План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 9 СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ. НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ

Мета:              повторити знання про ступені порівняння прикмет­

ників і прислівників, удосконалити навички доціль­ного їх використання; закріпити знання про складні прикметники та навички їх правопису; розвивати мовленнєву гнучкість; виховувати інтерес до читання.

Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія і орфографія, словотвір, морфологія і орфографія, лексика, синтаксис і пунк­туація, твір і орфографія, мова і мовлення.

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 53


Міжпредметні зв’язки: мова і література, українська і російська мова.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, умінь і на­вичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
    1. Ознайомлення учнів із темою, завданнями та цілями уроку
    2. Актуалізація пізнавальних ресурсів та опорних знань і вмінь учнів

Творче спостереження над мовним матеріалом у висловлюванні

►     Визначте складні слова та ступені порівняння, що зустрілися в тексті. Який зміст передається з їх допомогою? Поясніть пунктуацію.

Відомо, що давньогрецька культура була спрямована на форму­вання досконалої людини, і важлива роль відводилася спорту. Зма­лечку дітей навчали не лише грамоти, музики, а й гімнастики. Най­різноманітніші змагання, найважливіші з-поміж яких Олімпійські ігри, були справжнім святом краси й мужності. Еллінські аристо­крати шанували не лише красу й фізичні можливості тіла, а й їх обов’язкове сполучення з моральними чеснотами (З журналу).

►     Яка основна думка тексту?

  1. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

Самостійна робота аналітичного характеру

►     Випишіть спочатку речення з прикметниками у формі вищого і найвищого ступенів, а потім із прислівниками в аналогіч­них формах. Що вам відомо про види ступенів порівняння та їх творення?

1. Швидше і швидше котилися хвилі, заливали все, розлива­лись ширше і помалу заспокоювалися. Вони гомоніли все тихше і тихше, із їх гомону виникала пісня (Леся Українка). 2. Квіти чим далі ставали чуйнішими і барвистішими (М. Олійник). 3. Укра­їнська музика і поезія є найбільш розкішною, найбільш запаш­ною з усіх квіток світової народної творчості (А. Луначарський).

  1. Одеса — одне з найбільш театральних міст України. 5. Вони поспішали якнайшвидше вийти з лісу.

 

54


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Творча робота

►        Подані прикметники поставте у формі вищого і найвищого ступенів. З двома-трьома (на вибір) складіть речення і запи­шіть.

Дорогий, доступний, повільний, добрий, глибокий, потужний, тонкий, чистий, широкий, ясний.

Диктант-переклад

►        Перекладіть українською мовою і порівняйте способи творення ступенів порівняння якісних прикметників в обох мовах. Скла­діть із ними (на вибір) 2-3 речення і запишіть.

Весёлый — веселее, тихий — тише, хороший — лучше — наилучший, великий — больше — самый большой, строгий — строжайший, близкий — ближайший, крайний — самый край­ний, сильный — всех сильнее, приятный — приятнее всего, красивый — более красивый, звучный — менее звучный.

Лінгвістичне спостереження

►        Прочитайте складні прикметники, поясніть їх творення та пра­вопис.

Дієздатний, блідо-рожевий, велелюдний, високоякісний, фаб­рично-заводський, синьо-біло-червоний, доброзичливий, двохсот­літній, жовто-зелений, жовтогрудий, вищезазначений, повсяк­денний, півмісячний, загальнонародний.

Вибіркове письмо

►        Випишіть складні прикметники, що пишуться разом, в один стовпчик, а через дефіс — у другий. Поясніть їх творення і правопис. 2-3 речення (на вибір) запишіть у зошити, роз­кривши дужки. Поясніть пунктуацію.

  1. Жадібно всмоктувала земля (житє)дайне тепло, тяглась до сонця незчисленними голками прорості, (ясно)фіалковими гро­нами бузку, смолистим листом тополь і синюватими стрілками соснових паростків. (Біло)крилими кораблями пливли (сліпучо) білі хмари, громадились над обрієм димчастими гірськими кря­жами (З. Тулуб). 2. На півдні, біля неспокійного Чорного моря, запломеніли буйним вогнем (рожево)блакитні квіти мигдалю.
  2. (Двадцятип’яти)годинний політ Германа Титова блискуче за­вершив серію досліджень з важкими (багато)тонними кораблями- супутниками. 5. На сучасному етапі і вчителі, і учні ведуть (нау- ково)дослідницьку роботу. 6. Якими тільки барвами не грає степ у жнива! То (попелясто)жовтою житньою, то (мідно)червоною пшеничною, то (зелено)темним полиском кукурудзи, то (біло)

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 55

 

пінною ряснотою гречки. Кожний колос від подиху вітру мі­ниться проти сонця, утворюючи (зелено) (голубовато) (синьо)сірі кольори (І. Цюпа).

  1. Підсумок уроку

►  Розкажіть про ступені порівняння прикметників і прислів­ників.

►  Наведіть приклади на різні правила правопису складних при­кметників.

►  Поясніть орфограми та пунктограми в реченні. Літературно-меморіальний музей М. М. Коцюбинського —

не лише сховище його спадщини, а й центр науково-дослідної роботи з вивчення творчості письменника.

V!. Домашнє завдання

►  Складіть власну інтернет-сторінку з теми «Ступені порівняння прикметників і прислівників» у вигляді узагальнювальної схеми чи таблиці.

►  Складіть словниковий диктант за темою «Правопис складних прикметників».

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.