Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про
діалогічне мовлення, різновиди діалогів, удосконалювати вміння й навички складати відповідно до запропонованої ситуації діалог-обмін думками і враженнями; розвивати комунікативно-мовленнєві |
90 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
вміння, мислення, уяву; виховувати у школярів почуття взаємоповаги.
Обладнання: роздавальні матеріали, схеми-опори. Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (пряма мова, діалог), пунктуація, лексикологія. Міжпредметні зв’язки: література, історія. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Стратегія «Два — чотири — всі разом» ► Прочитайте афоризми. Поясніть їх зміст. Сформулюйте за ними тему й мету уроку.
Бліцопитування ► Дайте визначення діалогу. (Діалог (від гр. dialogos — розмова, бесіда) — розмова двох осіб.) ► Як називаються речення, якими оперують учасники розмови? (Репліка) ► Які розділові знаки вживаються при записуванні діалогів? Запишіть графічну модель діалогу на дощці. А: «П» (?!)» — «П. (?!)» — «П (?!)» -а. — «П (?!)» — П. (?!) П. (?!) — П, (?!) — а. ► Які різновиди діалогу вам відомі залежно від стилю мовлення? (Побутові діалоги; офіційні; художні.) ► Охарактеризуйте репліки в розмовно-побутовому стилі. |
Стилістика простих речень 91 |
Робота в парах зі схемами-опорами ► Як відомо, перед складанням діалогу необхідно уявити ситуацію спілкування. Пригадайте, що вам відомо про комунікативну ситуацію? ► Доповніть подану схему. Що треба взяти до уваги перед тим, як вступити в спілкування? |
Ситуація спілкування |
Де? |
З ким? |
Навіщо? |
? | ? | ? | ? | ? |
► Самоперевірка за поданою опорою. |
С |
Орієнтування в ситуації спілкування | ||
Де спілкуємось? |
Рідні, друзі, незнайомі, дорослі. |
Хто адресат? |
Яка мета спілкування? |
92 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
► Роздивіться схему «Ситуація спілкування». Назвіть ситуації, в яких може відбуватися спілкування мовців; визначте за ситуацією характер розмови (офіційна/ неофіційна), а також уточніть, між ким може відбуватися діалог (самостійний добір прикладів).
► Пригадайте, у чому полягає підготовка до спілкування після етапу орієнтування в ситуації. Перевірте правильність міркувань за схемою. |
С |
Треба подумати (спланувати) | ||
Тему |
Основну думку |
Форму | Стиль | ||||
Аналіз діалогу ► З’ясуйте, хто бере участь у діалозі. У якій ситуації відбувається поданий діалог? Визначте стиль, жанр, тему й мету діалогу, особливості мовних засобів. Схарактеризуйте репліки за метою висловлювання, за емоційно-експресивним забарвленням, за повнотою. З оселі вийшла мати, глянула. — Це ти? — Це я, мамо,— він підходить до неї, охоплює її загрубілі руки, що відмиваються тільки взимку. — Ой Богданочку,— вона припадає головою до його грудей і починає схлипувати. — Чого ви? — і пригортає матір. — Хіба ж я знаю? — вона витирає очі краєчками хустини, крізь сльози заглядає йому в очі. — Богданчику, ти знаєш, хто ти мені? Ти щастя моє, і надія моя, і все, чим я живу, бо що ж я без тебе? — Я пам’ятатиму це, мамо. — Богданчику, дитино, а ти… не звихнувся тепер? — Як це?..— злякано поточився назад, не розуміючи її. — Прийшли до мене, сину, чужі листи. Пишуть, що ти звихнувся… запроданцем став. Я вірю тобі! — шелестять її слова, шелестять її сльози. — Вірте, мамо. Хоч би що трапилось зі мною, вірте, бо я ваш син і ніколи не стану безбатченком, ніколи! То тільки страшні |
Стилістика простих речень |
93 |
жорсткосердці могли таке написати вам. Якби навіть усе золото, усі скарби світу кинули мені під самі ноги, то й тоді я не став би чиїмось послугачем, бо ж своєю землею живу, за це ладен
і вмерти. Чуєте, мамо? (За М. Стельмахом). ► За схемою-опорою визначте різновид діалогу залежно від провідної комунікативної функції, яку виконує той чи інший діалог. |
діалог-обмін враженнями (думками) |
С |
Різновиди діалогу за комунікативною функцією |
|
діалог-обговорення
(дискусія) |
|
► Визначте особливості кожного з них. Наведіть приклади ситуацій, у яких може відбутися той чи інший різновид діалогу.
Робота в парах ► Доповніть репліки діалогу, визначте його різновид. Відповідь обґрунтуйте. — Чому мову вважають візитною карткою людини? — Та тому, що по тому, як людина говорить, ми пізнаємо, з ким маємо справу. — Можемо визначити ступінь інтелігентності, сказав би вчений. — Ступінь її психологічної урівноваженості, ступінь її можливої закомплексованості. — Розвивати і вдосконалювати своє мовлення. — Тому, що мова — втілення думки: що багатша думка, то багатша мова. — Ні, не я. — М. Рильський. — Людину, яка зрікається легко й добровільно рідної мови, Б. Харчук назвав нещасною, неправдивою людиною. |
94 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Групова робота
► Сформулюйте правила ведення діалогу. Орієнтовні правила (для контролю і доповнення сформульованих)
з повагою ставтеся до співрозмовника. Будьте уважні до його стану й настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.
► Користуючись наведеними правилами, проведіть у парах (ролі директора школи і учня-одинадцятикласника) офіційний діалог-обмін думками за темою «Мій життєвий вибір». Розмову про свої плани й наміри щодо підготовки до майбутньої професії запишіть. Творче завдання ► Працюючи парами, складіть діалог-обговорення за самостійно обраною темою.
Творче списування ► Доповніть визначення. Діалогічне спілкування здійснюється в… (усній) формі під час безпосереднього контакту. (співрозмовників), висловлювання яких чергуються. Таким чином, кожен, хто бере участь у діалогічному спілкуванні, і. (говорить), і. (слухає). Висловлювання співрозмовника, що бере участь у. (діалозі), називається. (реплікою). За стилем розрізняють. За комунікативною функцією діалоги поділяють на. |
Стилістика простих речень |
95 |
Аукціон
► Назвіть якнайбільше пісень-діалогів. |
Складання сенкану
► Сенкан «Діалог». |
Іменник |
діалог |
Прикметники (2) |
побутовий, художній |
Дієслова (3) |
розпитую, домовляюся, обговорюю |
Речення з 3-4 слів |
використовую в діалозі неповні речення (прості синтаксичні конструкції, різні речення за метою висловлювання) |
Слово-синонім |
розмова (бесіда) |
► Виписати з художніх творів три діалоги різних видів, обґрунтувати свій вибір. ► Підготувати лінгвістичне повідомлення «Діалог». ► Складіть і записати діалог, який би міг відбутися між випускником школи та його вчителем через 10-15 років після випускного вечора. |