ГОТИЧНИЙ РОМАН — англ Gothic novel
— жанр, різновид роману, що іст. склався в ос
танній третині XVIII ст. і тісно пов’язаний з есте
тикою преромантизму, одним з фундаменталь
них положень якого був інтерес до готики. Це
поняття в 2-й пол. XVIII ст. трактується пошире
но, включаючи в себе не тільки стиль в
архітектурі Сер-віччя, але й сам дух і похмурий
колорит доби, лицарство, фантастику, казковість,
містику, демонізм, надприродне, жахливе і за
гадкове. З філос.-світоглядного погляду, Г.р. як
один з основних жанрів преромантизму, був ре
акцією на раціоналізм просвітницької л-ри. Жит
тя уявляється авторам Г.р. не розумно збагнен
ним, але таємничим, повним фатальних загадок.
При цьому вони не відкидають закони логіки. їм
притаманна цікавість до наук, відкриттів; як і про
світителі, вони заперечують неуцтво та забобо
ни, але вважають, шо ірраціональне на рівних
правах співіснує з раціонально збагненним, з наук,
і психол. обгрунтованим. В цьому полягає суттєва
різниця між л-рою сер. віків та преромантизмом,
зокрема Г.р. Так, в тв. однієї із засновників Г.р.
А.Радкліф незбагненне і таємниче часто врешті-
решт отримує раціональне і навіть прозаїчне по
яснення. Інакше кажучи, надприродне відіграє в
Г.р. не стільки ролю основоположного елемента
всесвіту, скільки виконує філос., естет., гносео
логічну, етологічну функції. Так, тема сатанізму,
“світового зла” порушена у “Фаусті” Й.В.Ґьоте і
підхоплена романтиками, була започаткована в
F.p. З ін. боку, Г.р. деякою мірою випереджає
відкриття філософії та психології XX ст. про ролю
підсвідомого, інтуїтивного, сновидного в природі
гаолини, її непоясниме тяжіння до таємничого та
жахливого (до речі, саме в цей час набули заг-
європ. слави досліди Ф.А.Месмера і Е.Сведен
борга). Т. ч. Г.р. відповідав певній потребі людсь
кої натури та умонастрою епохи, і через те став
одним з попередників масової літератури.
Своїм виникненням Г.р. зобов’язаний майже вик
лючно англ. л-рі, шо пояснюється як соц.-політ. при
чинами (протиріччя промислового розвитку, криза
просвітницької ідеології), так і очевидним впливом
географічно-кліматичного чинника і характерними
особливостями британського менталітету, його трад.
тяжінням до сполучення раціоналізму та ексцентрич
ності. Проте не можна не відмітній вплив естетики
бароко на творців Г.р. Чи не першим зразком Г.р.
вважається роман Т.Дж.Смоллетта “Пригоди гра
фа Фердінанда Фатома” (1753). Однак клас, пред
ставниками Г.р. є Г.Волпол (“Замок Отранто”, 1764),
К.Рів (“Старий англійський барон”, 1777), В.Бек-
форд (“Ватек”, 1786), А.Радкліф (“Удольфські
таємниці”, 1794, “Італієць”, 1797), М.ГЛ’юіс (“Мо
нах”, 1796), Ч.Р.Мег’юрін (“Вампір”, 1819), “Мель-
мсгг-мандрівник”, 1820), М.Шеллі (“Франкенштайн”,
1818), Т./1ав Пікок (“Абатство кошмарів”, 1818).
Представниками Г.р. були також француз Ж.Казот
(“Закоханий диявол”, 1772) та поляк Я.Потоцький
(франкомов. “Рукопис, знайдений у Сарагосі ”, 1804).
Поетика Г.р. значною мірою визначається на
явністю хронотопа готичного замку з його харак
терними конструктивними особливостями —
підземними ходами та переходами, потаємними
входами й виходами, крученими сходами та скле
пистими галереями; топоніміка замку відіграє важ
ливу ролю в розповіді, де наявні також трад. еле
менти “роману жахів” — привиди, портрети, шо
оживають, кровоточиві статуї, таємничі голоси
тошо. Фабула переважно розвивається навколо
відновлення доброго імені незаконно або неза-
служено ображеного героя і доповнюється темою
нещасливого кохання, фатальної жаги, дияволь
ської спокуси. Сюжет ускладнюється переодягнен
нями, несподіваними викриттями, викраденнями,
описами відразливих жахів та злочинів аж до кро
возмішення та інцесту. Присутній похмурий коло
рит і надприродний первень, дійсний або удава
ний. У більшій частині Г.р. є дидактична традиція,
шо стверджує перемогу добра над злом і саме тут
простежується зв’язок з філософією Про
світництва. Проте зло персоніфіковане в досить
складних та суперечливих характерах. У найкра
щих зразках Г.р. слід відмітити високу поетичність,
тонко розроблену ф у світлотіней в описах на-
півзруйнованих замків та ст. парків,
співвіднесеність душевних переживань героїв з
картинами і станом природи, досить глибокий пси
хологізм, уміння впливати на “больові точки” чи
тача, вміле нагнітання почугія страху.
Г.р. — явище значною мірою експерименталь
не і новаторське, дав поштовх розвиткові най
різноманітніших жанр, різновидів роману: наук,-
фант., пригодницького, детективного, сатир.
В першу чергу Г.р. був використаний письменни
ками романтизму та неоромантизму, які на
сичували його глибоким філос.-етич. змістом.
Елементи Г.р. наявні в творчості В.Скотта,
Дж.Г.Н.Байрона, Ш.Бронте, У.Коллінза,
Р.Л.Стівенсона, А.Конан Дойла, О.Вайлда, Г.Вел-
лза, Е.Т.А.Гофмана, О. де Бальзака, В.Гюго, Ш.Но-
д’є, Т.Гот’є, О.Пушкіна — “Пікова дама”, М.Гого-
ля — “Страшна помста”, М.Лєрмонтова — “Де
мон”, І.Тургенєва — “Після смерті” (“Клара Міліч”),
Ф.Достоєвського, Л.Андреева, О.Купріна,
О.Амфітеатрова. В XX ст. риси Г.р. присутні у тв.
сюрреалістів, експресіоністів, в лат.-амер. романі.
Естетика “жахливого”, таємничого, незбагненно
го часто використовується письменниками XX ст.
для демонстрації тези про одвічне відчуження лю
дини в світі, абсурдності її буття (Г.Майрінк, Ф.Каф-
ка, Ж.Грін, Г. ґарсіа Маркес, М.Булгаков).
Стилізацією Г.р. є роман У.Еко “Ім’я троянди”,
де екзотика Сер-віччя переплітається з детектив
ною інтригою і насичується важливою екзи
стенціальною проблематикою. Відлуння Ґ.р. відчу
вається в повісті С.Лема “Маска”. Типовішим є
використання первнів Г.р. в масовій культурі, т.зв.
тріллери в л-рі та кіно (романи Дельфіни К.Лай-
онс, Ф.Герд, Х’ю Волпол, фільми А.Гічкока).
Дослідження готичного первня в укр. л-рі
провели І.Качуровський і В.Шевчук. Його на
явність пояснюється світовідчуттям українця, в
якому величезну ролю відіграє фантазія, а також
фольклор.-барочними підвалинами самої л-ри.
Готичні елементи присутні в прозі Г.Квітки-Ос-
нов’яненка (“Мертвецький Великдень”), П.Куліша
(“Вогняний змій”), І.Франка (“Терен на нозі”),
А.Крушельницького (“У пітьмі ночі”), Н.Кобринсь-
кої (“Рожа”), Г.Хоткевича (“Фантазія”), Н.Ки
бальчич (“В старих палатах”), Б.Лепкого (“Ста
рий двір”), Ю.Будяка (“Петля”), П.Богаиького
(“Камелія”), Д.Жовни (“Вдовушка”), В.Шевчука
(“Хованець”), У сатир.-постмодерністичному дусі
їх трансформовано Ю.Винничуком (“Ласкаво
просимо в Шуроград”) та Ю.Андруховичем (“Рек
реації”, “Московіада”).
Ю рій Полов
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: ГЕРМАНІЗМИ
Наступна: ГРОТЕСК