А тепер — декілька слів про рідного онука нашого героя, сина Юрія Володимировича Долгорукого, традиційно визнаного засновником Москви (1147 рік) — про Андрія Юрійовича, великого князя володимиро-суздальського, званого Боголюбським (Боголюбово — це його улюблене село-маєток поблизу княжої столиці Володимира).
Син половчанки, дочки хана Аєпи (звідси — монголоїдні риси його реконструйованого портрета, який пропонується увазі читача). Дещо зсунуте назад чоло, схоже, додавало портрету князя Андрія жорсткого, іноді навіть лютого виразу. Завжди гордо піднята голова, потужна нижня щелепа, що видавалася вперед, створювали враження жорстокості, зарозумілості та непохитності. Прапрадідом Андрія був Ярослав Мудрий, ще давнішими пращу
рами — Володимир Святий, князі Святослав та Ігор.
Характерний факт: найбільший російський історик Василь Ключев- ський іменує Андрія Бого- любського не інакше як «великоросом» (!). І йдеться тут не про етнічне походження князя (воно в нього, особливо по жіночій лінії, було вельми складним і строкатим), а про спосіб мислення, ментальність. Розвиваючи свою думку, славетний історик пише: «Від усієї постаті Андрія віє чимось новим; але навряд чи ця новизна була добра. Князь Андрій був суворий і норовливий господар, який в усьому діяв по-своєму, а не за стародавнім звичаєм. Прогнавши з Ростовської землі великих батькових бояр, він оточив себе такою двірнею, яка на знак подяки за його панську ласку гидко його вбила і розграбувала його палац» . І далі: «Сучасники були готові вбачати в Андрієві провідника нових державних прагнень. Але його вчинки порушують питання, чи керувався він досить обдуманими початками відповідального самодержавства чи лише інстинктами самодурства».
Князь Андрій Боголюбський. Реконструкція М. Герасимова |
Таке жорстке запитання, поставлене Ключевським, має під собою усі підстави. Важливо відзначити, що князь Андрій поводився навіть з найбільш наближеними людьми, зі своїми родичами-князями, як зі своїми «підручниками», тобто підлеглими, по суті — слугами, якщо не холопами (оце і є головна типологічна риса володимирсько-московського деспотизму; утім, жорстокість і пихатість Андрія Юрійовича зовсім не завадили Московській православній церкві зарахувати його наприкінці XVIII ст. до лику святих… Пояснювалось це його мученицькою загибеллю — він був зарізаний власними слугами у своєму заміському палаці в червні 1174 року). Отож знатні бояри Боголюбського фактично були просто княжими холопами, цілком залежними від волі деспота, — ось модель майбутнього державного устрою Івана Грозного й надалі впродовж століть. Характерно, що й змова вбивць Андрія Боголюбського почалася з того, що його «вірні» слуги стали сповіщати одне одного: нас все одно завтра арештують за наказом князя, то настав час діяти та рятувати самих себе…
Зауважмо, що оці вбивці КНЯЗЯ Андрія — зовсім не знатні бояри, випробувані в боях, поміж яких князь був тільки «першим серед рівних» (такими були традиції Київської Русі). Ні, йдеться про «милостьників» Боголюбського — представників «службової організації», двірню, дворян, головна заслуга яких — особиста відданість князю (!). Це все — князівські холопи, на них і трималася влада деспота. Обраний нібито «волею народу», князь одразу підкорив цей народ, утвердивши особисту диктаторську владу. Додамо, що Андрій був першим руським (точніше — російським!) володарем, який іменував себе не інакше як «цар і великий князь» — саме цей титул прийняв на себе 1547 року Іван IV Васильович Грозний.
Ключ до пізнання прихованих таємниць історії — це водночас і аналіз, і синтез, бачення і відмінного у схожому, і схожого У відмінному. Це повною мірою стосується й історії Київської Русі. Цей ключ дасть нам змогу відкрити двері в той вільний від міфології про «спільну історію» світ, який так потрібен усім нам.
Ігор СЮНДЮКОВ, «День».
11 лютого 2011 р.