На 1897 р. припадає зацікавлення Стефаника творами
С. К’єркегора – релігійного філософа, предтечі екзистенціаліз
му. Книгу відомого данця молодому письменникові порекомен
дував В. Морачевський [694, с. 109] (як і більшість тогочасних
знадібок культури). Релігійна сповідальність К’єркегора близь
ка сповідальності Стріндберга (останній цікавив Стефаника ще
у 1894 р. [694, с. 29]), але передбачала дещо більше за «оголен
ня» душі й об’єктивування психічних процесів. У філософа Сте-
фаник міг зустріти проблематику метафізичного жаху перед
втратою свого «я» [777, с. 127] в чужому (урбаністичному,
салонному, відірваному від грунту) світі; оозмірковування над
проблемою провини і подолання вини / гріховності через
усвідомлення стадіальності духовного сходження. Аді|й, за
С. К’єркегором, щоби «прийти до Бога, спочатку потрібно по’
долати естетичну, етичну і вийти на релігійну стадію людсько
го існування» [218, с. 80].
Мотив безневинної (точніше – неусвідомленої) вини є
ним із найвагоміших у творчості Стефаника, йому підпора
вані інфантильні образи «пса переваленого», «самотнок 1
дитячого страждання, сізіфової праці (селянина, пРиРоДИ’ника
тя) – найчастіше це знаки внутрішніх конфліктів письме
«Чи Ви не знаєте, наприклад, – пише Стефаник у 189 PJF
О. Гаморак, – таких людий, що мусять самотно жити (сК0 ^
мітовані, бідні інтелігенти в дірах і т. д.) і годувати себе іМ 1
ЧаСТИ«3 4 изками^ Сі люде як надиблють чоловіка, що хоче їх
своІЇ’и °г^ т0 е дуже вдячні. Таке зі мною і якби ще не було
„оСЛУ^-^офоти, то би було дійсно прикро» (кургив мій. – А. Б.)
Ш ^ 10] «Самоїдство», чорна гризота як покарання за над-
[ ^ ’ ° йність серця сусвідомленою провиною. Натомість «без-
мір«У ™ страж дання ди ти ни (новели «Катиуся», «Кленові ли-
не®и ^діточа пригода»), приреченість селянина на сізіфову
сТКИ>>’ хвороби, еміграцію («Камінний хрест»), покарання при-
лраиі^а смеріь (ДИВ. [694, с. 48]) – це страждання неусвібом-
Р°дИ {(онцептуалізація болю і страждання (важко погодитися з
Галізацією смерті» [777, с. 164]) відповідає засадам к ’єрке-
вської етичної системи, за якою «страждання – не принци
п о в о людська непридатність до щастя чи… просто неприємність
людського існування (подібне тлумачення було у Шопенгаве-
ра) це і не необхідна спадщина будь-чого створеного, що по
в’язується з якоюсь темною стороною у Бога (Шеллінґ). Для
К’єркегора страждання, пов’язане з випробуванням… Останнє
надсилається нам згори і покликане допомогти нам реалізува
ти власну самість, власну неповторну екзис генцію…» [218, с. 88].
Концепція страждання як очищення від зайвих нашару вань ко-
гелює і ідеєю Стефаника писати «і олу правду», пізнати і вия
вити сутність мужицького життя. Адже «вони, ті мужики, були
дітьми невинними, із-за дос татку землі вони могли щось люби
ти і носити повні пазухи ясного ідеалізму. Тепер вони не сміють
нічо любити. Хліба лишень, їди, одежі вини прагнуть, аби дуиіу
прогодувати За сими брутальними вимогами пропадає їх іде
алізм або тікає в саму глубину душі. Зо дна душі я его винесу
на світ божий і я буду його показувати яко силу і спасеня для
час» [694, с. 186].
Ідея стадіальності К’єркегора могла допомогти Стефаникові
* Розв язанні внутрішніх конфліктів, дати відповідь на вагом.
^ СТЄНЦІЙНІ проблеми, у тому числі проблеми інакшості жит-
місії (цю інакшість відчувала родина письменника: «…Див-
‘КНТиЯ Н3 Мене’ як на МР1Ю ЯКОГОСЬ житя, котрим вони ніколи
не удутЬ)> [694, с. 152]). Пориваючись до релігійної екзи
н у 11 потаємної, ірраціональної, ствердження інцивідуаль-
^< * * ів ен н о їісти н и [218, с. 87]), Стефаникспромпся шнокі
Миттєвого і творчого досвіду осягнути к’єркегорівське
аЧений дух експресіонізму 269 «етичне дотримування обов’язку» – В ЄДНОСТІ ІНДИВІПи„рг
і суспільного ідеалів. Якщо зіставити проблематику п ож ^^0
у К’єркегора (в есе «Страх і тремтіння» це етичний обов’^ТВИ
Агамемнона, що приносить у жертву доньку, і релігійний ‘ ЯЗ°К
Авраама, що кориться волі Єгови і заносить ножа над Ісаа*^
з мотивом жертви і безневинного страждання дитини у н К°^
Стефаника «Новина», побачимо, що письменника цікавив^***
пект деформації людської свідомості (згасання, падіння
свідоме, знеособлене існування) і ймовірності етичного н
НЄННЯ. Дещо прямолінійно про це говорить О. Черненко- С*(|
фаник «знайшов її [причину зла у світі] у браку душевної сили
стримувати свідомістю несвідомі емоції: думки, слова та вчин
ки. Для нього свідомість становила найважливіший аспект життя
людини» [777, с. 142]. Варто скорегувати цю думку: брак сю
жетів з етичним «поворотом» до свідомост. (у новелістиці у
згорнутих оповідях епістолярію) змушує констатувати, що саме
психічна деформація була першорядним об’єктом творчого
осмислення митця. Зосередження на незбагненних відрухах не-
контрольованого несвідомого людини (потяг до вбивства,
смерті, покарання, самоїдства), які можна розпізнати у кризовій
ситуації (що було знайомо Стефаникові), змушувало «обтина
ти» уточнювально-партикулярний матеріал [272, с. 404], уни
каючи сюжетних «заокруглень».
«Концентрація чуття», інтуїтивне, відповідне внутрішнім
психічним процесам відтворення серцевини драматичної ситу
ації призводили до фрагментарності фабули (що дослідники
розглядають на матеріалі зіставлення епістолярного задуму,
чернеток і остаточних варіантів низки новел [380, с. 44-52]),
і це створювало для читача додаткове навантаження – спрямова
не на реставрацію оповідної тканини. Чи не першою на цьому
наголосила Леся Українка, порівнявши новелістику С теф *Л
з незавершеним романом. Образотворчим чідповідником пр^
зи В. Стефаника, у цьому розумінні, є не зрілий експрес
Е. Мунк, а предтеча цього естетичного руху Ван Ґоґ, в дЈ)
ботах якого – «напруга пошуку. Вас тягне від однієї кар ^ ^
іншої і закручує у вир цього неперервного подолання, u
щоби робочі начерки або щось цілісне, але незавершене’ И.
швидше, окремі акти аналізу і синтезу. Добре, щ о в Ч
Части*а 4
270 ^ . майже все чуттгво ясно і предметно, причому в
Д°* _-J роботі, яка водночас постає і фрагментом жаданої доско-
к0,1< Tj і її втіленням…» [834, с. 205]. Взята для розгляду не-
1,3 я кількість картин Ван Ґога, як і мала кількість текстів
Ааника, не дає повного уявлення про індивідуальну автор-
мадеру, на як1й наголошує К. Ясперс Лише у повторюва-
СЬ*{; й навіть серійності (тематичній, образній, композиційній)
НОСТ1 и „ .
ципіснт готовии розпізнати монолітну «елементарну силу»
?Г72 с. 419] виражальності При цьому спостережене «пеое-
^иваїгься ніби якийсь міф і – за підкресленої реальності зобра
зи* – як щось трансцендентне» [834, с. 206]. Саме це зму
шує дослідників загострю вати увагу на екзистенційній
проблематиці, знаходячи прямі зв’язки між експресіонізмом і
екзистенціалізмом [777], а також на структурі міфу в основі ху
дожнього мислення письменника [576], – загалом накладаючи
обрані методологічні принципи (герменевтичні, структуральні)
на текстуальний матеріал і в такий спосіб виявляючи «вторин-
нумотивацію» Стефаникової прози. Продуктивний в літературі
XX ст. мітокомпонент, один із «замінників» класичного психо
логізму (напр , у Кафки Джойса, Маркеса), у прозі Стефаника
ніби винесений за дужки, притлумлений концентрацією уваги
на психічній деформації. Деформація як «недовіра до реаль
ності» [98, с. 80], як знаковий д ія експресіонізму «зсув» (кау
зального і дискурсивного порядку), що призводить до етично
го очищення, у Стефаника і Ван Ґога є наслідком складної
взаємодії психотичних процесів і пробудженої релігійності.
-Умовуючи результати порівняльних патографій у розділі
«Шизофренія і культура нашого часу», К. Ясперс зробив мето
дологічне припущення, що змушує процитувати досить веіи-
ного^РаГМЄНТ ^°Г0 P°®°™ повністю: «Ми живемо за часів штуч-
наслідування, перетворення будь-якої духовності у вироб-
0 і заснування… часу людей, які від початку знають, що
°НИ так-f ; с- „ . . .
’ оільше того, людей, які відрізняються зумисною
^ЧПл’ Н1СТІ° 1 Подробною, оформлюючою вакхічний досвід дис-
від 1Но,° ~ і які отримують задоволення одночасно і ві і того і
во,,, .0г°- Чи не мож е за таких часів шизофренія бути умо-
Нцх {{К°‘СЬ достовірності у тих галузях, де і за менш розбеще-
в 1 без шизофренії могла зберігатися достовірність
Трачений
пий д ух експрес.онізму 271 сприйняття і зображення? Чи не спостерігаємо ми певн’
довкола бажаного, але втіленого лише криком, робленим ТаНі(‘
том, самозадурюванням і самонакручуванням, удав’Г8аі1′
безпосередністю, сліпим прагненням до примітиву і На„ 11010
рожістю до культури, – довкола того, що істинно І до , ,,„ ! ;!і”
прозоро в окремих шизофреніках? Чи немає, за всіх відм’
тей настанов і запитів, певної спільності у всіх цих танцю °С’
довкола Стріндберга, Сведенборга, Гельдерліна і Ван г*11*
теософів, формалістів, примітивістів, спільності не;. п»ч-Л
го, безплідного, неживого?» (курсив мій. – А. Б.) [834 г у
«Танці формалістів», про які згадує К. Ясперс, натякають
спроби історичного авангарду асимілювати художній д о с в ід
божевільних і примітиву, відродити образ медіума (зокрема в
сюрреалізмі), знову відкриваючи у такий спосіб потенціал
сакрального. В контексті цих пошуків «лівого мистецтва» пси-
хоаналітик пропонує пам’ятати про суть автентичного, основу
інноваційності – шизофренічний субстрат, який інтенсифікує
творчий процес митця, примушуючи його до «самоспалення»,
адже психотичні процеси стають матеріалом творчості. Більше
того, К. Ясперс пропонує обрати цей психотип митця за кри
терій творчої ідентичності. (Пропозиція дослідника не є прин
ципово новою, якщо пригадати перші реакції на футуризм у
російській критиці поч. XX ст. Так, у трактаті Є. П. Радіна зву
чала думка про відродження футуризмом інтуїтивної, надчут
тєвої особистості, загалом близької до типу божевільного [618,
с. 4]). Подібну позицію у ставленні до експресіоністичного
світогляду поділяє з К. Ясперсом російський дослідник Д- Са-
раб’янов, вважаючи, наприклад, що психічна хвороба відкрила
М. Врубелю шлях до нових принципів деформації реальності
Зіставляючи фрагменти сповідальних епістол Стефан >
Стріндберга, Ван Ґога з експресіоністською маніфестограф
1910-х рр., помітимо глибоку внутрішню подібність дух ^
пошуків згаданих митців з концептуальними аспектами н ^
естетичного руху. Так, екстатичне відчуття Стріндберга^
дотримуюсь усіх поглядів, я сповідую всі релігії, я * ИВУИ!1І0В.
епохах, і я перестав бути самим собою. Цей стан дає н^ изЬке
не відчуття щастя» (цит. за: [834, с. 115]) – напрочуд
иЯ 4 торичному космізму експресіоністичних маніфестів:
^^сп осіб вираження не німецький, не французький. Він по-
«аеи ЬНИЙ. Він не лише завдання мистецтва. Він вимога
_ не програма стилю. Він – питання душі. Це – про-
ду*у. людськості. Експресіонізм існував за всі часи. Не було
бдема галу3^ яка 5 його пристрасно не створювала» [241,
10-311]- Велетні Стефаникових новел, в яких «чорні ноги і
С • пуки виглядали як прироблені до… цеглястого тіла» [693,
* Г1 22_] які* .«„ічАогрчніїин шмии дпголглтпоіингаяїкмлти^ стручувааплии ппіітт оз хчіголлпаа 1і ов#е*глгти.іьк*ти* _
С« руками ловилися землі. Втома валила їх, вони душили за
Мобою свої діти і ревіли з болю» [693, с. 106], близькі гумані
стичному гігантизму К. Едшміда: «Людиною нарешті знову ово-
оділи великі безпосередні чуття. Ось вона стоїть перед нами,
абсолютно первісна, уся просотана хвилями своєї крові, і по
р и в а н н я її серця так очевидні, що здається – її серце намальо
ване у неї на грудях. Вона більше не буде фігурою. Вона справді
л ю д и н а . Вона частина всесвіту, точніше, вселенського почут
тя» [241, с. 307]. Пошуки Ван Ґогом нової виражальності –
«Я намагаюся знайти ще простішу техніку, можливо, і не імпре
сіоністичну. Я хотів би писати так досконало ясно, як бачить
весь світ, що має очі…» [834, с. 197]-симетричні пошукам «жор
стоких проявів життя» Стріндбергом, «безлично голих образів»
Стефаником і постануть квінтесенцією духу експресіонізму,
який прагне виразити «новий досвід… в його оголеній даності»
(3. Красауер, «Про експресіонізм», 1918 [754, с. 346]). Всі вони
відчували «караючу руку невидимого» (Стріндберг), фатуму
(Стефаник), Бога (Ван Ґоґ) і потребу вибудовувати свою етичну
ПОЗИЦІЮ відповідно до сталих релігійних цінностей. Подібну
потребу зустрічаємо в групі німецьких художників-назарейців
початку XX ст., прямих попередників експресіоністичного руху
’с- 277], і безпосередньо – у творчості низки активних його
ників (Нольде, Кірхнера, Кандинського).
‘-Секуляризація і дезінтеграція свідомості митця (зумовле-
Мен?ИС0ЦІаТНВНИМИ>>, в основі психотичними, процесами), фраґ-
нНх аРИз°ваний світ [137], як і набір «улюблених» тем, пов’яза-
Прл гУманістичним (у ренесансному сенсі) контекстом –
т°вп м (примітив, натуральне), соціальним (урбаніка, на-
’ Соц‘альне «дно»), родовим (сім’я, спадковість) – і контек-
Р°ітРа
і ц Чений д ух експресіонізму 273
І ” <І-І349 СТОМ вселенським (народження, смерть, перетворенії
відповідно до чотирьох мотивів експресіоністичної а
«Сутінки людства», – падіння і крик, прокидання серця ‘ °г
і обурення, люби людину [138, с. 48], тобто ексцесивні 3аКли*
НЄНТИ зрілого експресіоністичного світогляду, були близькі^0**
тиці згаданих геніальних предтеч. Автентична психічна
га визначила характер експресії, типологічно подібне бач ^
себе (Людини) у Світі. Але виникає питання: чи могла пси***
тична інтенсивність їхніх пошуків закласти фундамент літ
турної (образотворчої) школи, забезпечити суцільність стиля*
роботах епігонів? Відповідь знайдемо у безпосередньому йіорр,
фічному і контекстуальному матеріалі. А. Стріндберг, пережи*.
ши період надзвичайної творчої активності, приходить до заспі.
коєння і навіть стильового унормування, Ван Ґог, відчуваючи
внутрішнє вичерпання і не чекаючи повного творчого «само
спалення», завершує життя самогубством. Стефаник приходить
до затяжного мовчання і в другий період свої ї творчості «відмо»-
ляється від катастрофічної о моменту і новелістичної напруш,
провідниками якої є діалог, побудований за нагнітанням трагіч
ного настрою, – розвиток теми розмови [тепер] йде від банал*
ного до істотного» [221, с. 163—164]. Протягом 1916—1933 до
Стефаник створив 20 новел (більшість із них протягом 1926-
1933 pp., у період загострення хвороби і паралічу). Чиж
свідчить характер мотивації сюжетів новел другого періоду і
кількість написаних творів про більш розмірений творчий про
цес – цілком відмінний від хворобливо збудженого і найпро
дуктивнішого періоду 1897-1900 років?..
Розглядаючи літературний контекст, М. Зеров у межах «і*”
кутської трійці» вирізнив три самостійні стильові вектори, W
важивши, що «манера і стиль М. Черемшини в його ранніх
чах взагалі рідні Стефаникові» [272, с. 421], але «перед н*
немовби Стефаник, що не до краю опанував свою метоД
[272, с. 422]. У творах повоєнного періоду еволюція Ч ер^И
ни відбувається у напрямі диференціації його індивідУ^^Б
стилю, він «значно відступає від Стефаникового звич^ш
Черемшини далеко більший естет і декоратор, аніж з сув°ІЩ
суто архітектурного Стефаника» [272, с. 426] – адже ^
стиві специфічно «поганське» світовідчуття і гедонізм. У омість «деформація» і абстрагування аж до «структур-
пості» людини-мужика (О. Черненко) зумовлювала особ-
Ссті реиепції його творчості сучасниками як позачасової і
ЛІ’В і1оНаднаціональної: «Стефаник: виводив свої нариси буква
н^,ТЬ ю мов афоризми, і люди не знали, чи дивитись на них
32 хлопський мужицький борщ, чи на панський десер», –
** М- Рудницький. І далі: «Селяни не люблять Стефаника,
^«пають, що він із них сміється, інтелігенти не люблять його,
гадають, що він плаче над селянами» [636, с. 2 %8 -2 4 9 ]. Нр-
зрзння побачити сліди «Стефаникової манери» у творчості
Ј Плужника, Г. Косинки і навіть М. Хвильового – це спроби
обрахувать експресивні підвалини його індивідуального сти
л ю з а допомогою еквіваленту базових тем (війна, голод, смерть,
невмотивована жорстокість) і технічних прийомів (зображення
затяжного психічного афекту, здатність одиничне підносити до
всезагального [821, с. 3 7 -3 8 ]). Але при цьому неодмінно зустрі
чаємося з характерним «розсіюванням» субстрату, духу експре
сіонізму-с у б ’єктивістичного тотального «я», що будучи абсо
лютним творчим матеріалом, протистоїть власне художній
«техніці».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.