Буває так, що великими стають зовсім невеликі (при-наймні зростом) люди. А ще трапляється, що ці великі були незугарні на вигляд, мали проблеми зі здоров’ям тощо. Ледь не з дитинства їм доводилося в нерівних умовах змага¬тися зі своїми ровесниками, доводити, що вони чогось варті. Для декого вади, якими «обдарувала» їх природа, стають своєрідним прокляттям. У них опускаються руки. Інші ж, навпаки, приймають виклик природи. І в цій боротьбі за¬гартовують себе.
До останніх належав С. Бандера.
Народився він 1 січня 1909 р. в селі Старий Угринів (ни¬ні Калуський район Івано-Франківської області). Його бать¬ко був греко-католицьким священиком. У часи створення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) його оби¬рали послом до Національної Ради, власне, парламенту цієї держави. Під час польсько-української війни 1919 р. став капеланом Української галицької армії (УГА). Разом з її во-яками терпів злигодні воєнного життя. С. Бандера так пи¬сав про це: «Мій батько перебув всю історію УГА на «Вели¬кій Україні» (тобто на Наддніпрянщині) в роках 1919— 1920, боротьбу з більшовиками і біломосковськими війська¬ми, тиф. До Галичини він повернувся літом 1920 р. Спершу укривався перед польськими офіційними органами, з огля-
ду на переслідування ними українських політичних діячів». Невдовзі після воєн¬них лихоліть, 1922 року, померла від ту-беркульозу його дру¬жина, він залишився із сімома дітьми. Сте-пан був другою дити¬ною в сім’ї.
Певно, дитинство С. Бандери важко на¬звати радісним. Сіль¬ська глибинка, воєнне лихоліття, нестатки, смерть матері. До того у Степана було пога¬не здоров’я — хворів на ревматизм сугло¬бів. Йому навіть від¬бирало ноги, він не міг ходити. Ця хворо¬ба мучила його протягом усього життя. На деяких фотогра¬фіях Степан — з паличкою. Однак Бандера навчився боротися з цією хворобою. Що тут було головним: цілеспрямований ха¬рактер, сила волі, віра в ідею, «вище покликання»? Про це можемо лише здогадуватись.
Степан Бандера у «Пласті». 1923 р.
Мимоволі проводимо паралель з одним радянським ге¬роєм — письменником Миколою Островським, який тяжко хворів. Як і в Бандери, в нього були проблеми із суглобами. Був нібито дуже ідейним та цілеспрямованим. Але хвороба в нього прогресувала, тому й помер молодим. На відміну від Степана!
Може, ідея була «не та»? Розумію, дехто скаже: мовляв, порівняння некоректне. Чому ж? Є випадки, коли віра допомагала людям боротися з недугами.
С. Бандеру, саме зважаючи на його проблеми зі здоров’ям, не хотіли приймати до «Пласту» — української скаутської організації, яка робила ставку на фізичне загартування та патріотичне виховання молоді. Степан все ж домігся, щоб його прийняли в «Пласт». Тож змолоду «дружив» зі спортом. Навіть відомий арешт 14 червня 1934 р. відбувся за «спортивних обставин». Поліція заарештувала Бандеру тоді, коли він збирався грати в теніс.
Середню освіту Бандера здобував у Стрийській українській гімназії. У хворобливого, низького зросту хлопця, звісно, було мало шансів завоювати увагу й повагу товаришів. Та все ж йому це вдалося. Зі спогадів випливає, що в нього був незалежний характер, міг, відстоюючи свою позицію, піти на конфлікт із вчителями. Водночас, учився добре. Тому йому ставили високі оцінки, незважаючи на конфліктність.
У старших класах гімназії С. Бандера долучається до підпільного українського націоналістичного руху. Можна шукати безліч причин того, чому він це зробив. Певну роль зіграла позиція батька, свідомого українця, виховання в сім’ї, атмосфера, яка панувала в Стрийській українській гімназії, а також вплив старшого товариша — тезки Степана Охримовича, який і долучив Бандеру до націоналістичного руху. Однак, на нашу думку, не останню роль у цій справі зіграв юнацький максималізм, прагнення до героїчного, намагання самоствердитися.
Цікаво, що С. Бандера свідомо готувався до мучеництва заради ідеї. Відомо про такий факт: у 15 років, дізнавшись про страдницьку смерть української націоналістки Ольги Ба- сараб, Степан вирішив «поекспериментувати», довідатись, чи зможе він витерпіти катування. Для цього почав заганяти собі голки під нігті, саме за цим його застала сестра Володимира. Потім, за свідченням товаришів, Бандера, вже навчаючись у Львівській політехніці, бив себе ременем, припікав пальці, затискав їх між дверима й одвірками тощо.
Тобто він знав, що може потрапити до в’язниці. Знав, як там знущаються з українських націоналістів. Зокрема, його товариша С. Охримовича польська поліція забила до смерті. Тому С. Бандера готувався до цього. Можна в цьому свідомому мучеництві побачити й відгомін християнських ідей. Адже, вихований у родині священика, Степан знав житія святих, те, як вони упокорювали муками своє тіло, страждали заради християнства. Це могло бути для нього взірцем.