1. ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНІ ПЕРЕДУМОВИ
ВИНИКНЕННЯ АВАНГАРДИЗМУ
З перспективи часу початок XX століття сприймається які
надпотужний вибух, що був підготовлений багатьма духовний
ми чинниками. Звертаючись до мистецьких явищ цього періо
ду, дослідник не може оминути розгляду глобальних світогляду
них перетворень, які матеріалізувало покоління межі століть.
Ці перетворення стали об’єктом вивчення багатьох філософ
ських, історичних та літературознавчих шкіл; більше того, на
давши цим школам енергетичної, теоретичної та психологічної
поживи, вони виконали роль своєрідної відправної точки і, шир!
ше, – концептуальної матриці. Сліди такої інтерпретації об’єкта,
дослідження знайдемо в практиці Ж.-Ф. Ліотара, М Фуко.І
Ж. Бодріяра, Р. Карта, Ж. Лакана.
М. Грушевський, як представник соціологічного напрямку
вітчизняного літературознавства, небезпідставно наголошуваї
на потребі уваги до творів, що «характеризують словесну]
творчість свого часу, естетичні вимоги і провідні ідеї грома-‘
дянства» [178. с. 49]. Вагомість соціального дискурсу як іятен-1
сивного каталізатора, а часом і формотворчої основи сьогодні,
очевидна. Втім, коло наших інтересів є ширшим – комуніка
тивний дискурс останнього десятиліття XIX :т., що включає
такі компоненти, як мода (у широкому розумінні – на літерату
ру, філософію, психологію), ідеологія (як чинник перспектив
них дискурсів – політичного, культурного), особливості комуні
кативної «сітки». Завдання, яке ми ставимо перед собою в цьО’
му підрозділі, – окреслити психоментальний образ людини кінщ
XIX ст., щоби виявити комунікаї ивш канали, які уможливим!
генерування модернізму і азанґарду.
Сформувавшись за ренесансної доби, гуманізм як комплекс
цінностей, що презентує вільнодумну свідомість (суспільно-по-І
лп ичну і громадянську; і характеризується стихійним, людсько-І
земним індиві дуалізмом, педагогічним та побутовим утопізмом
протиставленим авторитарному суспільству [464, с. 109-111]і
протягом кількох століть сягнув свого технічного, раціональ
ного апотеозу – Просвітництва – і неминуче почав деформува
тись. Як зазначає О. Ф. Лосєв, процес деформації розпочався
12 Частина 1 „.лях самого ренесансного світогляду, оскільки за при-
ТІІЄ в нздр s-л
0 цей світогляд мав гетерогенну структуру. Саме тому «вже
Р°Д0 XV Ренесансу були висунуті і частково продумані рішучо
В Тнапрями буржуазної естетики, які надалі характеризували
собою цілі епохи, але тут вони поки що спорадично виникалч і
гинули в загальному хаосі земного самоствердження// [464, с. 52].
Європейський гуманізм, підгрунтям якого був християнський
неоплатонізм, переживає поступову і нем инучу еволюцію у
цивілізащйному світі, змінюючи духовне осердг (вже неакту
альне для нової епохи), але експлуатуючи «старі» культурні
смисли. Наприкінці XIX от, він презентований масивом класич
ної європейської спадщини, яка може бути осмислена як гума
ністичний наратив, котрий, мавши безсумнівний авторитет, все
д а л і відсувається в історичне минуле [199].
Криза старої Humanitas як відправний фактор формування
базових для почагку XX ст. дискурсів – К. Маркса, 3 Фройда,
Ф. Ніцше (в радянській рецепції 1 У80-х років «трьома китами»
минулого століття названі і итуїтивізм, фройдизм та екзистенц –
алізм [405, с. 1581) – потребує глибокого і систематичного ви
вчення не лише tomv, що дала життя ембріону нового мистецт
ва і нової людини а також завдяки здаїнисті репродуку вати все
новіші культуры гібриди. Не претендуючи на всебічне
висвітлення зг?даних концепцій, зупинимося на принципових
моментах.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Частина 1. КОНЦЕПТОЛОГІЯ АВАНГАРДУ
Наступна: 1.1. Ф. Ніцше і ніцшеанський дискурс