Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів проособливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички письмово стисло переказувати текст публіцистичного стилю мовлення за самостійно складеним планом; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, пам’ять; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу почуття відповідальності за своє майбутнє. Обладнання: схема-опора, роздавальні матеріали, словники.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія, стилістика. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок навчального переказу). |
56 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Бесіда
Парна робота зі схемою-опорою «Етапи роботи над переказом із творчим завданням»
Читання тексту ► Про що може розповідатися в тексті з такою назвою? ПОЕЗІЯ Й ПРОЗА ПРОФЕСІЙ Редакція журналу щодня одержує чимало листів. Ці листи щирі й відверті. Відчувається, що їх авторам хочеться висповідатися, спитати поради. Адже розповісти про себе все, навіть найінтимніше, найзавітніше незнайомій людині легше, ніж найближчому другові. Ці два листи прийшли одночасно. Обидва від дівчат-ровесниць. Одна дівчина, закінчивши школу, пішла працювати до канцелярії, її пригнічує одноманітність хай і нескладної, але такої буденної праці. Вона заздрить тим, хто завжди в дорозі, хто ночує в наметах, бачить над собою не стелю, а зоряне небо. Інша дівчина стала геодезистом. Тижні, а то й місяці вона проводить у полі, тому так сумує за гамірливим містом, так заздрить своїм ровесницям, які можуть хоч щовечора відвідувати якщо не музеї й театри, то принаймні дискотеки. Професію свою вона ненавидить. «Мені здається, я сіла не в свій потяг. Треба б пересісти, але як же непросто це тепер зробити», — пише вона. Справді, тепер це непросто. Як і непросто, врешті, вибрати той самий «свій» потяг вчасно і правильно. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 57 |
С |
Етапи роботи над переказом із творчим завданням |
|
Прослухування (або читання) тексту, записування на чернетці названих у ньому імен, дат, інших конкретних даних. З’ясування значення деяких використаних у ньому слів. Осмислення змісту тексту, його теми та основної думки |
||
Повторне прослухування (або читання) тексту частинами та самостійне складання його плану. Самостійне визначення стилю сприйнятого тексту та поєднання в ньому різних типів мовлення — розповіді, опису, роздуму. Записування на чернетці слів, словосполучень, які бажано використати в переказі. Записування стислого змісту цитат (якщо вони є в тексті) |
||
Робота над переказом на чернетці |
||
Редагування чорнового варіанта переказу: виправлення змістових помилок, ретельне звіряння послідовності викладу думок із планом тексту, вдосконалення мовного оформлення висловленого, шліфування стилю. Перевірка грамотності написаного |
||
Виконання на чернетці творчого завдання |
Редагування творчого завдання. Перевірка змісту висловлювання: чи подано чітку й вичерпну відповідь на сформульоване в завданні питання, чи достатньо аргументовано власні оцінки подій та людських вчинків. Удосконалення мовного оформлення: чи дотримано вимог стилю, чи доцільний обраний тип мовлення, чи правильно побудовано речення, чи правильно поєднано речення між собою, чи правильно поділено висловлювання на абзаци, чи доречно використано всі слова |
Переписування тексту переказу й творчого завдання в зошити. Перевірка грамотності переписаного |
|
58 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Які неправдиві,— просто-таки бутафорські уявлення має наша молодь про різні професії! Лікар — це для неї обличчя у марлевій пов’язці, яскрава лампа над хірургічним столом. Родичі очікують біля дверей операційної, уже з квітами, бо наперед переконані, що операція пройде блискуче. Сталевар — це для молодих твердий погляд, рішучий вираз мужнього обличчя, яскраве полум’я мартену. Геолог — це рюкзак, едельвейси, водоспади, ризиковані, проте завжди вдалі переправи через бурхливі гірські річки, гітара біля мальовничого багаття. Звичні штампи. Саме такими «ієрогліфами» протягом десятиліть зображувалися професії у наших кінокартинах, журналах та книжках.Як же легко зобразити зовнішні атрибути професій! І як нелегко розкрити істинну суть фаху! Тут уже треба збагнути прозу щоденної копіткої праці людей, бо ж без прози не існує поезії. Життя геолога — це місяці, якщо не роки обробки зібраних матеріалів. Це бездоріжжя, побутова невлаштованість, часто бездомність і безсімейність. Крім краси гірських ущелин та екзотики дрімучих хащів, це люті комарі й набридлива мушва, це безкінечна втома, якнайтяжча фізична праця і, пробачте, антисанітарія. Життя лікаря-хірурга — це безперервне фізичне й душевне напруження, це гоєння людських ран і виразок (а тут нічим не можна гидувати). Це будні прийому стражденних і, буває, роздратованих хворих, це виснажливі нічні чергування. І знову — втома, втома, втома. Нерідко — це й найтяжчий моральний обов’язок сказати рідним, що врятувати хворого попри всі зусилля не вдалося. Життя вчителя — це не лише оберемки квітів у день екзаменів. Це стопи зошитів, які доводиться перевіряти до глибокої ночі, це шум у класі, штовханина на перервах, це сорок учнів із різними, такими непростими характерами. І то в кожному класі по сорок, а скільки усього? А протягом життя? Як мало ми знаємо про працю людей, що нас оточують! Як часто звичний штамп професії затуляє від нас суть людини, яка цій професії присвятила життя! І не помічаємо ми ні людської відповідальності, ні наполегливості, ні старання, ні терплячості, ні натхнення. Хоч фахівці, як і професії, бувають різні. Тож придивляйтеся до людей, до їхньої праці, до прози й поезії професій, які вас зацікавили! Щоб не довелося потім пересідати в інший потяг (Із журналу; 490 слів). ► Напишіть стислий переказ тексту, доповнивши його власними роздумами про важливість «пізнати себе» (за Г. Сковородою) та вибору «сродної праці». |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 59 |
Бесіда за змістом прочитаного
Виділення мікротем (абзаців). Складання плану Орієнтовний план І. Роздуми над листами до редакції. II. Як сісти у «свій» потяг? 1. Чим пояснюється викривлене сприйняття професій? 2. Вдивлятися у суть фаху. III. Запорука правильного вибору. Мовний аналіз тексту ► Словникова робота.
► Робота над ознаками публіцистичного стилю (стилістичний аналіз тексту).
Повторне читання тексту Учні читають текст. Підготовка чорнового варіанта переказу Учні записують переказ у чернетку. Редагування роботи і переписування її начисто Учні вичитують переказ, редагують та переписують начисто. |
60 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Перевірка та аналіз роботи за пам’яткою Перевіряючи переказ, зверніть увагу на:
► Запропонувати поради для однокласників «Як не помилитися у виборі майбутньої професії». ► Сформулювати тези або написати висловлювання з теми «Поезія і проза професії, яка мене цікавить». |