УТІШАННЯ — жанр із прагматичною
настановою на моральну перемогу над смертю
або взагалі на моральну підтримку людини в
трагічних ситуаціях її існування. Попри власне
естет., У. має психотерапевтичне значення і є
найбільш репрезентативним втіленням функції
логотерапії.
До типових ознак У. відносяться звертання до
адресата, в ролі якого може виступати сам автор,
нагадування імен та доль відомих померлих,
наявність внутр. діалогу (солілоквіум), спрямо
ваного на заспокоєння людської свідомості,
збудженої, напр., реальністю смерті або думкою
про неї, шо пояснює, зокрема, виняткове значення
цього жанру в стоїчній етиці, насамперед,
давньогрец. (“Утішання до Полібія”, “Утішання до
Марції” Сенеки). Нерідко мотив утішання, шо є
одним із трад. у світ, л-рі, стає жанроугворюючим
складником: так, поряд зі вступом, похвалою та
оплакуванням, він є частиною епіиєдіуму
(“Жалобна пісня”), тобто жалобної елегії, і має
назву консолаціо (сопїо/аііо). Отже, може бути
одним зі складників жанр, системи, пов’язаної з
темою смерті, разом із епітафією, кенотаф/єю,
реквіємом, треном та ін.
Виникнення жанру У. в європ. л-рі пов’язане
з Давньою Греиією, в подальшому його історія мала
спорадичний і до того ж поступово затихаючий
характер.
Жанр У. представлений в епістолярній формі
(листи лат. письменника IV ст. Сідонія, “Утішальне
послання” Дж.Боккаччо), у прозовій (давн-грец. —
“Утішання до жінки” Плутарха, “Утішання до
Аполлонія” Псевдо-Плутарха, “Утішання на смерть
Велентиніана II” Амвросія Македонського — лат.
письменника IV ст.), у вірш, формі (“Утішання”
П.Кальдерона де ля Барки та сонет Л.К.Со-
томайора “В’язові утішання” — іспан. поетів ХУП
ст., “Слова втіхи серед нешасть війни” М.Опіца,
“Пісня утішання” П.Герхардта — нім. поетів XVII
ст., “Утішання панові Дюмер’є” франц.
письменника XVII ст. Ф.Малерба, “Утішання” рос.
поета XIX ст. Д.Веневітінова та ін.).
Борис Іванюк
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.