Мета: повторити знання про ступені порівняння прикмет
ників і прислівників, удосконалити навички доцільного їх використання; закріпити знання про складні прикметники та навички їх правопису; розвивати мовленнєву гнучкість; виховувати інтерес до читання. Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія і орфографія, словотвір, морфологія і орфографія, лексика, синтаксис і пунктуація, твір і орфографія, мова і мовлення. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 53 |
Міжпредметні зв’язки: мова і література, українська і російська мова. Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Творче спостереження над мовним матеріалом у висловлюванні ► Визначте складні слова та ступені порівняння, що зустрілися в тексті. Який зміст передається з їх допомогою? Поясніть пунктуацію. Відомо, що давньогрецька культура була спрямована на формування досконалої людини, і важлива роль відводилася спорту. Змалечку дітей навчали не лише грамоти, музики, а й гімнастики. Найрізноманітніші змагання, найважливіші з-поміж яких Олімпійські ігри, були справжнім святом краси й мужності. Еллінські аристократи шанували не лише красу й фізичні можливості тіла, а й їх обов’язкове сполучення з моральними чеснотами (З журналу). ► Яка основна думка тексту?
Самостійна робота аналітичного характеру ► Випишіть спочатку речення з прикметниками у формі вищого і найвищого ступенів, а потім із прислівниками в аналогічних формах. Що вам відомо про види ступенів порівняння та їх творення? 1. Швидше і швидше котилися хвилі, заливали все, розливались ширше і помалу заспокоювалися. Вони гомоніли все тихше і тихше, із їх гомону виникала пісня (Леся Українка). 2. Квіти чим далі ставали чуйнішими і барвистішими (М. Олійник). 3. Українська музика і поезія є найбільш розкішною, найбільш запашною з усіх квіток світової народної творчості (А. Луначарський).
|
54 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Творча робота
► Подані прикметники поставте у формі вищого і найвищого ступенів. З двома-трьома (на вибір) складіть речення і запишіть. Дорогий, доступний, повільний, добрий, глибокий, потужний, тонкий, чистий, широкий, ясний. Диктант-переклад ► Перекладіть українською мовою і порівняйте способи творення ступенів порівняння якісних прикметників в обох мовах. Складіть із ними (на вибір) 2-3 речення і запишіть. Весёлый — веселее, тихий — тише, хороший — лучше — наилучший, великий — больше — самый большой, строгий — строжайший, близкий — ближайший, крайний — самый крайний, сильный — всех сильнее, приятный — приятнее всего, красивый — более красивый, звучный — менее звучный. Лінгвістичне спостереження ► Прочитайте складні прикметники, поясніть їх творення та правопис. Дієздатний, блідо-рожевий, велелюдний, високоякісний, фабрично-заводський, синьо-біло-червоний, доброзичливий, двохсотлітній, жовто-зелений, жовтогрудий, вищезазначений, повсякденний, півмісячний, загальнонародний. Вибіркове письмо ► Випишіть складні прикметники, що пишуться разом, в один стовпчик, а через дефіс — у другий. Поясніть їх творення і правопис. 2-3 речення (на вибір) запишіть у зошити, розкривши дужки. Поясніть пунктуацію.
|
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 55 |
пінною ряснотою гречки. Кожний колос від подиху вітру міниться проти сонця, утворюючи (зелено) (голубовато) (синьо)сірі кольори (І. Цюпа).
► Розкажіть про ступені порівняння прикметників і прислівників. ► Наведіть приклади на різні правила правопису складних прикметників. ► Поясніть орфограми та пунктограми в реченні. Літературно-меморіальний музей М. М. Коцюбинського — не лише сховище його спадщини, а й центр науково-дослідної роботи з вивчення творчості письменника. V!. Домашнє завдання ► Складіть власну інтернет-сторінку з теми «Ступені порівняння прикметників і прислівників» у вигляді узагальнювальної схеми чи таблиці. ► Складіть словниковий диктант за темою «Правопис складних прикметників». |