План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 5 ПОНЯТТЯ РОДУ, ЧИСЛА. НЕ З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ

Мета:              повторити і закріпити знання про категорію роду

і числа й практичні навички визначати їх і пра­вильно використовувати; розвивати лінгвістичне мислення учнів; закріпити орфографічні навички; виховувати почуття поваги до рідної культури.

Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія і орфографія, мова й мовлення.

Міжпредметні зв’язки: мова і література, мова і фольклор, укра­їнська і російська мова.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Ознайомлення учнів із темою, завданнями та метою уроку

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 31


  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Пояснювальний диктант

►    Напишіть диктант. Поясніть постановку розділових знаків. Випишіть виділені слова і визначте їх рід і число.

ДУМА

Дума — жанр українського фольклору. Становить окремий вид народних епічних пісень, у яких розповідь ведеться в ліричному плані. Генетично пов’язана з історичними піснями та баладами.

За змістом і проблематикою думи поділяють на дві основні групи: історичні (XV — XVIII ст.) й побутові.

Велику роль у збиранні, виданні й дослідженні українських дум відіграли М. Максимович, I. Срезнєвський, М. Костомаров, П. Куліш, І. Франко, М. Сумцов та інші.

Сюжети, ідеї, образи й поетичні особливості українських дум використано в художній літературі (Т. Шевченко, Є. Гре­бінка, М. Гоголь, П. Куліш, М. Старицький, І. Нечуй-Левицький, Ю. Федькович, М. Рильський, А. Малишко та інші), образот­ворчому мистецтві (І. Їжакевич, М. Дерегус), а також у музиці (М. Лисенко, Б. Яновський, В. Золотарьов) і в кіно (За М. Гри­цай, Г. Нудьгою).

►    Бесіда за питаннями.

1. Що таке дума?

2. Хто з видатних діячів збирав, досліджував і видавав україн­ські думи?

3. У яких видах культури використано сюжети, ідеї, образи й поетичні особливості українських дум?

  1. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Дослідження-зіставлення

►    Прочитайте речення. Назвіть частини мови, з якими вжито не (разом чи окремо). Поясніть правопис не з різними части­нами мови.

1. Прожити вік — не поле перейти, не дощову годину пере­ждати (Л. Глібов). 2. Від лісу віяло чимось мирним з його пташи­ним світом, з тишею та незайманістю (А. Шиян). 3. Дощі йшли невпинні, обложні, вітряні (Я. Баш). 4. Він ішов не великим битим шляхом, а через малі села понад Россю, невеликими до­рогами, щоб не стрінутися зі своїм катом (І. Нечуй-Левицький).

  1. Вітер затих, і ніщо не ворушило багрянцю казкових густих лісів (В. Собко). 6. Марко чогось недоказував. Це добре відчував Антін (Н. Рибак).

 

32

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

►     Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис не з різ­ними частинами.

1. Наперед (не)вода риби (не)лови (Народна творчість). 2. (Не) менше і (не) гірше враження справляли різні господарські заходи та пристрої (Ю. Смолич). 4. Під березою, проточуючи сніг, ожив і подав свій голос (не) видимий струмок (М. Стельмах). 5. (Не) здужає Катерина, ледве-ледве дише. (Т. Шевченко). 6. Викосив хтось траву в лузі, де сині фіалки (не) сміло витиналися з землі (В. Козаченко). 7. (Не)легко йти вгору, але як багато видно з вер­шини, які просторі перспективи відкриваються звідти (В. Добро- вольський). 8. Вражений досі (не)баченою картиною Дніпра, Юрій Макарович довго сидів на березі (Т. Коцюба). 9. Поруч із столом, під стіною, стояло (не) заслане дерев’яне ліжко.

Переклад

►     Перекладіть словосполучення українською мовою. Порівняйте категорію роду у двох близькоспоріднених мовах. Международная ярмарка, весёлая девчонка, маленький котё­нок, лёгкая боль, высокий тополь, железнодорожная насыпь, ста­ринная рукопись.

Робота в парах

►     Складіть кілька речень, у яких би різні частини мови писа­лися з не разом або окремо. Здійсніть взаємоперевірку.

  1. Підсумок уроку

►     Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.

  1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко). 2. Земля, посивіла од війни, ле­жала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко). 3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).

►     Що вам відомо про категорію роду і числа? Наведіть приклади.

V!. Домашнє завдання (варіативне)

►     Виконати вправу за підручником.

►     Підібрати приклади на всі правила правопису не з різними час­тинами мови. В одному-двох реченнях визначити рід і число слів, яким притаманні ці категорії.

►     Підготувати невеликий текст на правопис не з різними час­тинами мови для взаємодиктанту з граматичним завданням.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.