Будуйте буиинки!
Високі будинки’
Кремезні буоинки!
Стрункий хмарочос.
Не треба садибок,
Иузьких гацієнОок
І власницько-хижих
Маленьких уанно.
Кохаю кімнату
Високу і юну.
Простору кімнату,
Шгроке вікно
Будинок
– комуну
Будинок-комуну
Кохию давно
Р. Троянкер
Конструктивізм, спадкоємець к> бізму в живопису й архітек
турі, футуризму та експресіонізму – в л’^ерг гурі й театрі,
синхронізуьав здобутки пізньої о авангарду, визначивши домі
нанти художньої атмосфери 1920-х років У Франції народжен
ня функціоналізму співвідносять з маніфестом 1918 р. «Після
кубізму» А. Озанфана і Ш -Е Жаннере (Ле Корбюзьє) [399,
с- 31], у Німеччині – зі створенням В. Гропіусом у 1919 р. ху
дожнього інституту Ьаухауз [862, с. 185] і критичною рецеп-
Чією експресіонізму, в Росії – з організацією у 1921 р. Робочо’)
конструктивістів в ІНХУКу. На думку авторитетного
■иського дослідника С. О. Хан-Матмедова. терміь «конст-
візм» мав у 1020-х рр. кілька смислових відтінків: «зв’я-
щ <<Технічною конструкцією», зв’язок зі структурною організа-
ру ^УДожнього твору, яку тоді (в ІНХУКу) називали «конст-
^РУю >>’ ЗВ язок 3 методом роботи інженера – процесом кон-
пРедмВаННЯ’ ЗВ язок 13 завданням організації (конструювання)
Єтн°го середовища людини» [756, с. 342]. Власне, термін
к РУктивіам а л ю д сь ки м о бли ччям 213 «конструктивізм» з’явився в Європі, очевидно, у 1922 р0щ І
після першої виставки радянських художників і скутьпторів ”
Берліні [567, с. 88]. Вже протягом 1920-1922 рр. відбувся ^
теоретичних дискусій між представниками УНОВІСу (і<безпіД
метниками») і конструктивістами ІНХУКу з питання р0ді х
дожника у виробництві перехідного часу [617, с. 298], щ0 ЗГо
дом викликала резонанс у середовищі «лівих» угрупован
[268, с. 293]. Російські конструктивісти (О. Ган, Б. Арватов
В. Татлін) наполягали на перенесенні «здорових основ живопщу
(кольору, лінії, площини)… із сфери спекулятивної ДІЯЛЬНОСТІ
(картини) до галузі реальної справи, практичного будівницт
ва…» [617, с. 298], при цьому основним законом конструктиві
зму проголошувався «централізований, ієрархічний розподіл ма
теріалу, акцептованого (зведеного у фокус) у передбаченому
місці конструкції» (Б. Арватов) [617, с. 301].
Проблема конструктивізму не була вузько мистецтвознавчою.
На початку 1920-х рр. партія закликала: «Техніка в період ре
конструкції вирішує все!» – тим самим визначивши архітектурні
і виробничо-технологічні принципи організації матеріалу домі
нантою другого десятиліття. Відтак справедливо наголошує
Н. С. Павлова, що «архітектурний конструктиі ізм із розробле
ними ним нормами практицизму, аскетичної ясності, тверезої
доцільності, сплаву простих елементів і форм як вихідних стан
дартів у єдине гармонійне ціле… з механізацією і технізацією
всього будівничого процесу став найбільш переконливим і ада*
ватним художнім втіленням того світовідчуття, яке було народ
жене 20-ми роками і позначилося не лише на певному напрямі
художньої думки, а й у самому стилі життя, варіантах моДи
побуту цього десятиліття» [567, с. 93]. ^ в0;
Літературні конструктивістичні угруповання (ш кола
діловитості» у Німеччині, ЛЕФ і ЛЦК у Росії, почасти ^
Генерація» і «Березіль» в Україні) успадкували Ф°РмаЛЬдфу-
бутки попереднього періоду «бурі й натиску» – |відпчв1 т|і
туризму та експресіонізму. Дух ф у т у р и с ти ч н о с ті, п ^ еНр»),
помножений на ідеологічну затребуваність (соцзам о
однак, диктував на цьому етапі потребу р а д и к а л ь н о г о
лівих угруповань, виходу з них митців, які нібито ПР0^ МЙ>еГ
поняття «ліве мистецтво»: «Необхідно о голоси ти «ь – нУ
війну
мистецтву взагалі», і лише тоді стане ясно, хто є май-
сТроМ
«лівих пустощів», а хто дійсно лівим митцем, адже тільки
останній
тИчної
подолавши на практиці мистецтво, дійшов до прак-
справи художньої праці» [617, с. 2991. Відгомін цього
зколу на «лівому фронті» зустрічаємо в опозигіях: «Аван-
^ » (В. Поліщук) – «Нова Генерація» (М. Семенко) – «Техно-
,сТЄцЬка група «А» (М. Йогансен); Мистецьке об’єднання «Бе-
іль» – Театр ім. І. Франка. Більшість із вищезгаданих угру
повань 1920-х рр. поділяли ідеї конструктивності, організації
побуту, опанування художнім матеріалом. Втім, формалістич
ний експеримент в Україні характеризується меншою чистотою
і послідовністю, у порівнянні, наприклад, з Росією (цс зістав
лення не випадкове, адже російська школа формал.зму суттєво
вплинула на український іітературний дискурс розглядуваного
періоду). Винятком з правила (в аспекті послі іовності розгор
тання концепції) можна вважати «Нову Ґенераг’ю», про що
йшлося у попередньому розділі. Однак претензії на створення
оригінальної версії конструктивізму в Україні не залишилися
тільки авангардистською маніфестацією, а вбілилися в індиві
дуальних практиках – у поемах В. Пол ‘цука і М Бажана (зага
лом під впливом архітектурного І образотворчого конструктивіз
му), а також у т. зв. експериментальній прозі – внаслідок заплід
нення прози концептами наукового формалі іму. Це помічаємо
У таких творах, як «Двері в день» Ґео Шкурупія, «Інтелігент»
Л. Скрипника, «Ведмідь полює за Сонцем» А. Чужого, окре
мих новелах і романі Ю. Яновського «Майстер корабля»,
найбільш послідовно – у прозі М Йогансена. Подальшу ува-
буде зосереджено на двох постатях українського літерат/р-
8 ^ К0нструктивізму (хоч цей термін є достатньо умовним) –
Щука і М. Йогансена, зважаючи на своєрідний творчий і
Етичний доробок.