Мета: повторити й поглибити знання про займенники і їх роль у тексті, закріпити навички правопису цієї частини мови; розвивати соціокультурні навички; виховувати уважне ставлення до багатств української мови та культури. Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія і стилістика, морфологія і орфографія, мова і мовлення. Міжпредметні зв’язки: мова і література. Тип уроку: узагальнення і систематизація навчального матеріалу. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Спостереження над уживанням займенників на базі тексту ► Виразно прочитайте текст. Визначте роль займенників у ньому. Перепишіть, поясніть орфограми та пунктограми. З ім’ям Павла Тичини пов’язана ціла епоха в розвитку української літератури. Його перші поезії датовано 1910 роком. Цим же роком позначені й передостанні твори Івана Франка, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського — славних продовжувачів шевченківської традиції. Їхньою титанічною працею українська література вийшла на світову арену, завоювала право називатися однією з найбільших літератур світу (В. П’янов). |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 65 |
Дослідження-зіставлення ► Запишіть речення. Визначте стилістичну роль виділених синонімічних займенникових форм. Поясніть постановку розділових знаків.
Творча робота ► Складіть і запишіть 6 речень із парами займенників (на вибір). Усяк — усякий, те — теє, та — тая, ті — тії, таке — такеє, така — такая, на нім — на ньому, на моєму — на моїм, на твоєму — на твоїм, на нашому — на нашім. ► Визначте стилістичну роль паралельних форм займенників. Тренувальні вправи ► Виразно прочитайте речення, запишіть їх, визначте розряди займенників.
Розподільний словниковий самодиктант ► Запишіть займенники у три колонки: що пишуться разом, через дефіс, окремо. Поясніть їх правопис, складіть і запишіть три речення з одним займенником (на вибір) з кожної колонки. Абикого, аби з ким, абичий, аби на чийому, будь-хто, будь- кому, будь з ким, будь-чий, дехто, де з ким, казна-що, казна |
66 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
з чим, кому-небудь, неабихто, неабикого, ніхто, ні в кого, ніякого, ні з яким, ні до якого, нічий, нічийого, ні на чийому.
Робота в парах. Диктант із взаємоперевіркою ► Запишіть речення. Визначте розряд займенників, їх синтаксичну роль і поясніть правопис. 1. Цієї зими снігу випало хтозна-скільки (О. Донченко). 2. Мірошник мав хороший млин. В хазяйстві неабищо він. Про це гаразд усякий знає, хто хлібець має. (Л. Глібов). 3. Справжнє мистецтво будь-якої країни, будь-якого часу служить одній меті — нести людям красу і натхнення. 4. Ні до кого було звернутись у той час. 5. Працювати хотілося будь з ким, аби лише одержати задоволення від корисної праці. Колективна робота з текстом ► Мовчки прочитайте текст. Визначте, яку стилістичну функцію виконують займенники, у прямому чи переносному значенні вони вживаються. З якою стилістичною метою вжито в тексті особовий займенник ти? Яка основна думка тексту? Був суботній вечір, коли майданчики, алеї Володимирської гірки особливо людні й пожвавлені. Веселим гомоном, піснями повнилися вони. Мабуть, немає у світі міста, де б отак, як тут, просто на вулицях дівочий спів зливався із солов’їним. Професор Буйко й собі звернув на шпиль Володимирської гірки. Це був його улюблений куточок міста. Та хіба тільки його? Хто не бачив Володимирської гірки, той по-справжньому ще не знає краси Києва. На цій гірці ти мовби під хмарами. Звідси, особливо вночі, в усій своїй величі й красі виступає древній-древній і вічно молодий могутній мальовничий Київ. І здається, ніби перед тобою не одне, а два міста: одне — десь глибоко унизу золотиться стрічками вулиць, а друге — високо-високо підвелося над ним і своїми світлими кварталами, буйними парками, стрімкими вежами торкнулося і зайнялося зорями. Під горою веселками блищав Дніпро. По ньому рясно снували червоні й фіалкові вогники. А над Дніпром, наче теж у повітрі, пливли чарівні мережки мостів (Я. Баш).
► Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання. 1. Яка частина мови називається займенником? 2. Наведіть приклади займенників усіх розрядів. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 67 |
3. Коли займенники пишуться разом, через дефіс та окремо? Наведіть приклади.
► Підібрати приклади на всі правила правопису займенників, записати їх. ► Напишіть міні-твір з теми «Юний еколог», вміло використовуючи займенники. |