При владі в Новгороді — посадниця Марфа Борецька та духовний пастир, промосковськи налаштований архієпископ Феофіл; у Москві — великий князь Іван (Іоанн III). «Ще не впевнені у твердості Іоаннова характеру, і навіть сумніваючись у ній за першими діями цього князя, ознаменованими поміркованістю, миролюбством, — пише Карамзін, — новгородці надумали бути сміливими, сподіваючись видатися великому князеві страшними, принизити гордість Москви, відновити древні права своєї вольності, втрачені надмірною поступливістю їхніх батьків і дідів. Із цим наміром новгородці приступили до справи. Народ більше, ніж будь-коли, мріяв про принади волі; хотів тісного союзу з Казимиром (великий князь Литовський, потім — король Речі Посполитої. — І. С.), тому прийняв від нього воєводу, князя Михайла Олельковича, брат якого, Сімеон, панував тоді в Києві із честю і славою, подібно до древніх князів Володи- мирова племені, як говорять літописці. Безліч панів і витязів литовських приїхало з Михайлом до Новгорода.
Усупереч стародавнім звичаям і вдачі слов’янській, якими віддаляли жіноцтво від будь-якої участі в справах громади, жінка горда, честолюбна, вдова колишнього посадника Ісаака Борецького, мати двох синів, уже дорослих, на ім’я Марфа почала вирішувати долю Батьківщини. Її сини, ласкателі, однодумці з’явилися на віче й урочисто сказали, що настав час впоратися з Іоанном; що він не государ, а лиходій їхній; що Великий Новгород є сам по собі володар; що жителі його — вільні люди, вони не піддані князів московських; що їм потрібен тільки покровитель; що цим покровителем буде великий князь Казимир, і що не московський, а київський митрополит має дати архієпископа новгородській Святій Софії. Гучний вигук: «Не хочемо Іоанна!
Хай живе Казимир!», — завершив їхні промови. Народ завагався. Багато хто став на бік Борецьких і кричав: «Хай зникне Москва!»
Численне посольство новгородське вирушило до Литви з багатими дарунками та із пропозицією, щоб Казимир був главою Новгородської держави на підставі давніх статутів громадянської свободи», — пише Карамзін і далі повідомляє, що великий князь прийняв усі умови новгородців, написавши грамоту, в якій, зокрема, зобов’язувався не порушувати таких правил:
«1. Укласти дружній союз із нареченим владикою новгородським Феофілом, з посадниками, тисяцькими новгородськими, з боярами, людьми житими (шанованими. — І. С.) і з усім великим Новгородом.
- Віддати тобі, чесному королю й великому князю, Великий Новгород за цією хресною грамотою.
- Якщо государ московський піде війною на Великий Новгород, то тобі, пане, чесному королеві, або під час твоєї відсутності — Раді Литовській, надати нам швидку допомогу (одразу скажемо: Казимир злякався й не виконав цієї умови, зрадивши новгородців! — І. С.).
- Новгородець судиться в Литві — за вашими, литвин у Новгороді — за нашими законами без будь-якого утиску.
- Тобі, чесному королю, не виводити від нас людей, не купити ані сіл, ані рабів, і не приймати їх у дарунок ані королю, ні панам литовським, а нам не таїти законних мит. Волості землі новгородської можуть бути керовані тільки нашими власними чиновниками.
- Купці литовські торгують із німцями єдино через новгородських. Двір німецький тобі не підвладний: не можеш зачинити його.
- Ти, чесний король, не повинен чіпати нашої православної віри: де захочемо, там і висвятимо нашого владику (у Москві чи в Києві), а римських церков не ставити ніде в землі новгородській.
На затвердження договору цілуй хрест до Великого Новгорода за все своє князівство Литовське й за всю Раду литовську у правду, без наклепу; а посли наші цілували хрест новгородською душею до чесного короля за Великий Новгород».
Цими словами закінчувався договір, підписаний у першій половині 1471 року. Зрозуміло, що історія Східної Європи, якби він був реалізований, склалася б інакше. Але це чудово розумів і Іван III, який одразу, під приводом «зради» новгородцями православ’я (що було неправдою, і Іван це знав!), оголосив вічовій республіці війну. Казимир у вирішальний момент нічим не допоміг новгородцям; численніше, але гірше згуртоване новгородське військо 14 липня 1471 року розгромили «московітян» (слово Карамзіна) трохи південніше від Новгорода, біля річки Шелонь. До речі, Карамзін прямо пише про те, що були впливові новгородські багатії-бояри, які таємно тягли руку за Москвою; ці «олігархи» не хотіли боротися за Великий Новгород і вели секретні переговори з Іваном III — про те, як Іван «віддячив» їм, ми ще поговоримо.
При цьому московське військо поводилося як загарбник у окупованій країні (а по суті — так воно й було!); Карамзін пише: «Почалося страшне спустошення. З одного боку, московський воєвода Холмський і рать великокняжа, з іншого — псковітяни (союзники Москви — в 1510 році вони будуть теж підкорені нею. — І. С.), вступивши в землю новгородську, винищували все вогнем і мечем. Дим, полум’я, криваві ріки, стогін і крик від сходу до заходу до берегів озера Ільмень. Московітяни виявляли оскаженіння неописане: новгородці-зрадники здавалися їм гіршими за татар. Не було пощади ні бідним хліборобам, ні жінкам. Із жорстокосердістю, притаманною тодішнім часам, воєвода Холмський, захопивши бранців-новгородців, наказав відрізати їм носи й губи й послати їх, скалічених, до Новгорода».
Результатом поразки був кабальний договір, за яким Новгород, фактично втрачаючи реальну державну самостійність, «за провину свою» вносив до великокняжої скарбниці 15 000 рублів (близько 80 пудів срібла), визнавав над собою владу Івана III, клятвено обіцяв припинити всі контакти із Заходом, особливо з Литвою, й видав дипломатів, які підписували з нею договір (Іван негайно наказав відрубати їм голови!). А через сім років, у 1478-му, сталася остаточна капітуляція. Карамзін писав: «Ще Новгород залишився державою народною; але воля його була вже єдино милістю Іоанна й мала зникнути за помахом самодержця. Нема свободи, коли нема сили захистити її. Всі області Новгородські, крім столиці, були від меж східних до моря видовищем спустошення, скоєного не тільки раттю великокняжою, а й зграями вольниці: громадяни й жителі сільські ходили туди озброєним натовпом із московських володінь грабувати й наживатися».
У січні 1478 року Іван III осадив Новгород, маючи намір ліквідувати останні залишки самостійної колись могутньої держави, і, погрожуючи жителям страшним голодом (місто було відрізане від зовнішнього світу), висунув жорсткий ультиматум: «Вічовому дзвону (тобто вічу як суспільному інституту. — І. С.) не бути, посадникові не бути, а державу всю нам (тобто йому, Івану, і Москві. — І. С.) держати». Новгородський народ готовий був боротися, але вельможі капітулювали; віче було скасовано, вічовий дзвін перевезли до Москви, ізольовану посадницю Марфу Борецьку запроторили довічно до в’язниці. Новгород став однією з провінцій Москви. Саме з 1478 року Іван III почав титулувати себе «государем всєя Русі». «Збирання земель» мало потужнии імпульс…