План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 1 СТИЛІСТИКА ЯК РОЗДІЛ НАУКИ ПРО МОВУ. ФОНЕТИЧНІ, ЛЕКСИЧНІ, ФРАЗЕОЛОГІЧНІ, СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ СТИЛІСТИКИ

Мета:              повторити знання учнів про стилістику, фонетичні,

лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби сти­лістики, удосконалювати вміння визначати стиль мовлення й стилістичну роль різних мовних засо­бів у тексті; розвивати навички роботи з текстами, уміння робити лінгвістичний аналіз тексту, навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; виховувати дбайливе та уважне ставлення до рідної мови.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексика: уживання синонімів, стилістичне забарвлення слів.

Орфографія: правопис лінгвістичних термінів.

Міжпредметні зв’язки:

Література: особливості поетичних творів.

Тип уроку: повторення знань, удосконалення вмінь і навичок.

Віками народ витворював собі цю мову, витворив її, одну з найбагатших мов серед слов’янства, триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, у тім числі явивши пісенні шедеври незрівнянної краси, дала світові Україна геніальних поетів, зажило українське слово шани і визнання серед народів близьких і далеких.

О.  Гончар

О місячне сяйво і спів солов’я, Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, це — мова моя, Це — мова моєї Вкраїни.

В. Сосюра


 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 9


ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
    1. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку

Слово вчителя. Неможливо собі уявити життя людства без цього Божого дару — мови. Завдяки їй ми можемо спілкува­тися із сучасниками, з майбутніми і прийдешніми поколіннями, пізнавати світ і самого себе, втілювати в життя свої мрії. Наше мовлення залежить від нашої індивідуальності: від набутих знань, моральних якостей, психологічних особливостей. Я думаю, що кожний із вас насправді прагне того, щоб його мова була логічною та правильною, зрозумілою й яскравою, виразною та милозвуч­ною. Від нашого мовлення багато в чому залежить те враження, яке справляємо на оточуючих. Наше вміння вільно володіти всіма видами мовленнєвої діяльності — запорука успішності життя в суспільстві. Отже, головне завдання наших уроків — зробити мову вашим вірним другом і помічником, основою ваших май­бутніх досягнень. Я хочу запевнити вас у тому, що життя дає велику нагороду тій людині, яка постійно займається удоскона­ленням свого мовлення.

  1. Виконання системи практичних вправ, спрямованих на повторення вивченого

Орфографічна робота

►   Запишіть під диктовку назви розділів мовознавства. Усно поясніть, які одиниці мови вивчає кожна наука.

Орфоепія, фонетика, словотвір, морфеміка, лексикологія, фра­зеологія, морфологія, граматика, орфографія, пунктуація, син­таксис, етимологія, стилістика.

►   Чи згодні ви з думкою про те, що мова є системою? Які аргу­менти на користь цього твердження можете навести?

Робота з поетичним текстом

►   Прослухайте уважно текст. Подумайте, чому поет називає мову діамантом.

Діамант дорогий на дорозі лежав,

Тим великим шляхом люд усякий минав,

І ніхто не пізнав діаманта того.

Йшли багато людей і топтали його,

Але раз тим шляхом хтось чудовний ішов І в пилу на шляху діамант він найшов.

 

10


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Камінець дорогий він одразу пізнав,

І додому приніс, і гарненько, як знав,

Обробив, обточив дивний той камінець…

Так в пилу на шляху наша мова була,

І мислива рука її з пилу взяла.

Полюбила її, обробила її,

Положила на ню усі сили свої,

І в народний вінець, як в оправу, ввела,

І,  як зорю ясну, вище хмар піднесла.

В. Самійленко

►      Дайте відповіді на питання:

  • Сформулюйте ідею твору. Як співвідносяться ці поетичні рядки з думкою О. Гончара, що винесена в епіграф уроку?
  • Які мовні засоби допомагають авторові поезії відтворити ідею?
  • Яка наука вивчає мовні одиниці з погляду додаткового експре­сивно-стилістичного забарвлення?


Робота з опорною таблицею

►      Що таке стилістичні засоби? Яке забарвлення вони мають?

►      Заповніть таблицю, назвавши основні засоби стилістики.


Фонетичні

 

Лексичні

 

Фразеологічні

 

Словотворчі

 

Морфологічні

 

Синтаксичні

 
Лінгвістична задача

►      Визначте стилі мовлення за їх характеристикою.

1. Логічно, точно (виключаючи приблизність), безпристрасно передається інформація, повідомляються знання.

  1. Точно, офіційно, за загальноприйнятим стандартом, у вигляді документа викладається інформація.
  2. Невимушено, без особливої турботи про літературну правиль­ність мовлення висловлюється особисте ставлення до чогось або сповіщається про щось у процесі спілкування людей.
  3. Прямо, з метою впливу на читача, висловлюється громадян­ська позиція автора у зв’язку з якимись подіями.

5. Через систему художніх образів у формі словесного твору як виду мистецтва розповідається про щось для впливу автор­ською поетичною думкою на читача.

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 11


►     Які головні ознаки кожного зі стилів не вказані у поданій характеристиці?


Розподільна робота

►     Заповніть таблицю, розподіливши подані нижче жанри за їхньою стильовою характеристикою.


Книжні стилі Розмовний

стиль

Мова

художньої

літератури

науковий

діловий

публіцистичний

         
Тези, протокол, нарис, репліка, повість, дисертація, реферат, звіт, роман, оповідання, поема, заява, акт, конспект, доповідна, звинувачувальний акт, діалог, лозунг, листівка, закон, поста­нова, анкета, характеристика, ода, казка, стаття, замітка, ого­лошення, угода, виступ.

►     Які ще жанри ви знаєте? Доповніть таблицю своїми прикла­дами.

Коректорська правка

►     Виправте помилки.

Стати в нагоді, під відкритим небом, біле місце, здавати екза­мени, заключати угоду, попередити пожежу, у своє задоволення, видатися у вічі, нічого гріха таїти, поговорити по душах, жити приспівуючи, у лід зрушився, потерпіти невдачу.

Правильні відповіді: бути в пригоді, просто неба, біла пляма, складати іспити, укладати угоду, запобігти пожежі, впадати в око, ніде правди діти, поговорити по щирості, жити в розкошах, крига скресла, зазнати невдачі.

Комунікативний практикум

►     Підберіть власні приклади до тези Ф. І. Буслаєва про синоніми: «У мові нема двох чи кількох слів, що означають рішуче одне і те ж, як дві краплі води. Навіть слова лоб, чоло, вінець при одна­ковому значенні виражають різні відтінки (тут межа між сино­німами і між архаїзмами, варваризмами, провінціалізмами)».

►     Висловіть свою точку зору з цього приводу.

Лексична робота

►     Попрацюйте в парах. Запишіть по черзі словосполучення, доби­раючи з дужок найбільш точне слово. Мотивуйте свій вибір. (Прихильник, шанувальник, послідовник) таланту; (доступ­ний, зрозумілий, досяжний) виклад; (сперечання, спір, дискусія)

 

12

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

у пресі; (обіймати, осягати, охоплювати) посаду; (говорити, казати, висловлювати) думки; (оплачувати, сплачувати, платити) борги; (діставати, здобувати, набувати) освіту; (вичерпна, фундамен­тальна, глибока) відповідь; (хиба, помилка, вада) в розрахунках; (проведення, здійснення) валютних операцій.

М. Контрольно-рефлексивний етап

Рефлексія у вигляді суджень

►    Закінчіть речення.

Українська мова — це мова…

Для мене українська.

Діамантом дорогим називав мову.

Стилістичні засоби — це.

Українська літературна мова має. стилів.

Жанри публіцистичного стилю.

Сьогодні на уроці для мене важливим було.

V. Домашнє завдання

►    Напишіть твір-мініатюру, у якому довести або спростувати одну з тез: «Людина, байдужа до рідної мови,— дикун» або «Кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначи­лись історичні події, пережиті народом. Усе це створює. національну психіку, що так виразно відбивається в мові» (Б. Антоненко-Давидович).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.