., а представлялися, що вони XI, XIII, XIV століть. Усі ці зводи проповідували «загальноруську ідею». Це тоді, коли на Київській землі жили слов’янські племена (поляни, деревляни, сіверяни та ін.), які вже були християнами, — а в Заліській землі жили фінські племена (мурома, ме- ря, весь, мокша та ін.), які були напівдикими, і ці племена не мали в історії нічого спільного аж до XVI ст.;
— обґрунтування єдності Київської Русі й фінських племен, для чого було написано тисячі різних зводів. Усі ці зводи й літописи, як вказується в романі-дослідженні В. Білінського, є тільки в переписаному вигляді, жодного оригінала. Жодного! Усе це вказує на неймовірну за масштабами безсоромність і нахабність, фальсифікацію при створенні історії Російської держави.
Не можна вічно жити в брехні!
Настав час, щоб українські історики написали правдиву історію України, яка б ґрунтувалась не на фальсифікованих Катериною II літописах і заново написаних у XVIII столітті «загальноруських літописних зводах», а на історичних фактах, зафіксованих у документах, в тому числі таких країн, як Польща, Туреччина, Греція, Іран та ін. Люди повинні знати правду[1].
Ярослав ДАШКЕВИЧ
[1] Стаття з книжки — Ярослав Дашкевич — «Учи неложними устами казати правду», «Темпора», 2011. Друкується з дозволу видавництва «Темпора» та Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. Грушевського