НЕОКЛАСИЦИЗМ — термін для визначення
досить різнорідних явиш у л-рі, малярстві,
різьбярстві, архітектурі та музиці, під яким розу
міється використання певних естет, принципів,
змістовних елементів та етил, прийомів європ.
класицизму ХУЦ-ХУПІ ст. Зокрема, в л-рі
орієнтація на ант. сюжети та образи, героїчний
стоїцизм персонажів, цілісність характерів,
абсолютні моральні цінності, ясність і благородство
стилю, впорядкованість та гармонійність у побудові
сюжету.
Термін Н. вживається досить широко, іноді ним
користуються для позначення класицизму 2-ї пол.
XVIII — 1 пол. ХіХ ст., для відмежування його від
класицизму XVII — поч. XVIII ст. (те, що в рос.
критиці позначалося термінами “псевдо
класицизм”, “лжекласицизм”), в ін. випадках він
служить для визначення деяких течій у л-рі зламу
XIX — XX ст. тошо, проте найвиправданішим буде
не локалізувати Н. певними часовими
обмеженнями, а розглядати його в контексті заг.
закономірностей розвитку літ. процесу. Звичайно,
Н. з’являється як реакція на те чи ін. літ. явише, в
якому домінує худож. свавілля, дисгармонія,
невпорядкованість. Це свого роду прагнення до
відновлення традиції та порядку в мист-ві. Так,
неокласицисти кін. XVIII — 1 пол. XIX ст.
протиставили культ краси та гармонії сенти-
менталістській чуттєвості та романт. ірраціоналізму,
громадянську активність героїв — індивідуалізму
та аморалізму романт. “бурхливих геніїв”, їхній
зануреності у сферу приватних, інтимних
переживань. Характерними зразками Н. в кін.
XVIII ст. була поезія А.Шеньє (“Античні вірші”),
драматургія М.-Ж.Шеньє, малярство Ж.Д Давида.
В сер. XIX ст. проти домінування романт.
принципів у поезії виступили поети-парнасці Л. де
Ліль (“Античні вірші”) та Т.Ґотьє (“Емалі й камеї”),
закликавши повернутися до клас, цілісності та
розміреності. В Англії риси Н. були притаманні
декотрим тв. прерафаелітів, зокрема, вони
простежуються в поемі В.Морріса “Життя та
смерть Ясона”. У нім. л-рі Н. проявився перш за
все в драматургії-та поезії Й.В.Ґьоте ( Римські
елегії”), а також у творчості перекладача ант.
текстів Е.Гейбеля. У Росії Н. був представлений
анакреонтичною, поезією О.Пушкіна та К.Ба
тюшкова, перекладами Н Гнєдіча, антологічними
віршами Ап.Майкова й М.Щербини (“Грецькі
вірші”). Черговий сплеск Н. виникає на рубежі XIX
— XX ст. У даному випадку неокласиків об’єднує
реакція на символізм, натуралізм, імпре
сіонізм, неоромантизм (хоча з останнім існують
певні точки збігу), а також на пізніші течії в мист-ві
(кубізм, футуризм, експресіонізм тошо). Н. чужі
песимізм, надломленість, суб’єктивізм, емоційна
розшарпаність, фантастичність, формальні експе
рименти цих течій, його репрезентанти прагнуть
протиставити декадансу та прозаїчній реальності
традицію клас, європ. культури, знайти певні вічні
естет, цінності, створити ідеальні образи та
помістити їх у позачасове, очищене від конкретно-
іст. суперечностей середовище, повернутися до
активності та величності форм. Щодо цього близькі
до Н. положення рос. акмеїзму, який декларував
конкретно-чуттєве сприймання світу речей,
повернення слову його первісного, не симво
лічного значення, Теор, обгрунтував худож.
інтенції Н. К.Фідлер, який проголосив метою мист-
ва подолання хаосу реальної дійсності,
У Франції наприкін. XIX ст. складається
неокласииистична т.зв. романова школа (есо/е
romane). Її програму сформульовано було
Ж.Моро: повернення від тьмяності символізму до
клас, випробуваних форм. Гасло “клас, рене
сансу”, яке висунув Ш.Моррас, пов’язувало зав
дання л-ри з традиціоналістично-націоналістич
ними настановами. Сформульована в часописі
“Nouvelle Revue Franзaise” (1909) й худож.
здійснювана, насамперед, П.Валері, програма була
скерована на поєднання з клас, традиціями
досягнень символізму. В Німеччині в неокласи-
шстичному річиші розвивалась творчість Пауля
Ернста, Самуеля Люблінського, Вільгельма фон
Шольда, а також С.Георге та поетів його кола
(George-Krels). В Англії повернення до класицизму
стало одним з гол. положень літ, теорії Т.С.Еліота,
теорії та практики імажизму.
У Росії риси Н. були притаманні творчості
В.Брюсова, К.Бальмонта, Вяч.Іванова,
О.Мандельштама, М.Волошина, М.Кузміна,
А.Ахматової. І.Анненський в ант. трагедіях і
М.Цветаева в циклі “Федра” та драм, поемі
“Аріадна” олюднюють та уречевлюють античність,
модернізуючи почуття своїх героїв. Неокласи-
шктичні тенденції вагомі в поль. поезії XX ст.,
частково ше з часів “Молодої Польщі” (вірш. зб.
Л.Стаффа “Квітуча гілка” (1908), “Посмішки
миттєвостей” (1910), “У тіні меча” (1911).
Найвиразніше — з 1930-х рр„ коли поети групи
“Скамандер” (Я.івашкевич, С.Наперський,
Р.Колонєиький, П.Гертц) значною мірою під
впливом Валері та Георга звернулися до трад.
жанрів-, оди, елегії тошо. У повоєнні 4роки
несшасицистичну програму, зокрема, повернення
М Міцкевичеаої традиції, висунув часопис
“Кузня”. З 1956 виникає поет, група, що
орієнтована, передовсім, на поль., ісп., англ.
бароко (Я.Римкевич, Й.Сіто). Риси Н. помітні
також у поезії серба Дудича, яка відзначена
витонченістю та досконалістю клас, стилю. Теорію
№ розвівав рум. літ-знавеиь і критик Ловінеску.
h в Україні ознаки Н. наявні в тв. Лесі Українки
(дана “Касандра”, 1908). Яскравим явищем була
творчість неокласиків на поч. 20-х pp. XX ст.:
М.Зерова, О.Бургардта (Юрія Клена), М.Риль
ського, П.Филиповича, М.Драй-Хмари. Вони
виступали за високу художність літ. тв., засвоєння
ант. та зх.-європ. поет, культури. Зеров був
прибічником культ.-іст. та естет, літ-знавсгва й
ворюсті, »яких худож. інтереси переважали над
соошюліт. йому належать кращі переклади віршів
рж. поетів; у дусі Н. написана зб. поезій “Камена”
SffiW),.-fflo присвячена античності та укр. історії.
ЬЬйтрність строгих поет, форм Рильського
вЦшкв чйму має джерелом його захопленість Н.
у 204 рр. (зб. “Тринадцята весна”, “Крізь бурю і
сніг”),
Ант. мотиви, сюжети й образи, класицистичні
конфлікти й ситуації, модернізовані в дусі часу,
широко використовуються в прозі, поезії, й,
особливо, в драматургії протягом всього XX ст.
(“Цезар і Клеопатра”, “Пігмаліон” Б.Шоу, “Мухи”
Ж.-П.Сартра, “Антіґона” Ж.Ануя, “Троянської
війни не буде”, “Електра” Ж.Жироду, “Улісс”
Дж.Джойса, “Кентавр” Дж.Алдайка, “Касандра”
К.Вольф та ін.). Проте наявність цих мотивів і
конфліктів рідко супроводжується характерним
класицистичним відчуттям світу й стилістикою, тому
проблема ідентифікації Н. у л-рі XX ст. є одним з
актуальних завдань порівн. літ-знавчого аналізу. Ін.
важливим аспектом дослідження є зв’язки й
паралелі між різними видами мист-в, оскільки Н.
проявився не менш яскраво, ніж у л-рі, в малярстві:
Давид, Пюві де Шаванн, Дені, “неоенгрізм”,
П.Пікассо у Франції; “нова матеріальність” у
Німеччині (Канольот); “метафізичне малярство” в
Італії (Де Киріко, Казораті); регіоналізм у США
(Вуд). У Росії риси Н, присутні у творчості Бакста,
Серова, Петрова-Водкіна.
У музиці риси Н. відчутні у тв. Стравінського,
Мійо, Онеггера, Пуленка, де поєднуються
наслідування клас, традиції та модернізація муз. мови.
Н. проявився також у різьбярстві (творчість
Майоля й Бурделя у Франції, Мессіни в Італії,
Коньонкова, Матвеева в Росії) та значною мірою в
архітектурі XX ст. Клас, чіткість ліній та лаконізм
протистояли тут еклектиці модерну поч. ст. (Перре
й Ґарньє у Франції, Безенс у Німеччині, Вагнер і
Лоз в Австрії, Жолтовський у Росії). З ін. боку, не
можна не відзначити, шо арсенал худож. засобів
класицизму використовували тоталітарні режими
в Італії, Німеччині, Китаї та СРСР для створення
помпезних громадських будівель і претензійних,
незграбних тв. малярства та різьбярства.
Можна говорити про використання деяких
елементів класицистичного канону, зокрема його
нормативності, в л-рі соціалістичного реалізму:
пріоритет cyca над особистим, правдоподібність
замість правди, конфлікт обов’язку й почуття,
ідеалізація героїв, заданість фіналів, піднесеність
стилю тощо (“Розгром” О.Фадєєва, “Любов Ярова”
К.Треньова, “Оптимістична трагедія” В.Вишнев-
ського, “Загибель ескадри” О.Корнійчука). Однак
використання елементів класицизму в
соціалістичному реалізмі суттєво відрізняється від
неокласииистичних явищ у європ. мист-ві XIX —
XX ст., швидше це профанація, вульгаризація
класицистичних прийомів,
Микола Нефьоаов,
Юрій Попов
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Наступна: НЕОМІФОЛОПЗМ