ШУМЕРСЬКА ЛІТЕРАТУРА (л-ра давн.
Шумеру. IV тис. до н.е,- XI-XVIII ст. до н.е.) —
найдавніша , поруч з давн-єгип., л-ра світу,
написана шумер, мовою клинописним письмом на
глиняних табличках. Специфіка її функціонування
полягає в тому, що більшість шумерських текстів
було записано вже в часи вмирання мови,
поглинення Шумеру Аккадом (Вавилонсько-
ассирійська л-ра), коли шумерська мова зберігала
значення тільки як культова; це утруднює
датування. Ш.л. розвивалася поруч з фольклором,
адсорбуючи далеко не всі жанри й поет, теми.
Напевно можна датувати перші записи текстів
XXVII-XXVI ст. до н.е. На поч. це були написи
царів, гімни богам та шкільні вправи. Це
переважно ритмізована проза, в котрій відбилося,
напр., архаїчне нерозрізнення сну та реальності
(сон царя Гудеа, XXII ст. до н.е., в якому автор
отримує повеління від величного божества
створити йому храм). Разом з тим, тут
спостерігається становлення іст. думки (“Царські
списки”). Але самі шумери не розглядали такі тв.
як л-ру, зокрема не включали їх до “літ. каталогів”
(термін С. Крамера), обов’язкового кола чигання
писиів. Відомо бл. 150 пам’яток Ш.л. (почасти
фрагментів). За жанр, складом це багата картина:
м іф и й епос, гім нографія й молитвослів’я,
обрядова поезія, дидактика, діалоги, байки,
прислів’я, приповідки та анекдоти. Цікаво, що
автори звичайно самі визначали наприкін. жанр
свого тв., хоча, оскільки виконання його базу
валося на співі або речитативі, виникало, скажімо,
змішування епосу з гімнографією.
В записах міфів вимальовуєтья ряд сюжетів,
котрі матимуть розвиток в л-рах Аккаду й далі в
світ. л-рі. Це сюжети про Гільгамеша, котрі буде
розвинено у величній вавилонській поемі, цьому
“маніфесті світ, песимізму ”, що стверджує ницість
людини перед лихими й вередливими богами. Це
сюжет про Лумузі, коханця небесної та підземної
богинь, шо пояснює оновлення рослинності
щороку. Вже в рамках месопотамської л-ри
розвивається сюжет про потоп: якщо в списках
царів він просто фіксується як стихійне лихо, то в
шумерському міфі й особливо в вавилонській поемі
про Гільгамеша потоп є величним узагальненням
безсилля людей перед світом. Уперше виникає тема
єдиної людини, шо врятувалася від потопу
(Атрахасис; пор. вавілон. Утнапіштім, гебр. Ной,
грец. Девкаліон). Створені богами з глини люди
(пор. Біблію) знищені ними ж з примхи.
Спостерігаються в записах міфів й мотиви
чарівних к а зо к (мандри героя, чарівні помічники,
вдячна тварина тошо), й це дозволяє припустити,
що записано було міфи на момент їхньої
деградації,переродження в казку. Цікаво, що
найдавн. записи деяких цих сюжетів у Біблії,
навпаки, зберігають екзистенціальну патетику міфу
повною мірою. Спостерігаєтья також формування
героїчного епосу на цій саме основі (“билини”- про
Гільгамеша), відокремлення від хорової храмової
лірики (плачі), лірики інтимно-суб’єктивної,
зокрема філос. (“Людина та її особистий бог” —
медитація про причини страждання й
недосконалості в світі), Лірика кохання продовжу
вала триматися в обрядово-весільних рамках,
сполучаючись, очевидячки, з драм, дійством.
Поширення подібних форм у всьому давн. світі (в
Давн. Греції — аж до часів Сапфо й пізніших; в
Біблії – “Пісня над піснями” тошо) є ознакою типол.
спорідненності цих ранніх напівфольклор. форм.
Дидактика реалізувалася в формах напучування
та д іал огу, а також в афоризмах. Безперечно,
це формує тип л-ри Давн. Сх. взагалі, зокрема
структуру бібл. тексту, шо мало велике й ґрунтовне
продовження в світ. л-рі.
Семен А брамович
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: ШТУЧНІ МОВИ
Наступна: ШУМКА