План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 10 ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ПУБЛІЦИСТИЧНОГО СТИЛЮ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ (ВИСЛОВЛЕННЯМ ВЛАСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПОДІЙ, ГЕРОЇВ, ЇХНІХ УЧИНКІВ)

Мета:              узагальнити й систематизувати знання учнів проособливості публіцистичного стилю мовлення, удо­сконалювати вміння й навички письмово стисло переказувати текст публіцистичного стилю мов­лення за самостійно складеним планом; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, па­м’ять; виховувати у школярів за допомогою мовлен­нєво-комунікативного дидактичного матеріалу по­чуття відповідальності за своє майбутнє. Обладнання: схема-опора, роздавальні матеріали, словники.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія, стилістика.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок на­вчального переказу).

 

56
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень
ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організація класу
    1. Вступна бесіда (ознайомлення з видом переказу, метою і завданнями)

Бесіда

  • Пригадайте, що вам відомо про перекази та їх види.
  • Яким вимогам має відповідати текст?
    • Що треба пам’ятати при роботі з текстом? (Усі компоненти — зміст, структура, мовне оформлення — тісно пов’язані й залежать від мети тексту, комунікативного завдання.)
    • За якими ознаками визначають стилі мовлення? (Сфера вико­ристання, основне призначення, жанри, основні ознаки, мовні засоби.)
    • За визначеними ознаками назвіть особливості публіцистич­ного стилю мовлення.

Парна робота зі схемою-опорою «Етапи роботи над переказом із творчим завданням»

  1. Процесуально-діяльнісний етап

Читання тексту ►    Про що може розповідатися в тексті з такою назвою? ПОЕЗІЯ Й ПРОЗА ПРОФЕСІЙ Редакція журналу щодня одержує чимало листів. Ці листи щирі й відверті. Відчувається, що їх авторам хочеться виспо­відатися, спитати поради. Адже розповісти про себе все, навіть найінтимніше, найзавітніше незнайомій людині легше, ніж най­ближчому другові. Ці два листи прийшли одночасно. Обидва від дівчат-ровесниць. Одна дівчина, закінчивши школу, пішла працювати до канцеля­рії, її пригнічує одноманітність хай і нескладної, але такої буден­ної праці. Вона заздрить тим, хто завжди в дорозі, хто ночує в наметах, бачить над собою не стелю, а зоряне небо. Інша дівчина стала геодезистом. Тижні, а то й місяці вона про­водить у полі, тому так сумує за гамірливим містом, так заздрить своїм ровесницям, які можуть хоч щовечора відвідувати якщо не музеї й театри, то принаймні дискотеки. Професію свою вона ненавидить. «Мені здається, я сіла не в свій потяг. Треба б пере­сісти, але як же непросто це тепер зробити», — пише вона. Справді, тепер це непросто. Як і непросто, врешті, вибрати той самий «свій» потяг вчасно і правильно.

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 57

С

Етапи роботи над переказом із творчим завданням

Прослухування (або читання) тексту, записування на чер­нетці названих у ньому імен, дат, інших конкретних даних. З’ясування значення деяких використаних у ньому слів. Осмислення змісту тексту, його теми та основної думки

Повторне прослухування (або читання) тексту частинами та самостійне складання його плану. Самостійне визначення стилю сприйнятого тексту та поєднання в ньому різних типів мовлення — розповіді, опису, роздуму. Записування на чернетці слів, словосполучень, які бажано використати в переказі. Записування стислого змісту цитат (якщо вони є в тексті)

Робота над переказом на чернетці

Редагування чорнового варіанта переказу: виправлення зміс­тових помилок, ретельне звіряння послідовності викладу думок із планом тексту, вдосконалення мовного оформлення висловленого, шліфування стилю. Перевірка грамотності написаного

Виконання на чернетці творчого завдання

Редагування творчого завдання. Перевірка змісту висловлю­вання: чи подано чітку й вичерпну відповідь на сформульо­ване в завданні питання, чи достатньо аргументовано власні оцінки подій та людських вчинків. Удосконалення мовного оформлення: чи дотримано вимог стилю, чи доцільний обра­ний тип мовлення, чи правильно побудовано речення, чи правильно поєднано речення між собою, чи правильно поді­лено висловлювання на абзаци, чи доречно використано всі слова

Переписування тексту переказу й творчого завдання в зошити. Перевірка грамотності переписаного

 

58
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень
Які неправдиві,— просто-таки бутафорські уявлення має наша молодь про різні професії! Лікар — це для неї обличчя у марлевій пов’язці, яскрава лампа над хірургічним столом. Родичі очіку­ють біля дверей операційної, уже з квітами, бо наперед переко­нані, що операція пройде блискуче. Сталевар — це для моло­дих твердий погляд, рішучий вираз мужнього обличчя, яскраве полум’я мартену. Геолог — це рюкзак, едельвейси, водоспади, ризиковані, проте завжди вдалі переправи через бурхливі гірські річки, гітара біля мальовничого багаття. Звичні штампи. Саме такими «ієрогліфами» протягом десятиліть зображувалися про­фесії у наших кінокартинах, журналах та книжках.Як же легко зобразити зовнішні атрибути професій! І як нелегко розкрити істинну суть фаху! Тут уже треба збагнути прозу щоден­ної копіткої праці людей, бо ж без прози не існує поезії. Життя геолога — це місяці, якщо не роки обробки зібраних матеріалів. Це бездоріжжя, побутова невлаштованість, часто без­домність і безсімейність. Крім краси гірських ущелин та екзотики дрімучих хащів, це люті комарі й набридлива мушва, це безкінечна втома, якнайтяжча фізична праця і, пробачте, антисанітарія. Життя лікаря-хірурга — це безперервне фізичне й душевне напруження, це гоєння людських ран і виразок (а тут нічим не можна гидувати). Це будні прийому стражденних і, буває, роздра­тованих хворих, це виснажливі нічні чергування. І знову — втома, втома, втома. Нерідко — це й найтяжчий моральний обов’язок сказати рідним, що врятувати хворого попри всі зусилля не вдалося. Життя вчителя — це не лише оберемки квітів у день екза­менів. Це стопи зошитів, які доводиться перевіряти до глибокої ночі, це шум у класі, штовханина на перервах, це сорок учнів із різними, такими непростими характерами. І то в кожному класі по сорок, а скільки усього? А протягом життя? Як мало ми знаємо про працю людей, що нас оточують! Як часто звичний штамп професії затуляє від нас суть людини, яка цій професії присвятила життя! І не помічаємо ми ні людської відповідальності, ні наполегливості, ні старання, ні терплячості, ні натхнення. Хоч фахівці, як і професії, бувають різні. Тож придивляйтеся до людей, до їхньої праці, до прози й поезії професій, які вас зацікавили! Щоб не довелося потім пересідати в інший потяг (Із журналу; 490 слів). ►      Напишіть стислий переказ тексту, доповнивши його власними роздумами про важливість «пізнати себе» (за Г. Сковородою) та вибору «сродної праці».

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 59
Бесіда за змістом прочитаного

  • Через що може з’явитися незадоволення обраною професію?
  • Чому непросто обрати «свій потяг»?
  • Чому в молоді часто викривлені уявлення про різні професії?
  • Які професії згадуються в тексті? Що відомо про зовнішні атрибути і суть кожної з них?
  • Як ви розумієте вислови: «Фахівці, як і професії, бувають різні», «Без прози не існує поезії»?

Виділення мікротем (абзаців). Складання плану Орієнтовний план

І. Роздуми над листами до редакції.

II. Як сісти у «свій» потяг?

1. Чим пояснюється викривлене сприйняття професій?

2. Вдивлятися у суть фаху.

III. Запорука правильного вибору.

Мовний аналіз тексту

►     Словникова робота.

  • Геодезія — наука про зображення земної поверхні на планах і картах, про методи вимірювання на місцевості.
  • Геологія — наука про речовинний склад землі, утворення й розміщення корисних копалин.
  • Бутафорський (перен. показний, несправжній).
  • Атрибут (постійна ознака чогось).
  • Штамп (перен. шаблон).
  • Ієрогліф (тут: знак, символ).
  • Екзотичний (тут: незвичний, химерний, дивовижний).

►     Робота над ознаками публіцистичного стилю (стилістичний аналіз тексту).

  • З’ясуйте, кому адресовано текст, яка його мета (завдання).
  • Визначте сферу суспільного життя, для якої створено вислов­лювання.
  • Яку стилістично марковану лексику використано?

Повторне читання тексту

Учні читають текст.

Підготовка чорнового варіанта переказу

Учні записують переказ у чернетку.

Редагування роботи і переписування її начисто

Учні вичитують переказ, редагують та переписують начисто.

 

60

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

  1. Контрольно-рефлексивний етап

Перевірка та аналіз роботи за пам’яткою Перевіряючи переказ, зверніть увагу на:

  • добір точних і влучних, правильних слів;
  • зв’язність тексту;
  • доречність вибору засобів зв’язності;
  • послідовність викладу;
  • наявність висновків;
  • повноту відтворення змісту;
  • наявність зайвої інформації;
  • логічні зв’язки первинного тексту і доданих фрагментів.
  1. Домашнє завдання (на вибір)

►      Запропонувати поради для однокласників «Як не помилитися у виборі майбутньої професії». ►      Сформулювати тези або написати висловлювання з теми «Пое­зія і проза професії, яка мене цікавить».

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.