Перший період творчості В. Стефаника обіймає 1897- .
[154, с. 348] – 39 новел, поезії в прозі і великий єпіс^толя
матеріал. Твори цього періоду продемонстрували цілко ^
пцсьменника. Синхронічними типологічними явищами
таЛаНТСтефаник0ВШ ПР03И виступають твори Е Верхарна,
щодо ндберґа, C. І Ішибишевського, в образотворчому мистецт-
А ‘ f ґоґа і П. Гоґена [284]. Саме в такому культурно-істо-
номУ контексті зароджуються паростки нової естетики, ще
Ри д0 експресіоьісгичних маніфестів початку століття, у
ЗЗДцомУ зв’язку із символістичними поетикальними формами.
тіС Лі-гературинй дискурс, що мав суттєвий вплив на В. Стефа-
ика більшість дослідників справедливо асоціює з краківською
богемою і зокрема зі С. Пшибишевським, з яким Стефаника, на
V ліку О Черненко, єднала потреба «зображувати «голу душу»
людини, щ о було основою експресіоністичного світогляду»,
водночас «ця модерністична теч л витворила у цих її двох пред
ставників два цілком идмінні творчі типи» [777, с. 98] Ретель
на у доборі фактів дослідниця не помічає глибокого протиріч
чя, на якому побудовано її роботу «Експресіонізм у творчості
Василя Стефаника» Як напрям експресіонізм ще не заанонсу-
вавсебе (перше угруповання – 1905 р.), хоч його ідеологічні та
психоемоційні «спори» запліднювали мистецький терен уже у
1890-х рр. Відтак засвідчувати розгортання «експресіоністич
ної течії» у розглядуваний період означає свідомо порушувати
принцип історизму, розбудовувати науковий пошук за накину
тою ззовн. тенденцією.
Шведський письменник Август Стріндберг, подібно Стефа-
никові, належить до предтеч експресіоністичного дискурсу,
і його драматургічні досягнення некоректно вважати взірцем
літературного експресіонізму (як це подибуємо, напр., у роботі
с- Хороба [765, с. 258]). Втім, окремі закономірності творчою
Процесу Стріндберга можуть цещо прояснити й у творчості Сте-
Фадика.
Проблематика творчості А Стріндберга 1890-х рр. зосере
джувала :я на хворобливому процесі деформації психіки та ети-
^б^єтнчних уявлень людини межової епохи. Творча еволю-
письменника змушує сумніватися у стильовій цілісності
3гіРоб К0Г° Д0Р°бкУ’ ~ т“к> від побутово-психологічних творів
у Єіу,ами сім’ї, виховання, утопії соціальних відносин (ро
те^* еРвона кімната», 1879, п’єса «Фрекен Юлія», 1888) ми-
3^1йснює підготовлений фізіолоіічним інтересом, але
Р0іт
і, ачений д ух експресіонізму 2і>7
” 6-І349 вражаючий для свого оточення стрибок до автобіо
роману («Сповідь дурня», 1888; «Inferno», 1897). О ст^ р :Ч
ри закріпили скандальну славу автора і підтвердИли т%.
альне для цього письменника положення: « …А б со л ю т^ ^ ^ В
не існує… радість життя – саме в його сильних, ЖорСТо °Г° 3Ла
явах, протиріччях…» [699, с. 481]. Водночас вони б у л и ^ 1*^’
свідченням важкої хвороби митця, параноїдних перея^1*1″*
манії переслідування [834, с. 68-92]. Психічний матеріад^^
зофренічний імпульс, на думку К. Ясперса, дали у в ‘ Ціи’
А. Стріндберґа особливий результат – потяг до сповілят ДК^
■ ■ ■
«З жорстокою відвертістю він розголошує факти свогп ■«,
не жаліючи при цьому ні себе, ні інших. Через те у моральн
відношенні він не лише безтактний, але й цинічний °ц^
відвертість є пристрасна відвертість миттєвості» [834, с 135]
У творах періоду психічної нестабільності (вершина популяр
ності письменника) постають характерні для його хвороби типи
проблем (напр., антифеміністична) та яскраво специфічні прин
ципи художнього зображення – описові конструкції з відбит
ком психічної деформації. Згодом, у драматургії Стріндберга
1910-х рр. (див. п ’єсу «Соната привидів» [700]), у період ство
рення концепції «інтимного театру», оригінально поєднуються
риси символізму та експресіонізму. Це зокрема «гострота со
ціальних відносин і політичних ситуацій», конфлікт між зовні
шньою видимістю і сутністю людей та явищами життя, «авто
м ати зм » вчинків п ерсон аж ів [543, с. 26]. Містико-візіонерськии
компонент драматургії Стріндберґа зумовлювався як х ар ак т е
ром психологічних потреб, так і світоглядними у я в л е н н я м и про
багатовимірність існування: «Мої душі (характери) зберігають
сліди минулих рівнів культури і одночасно піддаються впли
вові сучасної, в них – уривки з книг і газет, клаптики свЯТК^ а.
убрань, що перетворилися на вбоге лахміття, зовсім як з
на душа» [699, с. 483]. Принцип колажу, закладений у .
рах героїв драматурга, як і принцип абстраіування («■
..Мої ЯРУ
горядні персонажі дещо абстрактні, це зумовлено тим,, ія°
ЛЮД11
у повсякденному житті, які виконують свої службові Ф ^ ^ В І
взагалі трохи абстрактні, несамостійні, вони ніби розкр
з однієї сторони…» [699, с. 486]), безперечно, впЛИН^ (а|З Р ‘
матургію 1910-х рр., що і дало підстави Б. Діболь,я?
Частий4
258 один із творів Стріндберга як «материнську пракліти-
рі,зугЗТЙеСіоністської драми» [765, с. 258]. Цілком логічно при-
кУеКСП^ що «експресіоністичний тип художнього мислення»
пУсТИТИ258] (існування якого ще слід довести) в якійсь мірі
[7б5>с’ сиГЬся з шизофренічним психічним типом митця, при-
сПІВВ м’якого Є А. Стріндберґ.
|(ЛЗД0 и В. Стефаника демонструють «життєвий ґрунт, на яко-
тали відомі нам новели… процес творення художнього
п ^ р 93; с. 22], а також, як вважає М. Коцюбинська, особ-
– тип творчості, адже «тут його світовідчування, його
*UetlU його маніфест… Тут «пам’ять душі», маніфестація орга-
К^ЄД ’ без найменшого фальшу злиття внутрішнього світу з
(І1ЧН0Іи’ „
матеріалом його творчості, з його героями… Тут можна говори
ти про тип епістолярної творчості» (курсив авторки. – А. Б.)
[381 с. 46]. Листи, що виконують функцію автокреаційного
відруху, ілюструють вагомі особливості психомоторики Стефа-
никового письма. Характер психологічних конфліктів у житті
(комплекс «талановитого хлопа», непорозуміння між батьком і
сином, професійна нереалізованість, страждання від передчас
ної смерті близьких), на думку О. Черненко, вмотивували ети-
ко-естетичний вибір В. Стефаника – пошук «за правдою в собі»,
визначили тематичне спрямування і світоглядний ідеалізм
[777, с. 26]. Епістолярій доводить, що зазначений ряд внутрішніх
конфліктів протягом життя письменника здебільшого усклад
нювався. Про депресивний (або знервовано-нестабільний) стан
Стефаник згадує в листах систематично. Зокрема перша згадка
Датується 6.11.1894 р. – у листі до близького приятеля Л. Ба-
чинського: «До всего цего я ще хорую на якусь хворобу, котрої
я ані мені не знакоме, ані братям-лікарям… Cos z nervami nie
1 troche anemii…» [694, с. 36]. Згодом, у 1896 р., у
Щос Д° ^ ^ ° Р ачевського: «За стан мій я не годен Вам писати.
Не богато на душі накипіло, а таке журливе і безконеч
н е дРапанє пером по папері загонить тоту сумовитість ще
пізній’ ЯК ПеРед тим>> [694, с. 62]. Депресивний стан (за
*еННям Діагн°зом лікарів – «невралгія»), спровокований відчу-
ц‘альн 5 Самотою У великому місті і жахливими картинами со-
час. ^контрастів , письменник намагався затамувати якийсь
°лем. У такий спосіб він ніби долав психологічну
бачений
ии Дух експресіонізму 259 Ш и н « а х б е з
прірву, що пролягла між ним і оточенням: «Лажу по
рІЖНИЦІ, ЧИ ЇХ ПІЯКИ зовуть першорядними, ЧИ П-рядііими”‘аХ f
по шинках, бо цікаво мені знати за них. Там так богато
так богато темпераменту, горя і сміху, як і по приватних
нях!» [694, с. 51]. Подібні зізнання у листі до В. Моранев^01*3’
від 15.12.1895 р. поєднуються з чорною іронією, пов’яз К0Г°
божевіллям і можливістю смерті. Алкоголь – d e l i r i u m 010 3
* ^РТК
«інше знання» існування утворюють стійку домінанту л
загалом близькі атмосфері творчості А. Стріндберга і С Пщи^
шевського, а отже, літературній моді на неврівноважений бо»*
вільний тип митця. Літературний характер зацікавлень с .І
ника особливо увиразнюється на тлі інших епістол кін я
1895-ш – початку 1896-го р. – раціональних, перейнятих громад
сько-політичними проблемами, критикою сучасників, міськи
ми подіями і плітками з мистецького життя (див. [694, с. 56])
Крім цього, вже через рік В. Стефаник спромігся дати логічне
пояснення своїм світським розвагам періоду адаптації: «Спо
чатку пригнітала мене возня великого міста і відбирала мені
всяку енергію, але тепер вже уходив-єм ся. По решті се доля
кождого, що над’їде з тихого села у в[елике] місто» [694, с. 83].
У 1896 р. Стефаникові навіть здається, що він схопив внутрішній
зміст урбаністичного побуту: «В Кракові всьо благополучно.
Біда схована в сутеренах, слабість в клініках, злодійство в ареш
тах. По улицях ходя лише самі порядні люде» [694, с. 83]. Амбі
валентне ставлення до міста (страх, відраза і водночас бажання
осягнути його зміст) – характерна риса Стефаникового листу
вання, у 1899 р. він пише: «…Місто ніколи не подобалося і те
пер ні. Я не люблю, як люди п ’ють у сто корчмах і як моляться
у сто церквах. Я не люблю, як діте одні граються у РинШТ0^
а другі йдуть як ляльки з няньками і мамами (…) Я не л
міста, бо воно завигідне, замашинне. Не встигне чоловік
ЄГО Р
тися, не встигне ще обома ногами на землю впасти,
якась машинка підоймає і не позволить навіть одного слов
зати. Ні плота, ні паркана, ні воріт аби стати та й пого ^
Одні проститутки ходять як люде, но і за то вони п0 jg99p-
[694, с. 169-170]. Не важко спостерегти, що лист віД с0иі°”
перегукується 3 концепцією Ґеорґа Зиммеля, німець ^фзйИ*
лога, натхненника експресіоністського світогляду Т
Част*»*
260 є байдужість і знеособлення людини мегаполісу, деваль-
коИсТ еТИЧНих цінностей перед владою грошей, «притуплен-
ваи1і0моЦІЙ і бажань. Осмислюючи процеси «атрофії почуттів»
«*» в місті, Зіммель також наголошує: урбаністичний ча-
^ 0стір «сприяє знищенню ірраціональних, інстинктивних
С°П^ ладних властивостей… і це пояснює жагучу ненависть до
СЗМ°коґо міста таких натур, як Рескін і Ніцше, – натур, для яких
seHfiicTb життя полягає саме у несхематичному…» [281,
и’зі8] Оп’Р СЙЛЬНИХ індивідуальностей знецінюючому імпуль-
С еликого міста соціолог вважає органічно гіпертрофованим
/й изьким до неврастенічного) і, поза сумнівом, приреченим,
«розвиток сучасної культури характеризується перевагою
І0го що можна було б назвати об’єктивним духом, над духом
суб’єктивним (…) У всякому разі особистість відстає усе більше
і більше від переважаючої об’єктивної культури. На практиці і
в туманних передчуттях індивід, мабуть, сильніше, аніж сам це
визнає, зведений до quantitй nйgligeable, він став порошиною
перед величезною організацією предметів і сил, що поступово
виманюють з його рук увесь прогрес, усі духовні і матеріальні
цінності, переводять їх з форми суб’єктивного життя в чисто
об’єктивну» [281, с. 324]. Міркування Стефаника і Зиммеля, в
основі своїй, симетричні. Втім, якщо автор дослідження «Ве
ликі міста і духовне життя» (1903) знаходить у механіцизмі ур
баністичного світу підстави для нової творчості, то Стефани-
ком «машинність» і «неприродність» урбаністичного простору
сприймається з гіпертрофованою відразою.
У цьому контексті варто наголосити, що подібні життєві
обставини і проблемно-тематичний матеріал викликали від
нині, якщо не опозиційні, художні концепції – Е. Верхарна і
• Стефаника. Перший був «спостерігачем відходу селян у про-
с ц0Ве місто як осередок здорових сил майбутнього» [384,
•ької натом’сть Для другого мегаполіс не мав культурософ-
РІДНкГЧУЩ0СТ1- ^ имволи нових суспільних відносин, що спо-
Ця в-10711 поетикУ обох письменників, – велике місто, залізни-
*3 °ела’ н°внй світ, натовп [384, с. 287] – у випадку
пРий;НИка актуалізувалися як «ніцшевським» відчайдушним не-
Материзн ЯМ МЄГаП0ЛІС* так ‘ пан’ чним страхом відірватися від
и (особливо його нервувала необхідність пересуватися
^ тРа
Чений д ух експресіонізму 261
L КОЛІЄЮ, про ЩО дізнаємося з епістолярних звірянь) О
знову виходимо на рівень власне психічних особлив Т* Є’ Ми
фаникового творчого процесу, що вмотивовують жи^ єСТвЄЙ °ге-
ціювання. е п°зи.
У листах до Морачевських і Бачинського Стефаник
ховує «утому, обезсиленє…» [694, с. 65], бажання «дістав П^ ‘
зелену траву і мовчати і не мати нікого, аби ставив які °Я На
питаня» [694, с. 75], часто вербалізує ексцесивні відчуття^*“
я не до людий; зараженим людям низькими болями і т ^
муками, котрих ані вповісти, ані сказати, ані убити не можна **
таким людям на святий вечір заказано сидіти коло стола ( )
хто дуже терпить, то хоче, щоби тим мукам ні кінця ні По
чатку не було і аби все були більші, страшнійші. Се одинока
радість» (курсив мій. -А . Б.) [694, с. 84]. «Заражений низькими
болями» – показова вербалізація психолої ічного пригнічення
відчуття моторошного «споду» свідомості. В. Стус, розмірко
вуючи над бісо-ангельською сутністю Достоєвського, прямого
предтечі експресіонізму, поставив Стефаника в один типологіч
ний ряд з цим «жорстоким талантом»: «Наш Стефаник – перей
шов сто смертей, падаючи в це пекло. Тому й довго мовчав –
втративши свідомість од цього вбивчого падіння – донизу низу»
[703, с. 324]. У вищецитованому листі до С. МорачевськоїСте
фаник не випадково асоціює себе з «псом переваленим», роз
повідаючи історію забитого собаки. Комплекс «хлопа», будучи
підгрунтям мотивації образу, проектує картину безн еви н н ої вини
і тривалого страждання, спричиненого безцільною радістю.
Зазначений психоемоційний комплекс супроводжує п и с ь м е н
ника також протягом усього життя, визначає особливості
чення життєвих ситуацій — як потенційного матеріалу творчості
Позиція спостереження, з якої подаються в листах житгев
актуальні події, а саме чергування внутрішньої і зовні
фокалізації [728, с. 147] (село – місто, «я» – світ), п’дп° Р ^ в:
вана контрасту «вертикального» і «горизонтального» в
«Так ми усі разом з лісом, з бабов Тимчихов, з дівчатами ^
ми творимо то, що житєм називаєся в селі, а що поза
називают люде поезією (…) От Вам окраєць житя наШЄГ0
Ви певне назвете єго поезієв і будете нас мати за 111 -ГІ0 >
Добре, ми щасливі до якогось часу. Але як нас сум Вам про нього будем писати, то Ви не називайте того
горе’а ‘‘ муков і горем» [694, с. 86]. Взагалі, декоративно-
пс^’^ннй компонент не властивий Стефаникові – як епістоляр-
^”„іврозмовникові й автору новел. Але в контексті суціль-
, узії об’єктивно-подієвого матеріалу листа і художнього
ної<<д ^ иСЛення, специфічно художніх форм, образів, акцентів»
пер«00 ^ 9] подібний критично-рефлексуючий розлам ВИ
РІ**’ еТичну вісь Стефаникових писань. Література, на його
лйІТЛФ^ ■ ….
їл/ веде до знецінення внутрішньої співпричетності жорсто-
Е ф е к т и в н о с т і існування. Натомість його оповідні фрагмен
т е епістолах концентрують гіпертрофовану об’єктивність
11 аждання і відтак сягають позалітературних завдань – своє-
Чного «будительства» селянської душі до самоусвідомлення
[694 с. 55]. За такої позиції поняття «літературна якість», «ху
дожня техніка» стають явищами вторинними, близькими до
стилізації. Адже «болю правдивого, сердечного богато не в сло
вах, а за ними, гет далеко за ними» [694, с. 135]. Очевидно,
М. Рудницький мав слушність, наголошуючи, що «Стефаник
має дуже мало рис професійного письменника» [636, с. 246].
У листах Стефаник ототожнює себе з людиною, яка постій
но відчуває жахливий бік існування: «Так мене житє розбиває
та так опоясує горем, що ледве тримаюся. Я не годен ступити,
аби не вчути страшної м елодії смерти, та й в моїй моці не є,
аби смерть прогнати, а житє наново привернути» (курсив мій. –
А. Б.) [694, с. 102]. Історія про білого і чорного метеликів, яку
Стефаник розповідає В. Морачевському в листі 1897 р., є сим
волічною проекцією на актуальну невідступність смерті: «Шу
мить коло голови моєї рій чорних мотилів… І я рвуся, пручаюся
>вШаи, утопюся в чорних хмарах» [694, с. 103]. Образи смерті,
фан°ЗП*ЗНаН01 ХВ0Р°^И’мотив нервової перевтоми в листах Сте-
ка викликані, як було акцентовано, глибокими внутрішні-
|**рясінн ям и, у першу чергу, відривом від життєвої місії
^ ОСТІ походження і призначення), що психологічно близь-
Ност^°3РивУ О. Кобилянської з материнською основою народ-
ДИст * ■ с- 147]. «Відірвався від свого пня, – пише він у
ду50°П^д’ 1897 р. до Морачевського, – від мужицтва і як лист
8елики Не Дзюся ще осени, але в’яну, ой жовтію. Мені треба
х болів і радостий, таких як болі, мені треба твердости,
в ч е н СиМйИИ д ух експресіонізму 263 роботи мужицької і надії по тій роботі. А я гину §0 .1
радости і надії я знаю, але не маю їх» (курсив мій. Ј 1
с. 128]. Не зайвим буде порівняти це напружене Ст ^
відповідати своїй життєвій місії навіть у стражданні з
ваними А. Стріндбергом «жорстокими проявами» Жи^ І°’аР0-
с. 481]. Останнє безпосередньо співвідноситься з таким *
НЄНТОМ СВІТОГЛЯДУ І поетики С. Пшибишевського, як «Огси^і
душа», що зрозуміло, – з огляду на активне творче спілкув ^
шведського і польського письменників [182, с. 211-214] б Г ^
розумінні Стефаника – своєрідне випробування свідомості ** ^
інтенсивності існування: «Та най тота свідомість Держиться’^
вершку життя, бо вона вершок сам життя. А хоть би у житло
самі болі, то все ті болі є найбільше щастє, бо то вершок життя
Правда, треба мати болі або радости. По-моєму, то так само
тяжко, біль великий найти як радість. Але обоє вони сходяться
і є майже то само є найвисшим виразом житя. Того житя, щ0
точиться цвітистими нивами і пнеся на камінні скали. Там
тішиться, а тут окровавлене пнеся на гору» [694, с. 130].
Стефаникове самоусвідомлення як людини, що її «житє роз
биває» та «опоясує горем» [694, с. 102], що притягує смерть і
нещастя, прямо пов’язане з пошуком автентичних «болів і радо
стей». Значну роль у самоосмисленні виконують включені в
структуру листа фрагменти потенційних творів, найчастіше
монологи і діалоги, які існують як компонент психічного світу
автора. Епістолярні скріпи-попередження про наступну «опо
відь у листі» рідко практикуються Стефаником (див. [694,
с. 62-63]; [694, с. 71]; [694, с. 101]). Можливий перехід до опо
віді, включеної в епістолу, – наголошення приреченості на
сізіфову працю, існування у муках, картання себе, що проекто
вані в образи («чорні хвилі», «мало сонця», «темнота») [694,
с. 133]). Домінування в листах зі вставною оповіддю гомодіє»
гетичного наративу не викликає сумніву. Витіснення епістоляр
ного автора за межі «сцени», на якій розігрується діалог-ситУа
ція, є складним психологічним відрухом: напоьнення внутр1^
нього простору зовнішнім стражданням світу. Симптома ^
що після такого «заміщення» письменник почувається
женим і навіть хворим [694, с. 125]. Уже в 1900 р- У лиС|^ р
О. Гаморак Стефаник спробував осмислити механізм по “м
264 , * ського позиціювання у творах: «Чому приходять на мене
рРрТ°РинИ, що я рукою не можу махнути, аби не згадати яко-
faK’ Г ПІННЯ руки чиєї, що схилитися не можу, аби не почути
госЬ ТЄ^б0лю чиєгось поперека, очима глянути не можу, аби не
,<коГ°СЬЯКИХОСЬ очий. що гляділи голодні на щось…?» [694,
1і0чут« Ще рік перед тим дещо самоірошчний, гіркий комен-
с Я такий паскудний, що як мені зле, то хочу, аби всім так
таР^ ^ ) \ я свою душу пустив у душу народу і там я почорнів
Е п у к и і слів не маю, аби-м все міг сказати, бо страшно за
3 ń а я т е трошки хочу жити» [694, с. 178-179J.
СЄ Не випадковим здається близьке зацікавлення Стефаника
емок> самогубства і смерті взагалі. В епістолярії зустрічаємо
кілька таких згадок. Приміром, співчуття до приречених на
смерть сухотників він пояснює так: « ..Вони [сухотники] в хво
робі своїй, в смітниках поганих, як шпиталі, відчувають вели
кий і сердечний біль, що мусять прегарне, свідоме житє кинути
в болото. І з сего боку вони подобаються, як подобаєся камінь,
що бренить зі скали в пресподне Грозне fatum в них подобає
ся» [694, с. 125-126]. Водночас «усвідомлене вмирання» само
губців Стефаник переживає як зраду своїй людській тожсамості:
«Ціла армія тих свідомо умираючих волочиться за мною. Во-
ию стоси м’яса мужицького, волію всіх ранених у брутальних
войнах, як такого одного, що свідомо вмирає, щодня потрош
ки, щодня з більшою свідомістю» [69ч, с. 182-183]. Відокрем
люючи біологічну смерть ві і складних психічних деформацій
(смерті свідомості), Стефаник особливу увагу новеліста при
діляє останнім. Пригадаємо монолог самогубця Томи з новели
«Басараби»: «Але я вам хочу уповідати, яка то мука є у того, що
тратиться. Такий чоловік аж має бути спасений. Бо ще за єго
живота з него нечисте душу викопує, отаки отак, що викопує»
І >с. 154]. ч и не свідчить подібне творче зосередження (і ка
тегорична відмова говорити про це у листі!) про схильність
ефаника проектувати «згасання свідомості» на себе9 Такі
^°тиви протягом 1899-1901 рр. стають нав’язливими відчуття
ми митця.
кРиз°ЗГЛЯНУВШИ ЄП’СголяР ^ Сгефаника 1899-1902 рр., періоду
к ВИх життєвих ситуацій (смерті матері, конфлікту з бать-
’ Пимш ш о загострення психічного стану письменника.
трачений д ух експресіонізму 265 У лютому 1899 р. «незрозуміла хвороба» викликає пр0п
цю і пережитгя «оргій якогось забутя», прагнення «спали^^’
якусь велику силу, що бушує в душі» [694, с. 170], змущує Tl* J
витися від кави і алкоголю [694, с. 176], а згодом призводи*^0′
невралгії у плечах [694, с. 179]. Повільне вмирання найдо^ 0
чої людини – матері, з якою Стефаник асоціює духовну ч
ту, приносить біль «цілої істоти тієї, що вражіня приймає»
туплення «змислів» [694, с. 185] і, знову, потребу «безвглядцИ’
го забутя» [694, с. 187] та необхідність вживати морфін [694′
с. 187]. Суттєві психічні зрушення припадають на 1900 р ЛИс’
ти Стефаника цього періоду фіксують хворобливі марення (-&
ним стежать «очі мерзенні» [694, с. 198], серце б’ється «затроене
життям» [694, с. 207], він блукає, як «самотна звір» [694, с. 199]
чи не маємо тут хворобливу трансформацію мотиву про «пса
переваленого»?..). Наслідок психічних потрясінь – соматичний
розлад: у квітні 1900 р. Стефаник фіксує незрозумілий стан ко
лись бажаного притуплення змислів (сидів у півсні [694, с. 212]),
у травні безособово констатує, що все «хоче мене відумерти й
лишити самого» [694, с. 213], у липні називає себе власним гро
барем [694, с. 218], у жовтні, зіставляючи своє життя із спокій
ним життям інших (родини Гамораків), значить про існування
«реального» і «нереального» неспокою – під тим другим маю
чи на увазі свій знервований стан (тут чи не вперше в епісто
лярії Стефаника увиразнюється категорія Бога як даруючого і
караючого [694, с. 222]), у листопаді він свідчить про «біль не
рвовий» [694, с. 225]. Згодом, саме у листопаді 1900 р., Стефа
ник переживає другий важкий нервовий напад (перший був у
лютому 1899 р.), наслідком якого є депресія і страх: «Тому тиж
день я дістав нервовий напад коло стола, по нападі приишла
сильна депресія, і я несвідомо перележав на столі кілька годин
Потім не міг-єм ходити і опанував мене шалений страх. Зоїр
дні я ледве волочив ногами і попав в отупінє» [694, с. 225]. Ub°^
ж місяця: «Я тепер притих якось, нічо мене не непокоїть,
знаю, чи воно так добре, чи зле?» [694, с. 227], «жию яК0С^ вЄ.
но. Здаєся мені, що дієся щось, що мене має роздавити і ^
чити, і під обухом сеї манії хожу…» [694, с. 227]; У
тепер переконаний, що щось страшне має прийти і мене ^
розбити» [694, с. 228]. Діагноз, який традиційно ставлять цпаДкУ> ” неврастенія, яка у XIX ст. сприймалася як стан
іД
йЛМ СтеФаНИКа маЄ хвилеп°Д’бний характер, раптові напади
МУ ’ . ої утоми чи недостачі енергії… викликаний виснажен-
* аДнерВової системи» [619, с. 95]. Не важко помітити, що хво-
Р° в0джуються посиленим серцебиттям, виснажують, після
приходить «затихання», згодом депресія і нав язливий
чоГ° перед неминучим нещастям. Подібний характер розгор-
° ня мають серцево-судинні захворювання, атеросклероз (на
Г0 Й хворіла сестра Стефаника). Такі ж симптоми супроводжу
ють на думку К. Ясперса, шизофренічні напади [834, с. 43].
Ј ,роба втечі від нав’язливого стану – зокрема переїзд до міста,
яке Стефаник органічно не приймав, вражаюча сповідальність
листів є наслідком поступового розвитку психотичної тривог и
Обмаль фактичних матеріалів (відсутнії ть, наприклад, ме
дичних висновків щодо перебігу хвороби) не дають змоги ство
рити повноцінну патографічну картину (Крім того, це не є ме
тою нашого дослідження). Втім, особливості творчого процесу
Стефаника, що супроводжувався ексцесивним станом («Не
пиши так, бо вмреш…»), як свідчить епістолярій, мають глибо
ку психотичну мотивацію, тобто можуть розглядатися як
зовнішній вияв травматичного досвіду дитинства. Останній
вплинув на життєву невлаштованість, надмірну чутливість і
безвільність (про які часто згадує Стефаник у листах), а також
схильність до депресивного ракурсу бачення дійсності, що у
кризові періоди загрожував стрибком у параноїдно-шизоїдний
стан. Потреба подолання психотичного процесу творчістю
(«Серце своє виплювати треба, аби не докучало» [694, с. 143]),
трансформувавши депресію в образному ряду, демонструє ціка-
ВУ особливість: увага письменника фіксується саме на неґатив-
Них в‘Дбитках баченого: зелені дороги – «моя» руда, безнадій-
стежка; ліс співає – чорна пісня, «як полотно на домовині»;
°нце ~ (як) павук – тче сиву павутину [694, с. 143]. До речі,
х На <<Депресивна» образність є часто повторюваною у пси-
°Кре 1Чно кризових ситуаціях і викликає закономірний стан,
3Лас^Лений письменником як «стратив волю собі» [694, с. 144].
СТЄфа ’ саме такий, негацшний ракурс бачення, мав на увазі
аби ,Ик> пишучи «Я такий паскудний, що як мені зле, то хочу,
С1М Так було…». Фіксація уваги на «темних проявах»
аЧений Дух експресіонізму 267 життя, «негативній» образності зумовлювалася і темгЛ
том письменника, і особливостями психотичних про
слушно зауважив М. Рудницький, «автор від темних Л °ІВ’ Як
попередників перейшов ДО ОДНОЇ чорної ЯК китайськ
графіці» [636, с. 239]. Подібні міркування зустрічаємо
М. Євшана, який чи не вперше констатував Стсфанико^^В
руєння творчістю»: «Буває – уродиться чоловік, і щЛе Є <<0т’
ані разу його око не проясниться. Неначе в проклятті я ^ ^ ^ І
явиться на світ. Душа його застелена сумом, що її пожирав П°
сонця, ані весни вона не бачить, і скрізь откривається ‘ ***’
нею тільки чорна прірва. Такою прірвою єсть вся творчість
фаника» [250, с. 213].
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Частина 4. РОЗТРАЧЕНИЙ ДУХ ЕКСПРЕСІОНІЗМУ
Наступна: 1.2. Життєві цінності (мужик / Бог)