11. Ф. Ніцше і ніцшеанський дискурс
Концептуальні положення робіт Ф. Ніцше чи не найбільш
рельєфно відобразили кризу великого (вропейського напативу
і, відповідно, людського як базової його категорі Звертаючись
до Ніцше і знаходячи підтримку в його роботах, «ніцшеанці»
різних гатунків не завжди глибоко усвідомлювали багатоас-
пектність проблематики таких різноспрямованих робК, як «Не
своєчасні думки», « Людське, надто людське» і «Так казав Зара
тустра», тим паче – іманеі.тну варіативність тексту Ніцше. На
Ц‘ о юбливу увагу звернув шанувальник німецвкого мислителя
К. Ясперс: «Глибокий поі ік цьогс філософування, що переги
нає нашу епоху, так і не був помічений натовпом Ось правди
вий стан речей: публіка перетворила цього філософа у збірку
Концептологія авангарду 13 загальних місць, може бути, і спровокованих якимись аспекта-1
ми його філософії, але такими, що не становили її суті» Г833,||
с. 85]. В роботі 1920-х років «Ніцше і християнство» ЯсперЯ
розглянув проблему відношення концепції Ніцше до церкви ІІ
релігії, патос нігілізму, образ Ніщо. Підкреслюючи, що особ-І
ливість філософського мислення Ф. Ніцше полягає у скерування
свідомості сприймаючого до постійного руху, динаміки думан-И
ня для досягнення такого «мислення, що не завершується, але
тільки розчищає простір, не створює твердого грунту під нога
ми, але тільки робить можливим невідоме майбутнє» (курсив
автора. – А. Б.) [833, с. 84], дослідник наголосив: внаслідок таЛ
кої «поруватості» концепції зростає ймовірність «спрощення»!
положень, які послідовники Ніцше розуміють як концептуальні
(імперативні, застиглі, а отже – антиніцшевські).
Виступаючи проти церкви і християнства, Ніцше спирасть-
ся на християнське підґрунтя: єдність картини світу віруючого
потреба осягнення істини, моральний імператив людини (у в D
ючого зумовлений присутністю божественного), – але ці осно
ви позбавлені в мислителя своєї трансцендентної суті, адже
людина більше немає жодного стосунку до Бога. «Ніщо не є>
істинним, усе є дозволеним» (Ніцше), на думку Ясперса, є те
зою багатозначною, але надто привабливою для всіх зневіре
них. Вона вивільняє фанатизм заради фанатизму («насильство
в нього не потребує жодного узаконення, жодного змісту, а саме,
в якості влади та її діяльності постає змістом» [755, с. 169]),
але також відкриває нове поле розвитку надлюдських можли
востей, закладених у людині. Цей «нігілізм сили» є водночас і
деструктивним, і творчим. Для самого Ф. Ніцше він був пово
ротною точкою до людини нового світогляду, що може прийти
на зміну деградуючому християнству і, як «його спадкоємець!
перевершити християнство за допомогою того вищого рангу
людського існування, яке християнство ж і виростило .» [833,
с. 74]. Втім, «поруватість» і динампм положень Ніцше (Б. Рас-І
сел справедливо наголошує, що Ніцше «не був творцем жодної
онтологічної теорії» [624, с. 881]), потрапивши на подібний не-
Ві’тояний ґрунт масової свідомості, призвів до приміфивізації,
в результаті чого ідея надлюдини втратила свій еволюційний,
сенс і злилася з потягом до «ніг*лізму сили», оскільки «людина
14 Частина 1 „ідомила свою Мигутнісгь – усвідомила себе рівною самому
богу залишилася на самоті зі своєю могутністю і своєю люд
ською слабкістю» [24, с. 3].
«Спрощення» ключових ідей Ніцше стає очевидним, якщо
}ЄІ ічуїися, наприклад, до робіт М. Євшана «Нам треба більше
маху, більше безумства, більше оп’яняючого шалу: для того,
щоб остаточно скинути з себе останки крамарської тверезости
наших батьків, а полюбити розмах всього великого і гарного.
В тому чи не єдина цінність і краса всякого ширшого руху, що
йде до виявлення індивідуальности», – пише М. Євшан у відомій
статті «Боротьба генерацій і українська література» [249, с. 53]
і не помічає, як позбавляє такої можливості (виявленш індиві
дуальності) своїх сучасників – молодомузівців, І. Франка,
М. Семенка. Тому важко погодитися з думкою М. Наєнка про
цілковиту переорієнтацію української культури у доробку пред
ставників «Української хати» [528, с, 142], адже н 1широке ци
туванню Ф. Ніцше, Г. Ібсена, Ш. Бьдлера, ні свідома орієнтація
на європейські естетичні зразки межі століть не дали ха’.янам
грунтовного відчуття історичного повороту. (Подібне «непоро
зуміння» з концепцією Ніцше спостерегла С. Павличко. комен
туючи реакцію Лесі Українки на нщшеансьп захоплення О. Ко-
билянської [563, с. 48]).
Ідея людини-пинви між тварном істотою (ви-твосіеною,
грішною і залежною від креатора) і надлюдиною [547] звузила
ся до моністичного сприйняття світу, і в цьому сприйнятті ви-
означились: 1) категорія краси і вічних цінностей; 2) волюнта
ристичний кут осягнення (і насадження) цих категорій. Ідеї
рухливості та еволюціонування людини в процесі звільнення
від моральності шляхом критики цієї моральності увійшли, у
випадку з М. Євшаном, у несформоване, нестратифіковане
українське національне тіло і спростилися до потреби частково
го повороту («перегляд [нової естетики] під кутом зору» (кур
сив мій. – А. Б.) [528, с. 142]), а не докорінної зміни вектора
мистецького дискурсу.
На більш грунтовному рівні «засвоєння» ідей Ніцше спо
стерігаємо у німецькому монізмі, хоча й тут очевидним є пере
дусім енергетичний «заряд» концепції «…Велика, безсмертна
справа його [Ніцше] життя досягає вершини в тому, що він і це
Концептологія авангарду 15 до самого підгрунтя найтонших поривів життя… піддає сер й Д
ній критиці… всі моральні цінності і етичні уявлення на п .д стД
світогляду і досвіду, отриманих у такий спосіб» [150, с. 17-1Я
У 1909 р. Г. Гессе у своїй доповіді апелює до людини, що ф0Л
мується – «людини духу», наголошуючи, що саме аспаИ
динамічної мінливості людини є найвагомішим концептсш
Ніцше. «Щоби його творчість зробити уповні приступною рЛ
зумінню, потрібний великий, всеохопний виклад…», – констШ
тує він і надалі звертається до символічно-алюзивного рівщ
«Заратустри»: адже сьогодні ми можемо лише вступити у текст
Ніцше, як «у храм вражаючої, незрівнянної краси, зведений циЛ
Великим Зодчим нових ідеалів, нових цінностей для новело
покоління» [150, с. 18]. (Ц-кавим для нас є відчута Гессе п о т Я
ба всеохопного викладу, – німецький письменник, по суті, пД
редчував творення нового мистецького і філософського нара-\
тиву, що приходив на зміну старому, гуманістичному). ПІуиЯ
ючи пояснень природі творчості у психоаналізі, Г. Гессе у 1918 Я
з ностальгією згадує «духовний досвід Ніцше, нерозгаданий,
неповністю «спожитий» сучасними умами. Саме лише підтверЯ
дження і уточнення психологічних пізнань і найтонших перед
чуттів Ніцше було ц для нас дуже цінним» [151, с. 400]. Ваган
ня Гессе є дуже характерною позицією людини першого деся
тиліття XX ст. Це ьибір між двома однаково вагомими дискуд
сами, ніцшеанським і фройдистським, однаково значущими, але
концептуально відмінними.
Існують усі Підстави говорити не лише Ш5С «філософсьмі
витоки модернізму» в працях Ф. Ніцше [786, с. 35], а про рфз|
гортання наприкінці XIX ст. самостійного культурного нарати-
ву, організованого низкою концептуальних положень Ф. Н іош Я
ідеї дюнісійсько-екстатичної творчості, чоловічого начала!
мотивів долання меж (сприйняття, мови, сакрального) і постій
ного повернення [180, с. 119], теми імморалізму («за межею доби
ра і зла»), осмислення міфу як умови існування буць-якої культурі
[188, с. 102]. Наративу, динамічний, метамовний рівень якогс
спростився або «розсіявся», за влучним виразом М. ЗубрицькоІ
[283, с. 41], у мистецькому і філософському дискурсі XX ст.
витворюючи індивідуальні та колективні шгеопретацн (що буш
простежено на конкретних прикладах) і формуючи голове;
16 ’ Частина 1 ноту всього століття – ноту тотального заперечення,
еМ°и1ИІ\Ун|гілізму як відмови від компромісу зі старою морал-
ИрИІНадалі комплекс ідей Ніцше, трансльованих у текстах XX
Л1° які”«заклали фіЛОсо<Ьський дискурс модерності» [563, с. 14],
ми’будем0 називати культурним дискурсом Ніцше.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.