Мета: перевірити вміння й навички письмово переказу вати прослуханий текст за самостійно побудованим складним планом, висловлювати власне ставлення до подій, героїв, їхніх учинків, редагувати написане з урахуванням вимог до мовлення; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, пам’ять; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу почуття дружби і взаємодопомоги. Обладнання: пам’ятка, словник, схема-опора. Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія. Міжпредметні зв’язки: література, етика, історія. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок контрольного переказу). ПЕРЕБІГ УРОКУ
Бесіда
Робота з пам’яткою ► Нагадування послідовності роботи над контрольним переказом із творчим завданням, критеріїв оцінювання письмових робіт учнів. |
68 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Як написати контрольний докладний переказ |
1. Уважно прослухайте текст для докладного переказу |
2. За потреби запишіть на чернетці ключові слова і словосполучення, конкретні найменування (прізвища, географічні назви, дати, цифри тощо) | |
3. Визначте стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку тексту |
|
1. Під час повторного прослуховування тексту зробіть записи на чернетці у вигляді плану, окремих слів і словосполучень, потрібних для розкриття основної думки, зв’язку частин тексту тощо |
5. Поміркуйте над змістом і послідовністю викладу матеріалу переказу |
|
6. На чернетці напишіть докладний переказ тексту, підпорядковуючи висловлення темі та основній думці, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, авторського задуму (роботу можна записувати як у повному, так і в скороченому варіанті). Виконайте на чернетці творче завдання |
|
7. Відредагуйте написане для поліпшення мовного оформлення своєї роботи, подбайте про точність висловлення думок, розстановки розділових знаків тощо | |
8. Перепишіть роботу начисто охайно, без виправлень, відповідно до норм української літературної мови | |
9. Здійсніть перевірку написаного в чистовому варіанті |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 69 |
Читання тексту ДРУЖБА ЯК ЦІННІСТЬ У будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол. У цих словах Козьми Пруткова образно визначена роль дружби у людських стосунках. Дружба ушляхетнює життя, її шанували та возвеличували мислителі давнини. Дружба в оцінці Аристотеля, — найнеоб- хідніше для життя: адже ніхто не воліє жити без друзів, навіть якби він мав усі інші багатства. Далі він роз’яснював: «Дружба не тільки неоціненна, а й прекрасна — ми уславлюємо того, хто любить своїх друзів, мати багато друзів — це чудово, а деяким навіть здається, що бути хорошою людиною і другом — це одне й те саме». Надзвичайно високо оцінюється дружба в українській культурі й ментальності. Розкриваючи велику силу дружби, Григорій Сковорода наводить слова Плутарха, що «дружба, супроводжуючи життя, не тільки додає втіхи й чарівності світлим його сторонам, а й зменшує страждання, і Бог, додавши до життя дружбу, зробив так, щоб усе було радісним, приємним і милим, коли друг поруч і разом із вами втішається. І як би підлесник не кував лихо, використовуючи насолоди і приємності, треба знати, що він нічого радісного не вносить у дружбу». Сковорода навчав бути обачливим у виборі друзів. Нині, коли час збігає надзвичайно швидко, коли ритм життя набуває шаленого темпу, коли не вистачає часу на спілкування, телебачення подекуди замінює людське спілкування — чи актуальні питання глибоких, відданих дружніх взаємин? Чи не заміщуються ці відносини поверховими приятельськими, які засновуються на спільності справ і відпочинку? Звичайно, час вносить свої корективи, але такі поняття, як дружба, любов завжди залишатимуться найвищими цінностями. Вони являють собою якийсь таємничий процес, який неможливо запрограмувати, наповнюють життя радістю спілкування, взаєморозуміння, емоційно збагачують його. У психології поняття «дружба» визначається як стійкі індивідуально-вибіркові міжособистісні відносини, які характеризують взаємну прихильність їх учасників, взаємні очікування відповідних почуттів та віддання переваги. Розвиток дружби передбачає слідування її неписаному «кодексу», що стверджує необхідність |
70 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
взаєморозуміння, відвертості та щирості. Вона передбачає довірливість, активну взаємодопомогу, взаємний інтерес до справ та переживань іншого, щирість та безкорисливість почуттів.
Серйозні порушення подібного кодексу ведуть до її припинення, або до поверхових приятельських стосунків, або навіть до перетворення дружби у її протилежність — ворожість. Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, коли відзначається виняткова значущість відносин із друзями, найбільша частота зустрічей і найбільший обсяг спільно проведеного часу. При цьому відносини між друзями наповнені глибоким емоційним змістом. Дружба виступає іноді своєрідною формою психотерапії. Вона дозволяє висловити потаємні почуття, які переповнюють людину, та знайти підтримку, тих, хто поділяє її думки та почуття. То ж справді, як стверджує українське прислів’я, людина без друзів, що дерево без коріння (За Л. Сохань; 405 слів). Завдання ► Напишіть переказ тексту, додавши самостійно складену кін- цівку-роздум про своє розуміння дружби. Відтворюючи зміст, використайте аргументи, що підтверджують тезу (крім наявних, можна навести приклади з життя, літератури, мистецтва). У самостійно створеній частині має бути те, що характеризує публіцистичний стиль, передусім поєднання логічних та емоційно- експресивних засобів. Дотримуйтеся послідовності роботи над переказом. Послідовність роботи над переказом 1. Самостійне складання учнями плану переказу. 2. Робота з чернеткою. 3. Редагування (за пам’яткою) й переписування роботи начисто.
Самостійна перевірка написаного ► Учні читають переказ і виправляють помилки.
► Доберіть афоризми або прислів’я про дружбу і взаємодопомогу. ► Запропонувати однокласникам «Кодекс дружби». ► Доберіть текст публіцистичного стилю подібної тематики. Зробити його стилістичний аналіз. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 71 |
Додаток |
С |
Як відредагувати текст, написаний на чернетці |
|
1. Переконайтеся, що текст розкриває тему й основну думку, відображає зміст почутого | |
2. Простежте, наскільки достатньо аргументована теза роздуму, наскільки чітко й послідовно викладено думки | |
3. Зверніть увагу на доречність та логічність висновків. Перевірте правильність членування тексту на абзаци, правильність поєднання речень | |
4. Переконайтеся, що текст відповідає вимогам заданого стилю і типу мовлення | |
5. Якщо виникає сумнів у правильності написання слів, зверніться до словника. Перевірте правильність уживання розділових знаків |