Крім панфутуристичної концепції, не менше інтригував Кур
баса й аналітизм кубізму (взагалі, він не раз наголошував, іи°
ідеї малярства і музики мали на становлення «Березоля» най
більший вплив). Пояснюючи принципи творчої організаШ
акторської гри, Курбас часто вдається до аналогій з °бра:*
творчим мистецтвом: «…Всякі напрямки в м истецтві є рі ^ ^
стадіями одного того самого творчого процесу. Будь_яіа®^у
дожник скаже, що для того, щоб намалювати натура1
картину, йому треба спочатку зробити кубістичну»
Курбас припускається тут помилки, адже кубістична кар “
Частин3
282 міжним етапом до «повноцінної» (напр., натуралістич
не 11^°кіНцевим результатом (або процесом) розкладу, своєрід
ної)’ літичною редукцією ідеї картинності. Водночас він
1)0,0 ! е увагу на, безперечно, найвагомішому принципі нового
Ф°^ецТва, – покладанні часткового (руху в футуризмі, абстра-
МИ ания в кубізмі, безпредметної енергії кольору в супрематизмі)
^АоМ>нанти твоРення- «Коли, скажімо, для нашого часу тре-
ЯК б ло б підтягти сучасність, розгублену в символізмі, мо-
• мі напівтонах, певній змазаності форми, у певній акон-
ісгивності в мистецтві, коли треба було б відповісти на ту
іГ .ro.iv на ту потребу, яка з такого стану речей походила, – оче
нят*1 ” , – і •-
вИДно, шо мусив з явитися напрямок, який повинен був на одній
частині мистецького факту, тобто на частині майстерності
як такої, побудувати цілу теорію…» (курсив мій. – А . Б.) [426,
с 115- 116]. Йдеться, поза сумнівом, про «переміщення інте
ресу з предмета на спосіб його трактування» [58, с. 62], яке
характеризує авангардистські напрями початку XX ст. –
експресіонізм, кубізм, футуризм – що апелюють до інтелек
туально-аналітичного начала.
Витоки зацікавлення «частковим» у художньому творенні
Л. Курбас відносить до конструкцій Леонардо да Вінчі [437,
с. 126]. Цікаво, що подібне посилання зустрічаємо у відомому
трактаті «Про кубізм» А. Глеза і Ж. Метценже, які намагалися
знайти історичних попередників у теоретичному Обгрунтуванні
аналітичних принципів людського сприйняття, потреби засто
сування інтелектуального зусилля для опанування картиною
[153, с. 29]. Не менш цікаво, що саме у цьому трактаті подибує
мо базову метафору кузбасівської концепції стадіальності ми
стецтва- метафору поетапного долання сходинок у становленні
митця. Подібні «збіги» змушують припустити, що Курбас був
обізнаний не лише з практичними здобутками кубізму, а також
вивчав його теоретичну програму.
Зацікавлення «частковим», на думку Л. Курбаса, є наслідком
СПеиифінного світовідчуття. Останнє визначається характером
ЗМої Сторичної епохи: синтетичної (з твердо встановленою
“Икою [423, с. 125]) чи не-синтетичної (розріджений, неод-
– « ДЛЯ всіх тип світовідчуття). Синтетичними епохами
а вважати Середньовіччя, Відродження і сучасність, яка,
ітРачений дух експресіонізму 283 попри перехіднии період, мусить Д1ИТИ СВІТОГЛЯДНОЇ О«
ності, що і відрізнятиме сьогодення ВІД буржуазної е °СТаЙ-
еклектизмом, диференціацією [441, с. 753]. Сучасність Хі* д і
…..— а —– > Наго.
■
‘]
__І
мом як наслідком актуалізації художньої умовності. Ми
лошує він, «у своїх мистецьких тенденціях ближче ДО Се ‘
віччя, аніж до гуманістичних останніх віків» [435, с 58Ш
редусім за принципами роботи з матеріатом, антипсих ’ Пе”
u n u и я г п і г т і т м я іл л /я п іт я т т ії w n n w H K iY i і » ‘^ОГіЗ-
еДнь0.
Пе-
СТеЦЬк,
процеси, на його погляд, синхронні і на Заході, і в Радянск ш
Союзі, «і тут, і там художники підлягають законам еволі^р
так ідеологічного, як формального порядку, останнім часо
більш формального порядку» [442, с. 630]. Л. Курбас прекрас
но відчуває всезагальність та інтернаціоналізм нового мистецт
ва. Як слушно коментував ці особливості експресіоністичного
«духу» Ф.-М. Гюбнер, «експресіонізм по-братерськи зближує
душі й уперше робить з Європи тісну, замкнену як у Середньо
віччі, майже релігійну громаду» [186, с. 60-61]. «Ступеневий»
(поетапний) принцип творчого становлення (що актуалізував
ся також у театрі Ж. Кокто), як наголошує Курбас, є обов’язко
вим законом для мистецтва, оскільки «не перебувши органічно
футуристичного здвигу… не можна стати нашому сучасникові
конструктивістом. Не переживши конструктивізму у своїй
творчій роботі, не можна думати про справжню завтрашність
художнього продукту» [438, с. 681].
Суттєві зміни у розумінні актуальної епохи намітилися в
Курбаса у 1924—1925 pp., зм у с и в ш и осмислювати сучасний пе
ріод, п о – п е р ш е , я к зумовлене об’єктивними і с т о р и ч н и м и при
чинами «усталення певної перехідної форми побуту» [431 >
с . 293], що характеризується потягом глядача до у с т а л е н о г о м и
стецького к а н о н у – міметично-реалістичного, н а т у р а л іс т и ч н о
го. І, по-дру і е. з огляду на внутрішні стильові тенденції, як «ту
хий кут, в який мистецтво зайшло… який довів до самозаиЧ*
чення» [421, с . 199]. У такій ситуації, коли е к с п е р и м е н т а л ь ^
театр став зайвим («незрозумілим», «нецікавим» гл я д ^ ‘^
об’єктивних, ще позаідеологічних, причин, К у р б а с наМ^ су.
знайти нові принципи конструктивності. Вже у 1924 р. в)Н ^
мовував внутрішню еволюцію методології « Б ер езо л я» – віДсьКОї
ХОЛОГІЗМу через «перетворений» ПСИХОЛОГІЗМ-д о грОМаДЯН^ ] 5
доцільності й монтування процесу перетворення [431,с-
284 Ч« ТИІ® 4 щуючи. що поетапна еволюція цієї методології прокла-
ИаГ°Л° найяскравіш им сучасним українським реж исерам
ці 111 . jyj Терещенкові). На думку Ю. Блохина, особливо «ско-
ІЇ’ ‘ із здобутків трупи Л. Курбаса театр ім. Г. Михайли-
рйСТ щ0 розгорнув принципи динаміки, колективності дійства,
чеяка’ меТНості, ритму праці в мистецтві [79, с. 328]. Як пред-
6е3 v авангарду, Л. Курбас вважав, що сучасники живилися
СТЗ и технічними, а не світоглядними здобутками «Молодого
атрУ» * «Бере золя», тобто, у підсумку, сурогатами експресіо-
Т ичного стилю. (Пригадаймо, як М. Семенко не без сарказ-
Н констатував наприкінці 1920-х pp., що представники не-фу-
іпистичних інгруп не відкрили нічого принципово нового у
порівнянні з панфутуристами. Отже, принцип новаційності –
технічний у футуризмі, евристично-світоглядний в експресіо
нізмі – лишається безсумнівним критерієм авангардності).
JI. Курбас послідовно диференціював класичний і романтич
ний типи мистецтва. Перший, на його думку, характеризується
дотриманням абсолютних пропорцій, врівноваженістю, оскіль
ки властивий стабільним історичним епохам, і аналогічною
йому може бути правильна геометрична форма – наприклад,
куля. Другий тип (його презентують зокрема романтики та екс
пресіоністи) – бурхливий, хаотичний, однобічний («частковий»),
перебуває «на певній, але не крайньо-протилежній позиції до
мистецтва класичного…» [439, с. 82], подібний до правильної
геометричної фігури, похідної від кулі. Але сучасне мистецтво,
вважає він, є діаметральною протилежністю класиці, це мис
тецтво «є певною фігурою з площин і ліній, тримірне, воно три-
вас 1 в просторі, і в часі також» [439, с. 83]. Згаданий (третій)
є історично повторюваним, що дає змогу простежити його
У Різних періодах історії культури, передусім у момент «стику
ДВох епох, коли життя ще не утвердилось» [439, с. 84], тобто не
фабуло ознак романтичної чи класичної домінанти. Одна з ваго-
тов’ °ЗНак цього третього типу – підпорядкування вияву момен-
До вПливУ• У розумінні сучасного мистецтва Курбас близький
(ф ^ ч ь к и х активістів (лівих експресіоністів) – групи «Action»
g ‘ Фемпферт, Й. Бехер, Л. Рубінер, Е. Толлер, Л. Франк,
Ф°Рм ЄНКлевеР)’ для творчості яких були характерні зламана
> Посилене абстрагування, гіперсуб’єктивність, відмова
>0іт
Речений д ух експресіонізму 285 тя» (л. гуоінер^, концентрованих узагальнень духу Суч
тобто сучасності, переломленої у настроях часу [566, с °Сі^
Близькість до активізму особливо показова у ставленні Ку
ге, «зневага» до реалістичного «канону» як домінантного в
українському театрі. Останнє можна було б вважати типовим
авангардистським жестом заперечення, втім, роз’яснювальна
культуртрегерська робота свідчить про усвідомлену деструкцію
реалістичного канону (як нормативного для українського сприй
няття) – в літературі, режисурі, акторській діяльності. Як пред
ставник «лівого мистецтва», Курбас переконаний, що психо
логізм (реалістичний, і модерністський) супроводжує етап роз
кладу театру, оскільки наслідує переживання (див. рефлексії з
привиду п’єс В. Винниченка [412, с. 190]) Тенденція реалізму
до «законсервування побуту» [432, с. 370], презентація світу як
безпосереднього враження від життя, «поверхово побутового
м’яса» [417, с. 757], шаблонність психолог вму в побутовому
театрі, н а думку Л. Курбаса, постають найбільшою небезпекою
для молодого мистецтва, особливо за умов перехідного періо
ду. Адже нерозвинутий глядач прагне естетично впізнаваних
тем, усталених прийомів, жанрів, сюжетів; обивателю взагалі
властиво «любити сире, натуральне, саму голу натуру, або при
наймні її імітацію… [оскільки] він вічно і завжди спожива
життя, але він його не творить» [438, с. 686-687].
побутового реалізму в другій половині 1920-х рр. цілком ^
номірний для українського мистецтва, яке, в силу багатьох
ричних причин, не має традиції спадкоємності літерату ^
шкіл і напрямів. Не важко побачити, наскільки сУгол°СН1іЦОдо
басівські думки міркуванням експресіоніста К. Ьдшм!да… [ЦЄ
німецької ситуації 1910-х рр.: «У нас ще немає траДии ‘ |
частина
4
286 твердого рідного грунту, на якому в процесі органічного
< аййЯ розвивається ідея» [241, с. 301]. У нації «без грунту»
*Р°4 с 650], без тяглої традиції увага діячів мистецтва зосе
їсться на розробці постійному «нашаруванні» культурного
^ V і в УкРаін1 ^ого ппезентуї глобальна, але поверхово
ислена естетична система – реалізм. У такому контексті
°сМ рИМентальний театр приречений на небуття, адже «дух
Є нстрУктивн0СТ’>> абсолютно чужий глядачеві, що зростає на
М істи ч н и х шаблонах, «конструктивізм у сценічному оформ-
^Є1 ні він ще може прийняти, і то тоді, коли той перестає бути
конСТруктивізмом, робиться естетичною формою» [438, с. 686].
Цим пояснюється і компромісний напи,експеримент у драма
тургії (М. Кучіш, Я. Мамонтов). Саме поворотом до реалістич
ного канону зумовлена, за КурЬасом, «дешевість» радянського
мистецтва [414, с. 653] другої половини 1920-х рр.
Е во л ю ц ію концепції Леся Курбаса неможливо уявити без
сценічної її апробації, адже ще на початку свого існування «Бе
резіль» декларував рух, мінливість, невс гояність, – словом, ак
туальність і стильову динаміку. Ві а експериментальної поста
новки п’єси Ґ. Кайзера «Газ» (у 1923 р.), ь якій акцент було
зроблено на людині екстенсивній, Людині з великої літери [424,
с. 572], тобто на світоглядних принципах експресіонізму, до по
становки «Народного Малахія» і «Диктатури» перемістилися
акценти режисури, але незмінним лишився цух експресіоністич^
ності та експериментальної пешиості. Світоглядна цілісність
експресіонізму підштовхувала Л. Курбаса до проблеми концен
трованого вияву / впливу і концентричної єдності постановки,
яка пропонувала б глядачу відчуття певної цільності (на проти-
“иГУ психологічній роздвоєності, розтроєності реалістичного
театру [433, с. 442] або модерн^тського театоу еклектики і сти-
11111 [438, с. 687]). Оскільки замість психологічної або нату
ралістичної деталі експресюні зм запропонував узаі альнення
існих явищ. – «персонажа оголяти доти, аж доки црама-
н«х НЄ Д0Х0ДИВ «сутності», централізованого імпульсу соціяль-
Пеп ВЧИНк*в>> [65, с. 121], – театр пореволюційної доби стояв
Єг>ох °Нтолог’чними пошуками: світогляду, Пюдини, стилю
ві ^ ваРто говорити, що подібні пошуки докорінно
3Нялися від шукань реалістичної школи 1870-18У0-х рр.,
Чений дух експресіонізму 287 як і від «алхімічного сполучення» старої (етнограф у
стичної, мелодраматичної) театральної техніки з новим
люційним) змістом у 1920-х роках?..
Робота над відомою п’єсою Ґ. Кайзера, можна вважат.. 1
була для Курбаса-режисера надто складною, адже драматиИ’ Не
текст сам по собі становить плідний матеріал для сиР„-
літв____ т т ч ________ ……………. ЦСНіЧЙОГоення (див. [310]), вирізняючись зібраністю, цілісні
правильною симетричністю, декларованими експресіоніс ‘
[146, с. 152]. П ’єси Кайзера – взірцевий приклад експрес^?
стичної драми, що відповідає ідеологічним запитам радянськ
го часу початку 1920-х pp.: ультрасучасний зміст (конфлікт мі*
капіталом і масами, стихією і людиною, інстинктами і гумадіз
мом), «безтілесність» персонажів, абстрактність, «умоглядний
схематизм» [152, с. 4] близькі агітаційним жанрам радянської
доби. Водночас ці п’єси демонструють інтенсивні формальні
шукання, викликані духовно-сутнісними мутаціями початку
XX ст., і у своїй аналітичній «частковості» споріднені кубізму.
(Не випадково у передмові до російського видання творів Кай
зера літературний критик припускає, що експресіонізм є спла
вом кубізму з футуризмом [152, с. 7]). Проблемно-тематична
спорідненість експресіоністської драма-’ургії щодо української
ситуації «перехідного періоду» сприяла актуалізації постано
вок творів Е. Толлера, К.-А. Вітфогеля, Е. Мюзама, Ґ. Кайзера
також театром ім. І. Франка, російськими та єврейськими сту
діями [124].
«Газ» і «Корал» Ґ. Кайзера могли інтригувати Л. Курбаса в
аспекті заповнення специфічних «порожнин» е к с п р е с іо н іс т и ч
ного тексту за рахунок умовності жесту і « п е р е т в о р е н н я ,
звернення до машинерії, складних конструкцій (проекти В. Мел
лера) – і в такий спосіб увиразнення індустріального па
нової доби. «Корективи» сценічного втілення, з а п р о п о н
Курбасом, як відомо, викликали приголомшення і навіть н
міння глядацького загалу. Але ж відмова від сценічного ^
ралізму, стилізація гротеску, розклад ц ен тральн и х
«рефлекси», широкі алегорії [152, с. 7], оголення еМ°ц” а |-yg6,
бували достатньо вишуканого, підготовленою глядача‘ нці
С. 76], ГОТОВОГО ВІДМОВИТИСЯ у своєму естетичному 0 наТу-
від ти п ізац ії, психологізму реалістичного театру і Д°м оКів-
ралістичного начала мистецтва перших пореволюШ11 1
Части*3 4
288 йота Курбаса над п ’єсами Миколи Куліша мала свою спе-
оскільки режисер звернувся до них у період так звано-
ЦІІ<^іК пеходу». по сУІ’і> повернення до реалістичного відобра-
110 (< і психологізму в драматургії 1920-х рр. (Так, не викли-
^ їо д н и х заперечень приналежність п ’єси М. Куліша «97» до
КїЄ стичного канону – з такими фундамснталвними принци-
Ре яК типізація, розгорнуті характери, соціально-психологіч-
“^мотивація вчинків героїв тощо. Спроба інтерпретувати, на-
113 клад, сцену канібалізму з точки зору впливу експресіоні
стичної поетики, на наш погляд, є некоректною, оскільки, з
огляДУ на історичний контекст, подібна сцена не характеризує гь-
я цбразним перетворенням, а є наслідувальною, на відміну від
подібних тематичних моделей у ліриці П. Тичини, позначених
мволістичним перетворенням через сугестію). Оц:нюючи та
лант М. Куліша як безперечний, видатний, Л . Курбас, водночас,
констатував, що його п ’єси відбивають актуальну тенденцію
глядача до переживання. Відтак драматург наслідує у своїй сти
льовій манері натуралізм і психологізм, характерологію старої
реалістичної школи, почасти ускладнені в модерністському те
атрі меж століть, тобто «користується старими формами теат
ру для цілком нової ідеології» [434, с. 522-525], що, на думку
експериментатора Курбаса, є неприпустимим при відтворенні
побуту перевідного часу, цілком нової ідеологи і психології гля
дача. Постановницька робота над драмами М. Куліша вела до
вивільнення потенціалу «умовних компонентів» і енергії гро
теску у п єсі. Відомо, що при постановці «Народного Малахія»
РЄЖИСЄР ВНІС СУТТЄВІ Структурні ЗМІНИ, а ТЄХНІЦИСТИЧНІ КОНСТ
РУКЦІЇ В. Меллера посилили антиутопійний паю с твору. Як
писав Ю. Смолич, «халатом божевільного М алахій великою
!?Р°ю має завдячувати режисерській трактовці п ’єси – Лесеві
Р асові» [673, с. 370], що, поза сумнівом, де структуру вал о
в Нии намір драматурга до типізації героїв. Сам М. Куліш у
бота* На театРальНОМУ диспуті 1929 р. наголошував, що ро-
3 ^УРбасом є динамічно творчою і максимально корисною
УНЬ0ПЗ *Ґ Митця [406, с. 467].
СуЧа 38 ЯЗКУ 3 Цим потребують суттєвих уточнень твердження
лу др^ИХ л*теРатурознавців щодо авангардистського потенціа-
аматурпї М. Куліша. Л. Танюк у передмові до двотомного
Ц аМе,1ИЙ дух експресіонізму 289
1349 видання творів драматурга справедливо наголощує.
ши всі тимчасові оцінки, нині маємо говорити пр0
ліша як про основоположника нової української д а Ик°лУ Ку
шого театру він важить не менше, ніж Піранделло **’ДЛя на-
італійського, Юджін О ’Ніл – для театру США і -ерг0^ Я ТеатРу
для німецького, Жироду та Ануй – для театру франЬТ^ | ^ И
[711, с. 10]. Дослідник вбачає заслугу драматурга в УЗЬК0Г0)>
реалізму нової проби у п ’єсі «97», в експерименті з Р° іробці
фарсу і побутової комедії, у створенні п ’єси-розвідки?НРаМи
тична соната»), здійсненої «на основі принципів експ
стичної драми», і «чисто авангардистської п ’єси «Вічний б’08*
[711, с. 12]. Якщо з попередніми твердженнями дослідника УНТ>>
на погодитися, розглядаючи драматургію М. Куліша у діахронГ
ному літературному ряду і враховуючи момент стилізації то’
останнім неможливо не посперечатися. Адже драматичний тві
«Вічний бунт» має ознаки «виробничого жанру», соціального
замовлення початку 1930-х рр., а топологія героїв і конфлікту
зумовлена скоріше неоромантичним світоглядом автора… .
М. Кореневич, розглядаючи специфіку гротеску у творах
М. Куліша, доходить висновку про те, що умовність у його дра
матургії «створюється не так часовими межами драматичної дії
чи екзотичним або фактичним місцем дії, як узагальненням,
типовістю» (курсив мій. – А. Б.) [347, с. 37] Також Я. Голобо-
родько обґрунтовано доводить, що в основі театр Куліша «ви
являє ознаки традиційного художнього явища – характеротво-
рення. Сформулювати живий, рельєфний образ, змоделювати
символіко-узагальнюючий характер, «намалювати тип» – скла
дало Кулішеву метаідею драматургічного творення», а з-поміж
рис модерністської поетики дослідник виділяє розмивання гра
ней між реальним та ірреальним, абсурдизацію художніх подій
та вчинків персонажів, підкреслену умовність певних худ°*ніх
реалій [155, с. 37]. Це дає підстави розглядати драматург110
М. Куліша у межах реалістичного типу мистецтва (у
Ж.-Б. Мольєр – 1. Карпенко-Карий – В. Винниченко), а сПЄЦ^ ‘м1І
її новацій осмислювати в аспекті ускладнення м одерністсь
і формалістичними компонентами. -ф
Чи можна застосувати до драматичних творів М- У
термін JI. Курбаса «експресивний реалізм»? Н азиваю чи «
290 Части*^ длізм» формулою діяльності «Березоля» у 1927-1928 рр.,
Рс з0СЄреджуе увагу, по-перше, на ідеологічно-естетич-
КУР^а° „унті і, в ДРУГУ чергу, на особливостях стильових
но^У П1Ј 0дночас це поняття мало синтетичний характер і по-
р1ЩЄНЬ- “ підтекст’ адже в ДРУ’ ій половині 1920-х рр. «з чисто
^■”‘^ког0 конфлікту футуризм – реалізм мали намір зробити
Ml,CreL г політичний» [117, с. 448], і ситуація вимагала пошуку
1(0 м існи х ріш ень. «Експресивний реалізм », на думку
К°М”Р° «опертий не на індивідуальний, а на соціальний
Я’ ^ опертий на активне, а не на пасивне світосприйняття і
^ е н н я до життя, цей принцип в основі діаметрально проти-
I ий тому, що У нас розуміють під «реалізмом» (побутово
ур атлетична й психологічна форма). Відміняючись у гротеск
чи в урочисту монументальність, цей принцип залишається, і
для наш ого часу він єдиний, що може встояти проти стабіліза-
торських і реконструктивних тенденцій нашого мистецтва» (кур
сив автора. -А . Б.) [418, с. 704]. Відтак крізь призму курбасів-
ського «експресивного реалізму» драматургія Куліша могла
розглядатися тільки як геніальна видозміна реалізму — усклад
неного гротеском і монументальн стю соціального патосу.
Говорячи про схильність М. Куліша до «гранично гострих
зіткнень, максималістських характерів, експресіоністично ви
ражених почуттів…» [155, с. 23], Я. Голобородько, безпепечно,
має слушність. Втім, остання з визначених рис поетики не по
винна автоматично переноситися на всю естетичну систему
Драматурга і визначати стильову домінанту експресіонізму. Де
формацію свідомості героя, наявну у п ’єсах «Народний Ма-
лахщ», «Зона», «Патетична соната», варто відрізняти від екс
пресіоністичної деформації як принципової редукції людини
До Функції / властивості / фаху і соціального стану. Подібна ре
дукція була тільки намічена окремими творами А. Стріндберґа,
ф- Ведекінда, В. Винниченка, але повноцінно реалізувалася
які Є ЗГ0Д0М У Ґ- Кайзера, А. Ш трамма, Б. Брехта – драматургів,
1 °брали «часткове» за сутнісне. М етонімічна (в основі своїй)
Дія вивільнила психоемоційний потенціал «часгкового»,
стп С^ГГЬ ®УДЬ’ ЯК01 редукції катастрофічна, твалтівна. Для ілю-
УніїЬ U Візьмемо. напр., автопортрет Е. Кірхнера у військовій
°РМІ * без руки на тлі легко впізнаваного бордельного
>«* аЧЄНИЙ дух експресіонізму 291 ін тер’єру – Е. Кірхнера, який під час війни не втрача
щ об усвідомити основну етико-естетичну пропозиції^ ”
сіонізму: «часткове» змушує до повернення у «прир0дн Є.К°пРе-
через емоційну витратність (шок, переляк). Візійність,ИИ>>СТа,і
Ф . Кафки також є наслідком сутнісної редукції людинуТв°Рах
свідомого з його непояснюваними законами. Подібний Д° Не
мічний «зсув» (у Курбаса – «здвиг») підносить « л ю д с ь к ^ 0*1’’
людське», стимулюючи виникнення нової техніки – очу’ НаДТ°
(В. Ш кловський), а-алієнації (Б. Брехт) [266, с. 134] Пе НЄННЯ
рення (Л. Курбас). РЄТВ°‘
Принципова відмінність етичних пропозицій експресіоніз
м у (від хронологічних попередників – реалізму І символізм ї
стирається вже наприкінці 1910-х рр., породжуючи стилістичні
ерзаци. «Те, що було вибухом, перетворюється на м оду,-запи.
сав у 1917 р. К. Едшмід. – … Зникає новизна, коли є наслідуван
ня… Свідома наївність є річ жахлива. Ш тучний експресіонізм –
погане вариво, люди зі штучним настроєм мають в собі щось
машиноподібне» [241, с. 312]. Наслідування експресіонізму в
плані художньої техніки в країнах, віддалених від епіцентру
цього ідеологічного руху, не закріплює експресіонізм як стильо
вий напрям у творах епігонів, а стимулює подальше руйнуван
н я світоглядної концепції, основою якої є майже релігійний
патос. У світлі попередніх міркувань думка про те, що В. Вин-
ниченко і М. Куліш, «удосконалюючи с в о є р і д н і с т ь своєї худож
ницької системи, органічно злютували у своїй творчості реалізм
із натуралізмом, символізмом і експресіонізмом» [765, с. 288],
унаочню є потуги сучасного літературознавства відновити розі
рваний модерністський дискурс шляхом методологічних маніпу^
ляцій. При цьому свідомо притуплюється дослідницька ув
не диференціюються експресіонізм як світогляд, експресивмсм
як ознака стильової манери (або тональність [155, с. 29])1 с
ЛЬОВІ принципи експресіонізму (« е к сп р е сіо н іс т и ч н і ТПЄН ”
[542, с. 30]), щ о стали набутком усіх без винятку єврС)ПЄИС^’ ^
театрів XX ст. Хоча вже у 1920-х рр. Л. Курбас дав чи неП^ У) {
спробу обґрунтування і розрізнення «психологічних з
«формального методу» експресіонізму [438, с. 688]. сИцте’
Під перш им Курбас розумів «дух к о н с т р у к т и в н о с т і » ^ ^ ,
тичний світогляд, що надає «концентричної ц і л ь н о с т і »
Части*3 4
292 дукту, зосередження на ідеї, аналітичну установку, домі
шу *Р актИвного, перетворюю чого начала, які зумовлю ю ть
ня рЄЧі (людини, ситуації) у певному ритмі і скеровують
п*«а „иХовання громадянської психології [415, с. 237]. Щ о ж
на”ь пмального методу експресіонізму (об’єктивація жесту,
Д° . перетворення, споріднена «очудненню» [425], поетика
ТбХ дефоРмац’‘’ монтаж, патос монументалізму), то він є ди-
зС2 н и м , підпорядкованим актуальним завданням, відповідає
пасивності соціальних змін, тобто характеризується відкриті-
•тю на відміну від консервативної методології побутово-пси-
холигічного театру. Завважимо, що для самого Курбаса як
митця експресіоністичний світогляд і формальний метод є не
тривним цілим. Формулу експресіонізму, за Курбасом, зосе
реджує в собі «образно дієве перетворення дійсності, що… ви
являє саме реальне, те, чим живе революційна сучасність –
стремління, воля, динаміка, здвиг, проекція» [413, с. 610]. Це
лише підкреслює, що для експресіонізму, більш ніж для будь-
якого іншого авангардистського напряму, характерний потяг до
цілісного й універсального, майже релігійного зразка, світоба
чення.
Отже, не заперечуючи внеску М. Куліша у становлення новіт
ньої української драматургії, слід диференцію вати поняття
«лівий (експериментальний) театр» щодо актуальної для репер
туару такого театру драматургії (М. Куліш, І. Дніпровський,
Я. Мамонтов, згодом І. Микитенко). Постановницькі принци-
пи Л. Курбаса, що поетапно розвивалися від експресіоністич-
Н01 Д о конструктивістської методології, значно випередили
Розвиток новітньої української драматургії. Останнє і зумов
лювало потребу перекладу драми експресіонізму, роботу над
аДаітгаці(‘іо широких епічних полотен (напр., поеми Т. Ш евченка
ЧЦамаки»), над синкретичними виставами на кшталт «Жовт-
ДигЬ 0гляДУ». Також слід відзначити, що Л. Курбас, послідовно
нИць <<театР>>’ «Драматургію», акторську і письмен-
що У Р°боту над матеріалом, мусив транспонувати образо-
С принципи нового мистецтва в режисурі. Подібний транс-
еКсі) Техніки кубістичного малярства, конструктивістських
°ДНаЄ^ИМЄНТ’В ^ікассо і Татліна з тривимірними об’єктами,
’ Не заважав режисерові, а лише допомагав поглибити
Чений дух експресіонізму 293 формалістичну тенденцію «відчуття матеріалу» та об’
вити пластичний нахил у «Молодому театрі», а згодод^’ВИч’
рукції перетворення (як граничної умовності) і <<са Конст-
нього впливу елементів театру в «Березолі» [437, с по-, СТат’
Осмислюючи проблему експресіонізму в українській *
ратурі, малярстві, театрі, слід визнати слушною д у м Л*Те’
термін «експресіонізм» може розглядатися пише як «пп 140
нии засіб, якии щоразу виявляє свою недостатність але
таки є необхідним узагальненням реальності, пов’язаної
т и м століттям» [859, с. 46]. Складна ситуація переоцінки цінїГ
стей періоду межі століть (кінця XIX – початку XX ст.) вплин ‘
ла на формування параноїдального типу творчої свідомості
а згодом сплески надмірної і неконтрольованої агресії (війна
революція) накопичили типологічно близький такому світогля
ду матеріал. Україна, як переконані сучасні дослідники [353
с. 33], [124, с. 462], мала більш ніж достатньо підстав для ста
новлення оригінальної версії експресіонізму, про що свідчить
зокрема активне зацікавлення вітчизняних митців німецькою
лірикою і драматургією у 1920-х рр. Втім, полеміка довкола ролі
культурної традиції, у тому числі модерністської спадщини [237;
404; 357; 358; 817] у становленні сучасної української літера
тури, порушувала більш значущі для молодої нації питання, –
насамперед проблему фіксації, достовірного зображення нако
пиченого під час глобальних соціальних зрушень каузального
потоку. І аж ніяк не його «перетворення» (Л. Курбас), не «опромі
нення реальності світлом ідеї» (Е. Толлер). Брак цілісного світо
гляду, філософічності й аналітизму в літературі цього періоду,
спорадичність художніх пошуків – найчастіше у горизонталь
ному вимірі «зображення», відсутність безпосередньої ДУх0В
ної і стильової спадкоємності між п и сь м е н н и ц ь к и м и поК° ^
нями (або інтерпретація «боротьби генерацій», нагальної
становлення групової тенденції [118], виключно в іДеоЛ°кД/)^
му плані) вирішили долю експресіонізму як стиль*
му в українській літературі. Відтак можемо юворити про ^
ного предтечу В. Стефаника [200] і достатньо проДУ10^ ^
теоретиків і режисерів Л. Курбаса і О. Довженка
нього – з певними застереженнями [641]), які значно ^
ли «активістичну» концепцію експресіонізму. Де-ФакТ°
Частин3 4
294 ^ біля витоків нової соціальної і мистецької формації,
6ува1°чИ<<веЛикого експерименту», згадані митці виступили пря-
п°ЧаТКспаДі<осмцями експресіоністичного руху і потужними
м(,мИ ^захорами його теоретичних засад.
Ре° ^ а^ н°ідальний тип свідомості, цей субстрат експресіоні-
чцого суб’єктивного духу (релігійної екстатичності, все-
стИсьКОї є д н о с т і, есхатологічної візії історичного моменту),
ЛЄ аїн сь к о м у мистецькому дискурсі 1920-х рр. був притаман-
^ лише творчо одержимим особам. Експресіонізм «як духов-
н – рух, – за слушним визначенням К. Едшміда, – не видає ре
цептів Він підпорядковується лише організуючому почуттю.
Оскільки рух уже відбувся, його теорія починає діяти заднім
числом» [241, с. 311-312]. Отже, як художня техніка, з харак
терним набором інноваційних для 1920-х рр. прийомів, екс
пресіонізм позначився на драматургії М. Куліша, Я. М амонто
ва, І. Дніпровського, у виставах Театру ім. 1. Франка. Ознаки
поетики експресіонізму можна простежити у ліриці і прозі футу
ристів (М. Семенко, Ґео Ш курупій) або їх симпатиків (В. Чу
мак, В. Еллан-Блакитний), що, напевно, доречно характеризу
вати в окремих випадках як експресивність. У драматургії 1940-
1950-х рр. досвід експресіонізму був творчо переосмислений
І. Костецьким – вже у контексті неоавангардистської драми.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.