План-конспект уроку (розробка уроків)

Уроки № 13-14 КОНТРОЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета:           перевірити вміння й навички письмово переказу­

вати прослуханий текст за самостійно побудова­ним складним планом, висловлювати власне став­лення до подій, героїв, їхніх учинків, редагувати написане з урахуванням вимог до мовлення; розви­вати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, пам’ять; виховувати у школярів за допомогою мо­вленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу почуття дружби і взаємодопомоги.

Обладнання: пам’ятка, словник, схема-опора.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: література, етика, історія.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок конт­рольного переказу).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організація класу
  2. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

  • Чому, для того щоб переказати текст, потрібно скласти його план?
  • У чому переваги роботи над переказом на чернетці?
  • Яка роль редагування тексту переказу на чернетці?

Робота з пам’яткою

►    Нагадування послідовності роботи над контрольним перека­зом із творчим завданням, критеріїв оцінювання письмових робіт учнів.

 

 

68


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Як написати контрольний докладний переказ


1. Уважно прослухайте текст для докладного переказу


2. За потреби запишіть на чернетці ключові слова і словоспо­лучення, конкретні найменування (прізвища, географічні назви, дати, цифри тощо)  
 

3. Визначте стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку тексту

 
 
1. Під час повторного прослуховування тексту зробіть записи на чернетці у вигляді плану, окремих слів і словосполу­чень, потрібних для розкриття основної думки, зв’язку частин тексту тощо


5. Поміркуйте над змістом і послідовністю викладу матеріалу переказу

 
 

6. На чернетці напишіть докладний переказ тексту, підпоряд­ковуючи висловлення темі та основній думці, дотримую­чись композиції, мовних і стильових особливостей, автор­ського задуму (роботу можна записувати як у повному, так і в скороченому варіанті). Виконайте на чернетці творче завдання

 
 
7. Відредагуйте написане для поліпшення мовного оформ­лення своєї роботи, подбайте про точність висловлення думок, розстановки розділових знаків тощо  
 
8. Перепишіть роботу начисто охайно, без виправлень, відпо­відно до норм української літературної мови  
 

9. Здійсніть перевірку написаного в чистовому варіанті

 

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 69


  1. Процесуально-діяльнісний етап

Читання тексту

ДРУЖБА ЯК ЦІННІСТЬ

У будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол. У цих словах Козьми Пруткова образно визна­чена роль дружби у людських стосунках.

Дружба ушляхетнює життя, її шанували та возвеличували мислителі давнини. Дружба в оцінці Аристотеля, — найнеоб- хідніше для життя: адже ніхто не воліє жити без друзів, навіть якби він мав усі інші багатства. Далі він роз’яснював: «Дружба не тільки неоціненна, а й прекрасна — ми уславлюємо того, хто любить своїх друзів, мати багато друзів — це чудово, а деяким навіть здається, що бути хорошою людиною і другом — це одне й те саме».

Надзвичайно високо оцінюється дружба в українській куль­турі й ментальності. Розкриваючи велику силу дружби, Григорій Сковорода наводить слова Плутарха, що «дружба, супроводжуючи життя, не тільки додає втіхи й чарівності світлим його сторонам, а й зменшує страждання, і Бог, додавши до життя дружбу, зробив так, щоб усе було радісним, приємним і милим, коли друг поруч і разом із вами втішається. І як би підлесник не кував лихо, ви­користовуючи насолоди і приємності, треба знати, що він нічого радісного не вносить у дружбу». Сковорода навчав бути обачли­вим у виборі друзів.

Нині, коли час збігає надзвичайно швидко, коли ритм життя набуває шаленого темпу, коли не вистачає часу на спілкування, телебачення подекуди замінює людське спілкування — чи акту­альні питання глибоких, відданих дружніх взаємин? Чи не замі­щуються ці відносини поверховими приятельськими, які засно­вуються на спільності справ і відпочинку?

Звичайно, час вносить свої корективи, але такі поняття, як дружба, любов завжди залишатимуться найвищими ціннос­тями. Вони являють собою якийсь таємничий процес, який немож­ливо запрограмувати, наповнюють життя радістю спілкування, взаєморозуміння, емоційно збагачують його.

У психології поняття «дружба» визначається як стійкі інди­відуально-вибіркові міжособистісні відносини, які характеризу­ють взаємну прихильність їх учасників, взаємні очікування відпо­відних почуттів та віддання переваги. Розвиток дружби передбачає слідування її неписаному «кодексу», що стверджує необхідність

 

70


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


взаєморозуміння, відвертості та щирості. Вона передбачає дові­рливість, активну взаємодопомогу, взаємний інтерес до справ та переживань іншого, щирість та безкорисливість почуттів.

Серйозні порушення подібного кодексу ведуть до її припи­нення, або до поверхових приятельських стосунків, або навіть до перетворення дружби у її протилежність — ворожість.

Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, коли відзначається виняткова зна­чущість відносин із друзями, найбільша частота зустрічей і най­більший обсяг спільно проведеного часу. При цьому відносини між друзями наповнені глибоким емоційним змістом.

Дружба виступає іноді своєрідною формою психотерапії. Вона дозволяє висловити потаємні почуття, які переповнюють людину, та знайти підтримку, тих, хто поділяє її думки та почуття.

То ж справді, як стверджує українське прислів’я, людина без друзів, що дерево без коріння (За Л. Сохань; 405 слів).

Завдання

►  Напишіть переказ тексту, додавши самостійно складену кін- цівку-роздум про своє розуміння дружби. Відтворюючи зміст, використайте аргументи, що підтверджують тезу (крім наяв­них, можна навести приклади з життя, літератури, мистецтва). У самостійно створеній частині має бути те, що характеризує

публіцистичний стиль, передусім поєднання логічних та емоційно- експресивних засобів. Дотримуйтеся послідовності роботи над переказом.

Послідовність роботи над переказом

1. Самостійне складання учнями плану переказу.

2. Робота з чернеткою.

3. Редагування (за пам’яткою) й переписування роботи начисто.

  1. Контрольно-рефлексивний етап

Самостійна перевірка написаного

►        Учні читають переказ і виправляють помилки.

  1. Домашнє завдання (на вибір)

►  Доберіть афоризми або прислів’я про дружбу і взаємодопо­могу.

►  Запропонувати однокласникам «Кодекс дружби».

►  Доберіть текст публіцистичного стилю подібної тематики. Зро­бити його стилістичний аналіз.

 

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 71

 

Додаток

 

С

Як відредагувати текст, написаний на чернетці

 
   
1. Переконайтеся, що текст розкриває тему й основну думку, відображає зміст почутого  
 
2. Простежте, наскільки достатньо аргументована теза роздуму, наскільки чітко й послідовно викладено думки  
 
3. Зверніть увагу на доречність та логічність висновків. Пере­вірте правильність членування тексту на абзаци, правиль­ність поєднання речень  
 
4. Переконайтеся, що текст відповідає вимогам заданого стилю і типу мовлення  
 
5. Якщо виникає сумнів у правильності написання слів, звер­ніться до словника. Перевірте правильність уживання роз­ділових знаків  

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.