Сто з гаком років тому визначний німецький соціолог Макс Вебер зазначив, що «сама лише проблема автономії приблизно 30 млн. малоросів є пункт, від якого перехоплює подих навіть найпослідовнішим російським демократам». Часи, як бачимо, змінилися на краще. Олексію Широпаєву, як і чималій кількості (хоча й меншості) російських демократів, дух не забило навіть від реальної української незалежності, так само, як і від усвідомлення ґрунтовних відмінностей між українським і російським народами. Хоча, з іншого боку, нечасто трапляються в Інтернеті статті, в яких автор настільки розважливо й аргументовано розмірковував би про історичні долі росіян та українців у всій їхній драматичності, як той таки Олексій Широпаєв. Інтонація його роздумів спонукає до такої ж відвертості та розважливості. Бо в статті «Про два різні народи» є місця, що потребують доповнень, а є й такі, що вимагають зустрічної, української національної самокритики.
Одне з таких принципових місць — це твердження про вплив «татарщини», тобто ординського гноблення, на формування московитів-росіян. Не так усе, мабуть, однозначно: на Північно-Східну Русь цей вплив був вирішальним, натомість на Південно-Західну Русь — вплив європейських чинників. Якщо звернутися до аргументів відомого російського дослідника Олександра Янова, то аж до царювання Івана Грозного Московія зберігала іманентний, їй органічно притаманний європейський чинник розвитку, внаслідок чого почали розвиватися різні форми селянського оброку, разом із грошовим, й інститутів станової монархії, де великий князь не виступав самодержцем, а керував за допомогою боярської думи та земського собору. З другого боку, Данило Галицький, князь- король Русі, не був безгрішним лицарем: після того, як обіцяний йому Римським Папою хрестовий похід проти Золотої Орди не відбувся, він змушений був узяти ярлик на княжіння в Сараї. Таким чином, ще тоді було закладено основи української багатовекторності…
Утім, проблема тут ще глибша та серйозніша.
Іван Лисяк-Рудницький, аналізуючи у відомій праці «Україна між Сходом і Заходом» специфіку історичної генези української культури й української нації, зазначав велику, ба, унікальну роль пограниччя як чинника, що істотно впливав на становлення України. Про що йдеться? Упродовж століть саме існування протоукраїнської та власне української етнічної спільноти, яка була переважно землеробською, напряму залежало від ситуації в тому відламі євразійського степу — від Тихого океану до Середземномор’я, який безпосередньо межував із землеробськими територіями. Цей степ, як відомо, був колискою своєрідних кочових (номадичних) цивілізацій, які періодично «вихлюпувалися» на європейські терени, змінюючи політичну, культурну й етнічну мапу Європи. Проте у випадку України цей степ не був чимось споконвічно чужим і ворожим. «Слов’янська хліборобська колонізація раз у раз вирушала на підбій Дикого поля, намагаючись станути міцною ногою на берегах Чорного моря; це були завоювання як плуга, так і меча. Але ці передові позиції хліборобської культури періодично заливали хвилі номадизму», — зазначав Лисяк-Рудницький. Кочовики загрожували й іншим територіям розселення прото- й староукраїнських громад — аж до поліських боліт і Карпат. Тому такого важливого значення набував контроль за Диким полем, владарювання над ним, освоєння його.
У російській та радянській історіографії панувала ідея боротьби Давньої Русі зі «споконвічним ворогом» — кочовиками, внаслідок цього формування в слов’янській ментальності ворожості до Степу як такого. Насправді в ситуації з Україною йшлося про складний комплекс відносин із кочовими народами, який у жодному разі не зводився до «одвічного протистояння», про взаємовпливи слов’ян і тюрків ще в домонгольські часи, про постійну присутність у Степу прото- та староукраїнського населення, про постійні спроби повної колонізації Степу, а відтак — просування пограниччя до Чорного моря. «Українською людиною пограниччя був козак, що в XVI— XVII століттях став репрезентативним типом свого народу. Треба зауважити, що навіть у тих областях України, наприклад, Галичині, що фактично не були охоплені козацьким рухом, знаходимо незчисленні народні пісні, що прославляють козаків, — писав Іван Лисяк-Рудницький. — Військова організація пограниччя поширилася на розлогі простори, звільнені від польського панування, та послужила як основа нового суспільного й адміністративного ладу».
Але подивімося пильніше: на якому ж конкретно ґрунті виросла Козаччина? Як виглядала та військова організація пограниччя? У чому докорінна відмінність Козаччини від військових формувань княжої доби?
Якщо звернутися до документів, починаючи з кінця XIII століття, то можна легко побачити, що термін «козак» (не має значення, йдеться про татарські, литовські, українські, генуезькі, польські чи московські тексти) вживається як щодо тюркських, так і щодо українсько-литовських вільних степових загонів. Як зазначає Наталія Яковенко, «це поняття позначало, з одного боку, найманих караванних конвоїрів та вояків прикордонних загонів, а з другого — розбійників, які промишляли грабунком на степовій дорозі. У будь-якому разі тих і тих, християн і татар годувало козацьким хлібом (як стали говорити пізніше) Поле. Аж до останньої чверті XVI ст. ко- зацтво — це заняття і спосіб життя, а не соціальний статус». З мішаного, але переважно слов’яно-тюркського контингенту вільних людей, які тікали до Степу, не бажаючи мати над собою контроль з боку будь-якої держави, впродовж XVI століття якраз і формувалося українське козацтво, яке пізніше справді стало основою нового суспільного й адміністративного ладу. Разом із цим формуванням ішла й християнізація тюрків-козаків (адже іслам на той час для степових тюрків Причорномор’я був ще не вкоріненим нововведенням, а християнство мало тут значно міцніше підґрунтя), їхнє вкорінення в давньоукраїнську культуру. Та одночасно з перетворенням козацького стану на «степових лицарів християнства» йшли й інші процеси. «Руський меч був замінений на криву татарську шаблю, руські гусла — на кобзу, порти — на шаровари, довге слов’янське волосся — на оселедець. Своїх молодих слуг вони стали називати вже не отроками, а джурами, свої гурти не дружинами, а ватагами; до військової атрибутики увійшли тюркські поняття осавул, булава, бунчук, барабан, сурма, табір, майдан тощо, — пише Наталія Яковенко. — У цьому контексті навряд чи правомірно вважати українську козаччину породженням споконвічного протистояння осілого хліборобського побуту з кочовою цивілізацією, як звично твердиться. Навпаки, її поява — це свого роду компроміс із Полем, де саме життя витворило еластичну буферну смугу, на якій поєдналися навички виживання в Полі з орієнтацією на цінності осілого світу. Козаки й татари увійшли до історії нероздільно спаяними переліком взаємних відплат, немов аверс і реверс однієї медалі. Тим-то їхні війни так часто переходили у військове співробітництво…»
Іншими словами, якщо Московія, безпосередньо контактуючи до часів Івана Грозного майже виключно з військово- державницьким компонентом Золотої Орди, переймала головним чином саме спосіб організації державного життя, то українці безпосередньо стикалися не тільки з набігами ординців, а й із вільнолюбним тюркським людським контингентом, конфлікти з яким чергувалися зі співпрацею, а їхнім наслідком були культурні взаємовпливи, одним із яких стала європеїзація Кримського ханату та всього кримськотатарського народу (варто згадати, що загальне виборче право кримські татарки отримали першими в ісламському світі, на три роки раніше, ніж американки…).
Варто додати, що трактування пограниччя лише як межі хліборобської та кочової цивілізацій хоча і є справедливим, але вочевидь недостатнім. Адже Україна виступала як місце зіткнення (і взаємовпливу) західного й східного християнства (з усіма єресями та трансформаціями і першого, і другого), а на додачу — християнства, ісламу та юдаїзму. Україна (з другої половини XVII століття) виступила перетином традицій заснованої на чільній ролі міст європейської (до якої належали українські держави різних періодів — від Київської Русі до Гетьманщини) і на чільній ролі сіл та помість євразійсько-російської цивілізацій. Власне, цей ряд можна продовжувати — аж до XX століття, коли в 30-х pp. XX ст. східна Україна стала пограниччям «диктатури пролетаріату», а західна — «європейської демократії».
Тож соціокультурні традиції, норми, цінності, ідеали української людини пограниччя стали основою формування новоукраїнської національної спільноти. Але вплив пограниччя є амбівалентним. Як справедливо зазначав філософ Олександр Кульчицький, «геополітичне «розташування» України на перехресті історичних шляхів психологічно впливало впродовж століть на життєву ситуацію української людини, яку сучасна екзистенціальна філософія влучно назвала «межовою». Така ситуація, за Кульчицьким, формувала дві основні життєві настанови, власне, дві головні культурно-історичні традиції: vita heroika та vita minima. Перша пов’язана з лицарством, героїчною, максимальною напругою всіх сил, водночас — із відкиданням буденщини, із нехіттю до повсякденної копіткої праці, до раціонального проектування свого життя. Друга полягає в тому, щоб у своєрідному «соціально-анабіотичному стані» перечекати й перетерпіти незгоди, зберегти себе будь-що, реалізуючи лише необхідний мінімум зусиль у світі повсякденності, а в раціональних проектах не йдучи далі побудови власне приватних ситуацій, не підіймаючись до рівня громадянськості. «У кращому випадку це виявилося також в індивідуальній зосередженості, в обмеженості зовнішньої життєвої активності, що характеризується, за Юнгом, інтровер- тивністю», — зазначав Кульчицький.
Зрозуміло, що реально культурно-антропологічні й психологічні настанови більшості українського загалу поєднували чинники, пов’язані з обома традиціями як певними граничними «ідеальними типами». Проте внаслідок загальновідомих історичних обставин останніх віків (постійні невдалі спроби утворення незалежної держави, винищення чи силова асиміляція суспільної еліти, утиски щодо української професійної культури, накидання містам на українських теренах колонізаційної ролі, відтак дистанція між етнографічно- сільською та урбаністично-міською культурами, нарешті — червоний, білий і коричневий терор у XX столітті й таке інше) домінацію в українській культурі на загал і в українському соціумі реально набув «негероїчний» соціально-психологічний тип людини, елементи «звитяги» котрого виявлялися лише в схильності до пісенної героїзації козацької архаїки та в здатності до створення позараціональних проектів «усесвітнього перевлаштування на засадах істини й добра», апріорі непридатних до втілення.
При цьому, як справедливо зазначає знаний філософ Микола Шлемкевич, витворюються два типи «героїчної людини», властивих Наддніпрянщині та Галичині. Межовість буттєвої ситуації в цих регіонах, один з яких, починаючи з XVIII століття (а частково ще з XII), був частково зорієнтова-
ний на Схід та Південь, а другий міцніше прив’язаний до Заходу, була різною, і як наслідок «на заході перевага раціональних, розумових первнів; на сході перевага ірраціональних, стихійних, емоціонально-волевих рухів». Ба більше: Шлемкевич характеризує галичан як «плем’я організованої пересічі», що має «помагати при раціональному оформленні ідей і починів багатої й обильнішої ними Східної України, Києва». Отож пограничність буття, постійне перебування у межовій ситуації (історія XX століття дає безліч прикладів справедливості такого твердження) не могли не відобразитися на українській національній визначеності, нехай і по- різному в різних регіонах.
На додачу до цього постійну унікальну в історії межову ситуацію для українців створював тиск з боку спершу самодержавного деспотизму, а потім — тоталітарних режимів (це в минулому столітті). Такий тиск неодноразово ставив етнічних українців (і більшість інших мешканців краю) на грань фізичного виживання і за межу виживання національно- культурного. Вплив цього чинника на індивідуальне та національне буття ще потребує спеціальних досліджень, але вже зараз зрозуміло, що він стимулював мімікрію, «протеїзм українців» (Євген Маланюк), а водночас і «вимивання» груп української творчої еліти й просто найбільш енергійних, динамічних суспільних груп за межі України — у різних напрямах, до речі, не лише до Московії та Північної Америки, як дехто вважає. Тому українських імен так багато серед будівничих Російської імперії та Речі Посполитої (власне, всіх державних утворень під цим іменем), Радянського Союзу та Канади… А ще більше — серед науковців та митців, котрі працювали й працюють поза самою Україною, здебільшого не розриваючи зв’язків із нею.
Проте значна роль українців у російській та радянській історії сама собою ще не засвідчує якогось «братнього характеру» чи «близької спорідненості» двох народів. Порахуйте самі, якщо буде бажання, скільки прізвищ на кшталт О’Браєн, О’Коннор, Кеннеді, О’Салліван, Кілпатрік, Кіркпатрік, Мак- брайд, Керолл, Макговен, Кларк, Мерфі тощо фігурують як діячі, часом значні, в британській історії в ті часи, коли Ірландія перебувала під владою Лондона. А на додачу — ще й невеличкий список класиків англійської літератури, а водночас — і визначних ірландців: Джонатан Свіфт, Оскар Вайльд, Олівер Голдсміт, Джордж Бернард Шоу, Джеймс Джойс, Вільям Йетс, Ричард Шеридан, Семуель Бекет («Якщо Англія відняла нашу свободу, то ми гідно помстилися — ми викрали її мову», — говорив майстер парадоксів Оскар Вайльд)… Додайте сюди те, що Джон Леннон та Пол МакКартні були нащадками ірландських переселенців, котрі зберегли певні культурні традиції «зеленого острова», — і ви матимете над чим порозмірковувати, чи не так? Проте хіба стає через це ірландська історія частиною британської чи ірландці — регіональним різновидом «гордих бриттів»?
З іншого боку, українці, котрі свідомо виступали як будівничі Російської імперії — і в державно-політичному, і в культурному сенсі, — відповідальні за це і перед історією, і перед власною нацією. До речі: погляньте-но, як сьогодні активно використовує Російська Федерація українок-шпигунок на Заході — тут і Анна Чапмен (вона ж Кущенко), й Катерина Затуливітер — і це ж тільки ті, які «спалилися»… Справді, без українців та українок Кремль, мабуть, змушений буде вгомонитися й розпочати нарешті облаштування Росії в інтересах самих росіян.
Власне, це було б корисно всім: з одного боку, одужання від імперської параної, з другого — вихід нації за рамки пограничної ситуації, в «просте» європейське буття. Шкода тільки, що не всі в Росії такі, як Олексій Широпаєв.
Сергій ГРАБОВСЬКИЙ, Київ, Україна
17 грудня 2010 р.