План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 16 ПУНКТОГРАМИ ПРИ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ДРУГОРЯДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ

Мета:           закріпити, узагальнити і систематизувати знання,

вміння і навички з теми уроку; вдосконалити пунк­туаційну грамотність учнів; розвивати гнучкість логічного мислення та культуру мовлення; вихову­вати поважливе ставлення до старшого покоління.

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 75


Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис і пунктуація. Міжпредметні зв’язки: мова і література,українська і російська мови.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і на­вичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
  3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Бліцопитування

  • Що значить відокремлення членів речення?
  • Які члени речення бувають відокремленими?
  • Які загальні умови відокремлення другорядних членів речення?
  1. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

Пояснювальний диктант

►    Запишіть. Визначте відокремлені члени речення. Поясніть пунктуацію при них.

1. Життя, молоде і зелене, шумить і бушує кругом. 2. Я по­глядом, повним любові й тепла, на крихітку рідну дивився (В. Со- сюра). 3. Життям і канчуками вчений, він загнаний на самий низ, останній гривеник Шевченку на перший пам’ятник приніс (Б. Олійник). 4. Дмитрик, восьмилітній хлопчик, вискочив з буй­ної низенької хати (М. Коцюбинський). 5. Зять, Віктор, працює товарознавцем на складі госптоварів (Ю. Мушкетик). 6. Ніхто про це не знав, окрім купки вірних козаків (Марко Вовчок). 7. Він захитався і, нічого перед собою не бачачи, кинувся товаришеві на допомогу. 8. Над комишами ще нижче, ніж учора, спускалось олив’яне небо (М. Коцюбинський).

Тренувальні вправи

►    Прочитайте приклади на різні правила відокремлення друго­рядних членів речення (І — означення, ІІ — прикладка, ІІІ — обставина, !V — додаток). Поясніть розділові знаки. З кожного розділу випишіть речення, в яких би ви припустилися пунк­туаційної помилки. Підкресліть відокремлені члени речення.

І. 1. Уже й вечір, тихий та гожий, спадав на землю (О. Іль-

ченко). 2. Над головами простиралося небо, повне загадкових сві­тів (П. Панч). 3. Стомлений, я заснув, але швидко прокинувся від

 

76


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


холоду (І. Багмут). 4. Зовні спокійний, Петро жив усі ці місяці якоюсь внутрішньою тривогою (Н. Рибак). 5. Село, зачароване зо­ряним небом, синіє розкиданими хатками (М. Стельмах). 6. Не­вгамовна, з широко відкритими на світ очима, Олеся ще з п’ятого класу захоплювалась дослідами над рослинами (О. Донченко).

  1. II.    1. Марко, юнга з шхуни «Колумб», ходив сьогодні додому на маяк, де його батько працював (М. Трублаїні). 2. Дочки — Ольга і Олена — визбирували на городі картоплю (В. Козаченко). 3. Валь­дшнеп, або лісовий кулик,— благородна птиця темно-рудуватого кольору, з довгим дзьобом і довгими ногами (О. Вишня). 4. Деякі риби, як, наприклад, корюшка, в’ють під водою гнізда і відкладають туди ікру. 5. Він розхвилювався, і голос його щирим відгуком забри­нів у селянських серцях, особливо в серцях молоді (М. Стельмах).
  2. III.      1. А пісня, наростаючи, пливла над берегом. 2. Раділи люди встаючи. 3. Посланця стального ми до зір послали, першими почавши в безкінечність шлях (В. Сосюра). 3. Все меншим став корабель, а згодом, з’єднавшись із голубим обрієм, він немовби потонув у ньому, і тільки білі вітрила ще довго маячили, нага­дуючи весінню хмаринку. 4. Поважно, з острахом, наче до пер­шої сповіді, приступив Семен до граматики (М. Коцюбинський).
  3. Сюди, на берег Дніпра, і прийшла гуляти молодь (О. Копиленко).
  4. IV.    1. Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна (О. Донченко). 2. А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези (Леся Українка). 3. На його дворі, замість похилої хатини, стояв веселий будинок (Панас Мирний).

Спостереження-зіставлення

►      Прочитайте речення. Визначте відокремлені члени речення

в російській мові. Порівняйте способи їх вираження та пунк­туацію при них у двох близькоспоріднених мовах.

1. Человек, вооружённый знаниями, непобедим (М. Горький).

2. Люблю берёзку русскую, то светлую, то грустную (А. Пушкин).

3. По лугам набродившись за день, я, усталый, прилёг под сто­гом (Н. Рыленков). 4. Над городом повис низкий, густой туман, пахнущий сыростью и хвоей (С. Баруздин). 5. Может быть, уеди­нение нужно время от времени всем людям, особенно писателям (К. Паустовский).

  1. Підсумок уроку

Пунктуаційний аналіз

►      Прочитайте текст. Поясніть постановку всіх розділових зна­ків у ньому.

 

Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 77

 

►      Знайдіть речення з відокремленими членами. Охарактеризуй­те їх.

БАТЬКО ГЕНІАЛЬНОГО СИНА Відомо, що батько Гоголя Василь Гоголь-Яновський був також письменником українським, хоча й не таким удатним на літера­турному терені, як його геніальний син. І все ж комедії Гоголя- батька, що ввібрали традиції українського середньовічного, так званого «вертепного» театру, були досить помітні для свого часу, вони з успіхом ставились у театрі Трощинського, привертаючи увагу ґрунтовними знаннями українського побуту і народних характерів.

Та ще частіше зустрічаємо в нього образи, вихоплені безпо­середньо з життя. Коли читаєш зворушливо-ідилічну історію подружнього життя Афанасія Івановича та Пульхерії Іванівни, щораз напрошується думка: видно, таки й справді прообразами їх були дід і бабуня письменника — Афанасій Іванович і Тетяна Семенівна Гоголі-Яновські, як це припускають декотрі дослід­ники… Бо все тут повите таким щирим теплом, якимось родин­ним гумором, зігріте люблячою і сумовитою усмішкою.

Що ж до Гоголя-батька, то, мабуть, справедливим буде зазна­чити, що поряд з Іваном Котляревським, автором улюблених і понині в народі травестійної поеми «Енеїда» і п’єси «Наталка Полтавка», він стояв біля колиски нового українського театру, біля джерел української літературної мови, яка тоді лише наби­рала силу, а пізніше стала мовою багатющої нашої класичної

і сучасної літератури (О. Гончар).

►      Дайте відповідь на запитання.

1. Про що ви дізналися із тексту?

2. Яка роль батька Гоголя в долі свого сина в розвитку україн­ської культури?

►      Запишіть речення, розставивши розділові знаки. Поясніть їх. Підкресліть усі члени речення.

Обличчя натхненно розшарілось і освітившись якимись новими думками, народженими ніби зненацька, стало мовби тоншим інте- лектуальнішим багатшим в ньому з’явилась сила нових несподі­ваних відтінків (О. Гончар).

  1. Домашнє завдання

►      Складіть таблицю на тему: «Відокремлені другорядні члени речення» (дібрати приклади).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.