Дор°-дністю, оскільки часопис об’єднав давніх прихильників
н ^ н „йзму (О- Корж, Ґео Шкуру піч), «младофутуристів»
11 3 кар В ®еР> ^ М&іювічкої і симпаїиків концепції Се-
( а (0 Втизько). Відвівши окремий розділ поетам «Нової
^ ^ а ЦІЇ>> у хрестоматії «Український футуризм. Вибрані
ҐеНЄР и», упорядник М. Судима був змушений нагоюсити на
01 рИсах поетики панфутуристів, як надмірний оптимізм і
Т2дНосна актуальність низки творів [741, с. 201]. Ще меншою
мірою доробок цього етапу представлений у дослідженні
0 Ільницького, який розглядає спадщину лише найвизначні
ших представників [849]. Втім, художні пошуки «Ногої Гене
рації» становлять невід’ємну складову панфутуристичниго і,
в чому буде легко переконатися, соцреалістичного дискурсів.
Це зумовлює актуальність розглядуваного в нашій розвідці пи
тання – особливості жанрових пошуків новоґенераційного
періоду.
Домінантна тема «Нової Генерації» – відображення динамі
ки соціалістичного будівництва, титанічного змагання людини
зі стихією (в тому числі урбаністичною, як-от завод, залізниця.
аеР°). подолання опору старого господарювання і старої пси
хології селянина (цьому підпорядкований цілий тематичний
блок у «НҐ» під назвою «Футуристи на село») та міщанського
п°буту, мотив будівництва (розроблений у серії «програмових»
віршів «НГ» під гаслом «Автодор»), наукової організації праці –
(термін А. Гастєва), загалом мотив технічного прогресу.
в °Р” На виробничу тематику якнайкраще відповідали тео-
и установці панфутуристів відображати живий соціаль-
н и и П п о іір р . . . .
Тцв0м ‘ СІКТУальН1 відносини між людиною і річчю, колек-
Розго 1 ВиР°®НИЦТВ0М, що загалом свідчить про паралельне
Редус^ ання І засвоєння низки концептів констру* гивізму пе-
^НогоУВЄрС1ЇЛЕФУ (Левого фронта искусств) і Л] [К (Литера-
ризму в ЦЄ^ гРа конструктивистов). Об’єднавчими цля панфут-
Сь*ого л, Л 1 згаДаних, спадкоємних щодо раннього росій-
ВеРсій а« / Р ИзмУ- об’єднань, була ідея синтезу попередніх
гардизму, своєрідний панавангардизм, тобто
гілк-.
с урбанізація всієї країни 179 претензія на тотальність і концептуальну завершен
з виробництвом; ідея «доцільності та економії у ’Зв *Зо
[622, с. 185-186]; принциповий а-психологізм. В ід^0* ^ ^ !
естетичних установках є очевидною при зіставляй.^,” Нї1іс?ь 5
такої проблеми, як місце художнього прийому і
експерименту. Якщо ЛЕФ і ЛЦК культивували фог і
пошуки, то «НҐ» ставилася до них з осторогою («В^
потрібні, але всіх їх треба провізувати» [532, с. 78]; «ТредЗ^ 11
новити ревізію засобів. Які наші й які не наші з точки з
кціональности, а не з точки зору естетики» [532, с 80])
лом зводячи до мінімуму власне деструктивні прийоми па’ Ж
футуризму (ономатопея, заум, агресивна тональність) щдУ 1
нули за собою ідеологічний шлейф «перехідної доби» і^ ж
натякати на проблематичну «спадщину» італійського футурщ
му (останній офіційно був засуджений як профашистський)
Наводимо самовизначення учасників «НҐ» у 1928 р., яке демон
струє позиціювання Семенківської інгрупи в колі «лівих на
прямів»: «…«Новий Леф» є журнал лівого фронту мистецтва а
«Нова Ґенерація» – журнал лівої формації мистецтв, цебто їм-
цепція, що базується на діялектиці лівого руху в його історії,
програмах максимум і мінімум» (курсив редакції. -А . Б.) [Ж].
Тематика, добір явищ, монтаж, завдяки якому ці явища мо
жуть «промовляти» [604, с. 53], природно, були визначені в «НҐ»
декларованим класовим «сприйняттям» (тобто ідеологією), а
«матеріалізація мистецького твору» (композиція, образна сис
тема, стилістика і «жанристика») залежали від технічної май
стерності письменника [604, с. 53]. В.дтак свідома робота над
цілим рядом нових жанрів підпорядков) чалася ідеологічному
завданню і не становила формалістичної самоцілі у панфуїї
ризмі «НҐ», адже якщо «в художній літературі жанр має
денцію відриватись від виробничого (первісного) наста
й утворювати конструктивні канони, у фактографії по ^ *
про жанр має характер відносний і раціоначьний» (курс^^^В
А. Б.) [647, с. 38]. Робота в межах таких усталених у
жанрів, як новела (монотематичний концентр), роман’ -ц.
центр»), памфлет, і нових – лозунг, марш, репортаж,
ним з напрямків мовної діяльності взагалі – н ау к о в о ї,
стичної, практичної, себто живої, і л іт е р а т у р н о ї І ^ • літератур110”1 Діяльності «жанристика» якнайповніше
0асПЄКТ ала процес «перерозкладу» фактур мистецтва, і як
дЄмонсТр журналі – творчій лабораторії – постала розбудова
резУльТсіТ УН0Г0 «середнього стилю» («…Низький – це О. Виш-
уцівеРс _ це Хвильовий. На стику між ними відбувається
ні ®иС ■ живої мови. Ми повинні цьому допомогти» [532,
оргаи13 де_факто ці пошуки були самоочевидним «лівим» екс-
0 то мЯк уже говорилось, ця ідеологічно-естетична
псрим®’ є знаковою рисою футуризму в колі аванґардист-
«подв«ин1
тих напрямів
’’ об Заз робітничого міста (Донбасу, Кривбасу) є провідьим у
ості поетів «НҐ». Особливою рельєфністю він відзначаєть-
^віршах О. Коржа й І. Маловічка. Проголосивши ще у 1927 р.:
«Про місто / Співати тепер так модно. / Співайте / Хто хоче там
і а я / Ще вірніш став від сьогодня / Степам. .» [352, с. 16], –
Олексій Корж, подібно до О. Близька, повністю не зміг подола
ти ліричну емоційність у віршах, на потребі витіснення якої
щоразу наголошували теоретики «НҐ», але засвоїв тематичну
ідеологічну) орієнтацію часопису: «Сгел.ться ж / погустіш
рейки / руйнуйте / кубла хуторів. / : Це не мої – / ф^ туристські
витребеньки – / це замовлення / наших днів» [351, с. 16]. Усе
частіше підступаючи до виробничої тематики, молодий поет
заторкнув верхарнівську тему урбаніс гичного монстра: «…3 нор,
‘з льохів / до дня вилізли / і взяли в руки / : камінь. / Сновигає
мо / в павутинні риштовань / – цемент / цегла / : труд. / Вирос-
тає/ за будовою будова / з-під наших / рук… Ми / скріплюємо /
■ллину з цеглиною / так: / що вам / лорди / не розмочити їх
слиною / скажених / собак!..» [348, с. 24-25]. Як можна поба-
,Ити 3 Ч**1 розгорнутої цитати вірша 1929 р., популярний мо-
вробітничої поезії («кто был ничем…» – «з нор, льохів виліз-
<<лЮди Пр°ВОКУє образний шаблон «будівництво-мурашник»,
, ІЙ„оюКомахи>> 1 утворює неминучу конотацію «розмочувати
до розл >>’ 3авДяки якій натуралістична конкретність призводить
і Початк’ 01 алегоРІЇ- Подібна натуралістична алегорія властива
Удар і рВцю ^ Безбородькові у вірші «Шахтарське». «…Снаги / –
шахтар!» Г ~ ^ ^даР-” 1 Кров твою / з надр твоїх / висмокче
’ с 5-6]. Напевно, звернення до цього формально-
МУ є невипадкивим.
% Р И ІМ
л ю с урбанізація всієї країни 181 Опозиція «капіталістичного Заходу» (лорди) і «р0бГг
кварталів» молодої республіки в поезії О. Коржа (аб0 п!2И
Джорджа, Куліджа, Нью-Йорка, Парижа – і десятил ^
зміцнілої країни Рад [536]), поглиблена ідеологічна оп НЬ01’
«ми (трудящі)» – «він (халтурник, п’яниия)» з обов’яз^ М
згадкою Чемберлена («…і як ти пропиваєш години, / б’ЄІЦ
‘ в
[4У5, с. 8]), взагалі, умовні номінативи, знаки масовано
яз*овГК)
‘У
в °ДНо»
сіда вікно, / то ти не єдиний – чемберлен З тобою / в
ство
ЯКи
рюваного ідеологічного комплексу («друзі» і «вороги» Рад)
ми рясніють твори переважно молодих представників панА
туризму, можуть викликати в пам’яті принцип антитези тради
ційного реалістичного вірша («Каменярі» І Франка, «Досвітні
огні» Лесі Українки тощо). Отже, крім панфутуристичного мо
тиву машинізації і потягнень до тоніки, удосконалення жанру
функціонально-виробничого вірша у випадку О. Коржа, одного
з найбільш талановитих панфутуристів, полягає у «пригад^
ванні» типово реалістичних композиційних принципів. Як вва
ж ає Є. Еткінд, «починаючи з реалізму можна говорити п|9Я4Ь
що відокремленість елементів-складників слова подолано, її*
все семантизується, проймається смислом, а сам смисл ст*
стилем і звуком» [247, с. 237]. Ознаки реалізму у розглянутому
вірші О. Коржа доведені до повтору, коли прийоми реалістич
ного письма прочитуються не як елементи «культурного коду»
(у бартівському розумінні [50, с. 44-45]) на тлі нової текстури
але як несвідоме надуживання звичними лі гературними шаб
лонами за умови витіснення психологізму та емоційності «па*
сеїстичної» лірики. Потреба нормативності як ідеологій^
установка просотується у більшість текстів панфутурист^^И
показовим може бути вірш І. Гаденка, в якому д е к л а р о в а н о –
ш овної утилізації здібностей, сили» (курсив мій. -А . ^
с. 21]. Ще більшою мірою це стосується лірики О. Близька
1930-х рр., що неухильно прямує до канонічних жанрових ^
якя>
-с-п–и–р ати—меться на оголений (завдяки п а н ф у т у р и с т а м і ^ ^
формальних прийомів і семантичних опозицій старого
[688, с. 213]. Пошуки «нормативів» видаються особлив
вими у контексті творення нового соц реал ісги ч н о го канону.
діонаЛЬ:
мистецтва до «утвердження «краси» як принципу і <<с
му, повергаючись на початку 1930-х рр. від ФУнкиіСгйЛ# ’”г ВІДтаК важк0 погодитися з думкою В. Агеєвої, що «те-
[10′ с ■*’ еаЛізму] була мертвонародженою» [2, с. 182], – адже
0рія [с° . закріпив і по-своєму використав цілу низку прак-
„,.пеалізМ ,________
coUpe /досягн ен ь футуризму.
инЧ)1теТрадииійне вирішення виробничої теми І. Маловічком, нах t
Т о в л е н н я зазначеного соціалістичного шаблону в ліриці,
тЛ’ ^ ичайно показове, оскільки цей автор найкраще засвоїв
надЗВ ь 0бразотворення ранньофутуристичного вірша: «…Не-
И .ігто / обплутало йому круг шиї / тротуари, / рейки / і дріт»;
ДІІСТОВІ __ вчорашньому, / нерухомому, / мертвому – / витягну-
<оМу З.під сміття – / – хмизу – ринв; / протиставлю динаміку
кадрі0 Вертова, / що я їх відчув / і визубрив… Асфальтягь ву
лиці / Гарячі дні, / крутять, / як циган, / сонцем по околицях. /
Автокефальний собор – / комунальній лазні / дегенератом / без-
лобим / молиться…» [478, с. 4-5]. Декларативність вірша уви
разнює роботу поета на формальному рівні, при цьому смисли
раннього етапу футуризму (місто-спрут. спаліть музеї і бібліо
теки) завуальовані під вагою соціально значущого, тобто ви
робничого й урбаністичного прогресу. Залишкові ранньофуту-
ристичні тенденції можна зустріти не лише у Маловічка, а в
багатьох поетів «НҐ», які свідомо торкалися теми «автодору»
або «аеровірша» – таких близьких для естетики кверо-урбаніз-
МУ (Див-> напр поезії Ю. Палійчука «Марш автодора», М. Гас-
ка«В ангар.» [741, с. 209, 217], що є тематичним віддзеркален
им більш раннього «Аерокорану» Ґео Шкурупія [811]). Нато
мість формалістичні експерименти в масиві виробничої теми –
Рідкість. В іншому вірші І. Маловічка, «Промисловість і мис-
тецтво», автор вдається до відомого футуристичного перерозкла-
СЛш> Досить сміливого технічного засобу в контексті синте-
Не . ^ ЖанРУ (промова, віршований репортаж): «Пробіжать: – /
тру щанка> / а авто зробленим / рухом / й шахтарі / на вело в
^0Тр\/ а зам’сть поезії / надхнення – духа – / ПОЕЗІЯ СА-
л°в,ЧКа ^ ^ САЖОТРУ / САМ». Експериментальний твір І. Ма-
І)Итаннях^Л^ ° 3аВ0Д>> °^ сктом жвав°ї дискусії на виїзних
3а Ч і’і с ^ містах Донбасу. Тема машинізації і навіть урбані-
ГаМи / Ла ^ ^ ^ б / взавтра / на степах / хлібний / Рур / 3 небося-
^ 8 іВа^ ВЄРами ^ “ трубами. / Круг.тьия ж / вихром, / трієри! /
Те І Дрантя / з піль! / У-р-б-а-н-і-з-у-в-а-т-и – / прерії!!
‘^ У р И ім п
плю с урбанізація всієї країни 163 / По / призначенню / творчий / граділь!» [479, с. 24]) ВЦ]^ |
як емоційну підтримку («переключення з літератури на
міку – зайвий доказ доцільності футуристичної фуНк.^ ^ И
ної поезії» [559, с. 72]), так і не менш емоційне запере^ЗЙ
суцільності теми машини в сучасній ліриці. Досвід cni ^
ня з живою аудиторією, відбитий у протоколах засідань Н
бітників «НҐ» (переважно 1929 р.), засвідчив низьку
робітничих МІСТ І поселень, традиційне естетичне 0ЧІКув2
«ліричних тем» ВІД «поетів» І полемічну установку Щ одо^В
ціональних творів: «Горлівка… абсолютно відстала кулй^Н
але все ж функціональні речі дійшли. Біда в тому, щ0 публ^
поставилась до нас не як до робітників культури, а як до по
літробітників» (курсив мій. —А. Б.) [531, с. 73]. Остання ре$Щ
сія учасників акції видається особливо вагомою: панфутурис.
ти, зафіксувавши низький культурний рівень аудиторії,^*
свідками наслідкового розщеплення соціальних ролей (літровіт-
ник і політробітник), яке вони намагались подолати ще на за
родковому етапі – формування в ранньому модернізмі дифе
ренціації естетичного та ідеологічного (і відповідних «ролей»-
«масок» митця). Але ж ототожнення «поета» з «ідеологом»®
ло виникнути тільки в результаті культурного виростанИЇ над
естетикою художньої спадщини (реалізму, модернізму),
робітнича публіка не була готова також і в силу психологічної
інерції (як тут не згадати О. Блока з його неприйняття^^^В
чення класиків футуристами, опущеного в безкультурні «наШ 1
маси»?..). Звідси, у 1929 р., на шістнадцятому році іс і^ И
футуризму, група «НҐ» робить висновок про немоЖ^ 1С !
відмови від літературного навчання і від використання
рукції як застосування впізнаваних для читача літер^^И
форм. Це можна розцінювати як колізію панфутуРизМУ*Е.
подібна ситуація нерозуміння не стояла перед більШІстЧ^И
гардистських напрямів, принаймні на пгвному еташ ^^^шв
ція стала суперечливим теоретичним питанням, о … сТари!С
ним в «НҐ», і реалізувалась як у частковій експлуата^^^И
жанрів (при зміні ідеологічної установки), почасти
гібридних форм (роман-репортаж, кінороман), таК
цитації (про що мова далі).
1 8 4 опозиція, що її знаходимо у багатьох творах пред-
СМ»с Ј характерним засобом структурної організації
кавників -альНу Тематику, адже основні кампанії / акції пан
вірці3 на^ у ((нґ» набували ознак антиномічності в таких «се-
фуТУрИСсопиСу, як: «Футуристи в атаку на Зеленого Змія», «Ре-
рія> :3. щ евченка», за гігієну думки і праці, у прикладних
абілітаиіЯо прОДуктову картку [330], про «неправильну лінію
ГСЛіаХ- кооперації, яку може ліквідувати лише частка радянсь-
НаШ°апарату» [331] тощо). Функціональні вірші, як правило,
К0Г°цьовують ситуацію / проблему злободенного характеру.
оППр*) им ■ем, їґсрио лК олямда в «еластичній поемі» під назвою «40?»
І лб’єктом трагічну побутову колізію – смерть п ’яного
ООЙроЄ ии . . . . .
безробітного під трамваєм. Крім ідеологічної схеми, визначе-
ної антиалкогольною кампанією (промова безробітного, нарікан
ня на вбоге житі я, посилені традиційною опозицією «імущих»
та «неімущих»), твір має формальний експеримент: будується
за допомогою градації об’єктних планів, на чергуванні компо-
зиційно-мовленнєвих форм (побутово-урбаністичний малюнок,
ліричний відстуь, «ода» ногам, що «носять людину»), за умови
розгалужених метафоричних конструкцій, образних аналопй
(«петитними губами кричать газети…», «працюють легені мов
турбіни гідро-електричної станції… Людина поводить себе, як
зіпсута машина…» [344, с. 7]) і поєднання рис агітаційного і
сентиментального вірша («Будуть чудесні настрої / – зникне
>шка/ Щастя буде так багато, як води у морі, / озерах та ріках!»
, с- 9]). Якщо говорити про «літературу факту», що має без
посереднє відношення до функціональної лірики Ґео Коляди,
або ЄВИМ Фактом для поеми могла послужити газетна нотатка
і.оі )ЄаЛЬНа ситУаЦІя, втім, ідеологічна «обробка» функціональ-
сьогодн’ ияцтв” бій») неминуче спростила її вагомість. І для
аісгУаль1ШНЬ0Г° читача «фактичне» (реальне) відповідатиме не
1920-х Н0СТ1 (ідеології), але достовірності життєвого факту
Вог° ЛЕфИттє^УДУванню», за визначенням представників «Но-
Редусім С. 21]. Роль таких орієнтирів виконують пе-
м>ського *М1ЧН* К00РДинати, спеціальна термінологія, де-
140 3г°Дом к п°буту. взагалі, ті історично-звичаєві структури,
Н°ВИМ: «БлиЗП0В°^0ТН0 в*ДмиРають> поступаючися місцем
3ько заводу магазин «Державного Спирту»,
І ЛК:>С Урбанізація всієї країни 185 продаж горілки 40?!»; «Сьогодні брук Лібкнехта заливані
фальтом. / Селяни прибули на працю цю. / Вони хочуть І°Ті>ас-
ти на зиму, / прибути з грошима до жінки, дітей… Ноги^0^”
чах, порохняві…»; «№ 7 трамвай,/ від Люксембург д0
парку. / П ’яні всюди, за містом, у місті…» [344, с. 7]). в а
таких знакових компонентів стала очевидною для предстаи^И
концептуалізму 1990-х [196]. У віршах Ґео Коляди вони
пали як часопросторовий каркас ситуації.
(Розглянутий вірш також наводить на думку, що теоре»,,]
плідні поняття «література факту» [785, с. 11], «літератуп И°
факту» [604, с. 53], «фактографії» [647, с. 38], як і центрплвн
літературознавстві XX ст. поняття «стиль», з часом змінюю^
семантичне наповнення (на чому наголошував Ю. Тынянов
відомій роботі [725]). Відтак недоцільним сьогодні виявл*«/
ся застосування традиційного критерію «актуальності» [|м
с. 201] до текстів історичного авангарду, оскільки актуалЛИ.
вибір теми – ідеологія у панфутуризмі нерозривні, на відміну
від інших художніх систем).
Наступний приклад «зниження» і «падіння» ідеологмцА*
гігієну в соціалістичному суспільстві») у зв’язку з втрифмф-
ферента в сучасному суспільному житті знаходимо у творі Ґео
Коляди «Повема про те, як стати вродливим, мати у жінок пчф
і бути щасливим». Змальовуючи образ «начищеного» денді («Вія
блискає зубжемчугами, / веселий і має блакитну краватку /1
має сорочку з обшлагами / чистішу за гігроскопічну вату!/ 1
ніколи канал уст / він не забруднив жовтим матом. / У нього
шляхетний рух, / хоч і родивсь свинопасом.1 Він чита Сем
Франка, / знається в укрлітературі / і цитований мяч жб#*
як жонглер на клавіятурі…» [343, с. 33]), а в т о р -ід е о л о г ^ ^ И І
мо вдається до застосування культурного коду, розгорн^^Е
ратурної цитати, яка вступає в опозицію до побутоввІ^^^И
«У нас «благородно»: штовхнути у бік і розчавити п ал і^^И ,
ватись туберкульозно / кривавим матюком на плаці->>’ ^^В
рецепту гігієни – «спорт – ніякого театра!» – і в іД в еР ^ ^ В І
ку: «Так мийте ж руки перед обідом / І не колупайте
носі! / За це ніхто Вас не покара Сибіром, / 1 не п’шЛЄ0^ р И
вецький острів!..» [343, с. 34]. Ідеологічпиі. рівень У
значно ширший, у порівнянні з попереднім текстом,■ _
ч г У
І8о (г ту конотується з мотивом фізичних репресій кінця
пооу У
ґіґ і м ож на сказати, «подавляється» 11 додатковим смис-
і92°ВіДтак сам текст Коляди має зародки можливого прочи-
0дусУ)- алє і як рефлексія з елементами авто пародії і
– інвективи з невдалим іронічним мотивом «покаран-
т оте напівусвідомлення функції іронічного коментаря,
і е л с м о в н о ї риторики та образу денді, неодмінно виявила
есо в ан и й сграх – якби ми звернулися до психоаналізу).
тлі В’
б репр1
П ідсумовую чи жанрові пошуки представників «НҐ» за два
0 Полторацький відзначив: « Ми гостро відчуваємо в
^всГй роботі соціальне замовлення, а раз так – гостро орієнтує
мося на конкретне завдання: сьогодні написати експеримент до
«Нової Генерації», завтра – масовий нарис або функціональну
поезію до найпоширенішої газети» [605, с. 16]. Подібна адап
тація публіцистичних жанрів (або гібридних, яким, наприклад,
вважався «експеримент» як спроба нового формотворення) в
художньому дискурсі панфутуризму неминуче впливала на ха
рактер лірики: тяжіння до газетного метафоричного шаблону,
що визначає відносну легкість сприйняття, фіксування вироб
ничих реалій і процесу, документалізацію життєвих фактів.
Таким вагомим фактом художнього дискурсу кінця 1920-х
стає соцзмагання і виконання державного плану, що осмис
люється Ґео Шкурупієм у вірші «Десятий», Ю. Палійчуком у
«Промові про змагання», Гро Вакаром в «Уривку з промови на
Диспуті Кому? Потрібне? Мистецтво?», І. Маловічком у вірші
‘ А» (присвячений XV річниці Міжнародного юнацького
V ‘ Іастково’ У «факто-поемі» Віктора Вера «1919-й».
Гоетрен П^°Мови пеРеДбачає умовного адресата, полемічне за-
особл„ Я’ соціально спрямовану проблематику. Прикметною
Провід- тк>таких творів є наявність, поруч з виробничою, су-
НаДН0вц ТЄМИ Я (МИТЄЦЬ) • суспільство і, відповідно, роздуми
м заангажованості митця: «. В умовах зма-
*”А я / к- ~ Не менше, ніж монтер чи механік…» [568, с. 3];
іа*ту / н а св°їх рядків найгірших / про якусь забрьохану
1431 ЛаНдш С^1Шяю на десятки віршів / про найкращі в цілому
8РУбак^иИ ^ ам ~ ^ ПР° Р03КР0мсаний / вздовж і впопе-
не про блакитний, / про кам’яновугільний /
у р б а н іза ц ія всієї к р а їн и 187 Донбас!» [115, с. 3-4]. Природна опозиція «творець»
тер і механік», характерна для панфутуризму, тут
реліктовим і найбільш улюбленим мотивом раннього
му – опозицією нового мистецтва до пасеїзму Як t’W
міщанських смаків сучасників. У цьому зв’язку особлив!2Я
лемічною наснаженістю відзначається промова 1927<іЛ С
Шкурупія, в якій можна побачити відбитки полемічних
цього ідеолога «Семафора в майбутнє» (пригадаємо
ський виклик «Невиданный поєдинок» [541]) і взагалі
найпродуктивніших футуристів (див. [340]). Адресати «щ ,
лейної промови» – сучасники Шкурупія (Куліш, Досвітній г—”
кий, Маяковський). Останні два стають об’єктами ф утуц ^І!
ного глузування як представники російської великодерЖадвд|
ідеї: «…Пролетарський письменник / Горкий / Од презирства/
(з княжого столу / олімпійської горки) / себе українцям читав,/
не дозволив… [Маяковський!] згубили ви / інтернаціональну,
ла… / 3 газетних гранок / і з трибуни «Лефа» / ви прокричали/
про російську мову, / а ми / вважаємо її за полустанок / велико
го революційного рельєфа…» [815, с. 19-21]. Образні та ритмічні
засоби організації цього полемічного вірша є вдалою трашпо-
зицією поетики В. Маяковського. Не відомо, в якій мірі Шку-
рупій був знайомий з творчим кредо російського поета: «…То
варищи, / бросим / замашки торгашьи – / – моя, мол, поэзия-/
мой лабаз! – / все, что я сделал, / все это ваше – / рифмы,/ «мы,
/дикция, / бас!..» [491, с. 155], – але вільне застосування поети
ки, включно з ампліфікацією чужорідних для поетичної систе
ми Шкурупія конструкцій {материй футурист, мочив перо»
атрамент з фарб, піжонистий селюк), свідчить не про «нМ0-
роблені напівфабрикати», як вважає І. Качуровськии І >
с. 136], а про свідому стилізацію на кількох рівнях: 1 ) * ^
цитування, 2) натяку на образний ряд інших творів,
вання про чужу (зокрема Маяковського) естетику – перами
ритмомелодиці. Стилізація Ґео Шкурупія включена
ви-памфлета і через те набуває рис ідеологічного «внк^Ж |
ня», карикатурності, пародії, як, врешті, і полемічн*^К.
цього панфутуриста. Що дає підстави розглядати и та .
тексті ігрових форм історичного авангардизму. (Взагал1^ ^ .
ну спадщину Ґео Шкурупія варто осмислити в аспеКГ*^И
МІ і
ца<^
18Ц
А • тилізації’ про що може свідчити «чистота» технічних
сіпЧиН°1. вКлючно із застосованими в «заумній» ліриці (див.
ЛРИ*0М1ВЯВИЩЄ> не хаРактеРне Для творчої еволюц.і, наприк
[gl3]M Семенка).
лад- ■варіанти промови в «НГ» мають виразне функціо-
навантаження і наближаються до агітаційного вірша,
нальне noe3jji j]_ Зимного з проблемою «нових кадрів»: «Щоб
**’ ^ д а т о м інженер на заводі / в боях за промплян, / щоб вів
в сам Там, / а не запливав / у «невтральні» води ..» [278,
з гостро виписаною темою обивателя «Раднарком і ІІоліт-
С _ / не чудотворні ікони; нічого – молитись їм / про своє
часне устаткування / на приватних квагирях / соціялістичного
комфорту- / і одночасно / видурювати в Церобкопі зайву пару
галош… А коли жінка його / не дістане батисту на комбіне /
зразу стане для його / помилковою / вся / наша торговельна полі
тика…» [279, с. 10-11]. Сьогодні ц1 тексіи мають безперечне
історико -культурне значення завдяки концентрації побутових і
соціальних реалій. Говорити про естетичну вагу панфутурис-
тичної продукш необхідно виключно в зазначеному аспекті зна
чущості факту . доцільності функціонального впливу на чита
ча, що відповідає засадам панфутуризму як метамистеитва
У цьому зв’язку зупинимося детальніше на зразковій, у пев
ному розумінні, поезії М. Скуби «Правда» №4430», об’ємний
фрагмент з яко. доведеться зацитувати («аґіткові» твори прак
тично не представлені в хрестоматії М. Сулими, оскільки ав
тор, вочевидь, керувався критерієм поміркованого естетизму лю
дини кінця XX ст.): «…більше уваги проблемі / текстильної си
ни / щоб мати норми / завантажень / повні / – дорогу /
^Кавказькій бавовні! … в райоиі / луганського і баку, / і в окру-
/Нові/ШиРванській, і в луганській, / і в пермі… організуються:
Вкупі ^ГоР°Дньо-молочарські, / зернові – / радгоспи… робити –
дихати – / нарізь, / – не нам! / … – дамо / мінеральне
нийЯк . ланамЬ> [669, с. 5-7]. Газетний репортаж, оформле-
ТелегРафнШ’ ТЗКИ ваРти^ Уваги дослідника, адже в цьому тексті
к”1>> ‘з за Мова новинарської колонки помножується «витяга
н у фун°Л°ВК*в (гаети «Правда» №4430?), утворюючи свого
С°ц’алізМуЧд°Нальний колаж, різновид ужиткової лірики доби
подібного прийому (як структурного компоненту
і ^ Р и а м
І *°с Урбанізація всієї країни 189 «промови») вдаються також інші представники 1
Л. Зимний: «СРСР індустріяльна країна. /… Дніп
металюргійні комбінати, / нафта – Баку, нафта – Ура ЛЬСТаН і
лінії / через океани й материки, / трактори й комбайни^
/ ціпів і рал…» [279, с. 11]. Занепокоєння пшблемою Зам*^
про яку писав Р. Варт [47, с. 293] і яка була а к ту ал ьм ^ И
кверофутуризмі (що демонструвала усіановка на урбаа-^ ^ В
тематику), сягає тут межі, оскільки вже саме називали 1CTlвi♦
подій, реалій соціального життя) ототожнюється з л
ним фактом. Це явище має певні аналогії з фотографіЄК)
реалізмі, яка подає «досвід природи (і соціуму. ~ а
презентації, фізичної матерії як письма» [390, с. 119] Наї^ ^ Р
чись його систематизувати за допомогою колажу фраз
де-психологізація, декларована панфутуристами, перетворю^,
ся на відчуження (не плутати з «очуцненням» В. Шкловсько.
го!) тексту від автора, який тільки трансформує енергіц
колективного «ми». Цей маленький вірш М. Скуби може так*
розповісти про подальшу долю експериментів з денотацією»
літературному дискурсі. Колажна техніка (М. Семенко волівн>
зивати її «монтажем»), що витісняла психологізм, була неприй
нятною для дидактично спрямованого соцреалізму. (Свідчен
ням тому може бути збірка П. Тичини «Чернігів», прохолодно
зустрінута критикою, адже прийом колажу й аплікації номіна
тивів посідав у ній значне місце, створюючи свого роду полі
фонію «мов», що давало підстави для розбіжних критичних тлу
мачень). Відтак різновид подібного функціонального вірша був
«затаврований» у 1930-х як агітка. І експеримент з номінатив»-
ми продовжився лише в соц- і поп-арті 1990-х [68].
На тлі відносно вдалих виробничих спроб окремі предР*
ники «НҐ», приміром, О. Корж у віршованому «Колгоспи*#)
романі», усвідомили потребу сюжетності й докум ен’Л ^^И
як основних засобів витіснення традиційного ліризм у,
міркування про розмах виробництва у цього поета,
патетично узагальнені і, знову-таки, алегоричні,
диційній реалістичній ліриці: «Донбасе! ти п л я м у ^ ^ ^ И
історії. / довів машини дерево терти. / чому вугілля
тонни / не викинув з шахт наверх ти? / ну так. це ‘•-> к’ ^.дв3’
(холодом руїни дише ця дата). / повернувся ліс Д° Ш
ч а ^
1 9 0 0рим лицем, бородатим…» [349, с. 9], – і мають
■ндустР’І, ^огадувальний характер. Цей потенціал мемуарис
т и « • іЈЦІіИХ шукань, О. Корж почасти реалізує в «Пер-
т, після ^ матеріялах до історії літературного побуту)»,
іцо^У еТ увавши не тільки соціальні перипетії кінця 1910-х –
відреФл |ц20-х років, але й характер моди, побутових смаків,
сереДинИ тогочасної «літ гусвки». Маргінальність ліричного
УП0Д° а інТИМного спогаду в системі жанрів «НГ» була оче-
I почзсТИчерез в|н 5уВ охарактеризований у «Змісті» часопи-
ВйДН010’ _ „„тіобь-И ігтппії літепатупного побуту ЯК ПЄЙНГ>ГГ>
су
ом «розробки історії літературного побуту як певного
Р літератури факту» [282, с. 3]. Практика мемуару – доку
ц ільн ого жанру, що реконструює історичні й побутові фак-
МЄН«наскрізь підкорений матеріалові, і людина тут живе не сю
ї т н о ю динамікою і романними ситуаціями, а хлібом, повітрям,
ділом думкою, – словом, реальним, а не умовно-художнім жит
тям» [172, с. 135], а також як історії літпобуту, була не надто
інтенсивною в «Новій Генерації». У зв’язку з останнім можемо
згадати репортаж О. Мар’ямова «Амур з пропелером», який
містить роздумі і про сучасний літературний побут [484, с. 11-12]
і оповідання з елементами репортажу Л . Чернова «Цив.лізація»
[780, с. 33-34]. З-поміж гібридних жанрів фактографії доміну
вав нарис, «відчит» (про виїзні виступи футуристів) і «дописи»
як максимально документалізовані нариси, з переконливою
подачею фактів, а також літературний і фоторепортаж, репор-
гаж-допис.
Жанр репортажу, будучи одним з провідних у «НҐ», відби
вав потребу нового покоління осмислювати швидкі зміни в
різних ділянках виробництва, як-от розбудова гідроелектро
станції (Д. Бузько, Ґео Шкурупій «Старим Дніпром в останній
їонб111“ ™6 ВИР°®НИЦТВ0 (О- Полторацький, Дан. Сотник
мов 30 Н3 П1ВД0Р03’>>), досягнення аеровиробництва (О. Мар’я-
3 пропелером», О. Полгорацький «Сім годин у
*ення загальна картина соцбудівництва у подорожніх вра-
ко «АеХроаНфУТУРИСТІВ ^ аР ямов «Лист із Персії»; О. Близь
ку Як • ВеРг іюди» – останній використовує форму репорта-
РаїНської ^ Пародіюючи піднесено-романтичний наратив ук-
“^Деса П^0зи ст.; вірш репортажного типу І. Малов>чка
Рків»), Основні риси літрепортажу, на думку
Ю с У р б а н ізац ія всієї кр а їн и 191 редакції, такі: «Установка на змонтований факт, неї
зовість, міцні способи емоційного впливу та закінче Н& °®Ра
цінного порядку, що логічно випливає з поданих факт’451 аг‘та-
с. 3]. Більшість згаданих репортажів мали напівліріЗ
рактер і, крім фактичного, референтного, матеріалу бул^Ні®%*
нені авторськими відступами, додатковими коментарям
цитаціями, що дає всі підстави розглядати їх як гібрида
форми напівхудожнього-напівпубліцистичного харакг
Коментуючи літрепортаж О. Полторацького «Перес^
про аероманеври над Києвом у 1928 р., редакція відзНач ^
новий позитивний принцип поетики – «часткове викопист^ °
деяких мотивів з інших творів» [282]. Прийом цитації(С Во”*
нілович у відомій статті «Теорія екструкції» окреслює це*,,”
ще як опанування «культурнилш тематичними елементами
які «за характером своєї сугестії наближаються до тематичних
елементів факто-монтажу, а тому вони мають переваги остан
нього щодо побічних шкідливих ефектів мистецьких творів»
[134, с. 37]), свідомо культивується панфутуристами як один із
засобів «перерозкладу» фактури старого мистецтва, а також як
ігровий компонент «стилізації» (згадаємо «промову» Шкуруш)і
«впізнавання», яке є прийомом екструкції. Літературний факт
(цитація) розглядається в цей період панфутуризму як співмір-
ний (хоч і не рівноцінний) щодо життєвого факту. Відтак події,
подані в репортажах, а іноді і цілі мовленнєві структури, мо
жуть конвертуватися на правах автоцитати в роман, що спосте
рігаємо зокрема у відомому творі Ґео Шкурупія «Двері в День>
Роман як політематичний твір став однією з гострих про
блем в обговореннях учасників «НҐ». Але в підсумку,сь0^
можемо говорити про незначну кількість «новогенераи
романів: згаданий твір «Двері в день» Ґео ШкурУ111*’ ^ ^ ,
ний роман» «Ведмідь полює за Сонцем» А. Чужого, к в]).
Л. Скрипника «Інтелігент», роман-репортаж Д- ^УзьК^*_)а-Л
дія». «…3 плином часу стало ясно, що революційна літ р ^
гамбурзьким рахунком – авангардистського роману
ла», – підсумовує експериментальні пошуки 1920-х
дослідниця [58, с. 59]. Складність роботи в жанрі Р0*1 $ тр8′
гала в усвідомленні панфутуристами інерції поп р
диції, адже він розглядався окремими літугрУп°в алістичної белетристики («ВУСПП обстоює реаліз-
верІцйна Ре сьКИй, динамічний і синтетичний (що їх всіх мож-
пр°леТ п1д однією назвою: сімейний реалізм); на прак-
нз об’ЈДнаТчИиТЬ виробляти романи» [647, с. 37]). Виступаючи
тич’ це 3 ологізму і «сімейності» («Сім’я і кохання мають стати
проти ПС11Хоронені теми» [647, с. 38]) як знакових рис рома-
і нас за . .
•1Я м туристи зосередили увагу на проблемі співвіднесен-
ну.паН носТі і публіцистичності, монтажу і ритмізації струк-
засобу оформлення фактів, а також на питанні інвазії
Іетності 1 публіцистичною
н як засобу оформлення факті
5 дних романних жанрів (кінороман, кінорепортаж) у кіно
и тво (адже, як вважає М. Семенко, колишній редактор
иУФКУ, «криза росту вимагає кинути шкідливу думку про літе-
пів’ які начебто мають врятувати кіно своїми з необхіднос
ті халтурними «художніми» сценаріями для «художніх»
фільмів. Цей небезпечний шлях вуфку заводить в залежність
наше кіно від сучасної літератури, яка в сучасному своєму стані
сама не стоїть на потрібному якісному грунті» [533, с. 63 ]) і
витісненні психологічної п’єси жанром ревю, що відповідає
своєю фактографічністю й динамікою зв’язку між глядачем і
драматичним дійством соціальним запитам сучасності [710].
(Відома антикулішівська і, згодом, антикурбасівська кампанія,
яку проводила «НҐ», не в останню чергу визначалася полемі
кою щодо ролі драматурга («творця» чи «конструктора») і ре
жисера (деміурга-диктатора чи одного з організаторів свідомості
глядача)).
В якій мірі представникам «НҐ» вдалося «розхитати» струк-
Л ТрадиЩйного роману? Шукаючи шляхів змішання фактур,
Кими НИК ЗВЄРНУВСЯ до кінороману, оздобивши твір широ-
^ Ремарками (частково цей засіб буде застосований
Дення 6іСЬКИМ У М айстрі корабля»), але, незважаючи на вве-
ьІдЧуг, ЮГРафі,ІН01 вектоРності, у читача лишається від тексту
Лим е ек НапіВсиР0Г0 літературного матеріалу. Більш доскона-
8день» РИмент з фактурами Ґео Шкурупія в романі «Двері
*>*> відПов-На ДумкУ представників «НҐ», цей твір лише част-
8исловИвся ЩаВ ПанФУтУРистичним настановам, оскільки, як
Мані (,В|Д ^я. кУльтуртрегер М. Семенко, Шкурупій виходив у ро-
ГогРафіЧНоі РатУри з великої літери», а не від життя, не з фак-
Настанови [532, с. 78]. Безперечним здобутком Ґео
п
б-із49 Урбанізація всієї країни 193
Ј Шкурупія сьогодні можна вважати свідому інтертекстуадь ^
боту на композиційно-мовленнєвому та образному рі, ая^
споріднює пошуки Шкурупія з експериментами р жанрі о 1
дання Близька, якого приваблювали і маніпуляції з від0^ °8”
літературними сюжетами, і пародіювання з травестуваніЗІ
включно «застиглих» наративів конрадівського кшталту (д Л
напр., оповідання «Експериментальний депутат» Піп ’
«Сфінкс» [131], оповідання з елементами репортажу і рефЛек
над сучасним побутом «Аеро і верблюди» [129]). Цікаво ^
плідні пошуки формотворчих засобів характерні для обох пИсь°
МЄННИКІВ І в ліриці, І В прозі, ЩО СВІДЧИТЬ Про глибоке ВІдчу-хтд
літературних фактур і життєвого матеріалу, обов’язково сучас
ного, до якого зверталися згадані панфутуристи.
Роман А. Чужого «Ведмідь полює за Сонцем» (як і інші тво
ри цього автора, вміщені в «НҐ») мають ознаки параболічності
і літературної загадки. Фабула роману ледве проступає, даючи
можливість для рефлексії умовних персонажів – Ведмедя (ди-
тини-філософа), його батьків, епістолярного співрозмовника –
над побутовими, соціальними, а здебільшого екзистенційними
питаннями («чи можна розкласти формулу людини?», «чи мож
ливо через листування цілком викрити людину?», специфіка
кохання тощо), з обов’язковим пантеїстичним ухилом (див.:
[600, с. 64]). Брак фабульності (поруч з наростаючою енігма
тичною інтригою) зумовив актуалізацію принципів ритмічно-
графічного оформлення тексту. Як відомо, його частина бут
подана як поезомалюнок, що, однак, не наближає роман Чужо
го до синестетичних творів Сандрара і Делоне, адже фігурки
тварин, в які «запаковано» текст роману (своєрідна заманка жан
ром примітиву), не дозволяють одночасно сприймати візу*1
ний і вербальний плани. Тому власне графічний експе?И^ і
на наш погляд, був невдалим. Втім, жанрові пошуки, а
на охарактеризувати як напрям до синтетичного ром ^
жанру, в якому осмислювалася дія біогенетичного за
матеріалі зростання однієї людини, – свідчать про ори
ний прозовий потенціал автора. Аналогічний пошук с
ного жанру в цей час подав Валеріан Поліщук у преД”
[210, с. 20-22]. Експерименти в романному жанрі
ставників історичного авангардизму неможливо охара і власне «формалістичні» (в розумінні ОПОЯЗу), оскільки
т» яК гвори претендують також на деконструкцію світогляду.
нР ревЮ’ обговорюваний на засіданнях «НҐ», присвяче-
облемам театру, не був практично оформлений. Пошуки
Н”Х П«у напрямі, припускаємо, продовжив після розриву з пан-
вЦЬ і стами Кость Буревій, з-під пера якого з’явилися три
в яких обігрувалися домінантні панфу туристичні мо-
<(Р ■семантичні опозиції, що, як ми побачили з розгляду ліри-
т«ВИвЖЄ набували ознак соцреалістичної нормативності. Па
родійність ревю (як і образу Едварда Стріхи – віддзеркг пення
^анфутуристичної поетики, доведеного «до стилістичного аб
сурду» [247, с. 181]) дає підстави розглядати драматургічну
„дЩИну К. Буревія також у дискурсивному просторі «Нової
Генерації» – Подібні «ризиковані аналогії» насправді можуть бути
надзвичайно плідними у подальших літературознавчих розвід
ках. Адже до висновків про значення панфутуристичної прак
тики, зроблених М. Семенком ще у 1929 році, варто прислуха
тись і сьогодні, осмислюючи естетичний доробок 1920-х рр.:
«За 15 років нашого існування ми теж помітили, що вся культу
ра йде вслід за нами – коли розуміти під культурою різні літера
турні й мистецькі групи й організації, що були чи є зараз в ук
раїнській культурі. М и не бачили жодного випадку, щоб хтось
знайшов якісь інші шляхи чи здобутки, якими й ми могли б ко
ристуватись. Навпаки, нас повторюють, нас наслідують, нас
ревізують з точки погляду спрощення наших позицій, нас навіть
мавпують. Але що це доводить? Щоб ми оточили себе китай
ською стіною? Нічого подібного! Широко відчинити двері – хай
^еРУть і хай вчаться…» (акцентування автора. – А. Б.) [532,
‘’і Трансформація панфутуристичних мотивів і образів у
відно 13М1’ П0ШУКИ в напРям> цитації та автоцитації (і, відпо-
У&ажн автопаР°Дп)> розширення жанрової системи за рахунок
((ЗМіШа0Г0 вивчення факту – побутового, літературного та ін.,
хУД0Жн”НЯ ФактУР» за рахунок інвазії публіцистичних жанрів у
Клад 3 ’ Худ° ™ У науковий дискурс (передбачалась, напри-
‘нДивіду 3 тРаДиЦІйного роману проблемною монографією,
Ки ^відч^401 Р°®оти – колективною [647, с. 3 9 ]),- всі ці пошу-
НеРаЦіЙн П^° спРавд’ вагомий внесок панфутуризму новоге-
періоду в літературу першої половини XX ст. [195].
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.