Мета: повторити і закріпити знання про категорію роду і числа й практичні навички визначати їх і правильно використовувати; розвивати лінгвістичне мислення учнів; закріпити орфографічні навички; виховувати почуття поваги до рідної культури. Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія і орфографія, мова й мовлення. Міжпредметні зв’язки: мова і література, мова і фольклор, українська і російська мова. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ
|
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 31 |
Пояснювальний диктант ► Напишіть диктант. Поясніть постановку розділових знаків. Випишіть виділені слова і визначте їх рід і число. ДУМА Дума — жанр українського фольклору. Становить окремий вид народних епічних пісень, у яких розповідь ведеться в ліричному плані. Генетично пов’язана з історичними піснями та баладами. За змістом і проблематикою думи поділяють на дві основні групи: історичні (XV — XVIII ст.) й побутові. Велику роль у збиранні, виданні й дослідженні українських дум відіграли М. Максимович, I. Срезнєвський, М. Костомаров, П. Куліш, І. Франко, М. Сумцов та інші. Сюжети, ідеї, образи й поетичні особливості українських дум використано в художній літературі (Т. Шевченко, Є. Гребінка, М. Гоголь, П. Куліш, М. Старицький, І. Нечуй-Левицький, Ю. Федькович, М. Рильський, А. Малишко та інші), образотворчому мистецтві (І. Їжакевич, М. Дерегус), а також у музиці (М. Лисенко, Б. Яновський, В. Золотарьов) і в кіно (За М. Грицай, Г. Нудьгою). ► Бесіда за питаннями. 1. Що таке дума? 2. Хто з видатних діячів збирав, досліджував і видавав українські думи? 3. У яких видах культури використано сюжети, ідеї, образи й поетичні особливості українських дум?
Дослідження-зіставлення ► Прочитайте речення. Назвіть частини мови, з якими вжито не (разом чи окремо). Поясніть правопис не з різними частинами мови. 1. Прожити вік — не поле перейти, не дощову годину переждати (Л. Глібов). 2. Від лісу віяло чимось мирним з його пташиним світом, з тишею та незайманістю (А. Шиян). 3. Дощі йшли невпинні, обложні, вітряні (Я. Баш). 4. Він ішов не великим битим шляхом, а через малі села понад Россю, невеликими дорогами, щоб не стрінутися зі своїм катом (І. Нечуй-Левицький).
|
32 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
► Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис не з різними частинами.
1. Наперед (не)вода риби (не)лови (Народна творчість). 2. (Не) менше і (не) гірше враження справляли різні господарські заходи та пристрої (Ю. Смолич). 4. Під березою, проточуючи сніг, ожив і подав свій голос (не) видимий струмок (М. Стельмах). 5. (Не) здужає Катерина, ледве-ледве дише. (Т. Шевченко). 6. Викосив хтось траву в лузі, де сині фіалки (не) сміло витиналися з землі (В. Козаченко). 7. (Не)легко йти вгору, але як багато видно з вершини, які просторі перспективи відкриваються звідти (В. Добро- вольський). 8. Вражений досі (не)баченою картиною Дніпра, Юрій Макарович довго сидів на березі (Т. Коцюба). 9. Поруч із столом, під стіною, стояло (не) заслане дерев’яне ліжко. Переклад ► Перекладіть словосполучення українською мовою. Порівняйте категорію роду у двох близькоспоріднених мовах. Международная ярмарка, весёлая девчонка, маленький котёнок, лёгкая боль, высокий тополь, железнодорожная насыпь, старинная рукопись. Робота в парах ► Складіть кілька речень, у яких би різні частини мови писалися з не разом або окремо. Здійсніть взаємоперевірку.
► Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
► Що вам відомо про категорію роду і числа? Наведіть приклади. V!. Домашнє завдання (варіативне) ► Виконати вправу за підручником. ► Підібрати приклади на всі правила правопису не з різними частинами мови. В одному-двох реченнях визначити рід і число слів, яким притаманні ці категорії. ► Підготувати невеликий текст на правопис не з різними частинами мови для взаємодиктанту з граматичним завданням. |