Урбаністична лірика становить цікавий і маловиві
«підвид», що побутує на рівні з громадянською, філософСьН
інтимною, пейзажною лірикою – як проблемно-тематціИ
різновид ліричного роду [88, с. 190], а не жанровий його
ант. (Спроба інтерпретації лірики у тематично-проблемн
розрізі належить в україністиці Е. Соловей-див. посібник «#
раїнська філософська лірика» [677]).
Лірика міста – природний результат осмислення технолог) 1
ної експансії, наслідок поступового відкриття деміургійно-ік, І
нократичної ролі людини у новому столітті і психологічної аА І
тації до цієї нової ролі. У такому розумінні урбаністична ліри. ’
ка є підвидом з найбільшою питомою вагою історизму, тад 5
образності насправді визначається конкретним змістом еп*| 1
[729, с. 175].
Витоки урбаністичної лірики мусимо шукати за доби стД|
ового «нашарування» останньої третини XIX ст., у декадам
як заключному акорді філософії європейської культурної вичер-
паності. Тема загибелі культурного світу, натури, мистецтв
оформилася в ліриці Ш. Бодлера, П. Верлена, С. МаллармА
рез предметно-зображальний компонент твору, але вже у твор
чості Е. Верхарна і Б. Сандрара цей предметний компонент я*
одним з ключових у вираженні емоційно-оцінної реакції ліда*
ного суб’єкта.
Найближчим до лірики міста проблемно-тематичним різн»
видом є ЫаШг1упк, в якій «пейзажний елемент перебирає на сі *
функцію договорювання почуттів і думок ліричного «я» Чсч
бами, що перебувають ніби за межами їх словесного вирз*е№
ня» [664, с. 89], – подібність виявляється, перш зг все, у Д°м^
нуванні предметно-зображального, що ніби «витісняє» лн|
не «я», тим самим увиразнюючи перебіг емоції, оскільки ■
ліричний суб’єкт виступає тим «оком», «вихідною точкою» Я
стереження предметності. ^
Урбаністичний сві г, як. насі.ідок технологічних поте
а;
дожнього зацікавлення, трансформуючись у вербальному11
людини, на межі ХІХ-ХХ століть стає наріжним °®’єКГ°^ *
У ртс »інчіголофімовон« івд зереч івтцетсим умочровтозІг і ’ їх як «регресивну» і «прогресивну». Регре-
уМовН° °зН^є у сприйнятті міста і технізації як гуманістичного
сЯВНЗП°ЛЯГаЄ есхатологічний мотив у ліриці символістів),
зацепаДУ І інт’ерпретує ці факти нового часу як вивільнення
прОҐреСИВ^ акрЄаТИВНИХ можливостей людини (мотив робітни-
дЄМІУрГбораторії Природи у футуризмі). Природа, що постає
ка в ла тдоМ зображення в пейзажній ліриці, заміщується
Об’єктом міської «флори і фауни», і в такий спосіб місто
30 категорією Природи, натурального – але в системі
цінностей нової ладили.
V б ністична лірика Михаиля Семенка постає не лише яви-
еМ реферснційного порядку щодо новочасної дійсності
шеМ^ ст з її науково-технічним поступом, але також особли
вим проблемно-тематичним різновидом з характерними струк
турними особливостями.
Перші зацікавлення М. Семенка темою міста датуються
1914 роком. Урбаністичний компонент у поез;”х «Асфальт»,
«Настрій», «Бажання» виконує роль ситуативного тла і покли
каний посилити настроєвість. Так, лапідарна описова конструк
ція «Спека не можна дихать / Давить горло асфальт…» накр( с-
лює фон сцени у крамниці; натомість у вірші «Настрій» М. Се-
менко вдається як до предметно-зображальних (референтних),
так і до літературних образів міста, увиразнюючи романтич
ний поворот теми: «Зміяться змії рівнибіжно / Навколить мла.
Побіг експрес. / За ним я мчу безшумногнівно / І чуда жду з
брудних небес» [655, с. 57]. Адаптувати урбаністику з її пред
метною агресивністю, включити її в поетичний світ – неабияка
проблема для українського лірика, що можна побачити при
зіставленні двох «поезопісень» – «І я, і Ви – почули голос мая…»
олисують мій сон гудки…». У першому вірші компонент
мо в Г° П°^-’ГГУ и’ДІграє безпосередню, референтну роль: «Мчи-
ГоРтанВИЛЯХ мототРамвая”- Прощались біля ліфта…», – але роз-
іцс я ем°ЦІЇ ліричного героя відбувається завдяки посиленій
«Колін НТовц’ пейзажних компонентів, що складають одне з
Мило / ІІ^адиц*йного паралелізму: «Ми в Дарниці. Так гарно
^ 5 с ХУЧ0С0СНИ- Гуляємо. Десьплеще. /Грудизатопило…»
Метність ^°Аночас У другому вірші є спроба відтворити пред
мета і «каталогізувати» урбаністичні враження:
^^Ури
плюс урбанізація всієї країни 107 «Вколисують мій сон гудки. / Як пробіжить експрес Прудк^И |
Я сплю. / 1 тоне в нервах містоспрут. / Ажурмережев і3уМр”ж І
Ловлю… // Танго зміняє екосез / кружляють лютять ся мена ^ І
і нерухомі енгонади / я сплю…» [654, с. 15]. Цілком очевиднії
що у 1914 році пейзажна інструментовка емоції набагато
ще вдається поетові, ніж урбаністична. Остання справу І
враження важкої, необробленої і навіть чужорідної поетиАІ
системі.
Питанню поетичної «спадковості», «наслідуванню» і «3*^
зичень» в ліриці М. Семенка можна присвятити окрему розвід
ку: цей аспект дослідження, цікавий у творчості будь-яв І
митця, у нашому випадку ускладнюється не завжди адекват- І
ною, науково виваженою рецепцією сучасників – М Бажана І
М. Зерова, В. Поліщука тощо. (Хоча першу ґрунтовну ступім І
присвячену ліриці культуртрегера, запропонував у 1929 р І
J1. Скрипник [668]). Саме тому порівняльний аналіз лірики Се- І
менка, Сєвєряніна і Маяковського намагалася зробити донька ]
поета Ірина Семенко [851], на потребі цього нагилошувамШ 1
кож наймолодший з «футуристичного призову» – Володимир І
Гаряїв [143-144]. Не претендуючи на систематичний огляд^ВІ
блеми, погодимося з авторитетною дослідницею лірики Семенка ]
Г. Черниш, яка вважає, що вплив Ігоря Сєвєряніна, безсумнів
но, позначився на жанротворенні (зокрема на жанровій харак
теристиці – поеза, еротеза, prelude), в той час як рівнопра»
співіснування начал «імпресіонізму на межі футуризму» І
с. 80] уподібнює поетику раннього Семенка поетиці О. ГурР- ]
Не можна не спостерегти подібності лірики Сєвєряніна і ,Ф’ ,
менка в аспекті зосередження на деталях міського побуту В
приклад, сєвєрянінські урбаністичні деталі: «Элегантная коля®-
ка, в электрическом биеньи, / Эластично шелестела по ш#сШ
ному песку…» [659, с. 89], «О город прославленных устрич
И пепельно-палевых дюн…» [659, с. 228]; семенківські – «-Mm
вібрує стумливо…» [655, с. 139], «…Було так багато рУ*У
і самотно плакатив без потреби / 3 ілюмінованого театру / 0l(lfie
матографований Шекспір» [655, с. 154]). У Сєвєряніна, як в
вило, референтом урбаністичної деталі є модний аксесуар Щ
котки, повії, денді, – аксесуар, що виконує роль знаку сЧ И
епохи, артистичного життя; рідше урбаністична деталь замі *■
108 і частин3 ^ що зустрічаємо в ліриці Семенка. Має слушність
пЄйза>*сНУ’^ а аКцентуючи, що «поезія Сєвєряніна з її потягом
донька eCTj>>> не властива Семенкові, поету глибокому і по
д0 <<СЗЛ] ічниму ■Крім того, на відміну від повністю однопла-
суГ1 тра cB01g умовності сєвгрянінського «я», ліричний -ерои
нового У ^ ем0НКв суперечливий і подвійний» [851, с. 31-32].
ран – – наближення де автентичної ситуації протулян-
мандрівки м’стом можна вважати типологічною рисою ліри-
КИ обох митців, – не виключено, що «модний» І. Сєвєрянін, учас-
кИ garaTb0x публічних мистецьких акцій, обраний Королем по-
– був ретельно прочитаний М. Семенком у петербурзький
ріод, хоча безпосередній вплив варто шукати не в урбаністиці,
а в j райливій тональності віршів Семенка 1913 і навіть 1914 р.
(«Повні густої густої принади і владно звуть мене менади / туди
де заходить сонце / де засв’тилося її віконце // ажурне віконце
яснорусої Ганки / мене кличуть привабні фіранки…» [654, с. 19])
Можливо також, що у випадку з ранньою лірикою Семенка (дру
га половина 1913-1915 pp.) ми маємо справу із запозиченням
«ідеї, світосприйняття, способу і принципу відображення світу»,
що, на думку М Тростнікова, є найбільш складним варіантом
інтертексту і передбачає копіювання чужорідної естетики у своїй
творчості [734, с. 564]. Особливо ц’каві аналогії простежують
ся у способі лексичного новотворення: у Сєвєряніна – олунен-
ная аллея, бензиновый ландолет, хрусталит хрупь, поэзокои-
Церт, офиалчен и олилиен озерзамок, день алосиз, шампанский
полонез тощо; в Семенка – багнесь, безхвилля, димність, фан-
таз°цирк, обожеволет коси, сіренний ранок, обезпрозорении
аметист, бронхітить горло та ін. Принцип творення лексеми,
очевидно, таки засвоєний Семенком від Сєвєряніна. Він поля-
гає У максимальній економії словесного матеріалу й економії
вІПщового простору [851, с, 102]. Щодо українського мелосу
словотворення виконувано майже революційну роль – як
ивість креації нової поетичної мови, що уникає складних
Ня ,-КСИЧНих конструкцій і пропонує психоемоційне часнажен-
^ Разу, в тому числі предметного світу,
обп спільність принципів конструювання поетичного
нИМи В Л1РИЦ* Сєвєряніна відчуваємо хиз> вання новоутворе-
К° ІПонентами, що ніби виставлеы на Оі ляд читача, а че
плю с урбанізація всієї країни 109 рез те набули картинної завершеності; в Семенка лекси ^
вовведення щільно вплетені в емоційну тканину т е к ст у Д
при цьому наголосити: найбільша питома вага новотв^^И
М. Семенка зумовлена передусім новою для української^’І
ки тематичною площиною – відображенням урбаніки
ільки у справжній ліриці реалії, елементи предметного ,^ 1
ніколи не є самоціллю, а «виконують роль «надінформаціуЛ
епічних подробиць ліричного сюжету» [664, с. 79], ціЛкомЖ
речним виявляється мовностилістичне конструювання, щ0ж|
кладнює структуру поетичного образу. ^С’
(Цікаво, що паралельно у 1915 р. зустрічаємо оригінальЯІ
випадок поєднання-ототожнення пейзажного і урбаністичів
компонентів: «похмурість і димність далекого міста / Над бух І
тою / Застиглі військові пароплави / Міноноски в тонучщ
лініях…» [655, с. 69]. Контур об’єктів розмитий, нечіткий, щ0|
характеризує лірику Семенка владивостоцького періоду,
глибокої внутрішньої роботи поета над проблемою адекватно?
передачі емоційної реакції).
Типово футуристичний мотив антифізису [824] (заміни При
роди категорією Міста) зустрічаємо у вірші «Бажання» («Чому
не можна перетворити світ?..», 1914 р.), при цьому М. Семенко
вдається до осмислення поетичного мотиву В. Маяковського-
загалом ще чужого образній системі власної лірики: «…Ато
ходиш цим балаганом, що звуть – природа, / И молиш: о, хоч (і
вже тебе чорти вхопили!» [655, с. 58]. Чужорідність мотиву по
лягає у концептуальному розгортанні ідеї антифізису, в рито
ризмі образів («Місяця стягнуть і дати березової каші, / Зой
віддати дітям – хай граються…»), генетично подібних до бар«|
ково-бурлескних.
Подібний риторично оформлений, іронічний критицизм СТ
характерною ознакою зрілих творів М. Семенка з негатив^
футуристичною програмою, набуваючи самодостатніх ст^И
вих ознак. Але чи буде і надалі поетично огмислюватйЧ
М. Семенком провідний для італійців (і меншою м ірою ^И
росіян) мотив антифізису? Наприклад, у збірці 1918 р-
мертвопетлює» поет звертається до цієї ж теми, але вже без^И
лескної» образності, опанувавши предметністю урбаніст^И
лірики: «Засвітіть в чорну ніч електрику безжурну, / уя>’ ;
ПО оастИИ3 / Полюбіть, полюбіть зруйнованість мурну – /
навК°Л° ~ мРає! немає драм…» [655, с. 147]. Образи міської
БільШе НЄМ/банна похмурість, аеропланні перепони), що на
конКреТИКИстИЧНОМу рівні є неологізмами поетичної економії,
моВностйл> Mj3M j упевненість у надійност. нового храму –
переДаІ0ТЬ людського існування, як тотальної альтерна-
міста як осеред у
тези Пр^РЛ ;та.спрута (і відповідна концепція урбанізму як
М – н о г о «регресу»), зафіксиваний нами у поезії 1914 р.
ГУ[Т о л и су ю т ь мій сон гудки…»), є нечастотним у ириці М. Се
^ а В й т ок и образу слід шукати у ліриці Е. Верхарна (збірка
”м с т а – с п р у т и » , 1895), популярного у першому десятилітт;
XX ст П о е т и ч н а стихія Е. Верхарна захоплювала О. Блока, вірші
акт и вн о п е р е к л а д а л и с я В. Брюсовим У листопаді 1913 року
поет навіть відвідав Москву і Петербург з лекціями [500, с. 582],
і якщо виникає потреба говорити про впливи (напр., виступу
В. М а я к о в с ь к о г о у Психоневрологічному -чституті, де вчився
М. Семенко), то не зайвим буде зіадати приїзд Е. Верхарна і
Ф.-Т. Марінетті, акцентуючи увагу на культурній активності
імперських центрів, на постійному «бродінні» – художніх ду
мок, настроїв, на «передвижницьких» акціях російських футу
ристів (і поетів, і художників). Це настроєве і стильове розмаїт
тя не могло не позначитися на ліриці М. Семенка – зокрема на
образному ря/і’ («містоспрут») і на концепті антифізису в ііриц’
кверофутуристичного періоду.
1 чпологічний мотив антифізису (він властивий всім націо
нальним версіям футуризму) поглиблюється у вірші М. Семен
ка «Міркування» (1919) – поетичній рефлексії на гему можли-
3Упинки динаміки життя і біологічної еволюції: «Коли
єднаються всі самотні в пари / 1 прибере реальні форми неві
Домість, — / Прогнуться розплавлено асфальтові тротуари – 1 що
~ / ж буде натомість? (…) Розметерлінить поет Маоі-
Замі BV ТИШУ’ І Перетворить аеропланно затоплений дззін,
6ат1СТЬ дРами – переживатиме на розі афішу – / Що ж тоді ро-
^ичн ВіН^’->> [655, с. 150]. Рефлексія увиразнюється урбані
Пинки>>Ю ПРедметн’СТЮ! н>би нарощуючи все нові аналогії «зу-
Семе„кЛЮДСТВа’ Щ0 3 легкістю відкриває читачеві основну тему
01 маніфестографії – тему смерті мистецтва. Обидва
^Уту
м Плюс урбанізація всієї коаїни 111 мотиви – антифізису і смерті Мистецтва – кореспонду,^В
собою переважно у жанрі поетичної рефлексії (цікаво ^
регти, що чільне місце урбаністична предметність посід^^К
цьому різновиді лірики). е Не.
Отже, підвалини урбаністичної проблематики в ліри^ И
менка були закладені ще в студентський період, забе^^И,
активним включенням поета у літературний дискурс
ством із творчою атмосферою Петербурга. Сфотографо^Ж
цей час урбаністичні реалії будуть поетично осмисдЗ*
пізніших збірках, а набутий літературний досвід (засоби ф “‘
ристичної роботи з мовним матеріалом) постане згодом у ліп
Семенка (також і Шкурупія, Бажана, Ярошенка, Маловічка) ц
інтернаціональне легітимізоване поле футуристичної поетики
Адже справедливо охарактеризував специфіку образу в,^Н:
В. Шкловський: «Образи – «нічиї», «божі». Чим більше усві.
домлюєте ви епоху, тим більше переконуєтесь у тому, ЩО обра
зи, котрі ви вважали створеними цим поетом, вживаютУ^Н
будучи взяті від інших, і то майже незмінно. Вся робота по
етичних шкіл зводиться до накопичення і виявлення НлА
прийомів розташування і обробки словесних матеріалів,..),
[805, с. 336]. Тому в принципі неможливо погодитися з уперед
женою думкою Є. Адельгейма про місто як екзотичний образу
ліриці «простакуватого» і «провінційного» М. Семенка («він
[Семенко] залишався в Петербурзі і навіть у Києві якимоь зача
рованим мандрівником з глухого «ромоданіьського шляху»
[11, с. 26]), а відтак – рівноцінний образам Патагонії,
Антарктиди, – себто напівреальних омріяних країн. Як слуш®
зауважив О. Білецький у зв’язку з урбаністикою М Семени-
«становище українського урбаніста нелегке: хоч-нехоч йомуД0-
водиться часто грати ролю Тартарена чи Дон-Кіхота і твяр1^
із нічого свого «скаженого, задимленого звіря».. НайбільШе
українських міст – Київ, порівнюючи з величезним Ньів^И
ком і Мельбурном, що мріються поетові – ще недавно бувФ^
ким селом… де урбанізм, незважаючи на всі змагання, лиШаС*^
літературою…» [74, с. 23-24]. Саме тому дос.пдьик, заг
скептичний у ставленні до футуризму як стильового явии^И
центував на вагомій суспільній та артистичній ролі СеМ**
«Його значіння в ініціятиві збудження: він пульс літератЗ^И
112 Ч аст^3 вгаваючи, б’ється… Футуризм улегшив пролетар
ку. ш°’ НЄ їхні шукання в сфері форми, і вже це його вип-
ським ^ “^української літератури» [74, с. 24].
равД°вує ДЛ оЗГЛядаючи урбаністичну лірику М. Семенка, не-
ВІДтаК’ а^ 0ВуВЗТИ як фактори наслідування (конструювання
0б*іДн° В|3 _ спосіб поетичної економії Сєвєряніна), типології
веолог’зМ1концепти футуристичної картини світу), так і фактор
(Провід111 «вивільнення» мовностилістичних і образних
«пСТіИНОі и . . .
• – шо можна побачити лише на діахронічному розтині
пластів, ш
• йКИ п о е т а .
Л О п а н у в а н н я урбаністичною темою у творчості М. Семенка
ппгя поступально: спочатку урбаністичний компонент
БІДОУваЛ „ с і с
іаміщав пейзажним, виступаючи обов язковим атрибутом
« м і с ь к о ї
людини». Змінився фізис- змінився «матеріал» поезії.
М ікроодиницям и поетичного простору Семенкової лірики
1913-1914 рр. постають, як правило, лексеми з нульовим пере
носним значенням (наприклад, науково-технічна термінологія),
іменники, що перебувають у безпосередньому референційно-
му зв’язку з предметами і явищами довколишнього світу. Урба
ністична конкретика, що фігурує у ліриці Семенка, є явищем
апоетичним настільки, наскільки мова прозаїчної буденності
антитетична до ліричної тональності. Втім, як значив Я. Му-
каржовський, «як би в самих поетичних текстах не підкреслю
валась тенденція до прямого значення, читачем вона сприйма
тиметься лише як противага до надто підкресленої образності
попереднього періоду… лише коли попередній період розвитку
остаточно відімре у пам’яті читацької аудиторії… надмірне ак
центування прямого значення відчуватиметься як надмірність,
ЯКу сл’д знов урівноважити» [519, с. 145]. Очевидно, саме на
банП0ПеРВДньо>, традиційної і ранньомодерністської, лірики ур
чим ИКЗ ^ ЄМЄНКа була явищем інноваційним і тому шокую-
по Сучасників- Перші позитивні відгуки 1919 р. на трам-
По в Н1стичні ігри Семенка акцентували граничну щирість
Скажіи0щенню До буденного: «Теперішній Семенко, – це Ви.
Ц іНа 1ТЬ (С°бі), що Вас більше обходить в щоденному життю? /
Гімалаї ‘?1ЛЬ ^стРашенно підскочила), / Чи квітка на верхівлі
свят0 1В ^ ^Х’ Гімалаї, Гімалаї! / – Квітки і Гімалаї – це на
концерти, лекції, вистави, / – Маєте рацію. / А сіль –
ср
плю с урбанізація всієї країни 113
~~6-1349 це щодня, іменно щодня. Так. / Та про що Ви більше дуМа Я
чим клопочетесь, як не гудзиком свого пальта і своєю квД
рою? / Так саме й Семенко. / Як Ви. // Семенко зробив з
те, що Ви щодня робите в життю… Це знаменню. це | 3|’
Щирість – талант і дуже рідкий» [360, с. 28-29]. ’
Сама по собі урбаністична конкретика в ліриці Семенка*
даного періоду, взята як фрагмент поетичного цілого, є сеп^
ТОМ прозового світу, І ТІЛЬКИ раптове переключення 3 Предм
но-зображального регістру (своєрідний урбаністичний різно^
КаШгІугік) на особистісний, суб’єктний (шляхом «проривань
ліричного «я») дає можливість відбутися поетичній ситуації
«…Всі сквери й парки залюднені вдень / а ввечері відчияЩ
сади. / Я чую вибухи фейєрверків / і звідкись плинутв^И
звуки…» [655, с. 59]. З цього фрагменту (вірш «1.У.914-го»)А.
чимо, як Семенко вводить у поетичний обіг актуальне мовлен
ня, що і визначає подання міста в «граничному наближенні»
[11, с. 37], а також зведення «до мінімуму дистанції між «наіі-
санням» і «читанням» [851, с. 37]. Синтаксично розбиті, епіч
но описові конструкції, організовані темпоритмічно (т. зв. «кад-
рувальна техніка») у вірші «Ьтюд» 1.1914) можуть бути<^^И
теризовані як мінімалістське поетичне рішення урбаністичної
теми: «…Зрідка візник торохтить нудливо / Зник знову тихо крап-
лить / Мариться ліжко знемога злива / Серце мовчить //
мобіль в нім заснулий сідок / парасолька повія вітер прони^^
Зроблю ще крок / Скрикує» [655, с. 65]. Гіочергове переклю
чення регістру (малопоетична метафора «серце мовчить»)
реносить центр ситуації у свідомість героя, на тлі цьогов
«переключення» – «зроблю ще крок» – посилює дію огол^
(референційних) описово-об’єктних картин, перетвоя^ 1
індивідуальне переживання на «сцену», «ситуацію».
Введення «буденних речей» у поетичний контекст я Ж
змінити бачення цих речей, оскільки «художність, ст о^^И
поезії даної речі, є результат способу нашого сприин ^
і «метою мистецтва є дати відчуття речі як бачення, а^ т
впізнання; прийомом мистецтва є прийом «очуднення»
но: «остранени?»] речей і прийом ускладненої фор1^^»
збільшує складність і тривалість сприйняття» [805, с.
нення у цьому випадку до відомої роботи В. Ш кловськ V
114 431
З С Т ^ ‘ п отребою акцентувати, наскільки актуальними були
мов.і( -‘^иЛЬ0Ві і жанротворчі експерименти М. Семенка, осмис-
^часниками як «гранична щирість». Про таку своєчасність
«я мовних пластії молодий В. ШкловськиЙ, також учас-
лоНовленн» _____ ———–,…… ………………………еяі суч
ристичних акцій, говорив у зв язку з експериментами
йИ V бнікова, І. Сєвєряніна, наголошуючи на особливості по-
^ – як мовлення-креації [805, с. 341]. Російська культура має
ЄЗП цію революційного оновлення поетичної мови від часу
ТР -на («Пушкін вживав просторіччя як особливий прийом
пинки уваги» [805, с. 341J), тоді як для української, з її розга-
женим розмовним субстратом, кардинальне оновлення мог
ло полягати у зверненні до економного, вузькосемантичного
мовного пласта. На початку стол ‘ття таким новоутвореним, се
мантично нейтральним і вільним від традиційної мовної «об
разності» пластом виступала атрибутика міських реалій.
Вже перші урбаністичні спроби М. Семенкг визначили ос
новний імпульс подальшого розвитку фирмотворення в ук
раїнській ліриці. Урбаністична тема викликала до життя особ
ливий жанровий різновид у творчості Семенка – вірш, в основі
якого була поетично осмислена ситуація, замішання в місті, у
кав’ярні, під час спостереження досягнень АВІАХЕМ тощо, –
ситуація з обов’язковим згорнутим конфліктом. Різновид ситу
аційного вірша близький до новинарськогс жанру в журналі
стиці, до етюда, шкіца – у прозі. Тому зовсім не випадковими
здаються міркування Г. Черниш та JI. Кріґера про імпресіоні-
с чиї стильові риси лірики Семенка (хоча при цьому обцдьі
Дослідниці наголошують на особливостях пейзажної лірики та
1НТР°спекцій), адже тільки на тлі нагромадження урбаністич-
описовості міг по-новому зазвучати голос ліричного «я».
туац’“М^’ Н3 нашУ ДУМКУ> полягає парадоксальність «вюша си-
тност ЯК ЖанР^’ що Дем°нстрував граничну гостроту конфчік-
м У межах самого ліричного роду і нові можливості (Ьор-
Тв°Ру>> [522 ЯК ЄНЄ^Ґ”’ <<що П’ДТРИМУС єдність всіх елементів
V Сем ЖанРове Утворення систематично удосконалювалося
І9іg 1 9°М ^ а®більша кількість таких віршів припадає на
ПеТлі0є» РР- (відповідно збірки «Ьіла студія», «П’єро мертво-
> ^LOC-NOTES»), але і в пізніших поетичних книгах,
?^’TУpИiм
Юс урбанізація всієї країни 115 зокрема присвячених темі НЕПу, ситуаційний вірш відц-рЯ
тиме свою вагому роль. Тому простежимо особливості и
формоутворення детальніше. ^
Як говорилося, родзинкою цього типу вірша Є «переключ»
регістрів» – з епічного, об’єктного полотна урбаністики на о?
бистісний, суб’єктний рівень. Наведемо ряд таких зраз^Л
переключень, вимушено редукуючи розгалужений урбанісД
ний компонент: І
1. «Облуплені стіни з червоними віконницями. / ТроДк
похилений до канавки… – Полинялість витріщила сполохам
зір. / В глупу ніч, виринувши з ями, / Прочвалав двоногиіцаЖ
[655, с. 139];
2. «Улиц* залюднені, трамваї стрійні. / 3 очей таєм н и лЛ
кові нитки… Не розімкну я прозорий ланцюг, / Не оділлю
тальних думок – / Бо так багато на сонці вранці / Зустрічі*,
злотних таємних ниток» [655, с. 142];
3 . «ффф / дмухкало пирхкало… м’які кокетки / блискнш
поглядами / кхе кхе кхе /! Ви» [655, с. 149];
1. ,<Жовтий павук шиплячий / Вирушить огневим ротоЯ
Тріпотять листки віджилі / Перед подихом міської смерти
умру нарочито віддих спинивши / У десять годин без чверА
[655, с. 153];
5. «…Улиця пишається підфарбованими кралями / 1 на у
розі – неіснуючий мольберт. / А! Ось ввіходить в дзеркал^
аптеку за іноземцевськими краплями / 3 безвідрадною ф ізів
мією Роберт» [655, с. 160];
6. «…Пошкутильгала пудрована проституція / С ам отнв
яль виліз на тротуар. / 3 фотографічної вітрини зійш ла паТР
Люція / 1 чийсь пес біля ліхтаря вмер» [655, с. 161];
7. «В повітрі акацією й ще чимсь гострим пахло – / На т *
вулиці, між заснулих будинків… Інтимно обнявшись
говорив дамі з досвідченим хистом: / «Як жаль, що я не
поділити сьогодні вашого сну» [655, с. 162];
8 «…Вечір вдаряє по серцю міцними холодними краплШ
Сум збожеволів і втихомирено погас» [655, с. 164]; .
9. «…Тротуари хрустять і скаржаться від н а т о в п е н и х ш
Зодяги труться м’ясо топчеться ЖЄНЩИНИ верешать І ПЛУІ^И
ся / Телеграфні стовпи гнуться розхилився камінний р>г>>
с. 167].
116
частий єні фрагменти демонструють такі особливості урбані-
‘ Ситуаційного вірша» М. Семенка. Найпростіший
сТйЧН0Г переклю чення репстру» – це бе зпосереднє абс опосе-
спосі< “п ввЄдЄННЯ суб’єктивного переживання або знаку пе-
редковзи^ ^прИКЛади 2-5, 8), цьому можуть допомагали як
ем уло V___ _Л. гл. тл /алгт^глттА ггтті а * слгтс\ п\/г’Г\п\УЈ’Т’\_ г*атаф о р и (апперцепція суб’єкта обслуговується
рІЗН°Гсв‘” н ‘МИ лірикою прийомами: сум погас), так і синтак-
ВЖЈ ^конструкції (еліпсис, вигук репліка персонажа), що пе-
пСИЧН1 ють попередню розгорнуту урбаністичну картину. Іншийеривакггьі -ос
У** __ раптова і нічим не пояснювана зміна об єкта зобра-
СП^ я часто з відтінком утаємниченості (приклади 1, 6, 9).
Останній варіант, як і більшість «об’єктивних» урбаністичних
– й Семенка («Осте сте…», «Прожектоповий промінь», «Сон-
світлювало червоні дахи…», «Зойкно вил’тали гамори
несмілі…», «Тротуар»), побудований з гомогенного поетичного
матеріалу (атрибути урбаніки. шо подекоіи інструментовані
метафорикою або звуковими прийомами) і має цікаву синтак
сичну особливість: «переривання» припадає саме на момент
міни розгалуженої сурядної конструкції (семантика тривалого
теперішнього) на поетичну коду у вигляді лаг дарного речення
з дієсловом доконаного виду минулого часу (семантика вичер-
паності ситуації): «…Кафе залюднені викидають на трочуар
гомін. / Сурми розтинаються голосно, всміхаються рекламні
плями, / Здалека, випадково, до центру досяг прожекторовий
промінь» [655, с. 1581. Дослідниці Г. Черниш та І Семенко (під
псевдонімом Л. Крігер) констатуюють у таких випадках ьплив
1 убофутуристичного живопису на лірику Семенка. (Очевидним
є > зворотний вплив – лірики цього поета і купьтуртоегера на
образотворче мистецтво, зокрема на творчість А Петрицького,
аД*е «-.сучасний живопис, починаючи з кубізму, постійно має
СПРаву із зображальною транспозицією поетичних тропів –
МетаФ°ри, метонімії, синекдохи» [521, с. 3091). V ситуаційній
1риці Семенка з ускладненими синтаксичними конструкціями
на •. П° *ачи™ процес транспозиції концептів куб зму інод.
чого УКВального «перекладу», вербалізації мови образотвор-
Ла/ Мистецтва: «розхилився камінний ріг», «незримлять кри-
дуг ‘3іПот^ І гамір Залізних експериментів», «на середині мосту
еРб» тощо. При цьому сягає межі лексичний мінімалізм
Плі° с /р б а н із а ц ія в сієї к р а їн и 117 (скорочення слів до основи, неологізми економії
иирп“ ’ PotiVr.менників з метою уникнути визначеності ракурсу
ня) – загалом риси економії матеріалу в кубізмі, щ0 3
зображення предметів зосередився на зображенні елемені^И
яких вони конструюються (роботи Б. Косарєва, В. Є р ^ І^И
О. Екстер та ін.). ‘Л°Ва
У цьому зв’язку не зайвою видається аналогія між тво J
ми пошуками М. Семенка і Б. Лівшиця. Протягом 1911—19^4 |
російський поет, примкнувши до групи «Гилея», також Щу^і
принципів переносу нової кубістичної техніки у сферу лірЗЦ
окреслюючи «традиційність» поетичного мислення, що ПгД
вала в російській літературі дофутуристичного періоду і яку в»!
мав долати у своїй поетичній практиці, – як «романський підхй
до матеріалу, що сприймається як певна заданість. Всі експерії
менти над віршем… мислились в суворо окреслених межах вже
конституйованої мови… Словесна маса, розглянута зсередини!
з центру системи, уявлялась лейбницевською монадою, заммнеі
ним у своїй завершеності предметним світом» [457, с. 47-48]’
Намагаючись відобразити «божевільний зсув побутових г Я
порцій» [457, с. 133], Б. Лівшиць мусив «шукати опори в досвіді
образотворчого мистецтва – головним чином живопису, що вже
за сорок літ перед тим викинув гасло розкріпачення матеріал»
[457, с. 49-50].
Спадає на думку, що кубізм відіграв роль «іенеративної гра
матики» не лише стосовно мови образотворчого мистецтва, але
й щодо суміжних мистецтв. Принциповою (і сдино можливою)
формою, покликаною передати зіткнення урбаністичний
суб’єктивних площин у ліричному творі, для Семенка був
верлібр (для Лівшиця – пошук «об’єктивного критерію НОВОЇ
поезії через вираження його м овою математичних формул»
[457, с. 95]). Саме верлібр загострив увагу на внутрішньому
конфлікті ліричного переживання, на м овностилістичних ре 11
страх, що здійснювали «переключення» – об’єктного відомі
ження на психоемоційну реакцію ліричного суб’єкта.
На конструктивному значенні «вільного вірша» нагол^И
вав російський імажиніст В. Шершеневич, вважаючи вер1^ »
ідеальною віршовою формою передачі урбаніки: «ЗавДа*^В
сучасного поета є виражальна передача динаміки сучас11Ч
118 іастиНЩ и не говорити про місто, міста цим не передати,
MicTa ■сНості тільки у формі і, виходить, мусить бути винай-
рИтМсУча маЛЬний метод» [801, с. 37]. Вражаючою є син-
дЄнИЙ альнихтеоретико-практичних пошуків М. Семен-
представників російського авангарду; водночас
ка і зГЗ :ІІІИМ видається самостійний формотворчий пошук
паГОМШ1’1
аїнських футуристів у напрямку відображення дина-
лідера ^ асн0Г0 міського життя. Як значив Б. Якубський у грун-
М’КИ -СУстагп-реЦЄНЗІЇ на «Кобзар» 1924 р., М. Семенко «з са-
Т°ВН1|ПОчатку і Дал’ весь час має пеРеД собою якісь формальні
М°Г°ання уважно до них ставиться, не поводиться аби як з фор-
33 починає з примітивніших художніх шукань, потім увесь
мою?г-> …
час ускладню є їх… В цьому розумінні він для свого часу вираз-
но нове, незвичайне з’явище в українській поезії…» [827, с. 244].
Особливе місце в урбаністичній ліриці посідають також оно-
матопеїстичні експерименти М. Семенка – експерименти, до
сьогодні належно не поціновані літературознавцями, незважа
ючи на подібні технічні пошуки літературного покоління 1980-х –
1990-х pp.
Ономатопея (звуконаслідування) – особливий різновид фу
туристичної лірики, що розглядався, наприклад, російськими
та італійськими футуристами як вагоме теоретико-пракгичне
надбання. «У пошуках універсальної мови ті та інші прагнули
підійти до первісних витоків мови, – пише сучасний дослід
ник, – визначити вмотивованість мовленнєвого знака і зруйну
вати його умовність та довільність. У зв’язку з цим ономатопея
виявляється можливою універсальною моделлю мотивованого
мовленнєвого знака, який перебуває у прямому зв’язку з
Референтом і не потребує «раціонального» посередника» [297,
J- Ономатопея (в окремих випадках їй синонімічні понят-
^«заум», <<самовите слово», «слово на волі» [652, с. 142-143])
У ає у зазначених національних гілках футуризму засобом
слова Г РУЙНУвання «пасеїстичної» поезії і «воскресіння»
веСНог ° тобто одним із чинників подолання «сло-
Moj і ° рахітизму» [110, с. 136] і активного формотворення на
МУ у°СТИлістичномУ рівні. Я. Мукаржовський приділив окре-
го» в он°матопеї як прикладу «ненормованого естетично
г о для певних етапів існування мови. На його думку,
м Пл*о с у р б а н іза ц ія всієї к р а їн и 119 завдяки ономатопеї «мовнии знак, що служить акустич
наслідуванню зовнішньої дійсності, привертає увагу До
звукової сторони, яка у комунікативних висловлюваннях
І,0Му
СВоЕ;
Чай,
відтісняється на задній план смислової сторони» [520, с. 411
Г. Імпості, на основі дослідженого матеріалу, пропонуйЗ
різняти ономатопею просту, або метонімічну (репродукув^03’
природного звука), і синестетичну (відтворення СИНЄСТЄТИЧц^
асоціацій) [297, с. 470]. У творчості М. Семенка зустрічаем
обидва різновиди поетичного звуконаслідування, що свід-ій,Г
на нашу думку, про свідому технічну роботу лідера українСь
ких футуристів у цьому напрямку. Цікаво, що «чистий» ріЗНо
вид ономатопеї у Семенка належить до 1914 р., але більші^
ономатопеїчних «вправ» (1918-1919 pp.) виконують переваж,
но роль окремих компонентів урбаністичної лірики: «Безууить
грюками / розривається металь / скрипить ріже сталь…», «Блим-
но і крапно / блиск лініями / тремтіння фігурами…» [655, с. 151Jp-
компонентів, які служать вивільненню звукового потенціалу
мови, але щільно вмонтовані у (ще) відчутну синтаксичну кон
струкцію. Ономатопея виступає одним із засобів передачі психо
емоційних вражень і ніколи не є самоціллю в ліриці Семенка.
З іншого боку, Семенкова ономатопея може бути складни
ком графічної конструкції («Хайльсеменкоми…», збірка поезо-
малюнків «Моя мозаїка», «Каблепоема за океан»). На перш»
погляд, ці явища різного порядку, але якщо п р и га д а т и подібні
графічні експерименти бароко (див. [706]), то зрозумілою ста«
спільна основа обох поетичних прийомів: в ономатопеї фоне-
ма несе смислове навантаження (автомобілібілі – відтворю є»
ся внутрішня форма слова «автомобілі» і виникає ДО
значення «неперервного авто» [851, с. 36], білого авто); в я®”
езомалюнку смислове навантаження покликана нести графеь**
Виникнення «синкретичного» жанру, наприклад, в (<А втоП^
реті» або в поезомалюнку «Пейзаж», дослідники пояс >
давньою пам’яттю української культури [189], а також
ною проекцією «дитячої свідомості». «По суті, – пише
лима, – Михайль Семенко завжди залишався хлопчиськом^*
легше призвичаюються до усталеного в житті, інші ж в ^
все переробити по-своєму. Одні купують іграшку в Кр“^
інші – конструюють і майструють свою, власну, ні
н а с * ” ’ Г708 с. 185]. Подібною, самостійно сконструйованою,
схо*У” іграшкою» була ономатопеїчна лірика поета.
вИявити формотворчі особливості урбаністичної
Семенка дає підстави зробити висновки про свідому
лірики ^ над особливим ліричним жанром (що найбільш
^°мально розвинувся на матеріалі урбаністичного різнови-
°ПТИ ситуаційним віршем. Дослідження М. Семенком можли-
ДУ’1 – вербалізації побутових ситуацій і психічних рефлексів
зостеи П0СТІЙНИЙ «подразник» і джерело інтенцій нової
на місти
юдини було самостійним, розгорталось на плідному ґрунті за-
своєного богемно-артистичного досвіду петербурзького періо-
Цей напрямок жанротворення тим більш показовий, що
відбувався поруч із розробкою типологічних для футуризму
мотивів (смерті Природи, Мистецтва), але урбаністична лірика
Семенка не цікавиться згаданими мотивами, оскільки урбані
стичне тло емоції поет розробляє за аналогією до пейзажного.
Виникнення урбаністики за аналогією до Naturlyrik особливо
підкреслює потребу перенесення дослідної уваги з «типологіч
них мотивів» футуризму (які загалом виступили узаконеним
інтернаціональним, себто «спільним», полем авангардної по
етики) на аспект індивідуального формотворення [211].
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.