План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 15 СТИЛІСТИЧНІ АСПЕКТИ ДІЄСЛІВНИХ КАТЕГОРІЙ. СИНОНІМІКА ДІЄПРИКМЕТНИКІВ. СИНОНІМІКА ДІЄПРИСЛІВНИКІВ

Мета:           поглибити, закріпити та узагальнити знання, уміння

та навички учнів із стилістичної граматики; розви­вати пошукову активність, мовленнєву творчість; виховувати естетичні смаки.

Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія і стилістика, морфоло­гія і орфографія, синтаксис і морфологія, синтаксис і пунктуація, мова і мовлення.

Міжпредметні зв’язки: мова і література.

Тип уроку: поглиблення, узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.

 

72


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
    1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок та пізнавальних ресурсів учнів

Бесіда за змістом тексту

►     Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання.

Одну із книжок про дієслово академік В. М. Русанівський назвав «Дієслово — рух, дія, образ». У її назві відбиті найваж­ливіші ознаки цієї частини мови. Зримий, конкретний рух пере­дається дієсловом. Зрозуміло, чому письменники вдаються саме до таких слів, які відтворюють динаміку дії.

Дієслівні синоніми вводяться в текст як засіб художнього зображення подій, характеристик образів. У романі О. Гончара «Прапороносці» є такий епізод: Стоячи збоку в ніші, Сагайда пропускав роту і оглядав, чи все взято. Ось попереду проходить розшарілий Черниш з високо піднятою головою, поблискуючи великими ясними очима. Він ступає з якоюсь особливо щасли­вою пругкістю. Ось високий Бузько зігнувся під вагою плити і крокує, дивлячись під ноги, ніби хоче запам’ятати кожний свій крок на цій землі. Чимчикує жартун Хома Хаєцький з пишними лукавими вусами, закрученими вгору, як баранячі роги. Небагато сказано, але як глибоко розкриті характерні риси персонажів: впевненість Черниша (він ступає), рішучість Бузька (він крокує), незібраність Хоми Хаєцького (він чимчикує). У дії відбито харак­тери героїв, їх звички, настрої, особливості.

Цим, однак, не вичерпуються стилістичні можливості дієслів. З певною стилістичною настановою використовуються повтори дієслів. Ось кілька з них: Плив-плив, плив-плив, плив-плив, що аж обридло. (І. Котляревський); І ось ваш поплавок поїхав-поїхав-по- їхав і зник під водою. (Остап Вишня) У першому реченні повтор посилює вираження тривалості дії, у другому — послідовність. Саме з такими відтінками значень використовується прийом по­вторення дієслів.

►     Дайте відповіді на запитання.

1. Як називається праця В. В. Русанівського?

2. Які реалії виражають дієслова?

3. З якою метою введено в текст дієслівні синоніми?

4. Які ще стилістичні можливості мають дієслівні форми?

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 73


Мовностилістичний аналіз

►      Спишіть. Підкресліть дієслова. Визначте їх стилістичні функції. 1. Хашиза підвода влетіла на міст. Друга підвода прогур­котіла на міст. Третя підвода шугнула на міст. Четверта під­вода задзвеніла на міст. (О. Гончар). 2. На човнику й веслі від нас від’їхав травень, він прихопив з собою сині дощі, зеле­ний шум та солов’їний спів, і в село через тини заглянуло літо (М. Стельмах). 3. Є старому чим гордитись,— не в чиюсь, у його артіль подивитися, повчитися йдуть і їдуть звідусіль (С. Воскре- касенко).

►      Підберіть синоніми до дієслів розмовляти, сміятися, змальо­вувати (Зразок: іти — нейтральне, потюпати — розмовне, виходити — піднесене). Складіть із ними речення. Визначте стилістичний відтінок кожного із дієслів-синонімів.

►      Прочитайте. Поясніть, чому повтори одних і тих же слів у реченнях не можна вважати стилістичним недоліком?

1. «Прапороносці, в голову колони!» — пролетіла команда. Підрозділи рушили. Ідуть вони спочатку поміж темних ущелин розбитих кварталів. Потім вийдуть у придунайські поля. Ітимуть усю ніч. Офіцери на ходу будуть поглядати на компаси, що світи­тимуть у темряві на їхніх руках. Ітимуть, ітимуть, ітимуть (О. Гон­чар). 2. До чого ж гарно й весело в нашому городі! Ото як вийти

з сіней та подивитись навколо — геть чисто все зелене та буйне. А сад, було, як зацвіте весною! А що робилося на початку літа — огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. (О. Довженко).

►      Перепишіть. Визначте стилістичні властивості часу дієслова (1), способів (2), інфінітиву (3), особових форм (4) та видових (5). 1. Лихий доброго псує. Сміливого і пуля не бере (Народна твор­чість). 2. Посієш зерно золоте — забринить пшениця, як струна (П. Тичина). (У значенні умовного способу.) 3. Передати по еска­дрі (О. Корнічук). (У значенні наказового способу.) 4. Поїхати б влітку на екскурсію до Канева. (У значенні умовного способу.)

5. Посій впору, будеш мати зерна гору. (Узагальнене значення.)

6. Школа формує творчу особистість учня. (Недоконаний вид під­креслює багаторазову дію.)

Тренувальні вправи

►      Прочитайте. Замініть дієприкметникові звороти підрядними реченнями, і навпаки. Як від цього змінюється стилістика тексту? Складіть аналогічні паралельні речення і запишіть їх.

 

74

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

1. З-під гори, порослої виноградною лозою, дзюрчав струмок (В. Петльований). 2. Голубе небо, вкрите рідкими хмарин­ками, щедро лило ясне світло на лани, на сади й хати (О. Гон­чар). 3. Мир — одвічна мрія людства, яке завжди щиро прагнуло творити, а не знищувати, будувати, а не руйнувати, дружити, а не воювати (В. Козаченко). 4. На піщаній косі, що кинджалом врізалась у море, стояв маяк (А. Шиян).

►      Прочитайте речення. Замініть дієприслівникові звороти під­рядними реченням, і навпаки. Як це впливає на стилістичне оформлення речення? Запишіть перебудовані речення.

1. Нарешті верби, зазираючи в дзеркальну гладь води, відби­валися в ній кожним листочком. 2. Перестрибуючи одна через одну, хвилі кидалися на берег і тут знесилено затихали. 3. Коли зійшло сонце, воно освітило гори і долини, поля і ліси. 4. Якщо ставитись уважно до кожного учня, можна краще мотивувати його навчальну діяльність.

  1. Підсумок уроку

►      Коментоване письмо. Поясніть розділові знаки. Визначте сти­лістичну роль дієслівних форм.

1. Сміється сонце з небозвода, кудись хмарки на полях мчать (П. Тичина). 2. Чужу біду руками розведу (Народна творчість). 3. Пішли скоріше! 4. Старі люди правду кажуть: два хитрих му­дрого не переважуть (Л. Глібов).

  1. Домашнє завдання

►      Напишіть відгук про художній чи музичний твір, театральну виставу, виставку художників (на вибір), вміло використову­вати стилістичну роль дієслів, дієприкметників і дієприслів­ників.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.