1.2. Фройдистський і марксистський дискурси
Психоаналіз 3. Фройда зняв табу з і-ктуальлої для XX ст. теми
сексуального, драматизувавши сферу «приватного життя» пред
ставника середніх класів, «тднісш и її до рівня античної тра
гедії» [190, с. 162]. Фройдизм поступово просотався у всі с<ре-
и людського існування, «спчітаючи» переконливу моделе
міжкультурної «мови» зі своєрідними смислами і кодами. Як
зазначає дослідник неоавангардизму Ю. Давидов, гра на доне
давна табуйованих натяках тепер «перестала бути елітарьо-ари-
стократичним заняттям небагатьох., до неї було заохочено пе-
реважн-1′ більшість, що не могло врешт -решт не призвести до
певних змістових, теоретичних трансформацій у лоні фройдиз-
му» [190, с. 163].
Передумови виникнення фройдистського і марксистського
дискурсів є подібними. І психоаналітик, і філософ висунули
концепції нового прагматизму. Якщо для Ф. Ніцше характер
ним є підхід до своїх робіт як до спроби «філософії життя»,
постійного формування (людина як «Бог, що постає» [549,
с. 376]), то марксизм і фройдизм є інтерпретаційними концеп
ціями зі сформованою ідеєю світу або ідеєю людини, залежної
від позасвідомих імпульсів. Принципово пошуковий адетермі-
нізм Ніцше вступає в бінарну опозицію до детермінізму Марк
са і Фройда. Втім, це тільки один з аспектів співвідношення
трьох найвагоміших нарач ивів XX ст. Між ними водночас існує
глибока кореляція, оскільки вони об’єднані темою заперечення
Цінностей (християнських, морально-етичних, трансцендент
них та ін.) і маюти за відправну точку філософський нігілізм.
Дуже цінним є спостереження К. Ясперса щодо природи
ніцшеанського нігілізму, оскільки це цілком справедливо щодо
Марксизму і фройдизму. На його думку, саме ідея творіння, ідея
Бога і потяг до істини, організують «всеохопву, приведену
в рух питомо екзистениійним потягом науку» [833. с. 67].
Концептологія авангарду 17 У концепціях Ніцше, Маркса і Фройда наука остаточно звіЯ
няється від ідеї Бога і творення, і потяг до істини, п ізнані
(підсилений ДІОНІСІЙСТВОМ у Ніцше, детермінізмом – У М аріЯ
Я
СЬКОГО нігілізму з ЯВЛЯЄТЬСЯ космополітичне світовідчуття; фуі
даментальне «у пролетаріату немає батьківщини» м о Л
прикласти і до Заратустри, не кажучи про абстрактні схеЛ
людини в психоаналізі.
Властивість дискурсів утворювати між собою кореіяції вД
начена їх особливістю претендувати не на ревізію і реставрі
цію текстів «Великого наративу» Ншпапіїаз (християнства, п і| І
тонізму, психології Штейнталя), але на докорінну зміну си <Я
ми координат європейської людини, роз’яснюючи попередД
наратив культури / філософії / психології і тут-таки його з н е ї
коджуючи цим роз’ясненням. Претензія на революційний Я
регляд онтологічних основ визначає схильність цих трьох дя|
курсів до маніфестативності, буквальності (простого виріш и І
ня складної проблематики), систематизації нібито «безформнЯ
го» [271, с. 33] і до застосування символічних конструктів. І >
Загальний епістемологічний «зсув», що відбувся наприкіні
XIX ст. завдяки марксизму і фройдизму, як пише Р. Ьарт, 6)1
найвагомішим переломом нової доби, адже «жодних інішЯ
рішучих змін з того часу не відбулося… ми ось уже сто роківШ
зайняті повторенням перейденого» [49, с. 413-414]. Сфеи
підсвідомого, осмислена в соціологічному плані Марксом, а і
психологічному – Фройдом, відкривала можливість розглядати
«справжні мотиви» людської діяльності, що переломлюються в
колективній та індивідуальній свідомості у формі «ідеології 1
або «уявного»; це також викликало потребу роботи з мовокі
текстами – як «охоронцями» підсвідомого – на стику різни
дисциплін [49, с. 413]. (Доречно припустити, що ніцшеанськм
дискурс виступив культурологічною основою модерністські
го; марксистський і фройдистський – авангардного, більш раї
дикального. Що зумовлено різним ступенем «абсорбції» т о й
чи іншого наративу, а також придатністю до практичного й о Л
застосування в тих чи інших умовах). І
Ніцшеанський дискурс, заперечивши священне, яке песебЯ
ває за межею цього світу, зазіхнув на знищення релігійної лни]
і Фройда; стає аморальним Як наслідок тотального філосо
18 107] Постала арелігійна людина, переконана, ніби
дИни Р 44’ орює себе». Втім, на думку М. Еліаде, залишки
вона сама харакгерИЗували і цю ареліпйну людину. Концепт
ритуал»* ^ пр0Д0ВЖує проникати у філософські ідеї, соц.аль-
сакрально^^ економічні теорії, зокрема; в структуру мар
н° -поЛіТм і ф про визвольну, місіонерську ролі пролетаріату,
ксизму. якого мають змінити онтологічний статус світу»
«страж ^ ^ ^ продукт несвідомого, проявився 1 в струк-
[2 . ’ онГінальної концепції Маркса, і в численних моди(| ікаці-
турі слецих ПОНяттям «марксизм», стимулювавши «очевид
ність» і «Природність» концепції, адже «історично змінні фак-
ти°були тут іведені до рангу вічних» [44, с. 111]. Природний хід
історії було заперечено і як очевидну закономірність проголоше
но псевдофізис – ідею людської (психічної, волюнтаристської,
колективної) домінанти в історичному русі. (Нагадаємо, що в
гуманістичній концепції людина перебувала в постійному зв’язку
з Природою, натуральним; новітній час відкривається тотальною
машинізацією – відбиранням у природи влади над людиною).
3. Фройд припустив, що людське Еґо Ј «пасивною сутністю,
не наділеною власною енергією або силою, і тому воно уру-
хомлюється лише завдяки зовнішнім щодо нього силам, локалі
зованим або в Ід (несвідомому), або в довколишньому середо
вищі» [619, с. XV]. Фройд, на думку структураліста Р. Варта,
«розглядав психіку як щільну сітку відношень еквівалентності,
відношень значущості» (курсив автора.-А . Б ) [44, с. 77]. Один
з аспектів відношення становить явний смисл поведінки, дру
гий елемент – прихований, або дійовий, смисл, а третій є ре
зультатом кореляції перших двох елементів. Звідси, за Бартом,
особливості топології фройдизму – це не опозиція зовнішнього
і внутрішнього або тілесного «верху» і «низу», а топологія
«лиця» і «вивороту». При чому «лицева» і «вивооітна» сторони
постійно міняються місцями, «обертаючись довксла чогось та
кого, чого немає» [44, с. 77]. Концепція Фройда була принци
пово децентрична, його відкриття «не підмінює колишній центр,
абсолютний суб’єкт, що ставав чистим фантомом, і не нама
гається те, що постає як оманливе, підтвердити якоюсь іншою
реальністю« [243, с. 350] Загибель декартівського мислячого
сУб єкта з початком активного побутування фройдизму була
однією з причин занепаду наративу НитапПаз.
Концептолопя авангарду 19 Саме фройдизмові – у різних теоретичних видозміна*]
Ядвонатс у ьлор ушімогавйан итаргідів ьсолевод ,укмуд ушанг
авангарду як мистецького руху. Особливо значущим, крім Л
даного світоглядного перелому (тісно пов’язаного з історичЛ
тлом епохи), видається вплив фройдизму на усвідомлюй
новою людиною свого мовомислення. Вміст психічного, на д Д
ку 3 Фройда, є наскрізь ідеологічним «Від неясної дум Л
неясного, невизначеного бажання до філософської систеЛ
складного полі і ичного заснування ми маємо неперервний г>|
ідеологічних і… сошологічних явищ» [135, с. 21]. Н аслідД
фройдистськсї проек дії індивідуального пснлічного на к о Л
тивне соціологічне постають на думку М. Волошинова, чисіЛ
ні умоглядно-спекулятивні концепиї:’третього перюцу ф рой Л
му – «травми народження» в роботах О. Ранка, «колективне!
піди-, домого» в дослідженнях К.-Г. Юнга, – які були суб’єкт*
ними психоаналітично-філософськими (а іноді і культурош
гі іними) інтешоетаціями біо- і соціологічного існування Я
дини І
Як ірон’зує Волошинов (псевдо-Ьахгін), «смішно було б прі
пустити що всі ці маси прибічників Фройда – спраглі зціленВ
пацієнти психіатричних клінік» [135, с 5]. Мода на фройдЛ
зумовлена, в першу чрргу, тим, що психоаналітична концепА
затоокнула проблему витіснених бажань, пов’язаних з п е Д
жиьаннями людиною своїх статі і віку [135, с. 6-7]. ПодібнЯ
біолої ‘чний детермінізм знайшов панацею – позбавлення пек
хологічних (“-верчих та інших) гравм через метод «озвучувм
ня», «виговопення», що у фройдизмі ототожнюється з катаре
сом – звільненням від витісненого у підсвідоме ізольованої”!
«комплексу» заборонених (Еґо, соціумом) бажань. Озвучнії
процеси підсвідомого означає зробити їх набутком свідомсв
і, в певному сенсі, виправдати перед цензуруючим «Я» суспіД
ством.
Розуміння мови підсвідомого як істини, осяяння, а ОфІцШ І
ної мови як цензора й обману зробило мовомислення ссер;Я
дискурсивних конфліктів, а відтак центральним п и тан н ям
авангардизмі. Це бажання «схопити» і «розвінчати» н евл о м
Ніщо спричинило дадаістське руйнування мови як сошаліИ
узаконених смислів і появу мовних футуристичних експерИ
20 Частина! • увало сюрреалістів з їхньою практикою авто-
ментів, переСЛ^ ,а як панацеї свободи, а в неоавангар^і призве-
матИчного п ь . мовчання> усвідомленої як поведінкового та
ло до Ф1Л°С0<*)’ (И бо„у Проблема знищення мови асю зві пьнен-
в к зи стен ш и н о_ ої> несвідомої енерпї, здатної постійно
НЯ ВІД 11 С°ИЦ^0ВІ й нові’конотації, була також проблемою ідео-
збільш г ктеру 9 адже звільнитися від мови означало
логічного ^ ідеології. Водночас будь-яке скас) вання мови,
звільн ити^ суперечливо співіснує з її звеличенням: «Повстаь-
за Р. Барт ^ допомогою самої мови невідворосно ьили-
К> Г у прагнення вивільнити «вторинну» мову, тобто гли
бинну «анормальну» (непідкорену нормам) енергію слова…»
Г*? с 292]. Війна авангарду з мовою набула такої систематич
ності, що с гала однією з його типологічних рис
Спрощення соціально-економічної концепції Маркса (як і
психоаналітичної – Фройда), а також філософії життя Ніцше,
як ми спостерегли, стало можливим завдяки іманентним особ
ливостям цих дискурсів, що вели свою генеалогію від ассірій
ського чи нордичного міфів або пристосовували архаїчну симво
ліку (що характерно для Фройда), а через те могли бути «складе
ні» або реставровані у зворотному порядку – свідомістю
звичайного обивателя – і тим більше припасован, до вимог іде
ологічного руху.
На початку XX ст. виникали насправді сприятливі умови для
ідеологізації та «омасовлення» глибоких, але оздоблених сим
волікою і фетишами, маніфестами і деклараціями, зіаданих
дискурсів. Перед наративом Ніцше, що не піддавався перекла
ду буденною мовою, а також роботами Маркса і Фройда стояла
людина, завдяки вульгаризованому сприйняттю якої текст роз
сіювався і множився ідеолої ічними, філософськими та іншими
ідеями, віддаляючись у такий спосіб від самого себе (у найбільш
радикальному варіанті це простежуємо на модифікації ідеї над
юдини у нацистській ідеології або спрощенні ідеї місіонер
ства пролетаріату в радянському діаматі).
іншого боку, доречно згадати міркування Р. Варта про те,
Що, починаючи з Лойоли і продовжуючи де Садом і Ніцше, «пра
вила інтелектуального цискурсу періодично підлягають «спа
ленню» .. Інтелект починає призвичаюватися до нової логіки,
входить у необжиту галузь «внутрішнього досвіду»: одна і
Концептологія авангарду 21 та ж істина, об’єднуючи романтичне, поетичне і дискурсивЛ
слово, вирушає на пошуки самої себе, оскільки віднині в о Л
постає істиною слова як такого» [45, с. 348]. Можливо, у ц Д
новій логіці інтелектуального руху також варто шукати причД
ну взаємопроникнення різних наукових методологій? І
На початку XX ст. ми спостеоігаємо не поліфонію сгарои
наративу Нитапііаз, що сформувався за доби Відродження, аЛ
виникнення кількох самостійних «модерних» дискурсів, я к »
довелось стати поживним культурним середовищем авангарді
і модернізму. Загибель «загальнозначущого міфу» веде за собоИ
розкол соціуму на велике число «елітарних груп – прихильним
різноманітних філософських міфологем і «дно» художньої С В ІД ^ І
мості – гак звану «масову публіку», чиє художнє сприйняття
організується з уривків і уламків «міфологем» [190, с. 17].
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.