Уміння жити в історії — справа складна. Воно надходить із Античністю. Саме тоді протистояння Ойкумени варварам формує вміння жити в історії як у складній сув’язі якісних змін, де не все залежить від фатуму, від богів, від царів та героїв, де людина та громадська людність самі обирають долю й самі її втілюють, чинячи відповідно до власних переконань. Історія існує там, де є громадяни, котрі її творять. Там, де функціонують негромадянські суспільства (часом дуже стабільні впродовж століть і навіть тисячоліть), плин історії наче завмирає або скручується у кільця довічного повернення.
Історія Росії наочно демонструє складність проблем, пов’язаних із реальною історичністю національного життя і з розумінням цієї історичності. Стаття Ігоря Чубайса — ще одне підтвердження цього.
Можна тільки підтримати пафос її основних положень щодо російського сьогодення чи сталінської «великої перемоги». Але автор статті чомусь некритично протиставляє добі більшовизму та сучасній добі Російську імперію до 1917 року як загалом нормальну державу, здатну органічно відповідати на зовнішні та внутрішні виклики, націлену на успішні реформи, на розв’язання нагальних проблем, і серед них — основної для XIX століття проблеми кріпосного права. І тут виникають серйозні сумніви щодо аргументів і висновків Ігоря Чубайса.
Почнімо, як то кажуть, ab ovo. Дорадянська Росія була учасником історії? Безумовно. Але якою мірою і в які періоди? Московія не була постійним учасником тодішніх європейських подій — ані як політична, ані як економічна потуга. Так, періодично спалахували її конфлікти із Річчю Посполитою, періодично вона намагалася закріпитися на берегах Балтики, але загалом це було щось загадкове, незрозуміле, на задвірках європейського життя, а то й поза ними; Оттоманська Порта і то була більше інтегрована до цього життя. І не тільки вона. Сучасний французький мислитель Ален Безансон зауважує: «У той час, як у Кремлі розважалися спогляданням того, як ведмідь танцює на розпеченому листі заліза, в Бахчисараї при ханському дворі грали комедії Мольєра». Сині Води (1362), Грюнвальд (1410), Хотин (1621, 1673), Відень (1683) — усі ці та інші битви, що визначали на століття наперед політичний ландшафт Центрально-Східної Європи, відбувалися без участі московітів.
Але практично всі ці події відбувалися за участю українців та білорусів, які ніколи не випадали з обширу європейської Ойкумени. У цьому, до речі, одна з головних проблем не тільки написання «спільних підручників з історії», а й формування спільного історичного бачення на побутовому рівні.
Тут дуже показова назва розчинної кави російського виробництва, яку продають в Україні, — «Петровская слобода». Мовляв, перша кава в Росії, символ її долучення до цивілізації… А тим часом ще Богдан Хмельницький частував московських послів кавою (від якої вони плювалися), а затим Юрій Кульчицький навчив віденців пити її. Ну, а Відень, у свою чергу, навчив Європу. Тож прийшла з Європи мода на каву до Московії через добрих півсотні років після того, як в Україні еліта вже споживала її, а тепер цю «Петровскую слободу» везуть до нас: дивіться, це ми вас цивілізували!
Власне, тільки з кінця XVII століття (ще до Петра І) починає — бодай на рівні вищої еліти — формуватися спільний інтелектуальний та соціокультурний простір Московії з Європою, який надає можливість першій сприйняти бодай частину європейських цивілізаційних досягнень не як «чужинську єресь», а як потрібні та практичні речі. Але — тільки частину, передусім техніко-технологічну, а не організаційно-суспільну. Не пройшовши школу Магдебурзького права, не маючи автономних університетів, міста Московії були чим завгодно, але не осердями свободи, де саме повітря робило людину вільною.
У Московії для того, щоб стати вільним, чоловікові треба було тікати туди, де взагалі справжніх міст не було — на далекі околиці, до козаків. Так воно, власне, залишилося й надалі, коли варварська Російська імперія постала на сході Європи, і Ігор Чубайс фактично визнає це, констатуючи несвободу в цій імперії не лише селян, а й дворян (додамо сюди й городян), тобто — несвободу знизу догори, чого в Європі («король — лише перший шляхтич») ніколи не існувало. А відтак історія там була результатом вільних (часом, звісно, аж надто вільних, інколи — просто божевільних) діянь суспільства.
Отож Жалувана грамота про вольність дворянства справді відкрила Росії нові обрії (чи міг вирости і ствердитися поет Пушкін в атмосфері казарми?). Але якою ціною? За два роки до цього кріпацтво в повному обсязі було поширене на губернії, що постали на місці ліквідованої Гетьманщини. Та й якою була та свобода для дворянства, якщо не існувало ані свободи слова й сумління, ані елементарних політичних свобод? «Бастардами Європи» звав визначний мислитель Чаадаев своїх напіввільних друзів — і за «неправильні погляди» був офіційно оголошений божевільним. І тільки після 1861 року Російська імперія справді потихеньку стає на шлях реформ. Але не стає вільною, бо будь-які несанкціоновані владою форми гро-
мадянської активності (і передусім політичного життя) залишаються під забороною. Досить згадати трагічні долі тисяч молодих учасників «ходіння в народ» в середині 1870-х, на початках властиво просвітницького й мирного. Це влада змусила їх взятися за зброю й перетворитися на «міських партизанів» у намаганнях знищити імперію.
От тут ми й виходимо на принципову різницю між звільненням кріпаків у Російській імперії і звільненням негрів- рабів у США. В останньому випадку це було справді історичним дійством: запекла публічна політична боротьба, багаторічне обговорення проблеми у вільній пресі, зрештою, повстання Джона Брауна — а потім і громадянська війна. Росія ж могла відверто обговорювати цю проблему й шукати шляхи її розв’язання без публічності: або в масонських ложах на початку XIX століття, або в певних угрупованнях («гуртках») царедворців середини століття, або за офіцерською чаркою. А публічність забезпечував тільки вже під самі реформи політичний емігрант Герцен, його «Колокол» і «Полярная звезда».
І розв’язок настав «згори», далеко не найкращий, за оцінками сучасників та нинішніх фахівців. «Реформа 1861 р. породила сильний голод на землю в селі. Він загострювався швидким демографічним ростом сільського населення. У результаті аграрне перенаселення стало однією з найхарактерніших ознак господарського стану українського села у пореформені десятиліття. 1914 р. з 9,5 млн. жителів українських сіл 6 млн. були нащадками кріпаків. Вони жили на тих самих 4 млн. десятин землі, що у 1860-х роках належало вдвічі меншому числу їхніх предків. А 7 тис. російських і польських поміщиків жили на 7,5 млн. десятин землі», — констатує історик Ярослав Грицак. Таку «реформу» могли здійснювати, перепрошую, тільки несусвітні ідіоти — бо саме вона з неминучістю й породила, зрештою, селянську революцію 1917 року…
І, до речі, 28% кріпаків у населенні Російській імперії — це щось на кшталт «середньої температури по лікарні». На території України незадовго до звільнення, 1853 року, селяни-кріпаки становили трохи більше ніж половину населення у Київській, Волинській і Подільській губерніях і приблизно третину у Чернігівській, Полтавській і Катеринославській губерніях. Лише у Херсонській губернії їхня кількість була незначною (6%).
Отож проблема була пекуча, оскільки на значних територіях більшість населення перебувала фактично в рабстві. Кілька дат. 1760 року поміщики отримали право засилати селян до Сибіру. 1765 року поміщики отримали право засилати селян не тільки до Сибіру, а й на каторжні роботи. 1767 року селянам було суворо заборонено подавати скарги (чолобитні) на своїх поміщиків. Остання дата дуже прикметна. 1762 року двом кріпакам, Савелію Мартинову та Єрмолаю Ільїну, дружин котрих убила згадана Ігорем Чубайсом як «нетиповий випадок» Салтичиха, дивом вдалося передати скаргу імператриці Катерині II, яка щойно зійшла на престол. Демонструючи свою відданість закону, Катерина наказала зразково-показовим способом розслідувати цей кричущий випадок (75 смертей!) та покарати винну, а водночас заборонила на майбутнє подібні скарги…
Не випадково ж, мабуть, Пушкін називав кріпаків «рабами»…
Принагідно хочу зауважити, що аргументи на користь кріпацтва, наведені Ігорем Чубайсом, надзвичайно нагадують аргументи на користь збереження рабства в СІЛА. Мовляв, хто ж краще піклуватиметься про нещасних негрів, як не плантатор під наглядом освіченого уряду? А тут, звісно, не негри, але ж нетямущий простолюд, якого поміщик ще й годувати мусить у разі неврожаю. А все решта — то, мабуть, дрібні ексцеси, про які Шевченко писав:
Продаєм
Або у карти програєм Людей… не негрів… а таких, Таки хрещених… но простих.
їх і звільнила влада врешті-решт, наполохана катастрофою у Східній (Кримській) війні. От тільки не треба звати той час «неспішним». Мовляв, що таке 80 років у ту добу… Але ж за той час Сполучені Штати Америки встигли утворитися, виграти війну за незалежність, ухвалити дві конституції (друга з них діє з поправками й понині), відбути другу війну за незалежність, розширити в десяток разів територію держави, створити там потужну індустрію — і розколотися через питання про рабство негрів. А Франція, якщо взяти Європу? Революція 1789 року, Декларація прав людини і громадянина, республіка, Бонапарт, імперія, завоювання ледь не усієї континентальної Західної Європи, реставрація, революція 1830 року, революція 1848 року, знову республіка і знову імперія… А головне — Кодекс Наполеона, який заклав основи континентального цивільного права. І, звісно, перемога над Російською імперією у згаданій уже Східній (Кримській) війні.
Оця-от «дурь самодержавья», оцей-от спотворений історичний розвиток, який і за СРСР не спинився, хоча й пішов кільцями замкненого часу, досі тримають Росію (і частково Україну, оскільки остання перебуває в зоні не тільки культурного, а й цілеспрямованого потужного пропагандистського впливу з боку Москви) у тому стані, в якому вона є. А тим часом Велика Історія плете свої химерні й непрочитані ще візерунки…
Сергій ГРАБОВСЬКИЙ 1 квітня 2011 р.