Мета: повторити знання учнів про стилістику, фонетичні, лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби стилістики, удосконалювати вміння визначати стиль мовлення й стилістичну роль різних мовних засобів у тексті; розвивати навички роботи з текстами, уміння робити лінгвістичний аналіз тексту, навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; виховувати дбайливе та уважне ставлення до рідної мови. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексика: уживання синонімів, стилістичне забарвлення слів. Орфографія: правопис лінгвістичних термінів. Міжпредметні зв’язки: Література: особливості поетичних творів. Тип уроку: повторення знань, удосконалення вмінь і навичок. Віками народ витворював собі цю мову, витворив її, одну з найбагатших мов серед слов’янства, триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, у тім числі явивши пісенні шедеври незрівнянної краси, дала світові Україна геніальних поетів, зажило українське слово шани і визнання серед народів близьких і далеких. О. Гончар О місячне сяйво і спів солов’я, Півонії, мальви, жоржини! Моря бриліантів, це — мова моя, Це — мова моєї Вкраїни. В. Сосюра |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 9 |
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Слово вчителя. Неможливо собі уявити життя людства без цього Божого дару — мови. Завдяки їй ми можемо спілкуватися із сучасниками, з майбутніми і прийдешніми поколіннями, пізнавати світ і самого себе, втілювати в життя свої мрії. Наше мовлення залежить від нашої індивідуальності: від набутих знань, моральних якостей, психологічних особливостей. Я думаю, що кожний із вас насправді прагне того, щоб його мова була логічною та правильною, зрозумілою й яскравою, виразною та милозвучною. Від нашого мовлення багато в чому залежить те враження, яке справляємо на оточуючих. Наше вміння вільно володіти всіма видами мовленнєвої діяльності — запорука успішності життя в суспільстві. Отже, головне завдання наших уроків — зробити мову вашим вірним другом і помічником, основою ваших майбутніх досягнень. Я хочу запевнити вас у тому, що життя дає велику нагороду тій людині, яка постійно займається удосконаленням свого мовлення.
Орфографічна робота ► Запишіть під диктовку назви розділів мовознавства. Усно поясніть, які одиниці мови вивчає кожна наука. Орфоепія, фонетика, словотвір, морфеміка, лексикологія, фразеологія, морфологія, граматика, орфографія, пунктуація, синтаксис, етимологія, стилістика. ► Чи згодні ви з думкою про те, що мова є системою? Які аргументи на користь цього твердження можете навести? Робота з поетичним текстом ► Прослухайте уважно текст. Подумайте, чому поет називає мову діамантом. Діамант дорогий на дорозі лежав, Тим великим шляхом люд усякий минав, І ніхто не пізнав діаманта того. Йшли багато людей і топтали його, Але раз тим шляхом хтось чудовний ішов І в пилу на шляху діамант він найшов. |
10 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Камінець дорогий він одразу пізнав,
І додому приніс, і гарненько, як знав, Обробив, обточив дивний той камінець… Так в пилу на шляху наша мова була, І мислива рука її з пилу взяла. Полюбила її, обробила її, Положила на ню усі сили свої, І в народний вінець, як в оправу, ввела, І, як зорю ясну, вище хмар піднесла. В. Самійленко ► Дайте відповіді на питання:
|
Робота з опорною таблицею
► Що таке стилістичні засоби? Яке забарвлення вони мають? ► Заповніть таблицю, назвавши основні засоби стилістики. |
Фонетичні |
|
Лексичні |
|
Фразеологічні |
|
Словотворчі |
|
Морфологічні |
|
Синтаксичні |
Лінгвістична задача
► Визначте стилі мовлення за їх характеристикою. 1. Логічно, точно (виключаючи приблизність), безпристрасно передається інформація, повідомляються знання.
5. Через систему художніх образів у формі словесного твору як виду мистецтва розповідається про щось для впливу авторською поетичною думкою на читача. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 11 |
► Які головні ознаки кожного зі стилів не вказані у поданій характеристиці? |
Розподільна робота
► Заповніть таблицю, розподіливши подані нижче жанри за їхньою стильовою характеристикою. |
Книжні стилі | Розмовний
стиль |
Мова
художньої літератури |
||
науковий |
діловий |
публіцистичний |
||
Тези, протокол, нарис, репліка, повість, дисертація, реферат, звіт, роман, оповідання, поема, заява, акт, конспект, доповідна, звинувачувальний акт, діалог, лозунг, листівка, закон, постанова, анкета, характеристика, ода, казка, стаття, замітка, оголошення, угода, виступ.
► Які ще жанри ви знаєте? Доповніть таблицю своїми прикладами. Коректорська правка ► Виправте помилки. Стати в нагоді, під відкритим небом, біле місце, здавати екзамени, заключати угоду, попередити пожежу, у своє задоволення, видатися у вічі, нічого гріха таїти, поговорити по душах, жити приспівуючи, у лід зрушився, потерпіти невдачу. Правильні відповіді: бути в пригоді, просто неба, біла пляма, складати іспити, укладати угоду, запобігти пожежі, впадати в око, ніде правди діти, поговорити по щирості, жити в розкошах, крига скресла, зазнати невдачі. Комунікативний практикум ► Підберіть власні приклади до тези Ф. І. Буслаєва про синоніми: «У мові нема двох чи кількох слів, що означають рішуче одне і те ж, як дві краплі води. Навіть слова лоб, чоло, вінець при однаковому значенні виражають різні відтінки (тут межа між синонімами і між архаїзмами, варваризмами, провінціалізмами)». ► Висловіть свою точку зору з цього приводу. Лексична робота ► Попрацюйте в парах. Запишіть по черзі словосполучення, добираючи з дужок найбільш точне слово. Мотивуйте свій вибір. (Прихильник, шанувальник, послідовник) таланту; (доступний, зрозумілий, досяжний) виклад; (сперечання, спір, дискусія) |
12 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
у пресі; (обіймати, осягати, охоплювати) посаду; (говорити, казати, висловлювати) думки; (оплачувати, сплачувати, платити) борги; (діставати, здобувати, набувати) освіту; (вичерпна, фундаментальна, глибока) відповідь; (хиба, помилка, вада) в розрахунках; (проведення, здійснення) валютних операцій.
М. Контрольно-рефлексивний етап Рефлексія у вигляді суджень ► Закінчіть речення. Українська мова — це мова… Для мене українська. Діамантом дорогим називав мову. Стилістичні засоби — це. Українська літературна мова має. стилів. Жанри публіцистичного стилю. Сьогодні на уроці для мене важливим було. V. Домашнє завдання ► Напишіть твір-мініатюру, у якому довести або спростувати одну з тез: «Людина, байдужа до рідної мови,— дикун» або «Кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначились історичні події, пережиті народом. Усе це створює. національну психіку, що так виразно відбивається в мові» (Б. Антоненко-Давидович). |