План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 20 СИНОНІМІКА: ДВОСКЛАДНИХ І ОДНОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ; НЕОЗНАЧЕНО-ОСОБОВИХ, УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВИХ І БЕЗОСОБОВИХ; ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВИХ І БЕЗОСОБОВИХ

Мета:           повторити види односкладних речень; розвивати

вміння правильно й комунікативно доцільно вислов­лювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників між двоскладними й односкладними реченнями та різними видами односкладних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидак­тичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Стилістика: синтаксичні синоніми.

Міжпредметні зв’язки:

Література: виразне читання.

 

96


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
  3. Актуалізація опорних знань

Бліцопитування

  • Пригадайте, що таке синоніми?
  • Що називають «синтаксичними синонімами»?
  • Що таке односкладне речення?
  • На які групи поділяються односкладні речення?
  • Як називається речення з головним членом підметом?
  • Назвіть види односкладних речень з головним членом при­судком.
  • Чим може бути виражений присудок у безособових реченнях?
  1. Розширення й поглиблення синтаксичного матеріалу

►    Випишіть граматичні основи поданих речень. У дужках ука­жіть тип кожного речення, скориставшись позначеннями: 1 — односкладне означено-особове; 2 — односкладне неозначено- особове; 3 — односкладне називне; 4 — двоскладне неповне із пропущеним підметом; 5 — двоскладне неповне із пропу­щеним присудком; 6 — двоскладне повне зі складеним імен­ним присудком.

1. Небо глибоке, прозоре, блакитне (М. Івченко). 2. Вже де- не-де й димок із димаря (Л. Костенко). 3. Іду і мрію про щось (М. Йогансен). 4. Зимовий вечір. Тиша (П. Тичина). 5. По тем­них кутках сплять (В. Винниченко). 6. Старі люди говорили, що давно не пам’ятають такої теплої осені.

►    Випишіть речення в такому порядку: 1 — означено-особове,

2 — неозначено-особове, 3 — узагальнено-особове.

По радіо повідомляють про готування польоту на Місяць ра- кети-автомата.

Лови летючу мить життя! Добре діло твори сміло.

Лінгвістичне дослідження

►    Визначте тип односкладних речень. Вставте пропущені букви та розділові знаки.

 

Стилістика простих речень


97


1. Напинайте рогожі вітрил. 2. Ле..ко і ясно л..жати в поплута­них травах. 3. Чужі нездоланні долини! 4. Вранці вийшли з домів виногради зрівняти і зрубати оливні гаї. На осяяних схилах сон- зіл..я уже голубіє. 5. Стрічали шану й страх здолавши багна пущі і вертепи. 6. Сім човнів ро..бить без розваги. 7. На сходах дому зуп..нись на мить. 8. На всьому світі не знайти рідні. 9. Поважна мова врочистих вітрил (З творів О. Ольжича). 10. Раз оп..чешся другий — остер..же..ся. 11. Не радуйся чужому лихові (З народ­ної мудрості).

Варіанти відповідей: 1) просте двоскладне; 2) означено- особове; 3) неозначено-особове; 4) узагальнено-особове; 5) безо­собове; 6) називне.

Стилістичне моделювання

►    Доберіть до поданих двоскладних речень синонімічні безосо­бові. Позначте граматичні основи.

1. Раптом повіяли степові пахощі. 2. Уся кімната заквітчана айстрами. 3. Весь день дитина веселилася. 4. Вартовий не має права покидати свій пост.

Вправи-трансформації

►    Перебудуйте подані речення в односкладні назви. Виділіть граматичні основи.

1. Тихо падає сніг. 2. Небо захмарене й сумне.

►    Замініть перше двоскладне речення означено-особовим, а дру­ге — неозначено-особовим. Виділіть граматичні основи.

1. Ви розкажете про це детальніше. 2. У косу дівчини впле­тений бант.

►    Замініть неозначено-особові речення безособовими.

1. У фізичній лабораторії створили новий прилад. 2. Зовсім недавно відкрили нову планету. 3. Нам забороняють виходити на вулицю. 4. Новобранців постригли дуже коротко.

►    Прочитайте наведені синонімічні речення. Які відтінки зна­чення виражає кожне речення? Доберіть до кожного речення його тип.


1

Хочу познайомитися

А

Двоскладне.

 

з вами.

Б

Односкладне, означено-

2

З вами хочуть познайо-

 

особове.

 

митися.

В

Односкладне, неозначено-

3

Я хочу познайомитися

 

особове

 

з вами.

   

 

98

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

►   Спишіть речення, розкриваючи дужки. Доведіть, що всі ці речення є узагальнено-особовими. До яких односкладних речень подібне кожне з них за способом вираження головного члена? Підкресліть головні члени, виділіть у них закінчення. 1. Вовка пастухом (не)ставлять (Народна мудрість). 2. Пл(и,е)

каймо в серці кожне гроно, прозоре диво кал (е,и)нове (Д. Білоус). 3. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня… (Л. Костенко). 4. Як сіно косять, то дощів (не)просять (Народна мудрість). 5. Дивиш(ь)ся і (не)надивиш(ь)ся, дишеш і (не)на- дишеш(ь)ся чистим, гарячим і пахучим повітрям (І. Нечуй- Левицький). 6. (Не)хвали коня, поки з дороги (не)верн(и,е)шся (Народна мудрість).

  1. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

Два — чотири — всі разом

►   Зробіть висновок, які види речень можуть вступати у синоні­мічні відносини? Наведіть приклади.

  1. Підсумок уроку
  2. Домашнє завдання

►   Подані двоскладні речення перебудувати на односкладні без­особові та синомічні іншого виду.

1. Кущ омитий чистою росою. 2. Сміхом-жартом село заметене.

1. Зайвих не хочем ми слів. 4. Так гарно пахне спечена картопля.

1. Я не міг заснути, довго не міг заснути.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.